Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Almera n16 moottorinohjausyksikön merkkivalo pala

Aloittaja Pahus, maaliskuu 17, 2011, 17:21:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pahus

Almera 1,8 vm. -01. Toissapäivänä syttyi tuo MIL-valo eikä resetoitunut akunkenkää irrottamalla. Mistä pitäisi hakea vikaa? Kalliiseen merkkihuoltoon testeriin vai löytyykö joku kotikonsti tähän? Uutta E10-bensaa on emäntä mennyt laittamaan, voisko olla yhteyttä?

ja_ke

Jos ei omaa testeriä löydy, niin korjaamollehan se on vietävä. Vie suosiolla Nissanille, niillä ainakin viimeisin ohjelma millä saa yhteyden autoon. Eikä ole sen kalliimpi kuin muuallakaan (ainakaan Kuopiossa). 38e.

ps. OBD2-lukulaite maksaa 30e + siihen ilmaisohjelma. Sillä voi lukea/kuitata vikakoodit, seurata moottorin käyntiarvoja.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Pahus

Auto käytetty huollossa, joka luki sieltä vikakoodin p0140 eli takimmaisen happitunnistimen vikakoodin. Löysin kuitenkin Motonetistä vain yhdenlaisen ilmamääräanturin, hintaa 229 € vs. merkkiliikkeen 255 €. Ebaystä taas löytyy montaakin erilaista hintaan n. 55-95  € eli luultavasti sitten sieltä. Vai onko millaisia kokemuksia noista halvemmista osista? Yksi malli ja toinen malli. Tuossa ensimmäisessä näyttäis olevan muutakin kuin pelkkä anturi. Onko kukaan kumpaakaan ostanut?

Missä kohti tuo anturi sijaitsee? Ei ole kovin tuttu tuo auto, kuukausi sitten hankittu emännän käyttöön. Ja onko noita antureita siis useampia kuin tuo yksi?

BA

#3
Happitunnistin on Lambda-anturi (http://autowiki.fi/index.php/Lambda-anturi), ei ilmamäärämittari joka on imuputken puolella. Haet nyt siis väärää osaa...
Pakoputkessa ei almerassa muita antureita ole, kaksi lambdaa. Ja vika ei välttämättä ole lambdassa, vaan jossain muualla kuten vaikka katalysaattorissa. (Ja kattivika johtuu taas jostain ihan muusta...)

Pahus

#4
 :-[  No niinpä tietty, kiitti BA. Noita lambda-antureita löytyy sitten järkevämpään hintaan Motonetistä, kahta mallia on joten kumpikohan noista sitten kävisi tuohon? Malli yksi ja malli kaksi.

Ja tuossa vikaselitteessä on tosiaan mainittu tuokin, että vika voi olla katissakin, mutta ajattelin kokeilla ensin tuota anturia. Vai onko joku helppo keino testata sitä anturia, että vika tosiaan on siinä eikä katissa?

BA

Periaatteessa molemmat sopii. Hiukan erilaiset liittimet, jälkimmäisessä pienempi mahdollisuus asentaa väärin, ja helpompi tehdä toimiva liitos. Piuhoja joutuu katkomaan jokatapauksessa, mikä ei mun mielestäni ole koskaan se ensisijaisesti suositeltava vaihtoehto. Boschilta saa valmiilla liittimellä sopivan.

Jos vika on katissa, niin sitten sitä vikaa on, tai on ollut jossain vaiheessa muuallakin. Se katti kun ei ihan itsekseen sieltä hajoa.

ja_ke

Lainaa
Jos vika on katissa, niin sitten sitä vikaa on, tai on ollut jossain vaiheessa muuallakin. Se katti kun ei ihan itsekseen sieltä hajoa.

Miten näitä nyt ruennu ilmaantumaan  :-?
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Kari_67

Datsun AFII coupe -76/Datsun 240K-GT -73/Datsun Pick-up -73/Opel rekord 66/Graham 34 esi datsun

Pahus

Nyt on kyllä tullut jo epäilys, että johtuu tämäkin E10-bensasta. Eräs automekaanikkokaveri oli sitä mieltä, että tuo lambda on aika herkkä noille muutoksille ja saattoi sen takia antaa sen vikasignaalin sieltä. Huollossahan ne nollasi sen näytön, pitää nyt seurata uusiutuuko ja vaihtaa se lambda vasta sitten. Onhan nämä merkkivalot vilkkuneet muillakin merkeillä tuon uudistuksen jälkeen, joten ihmekö tuo nyt olisi.