Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

micra k11 päästöt/käyntihäiriöt

Aloittaja fordisti, kesäkuu 14, 2010, 17:09:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fordisti

nissan micra k11 -98 1.0L ajettu :D paljon
muutama vuosi sitten päästöt nousivat yli sallitun rajan autoon vaihdettiin KATTI,LAMBDA ja kaikki normaali jutut, suodattimet ,tulpat ym. mikään ei vaikuttanut mihinkään auto toimi täysin normaalisti,missä vika? raksuttava jakopää laitettu,bensapumppu on vaihdettu.
nyt auto on alkanut tekemään sitä että KYLMÄNÄ käynnistyy heti :o KUUMANA joutuu sahaamaan ja lähtee laiskasti käymään,ei vaikuta vaikka odottaa virrat päällä kunnes pumppu pysähtyy=paineet varmasti linjassa, MUTTA jos painaa ihan vähän kaasua lähtee heti käyntiin,tyhjäkäynti kuulostaa ehkä hieman pieneltä mutten saa mitattua sitä? pajalle en autoa vie koska maksaa remontit enemmän kuin koko auton arvo on ja tuntuu että arvaillaan ja vaihdellaan päättömästi osia niin pitkään että alkaa toimimaan.

Alppu

Paljonko ajettu?
Mikä siellä jakopäässä raksutti?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

fordisti

#2
245000km. vaihdoin yläketjun ja kiristäjän.
kaveri autokorjaamossa ollut ikänsä sanoi että microihin vaihdettu ketjuja kun ei mene päästöistä läpi ja raksuttaa.
merkkasin nokkien paikan ennen vaihtoa ja pako kääntyi n:0.5-1.0mm ja imu n:1,5mm aikaisemmalle päin uudella ketjulla.
vaihdoin pelkän yläketjun,alaketjua ei kuulemma tarvitse vaihtaa ikinä.

doope

Lämpötila-anturi, maf, egr jumissa, imuvuotoa, suutin falskaa, jako pielessä? siinä alkuun,

fordisti

#4
mikä maf? onko autossa egr ja miten sen saa pois päältä?
suutinta en usko, pitää aika hyvin paineet linjassa ja ei kuluta epänormaalia määrää bensaa.
miten se imuvuoto vaikuttaa siihen että käynnistäessä pitää painaa kaasua?
jako on kohdallaan ja miten se itsestään olisi sekaisin mennyt?
kaverilla oli samaa vaivaa sierrassa ja siitä korjautui päästöt vaihtamalla tulpanjohdot,pitää varmaan vielä vaihtaa lämpöanturi,jakajankansi,pyörijä ja johdot.
tai palataan asiaan seuraavassa katsastuksessa jos ei tielle jätä ::)

BA

#5
K11-Micran tyyppivika on kylmäjuotos ilmamassamittarissa.
Itse mittari maksaa nissanilla n800€, (mittari on kiinteänä kaasuläppäkotelossa) mutta korjaaminen on ekalla kerralla n. tunnin operaatio.

Pura ilmansuodatinkotelo pois. Avaa varovasti neliskanttinen liimattu kansi, tarvitsee teräväkärkisen askarteluveitsen, kirurgiveitsen tms. Piirilevyn laidassa on kolme "isompaa" juotoskökköä, eli juotokset joilla liittimen johdot kiinnittyy piirilevyyn. Noista yleensä joku, tai kaikki on pimeänä. Tökkää kuumalla kolvilla kaikkia, ja se kylmennyt juotos napsahtaa.

Liimaa huolellisesti ja vesitiiviisti kansi takas.

Tuo juotosvika tosin aiheuttaa yleensä lähinnä tyhjäkäyntihäiriöitä. ::)
Omassa ex-micrassa tippui tyhjäkäynti sellaseen 600rpm, ja tyhjäkäynti aaltoili paljon. Moottoritieltä ramppiin ajaessa auto saattoi sammua jos kytkimen piti pohjassa. Kolmella kolvin tökkäsyllä korjautui.  :)


Kuvallinen lontoonkielinen ohje: http://www.micra.com.au/technical-articles/cg13de-throttle-body-resoldering-guide.pdf
Palikka on täsmälleen sama litrasessakin.

Aiheesta lisää: http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=8601&sid=11e94f8a1aa216e8ed87ed021a5f1fd0

doope

#6
maf=ilmamäärämittari/massa, jakajankantta ja pyörijää ei sitten kannata ostaa varaosaliikeestä vaan hakee suosiolla nissanilta.

http://www.micra.com.au/technical-articles/cg13de-throttle-body-resoldering-guide.pdf
edit:hidas

fordisti

hyviä neuvoja pitää jatkaa tutkimista.
nismo ei kyllä ole ikinä sammunut risteyksiin eikä mihinkään mutta käynnistyy kuumana laiskasti ja tyhmäkäynti ehkä matala ja hieman aaltoaa.
saako mistään nostettua hieman tyhjäkäyntikierroksia?

micramies

Eikö alhaiset joutokäyntikierrokset auton ollessa paikallaan kuulu asiaan hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi? Omassakin kierrokset matalan kuuloisia auton ollessa paikallaan mutta heti kun liikkuu vähänkin niin kierrokset nousevat hieman.

Kylmäkäynnistyksessä kuuluu rahinaa n. sekunnin ennenkuin öljynpaineet nousevat, ilmeisesti ketjunkiristin on öljynpainetoiminen, raksutusta en ole kyllä havainnut, kilometrejä tällä hetkellä n. 163.000.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

ja_ke

LainaaK11-Micran tyyppivika on kylmäjuotos ilmamassamittarissa.
Itse mittari maksaa nissanilla n800€, (mittari on kiinteänä kaasuläppäkotelossa) mutta korjaaminen on ekalla kerralla n. tunnin operaatio.

Pura ilmansuodatinkotelo pois. Avaa varovasti neliskanttinen liimattu kansi, tarvitsee teräväkärkisen askarteluveitsen, kirurgiveitsen tms. Piirilevyn laidassa on kolme "isompaa" juotoskökköä, eli juotokset joilla liittimen johdot kiinnittyy piirilevyyn. Noista yleensä joku, tai kaikki on pimeänä. Tökkää kuumalla kolvilla kaikkia, ja se kylmennyt juotos napsahtaa.

Liimaa huolellisesti ja vesitiiviisti kansi takas.

Tuo juotosvika tosin aiheuttaa yleensä lähinnä tyhjäkäyntihäiriöitä. ::)
Omassa ex-micrassa tippui tyhjäkäynti sellaseen 600rpm, ja tyhjäkäynti aaltoili paljon. Moottoritieltä ramppiin ajaessa auto saattoi sammua jos kytkimen piti pohjassa. Kolmella kolvin tökkäsyllä korjautui.  :)


Kuvallinen lontoonkielinen ohje: http://www.micra.com.au/technical-articles/cg13de-throttle-body-resoldering-guide.pdf
Palikka on täsmälleen sama litrasessakin.

Aiheesta lisää: http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=8601&sid=11e94f8a1aa216e8ed87ed021a5f1fd0

Itsellä on QG koneen rikkinäinen mafs ylimääräisenä. Olisikohan samanlainen häiriö siinäkin? Pitäisi vaivautua purkamaan se piirilevy esiin ja tutkia.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

BA

Lainaahyviä neuvoja pitää jatkaa tutkimista.
nismo ei kyllä ole ikinä sammunut risteyksiin eikä mihinkään mutta käynnistyy kuumana laiskasti ja tyhmäkäynti ehkä matala ja hieman aaltoaa.
saako mistään nostettua hieman tyhjäkäyntikierroksia?

Mun korvaan nuo kuulostaisi kyllä samansuuntaisilta oireilta.


Muistaakseni QG-koneissa on bosch-tyylinen muoviputkeen istutettu erillinen mittari eikä tuollaista kaasuläpän yhteyteen kiinnitettyä. En ole kuullut että sellaista olisi kukaan onnistunut korjaamaan... :-?
N14-ruisku-sunnyissä on ainakin samantyylinen ratkaisu tuo mittari, kaasuläppäkotelossa kiinteänä. Eri varaosanro siinäkin tosin.

jake81




LainaaK11-Micran tyyppivika on kylmäjuotos ilmamassamittarissa.
Itse mittari maksaa nissanilla n800€, (mittari on kiinteänä kaasuläppäkotelossa) mutta korjaaminen on ekalla kerralla n. tunnin operaatio.

Pura ilmansuodatinkotelo pois. Avaa varovasti neliskanttinen liimattu kansi, tarvitsee teräväkärkisen askarteluveitsen, kirurgiveitsen tms. Piirilevyn laidassa on kolme "isompaa" juotoskökköä, eli juotokset joilla liittimen johdot kiinnittyy piirilevyyn. Noista yleensä joku, tai kaikki on pimeänä. Tökkää kuumalla kolvilla kaikkia, ja se kylmennyt juotos napsahtaa.

Liimaa huolellisesti ja vesitiiviisti kansi takas.

Tuo juotosvika tosin aiheuttaa yleensä lähinnä tyhjäkäyntihäiriöitä. ::)
Omassa ex-micrassa tippui tyhjäkäynti sellaseen 600rpm, ja tyhjäkäynti aaltoili paljon. Moottoritieltä ramppiin ajaessa auto saattoi sammua jos kytkimen piti pohjassa. Kolmella kolvin tökkäsyllä korjautui.  :)


Kuvallinen lontoonkielinen ohje: http://www.micra.com.au/technical-articles/cg13de-throttle-body-resoldering-guide.pdf
Palikka on täsmälleen sama litrasessakin.

Aiheesta lisää: http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=24&t=8601&sid=11e94f8a1aa216e8ed87ed021a5f1fd0



Omaan micraan pitäisi myös tehdä kyseinen korjaus, kysyn vielä että mitkä juotokset pitää lämmittää? ymmärsin että ne mitkä on siinä itse piirilevyssä oikeassa laidassa pitää lämmittää? vai ne jotka on siellä piirilevyn vieressä oikeassa laidassa?

BA

Itsellä auttoi piirilevyn kolmen juotoksen lämmitys, mutta tuossa PDF-ohjeessahan kehotetaan myös noiden liittimen juotoksien uudelleen juottaminen. Samaa johdintahan ne on.

jake81

Minkä tehoisella kolvilla suoritit lämmityksen? ja kuin paljon niitä pitää lämmittää, riittääkö nopea tökkäisy vai pitääkö niiden alkaa ihan valumaan? jos sitä ensiviikolla alkaisi tekemään tuon korjausoperaation, oireet minun autossa on aaltoileva tyhjänkäynti silloin kun moottori on lämmin ja bensaa menee liikaa ainaki kaupunkiajossa.

BA

Suoraan sanottuna ei hajuakaan laitteistosta. Kolvi on iskältä peritty, jostain 60-70-luvun taitteen paikkeilta.  :)

Sen verran lämmitin että tina pehmeni. En lisännyt tinaa, vaikka olis varmaan voinutkin. Kaksi noista juotoksista napsahti ihan korvilla kuultavasti lämmitettäessä. Samaa kuullut muiltakin k.o toimenpiteen tehneiltä. Todennäköisesti ne oli kylmänä olevat?

Oikein tehtynä varmaan nuo juotokset olisi uusittu kokonaan, mutta toimi noinkin. Ei ole koskaan olleet kovin mieleistä puuhaa nuo juottelut...

VHi

Jostain luin, että ihan mikään 15W harrastelukolvi ei riittäis.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

OH2KV

#16
Jos saa huoneenlämmössä työskennellä, riittää pienikin juotin.

Mulla on juotinasema, termostaatilla. Sen hommattuani meni kaikki pienet töpselikolvit kiertoon.

Paitsi "Kilowatin kolvi" jolla voi pakkasellakin tinata kattopeltejä. Juotinkärki on normi vasaran kokoinen.
Sen säästin pahan päivän varalle. Ja jäi itse asiassa toinenkin iso kolvi 160W keskisuuriin hommiin.

Ja kellehän ryökäleelle lainasin sitä 360 Wattista 10 vuotta sitten? Jossain RA-kerhoillassa joku halus sen lainaan, ei ole kotiutunut.....
Niin, lisäisin kyllä hieman tuoretta tinaa juotokseen, ja kevyt lakkaus päälle. Ja lyijyllistä tinaa, tuolla aikakaudella on käytetty semmoista.

Nykyään lyijyttömällä tulee tinattua useammin, duunissa on siirrytty kokonaan lyijyttömään.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

jake81

Jos tuossa ilmamassamitterissa on kylmäjuotos niin pitäisikö silloin tulla jokin vikakoodi?

BA

#18
Eipä tullut edes luettua itse. Ainakin kaiken järjen mukaan pitäs tulla, mutta lambdakin saa olla kokonaan mykkä ennen kun sekään vikakoodia antaa.
Mitä tuosta imm:sta porukka on nissanilla huollossa käyttänyt, niin Consulttiin tulee ainakin siitä vikakoodi, joten olettaisin että pitäisi vilkkuvalostakin löytyä.


Nykimiseen ja tyhjäkäynnin ontumiseen voi olla tietty muitakin syitä, mutta tuo on varsin yleinen tyyppivika.

jake81

Minä kolvasin ilmamassamittarin tässä pari kuukautta sitten, vikakoodeja ei ole kun luin ne tässä äskettäin, silti kierrokset seilaa paljon ja kulutus on aika reilu, noin 8-9l kaupunkiajossa.

Alppu

LainaaMinä kolvasin ilmamassamittarin tässä pari kuukautta sitten, vikakoodeja ei ole kun luin ne tässä äskettäin, silti kierrokset seilaa paljon ja kulutus on aika reilu, noin 8-9l kaupunkiajossa.

Mitäs muuta voi olla...

-tyhjäkäyntimoottori(?)
-tulpat
-johdot (jakaja)
-jakajan kansi, pyörijä (jakaja)
-vedenlämpöanturi
-lambda-anturi
-ilmamäärämittari
-joku asentoanturi(?)
-venynyt jakopäänketju

:-?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

jake81

Lainaa

Mitäs muuta voi olla...

-tyhjäkäyntimoottori(?)
-tulpat
-johdot (jakaja)
-jakajan kansi, pyörijä (jakaja)
-vedenlämpöanturi
-lambda-anturi
-ilmamäärämittari
-joku asentoanturi(?)
-venynyt jakopäänketju

:-?


Eikös venynyt jakopäänketju aiheuttaisi moottorissa tehottomuutta? minulla tyhjäkäynti seilaa vain lämpimällä moottorilla, viileänä moottori käy todella tasasisesti ja kaikki tehot tuntuisi olevan tallessa :) Mitään vikakoodia ei tule, jos jokin anturi, lambda tai tyhjäkäyntimoottori olisi sökö niin niistähän pitäisi tulla vikakoodi. Pitää viikonloppuna alkaa tutkimaan virranjakajan kuntoa kun ilmat hieman lauhtuu.

BA

Kylmänä kone käy ilman lambdan antamia arvoja ECU:n oletusarvoilla joten viittaisi vähän lambdan suuntaan kyllä...

Pelkkä putsauskin voi auttaa jos se on kovin nokinen...

jake81

LainaaKylmänä kone käy ilman lambdan antamia arvoja ECU:n oletusarvoilla joten viittaisi vähän lambdan suuntaan kyllä...

Pelkkä putsauskin voi auttaa jos se on kovin nokinen...


Lambda on kyllä vaihdettu noin 9kk sitten kun ei mennyt edellisessä katsastuksessa läpi päästöistä, antaako lambda vikakoodin jos se on hajonnut? Vois vielä kerran yrittää kolvata tuota ilmamassamittaria jos edellisellä kerralla ei kaikki kylmätinaukset tullutkaan kuntoon, mutta luulisin kyllä että jos ilmamassamittari ei toimis oikein niin se antaisi vikakoodin

Alppu

#24
Lainaa


Lambda on kyllä vaihdettu noin 9kk sitten kun ei mennyt edellisessä katsastuksessa läpi päästöistä, antaako lambda vikakoodin jos se on hajonnut? Vois vielä kerran yrittää kolvata tuota ilmamassamittaria jos edellisellä kerralla ei kaikki kylmätinaukset tullutkaan kuntoon, mutta luulisin kyllä että jos ilmamassamittari ei toimis oikein niin se antaisi vikakoodin


Mikä lambda? Noita "noname" lambdoja kuulemma menee... Lambda-anturiakin pystynee mittailemaan, joku kertoo tarkemmin. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

jake81

Lainaa


Mikä lambda? Noita "noname" lambdoja kuulemma menee... Lambda-anturiakin pystynee mittailemaan, joku kertoo tarkemmin. :)


Ei minulla ole mitään hajua mikä lambda on kyseessä kun edellinen omistaja oli vaihtanut sen, tosiaan olis hyvä jos joku kertoisi miten lambdan voi mitata??

jake81

Hain netistä ohjeet lambdan mittaamiseen ja mittauksen mukaan se toimii normaalisti. Voiko tuota ilmamassamittarin toimivuutta mitata mitenkään yleismittarilla? on sellainen muistikuva että ne läpän alla olevaa 3 juotosta joissa voi olla mahdollinen kylmäjuotos olis mitattavissa, muistankohan nyt oikein????

BA

#27
Lainaa

Mun korvaan nuo kuulostaisi kyllä samansuuntaisilta oireilta.


Muistaakseni QG-koneissa on bosch-tyylinen muoviputkeen istutettu erillinen mittari eikä tuollaista kaasuläpän yhteyteen kiinnitettyä. En ole kuullut että sellaista olisi kukaan onnistunut korjaamaan... :-?

Nyt mennään jo ohi aiheen, ja kovaa.
Tuhosimpa mielenkiinnosta yhden ehjän Nissanin ilmamassamittarin mallia Bosch. Mistä lie, varmaan primerasta. :)





Muuta tuolle ei ole juuri tehtävissä kuin juottaa samat liitokset uusiksi kuin Micran mittarista vastaavat. Eli nuo seitsemän nastaa joilla piirilevy kiinnittyy liittimeen.
Piirilevy on upotettu tollaseen ihme hyhmään, joka ei tuntunut olevan millään siivottavissa. Ihan kun saniteettisilikonia joka ei kovetu, tai tartu mihinkään.
Ja mittarin kuoren liima oli pirun tiukassa verrattuna Micran mittariin.



Heitin sitten roskiin, kunhan kiinnosti mitä oli syöny. Voi ainakin yrittää kolvata noita liitoksia jos joskus sattuu tuleen tarve tai tilaisuus kokeilla.

massey

Missä on vika, kun laittaa virrat päälle, niin kojetaulun vasemmasta reunasta kuuluu aikamoinen kolina eikä auto startannut? Mutta samana päivänä kokeilen n. 5 tuntia myöhemmin, niin sitten starttasi. Kolinaa kuului kuitenkin, mutta paljon vähemmän.