Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Käyttökokemuksia Nissan Vanette Cargosta?

Aloittaja AnttiJL, joulukuu 04, 2010, 10:11:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Niin eikös tuo cargo ole se pienempi?
Olen katsellut tuolla 2,3litran koneella varustettua mallia...
Onko ketjulla vai hihnalla?
Lähinnä siis kokemukseen perustuvaa tietoa kestävyydestä usein esiintyvistä vioista jne. Tarkoitus jossainvaiheessa alkaa jotain pientä puljua pyörittämään...
Eikös diesel-pakuilla ole kevyempi verotus kuin henkilöautoilla?
Kulutuksesta kaipailisin kanssa tietoa...

Eiköhän tuossa ollut tarpeeksi sekava rykelmä kyssäreitä  :D
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!

Gorgane

Käyttökokemusta puolen vuoden ajalta. Ehkä hirvein pakettiauto, mitä maa päällään kantaa. En voi rehellisesti sanottuna suositella kenellekään.

Vikoja mm.

-225tkm ajettu yksilö ei lähtenyt edes kesäkuumalla käymään kaikilla pytyillä koskaan, hehkujen ja suutinten vaihdolla ei vaikutusta asiaan.

-Ovet aukeilevat vauhdissa ja sivuovien mekanismit hajoavat helposti.

-Syttyi palamaan kerran, vuoti startin täyteen öljyä, joka syttyi.

-Tavaratilan muoto hankala, koska auto on varsin kapea ja pyöränkotelot syövät tilaa.

-Vaihteensiirtovaijeri hajoaa. Oireilee siten, että ykkönen ja pakki eivät pysy päällä. Sitten lopulta leviää kokonaan ja ehkä tuurilla yksi vaihde toimii. Jouduttiin pelkällä kolmosella tulemaan keikalta pois...

-Kuskin penkki hajoaa täysin.

-2.3d kone epäluotettavuutensa ja savutuksensa lisäksi todella nuhapumppu. Mikään kiihdytyskaista ei ole tarpeeksi pitkä, ei auto tyhjänä, saati täytenä. Lisäksi tyhjäkäyntiruuvi ohjaamossa ei oikein kuulu enää 90-luvun dieseliin. Harvassa saman kokoisessa ja ikäisessä koneessa yhtä vähän voimaa.

-Peilit vaeltavat ja jos ei muista kerran viikossa kiristää, niin 80km/h vauhdissa kopsahtavat linkkuun auton kylkiä vasten.

-Ruostuu äkäisesti.

-Kytkin ei kestä 200tkm pidemmälle.

Kyseistä yksilöä yritettiin Afrikan vientiin, niin muhamettilainen totesi, että "Nisani Vanete diiseli ola iha paska, pitä olla bensakone! RTK pakotti minu ottama noita kolme, etä myivä minule Hiacet!" Ei kelvannut siis edes sinne.

Tähän päivään mennessä ainoa Nissan, josta on oikeasti pahaa sanottavaa. Osta mikä tahansa muu paku, mutta älä tätä, vaikka miten houkuttelevan hintaiselta vaikuttaisi. Esim. jokin 80/90 luvun taitteen Hiace, L300, B2200 tai Urvan antaa mukavampaa kyytiä ja takuulla vähemmän harmia.


valpas

LainaaKäyttökokemusta puolen vuoden ajalta. Ehkä hirvein pakettiauto, mitä maa päällään kantaa. En voi rehellisesti sanottuna suositella kenellekään.

Vikoja mm.

-225tkm ajettu yksilö ei lähtenyt edes kesäkuumalla käymään kaikilla pytyillä koskaan, hehkujen ja suutinten vaihdolla ei vaikutusta asiaan.

-Ovet aukeilevat vauhdissa ja sivuovien mekanismit hajoavat helposti.

-Syttyi palamaan kerran, vuoti startin täyteen öljyä, joka syttyi.

-Tavaratilan muoto hankala, koska auto on varsin kapea ja pyöränkotelot syövät tilaa.

-Vaihteensiirtovaijeri hajoaa. Oireilee siten, että ykkönen ja pakki eivät pysy päällä. Sitten lopulta leviää kokonaan ja ehkä tuurilla yksi vaihde toimii. Jouduttiin pelkällä kolmosella tulemaan keikalta pois...

-Kuskin penkki hajoaa täysin.

-2.3d kone epäluotettavuutensa ja savutuksensa lisäksi todella nuhapumppu. Mikään kiihdytyskaista ei ole tarpeeksi pitkä, ei auto tyhjänä, saati täytenä. Lisäksi tyhjäkäyntiruuvi ohjaamossa ei oikein kuulu enää 90-luvun dieseliin. Harvassa saman kokoisessa ja ikäisessä koneessa yhtä vähän voimaa.

-Peilit vaeltavat ja jos ei muista kerran viikossa kiristää, niin 80km/h vauhdissa kopsahtavat linkkuun auton kylkiä vasten.

-Ruostuu äkäisesti.

-Kytkin ei kestä 200tkm pidemmälle.

Kyseistä yksilöä yritettiin Afrikan vientiin, niin muhamettilainen totesi, että "Nisani Vanete diiseli ola iha paska, pitä olla bensakone! RTK pakotti minu ottama noita kolme, etä myivä minule Hiacet!" Ei kelvannut siis edes sinne.

Tähän päivään mennessä ainoa Nissan, josta on oikeasti pahaa sanottavaa. Osta mikä tahansa muu paku, mutta älä tätä, vaikka miten houkuttelevan hintaiselta vaikuttaisi. Esim. jokin 80/90 luvun taitteen Hiace, L300, B2200 tai Urvan antaa mukavampaa kyytiä ja takuulla vähemmän harmia.

Eihän tuossa montaa menoa haittaavaa vikaa ole, mitä ei muissakin saman hintaluokan autoissa olisi.  ;D
Pahin vika vanettessa  oikeastaan on sen suuri polttoaineen kulutus. Tosin se tekee siittä lämpösen talviauton.
Se savutus, ja huono käyntiinlähtö olis korjaantunut sen C-solun vaihdolla.
Kun laittaa venttiilin katolle, niin ae on helkutin hyvä silloin tällöin liikkuva varasto. Ovia on paljon. Neljännellä Vanetellani on kohta 100tkm ajettu, ja ongelmat on olleet helposti korjattavia.
Kakspaikkainen takavetoinen keskimoottoriauto tasauspyörästön lukolla! Eikös aika moni haluaisi hankkia sellaisen.  ::)

AnttiJL

Eli siis kun on Sunnya ropannut niin Vanettekin hoituu?
Mitenkäs tuo vaihteiston vaijeri ja öljyjen vuotaminen starttiin, onko yleisiä vikoja? Vanhaan autoon saattaapi tietysti silloin tällöin tulla vikaa, mutta itselläni on sellaista kokemusta Nissaneista että vikaa tulee lähinnä katsastuskäynnillä, jos silloinkaan... Hämäävän edullisia nuo vanetet ovat....

valpas

LainaaEli siis kun on Sunnya ropannut niin Vanettekin hoituu?
Mitenkäs tuo vaihteiston vaijeri ja öljyjen vuotaminen starttiin, onko yleisiä vikoja? Vanhaan autoon saattaapi tietysti silloin tällöin tulla vikaa, mutta itselläni on sellaista kokemusta Nissaneista että vikaa tulee lähinnä katsastuskäynnillä, jos silloinkaan... Hämäävän edullisia nuo vanetet ovat....
Se pitää kyllä sanoa, että on sinä paljon enempi tekemistä, ja menon kanssa epävarmuutta, kuin Sunnyillä. Kaiken laisia niitä on matkanvarrella ollut.

AnttiJL

Jees, eli menee sitten valinta vaikeaksi...
Appiukko haukkuu vw:n vaihteiston heikoksi, tuttu kuljettaja Transshitin ja ite haukun rellut ja muut ranskanrapeet...
Jäljelle jää Urvan, Mitsu ja isuzu...

take

LainaaNiin eikös tuo cargo ole se pienempi?
Olen katsellut tuolla 2,3litran koneella varustettua mallia...
Onko ketjulla vai hihnalla?
Lähinnä siis kokemukseen perustuvaa tietoa kestävyydestä usein esiintyvistä vioista jne. Tarkoitus jossainvaiheessa alkaa jotain pientä puljua pyörittämään...
Eikös diesel-pakuilla ole kevyempi verotus kuin henkilöautoilla?
Kulutuksesta kaipailisin kanssa tietoa...

Eiköhän tuossa ollut tarpeeksi sekava rykelmä kyssäreitä  :D
Kiitos vastauksistanne jo etukäteen!
Siis pakujen käyttömaksuhan pompsahtaa ensi maaliskuusta alkaen kun siirrytään verottamaan vanhempia kokonaismassan mukaan. Mullakin pick-upissa nousee käyttömaksu 255 euroon. Siihen vielä nokivero päälle ~75E. Halpaa on... Mutta sunnyyn verrattuna niin peräkärryn veto jää lähes kokonaan pois niin silloin tuo kannattaa vielä. Trafin sivuilta löytyy verotaulukot kokonaismassan mukaan.

Mutta jos umpikoppia tarvii niin oma valinta olisi se afrikkalaisten ylihinnoittelema hiase. Urvanit meinaa käydä vanhoiksi jo ammattikäyttöön. Jos taas avolava kelpaa niin Nissanilta löytyy varsinkin D21/D22 on ollut aika hyviä ja ongelmattomia mitä on nähnyt. 720 on ehkä joskus ollut hyvä mutta vanhuus ei tule yksin. :(

ILVES-Joe

#7
LainaaJees, eli menee sitten valinta vaikeaksi...
Appiukko haukkuu vw:n vaihteiston heikoksi, tuttu kuljettaja Transshitin ja ite haukun rellut ja muut ranskanrapeet...
Jäljelle jää Urvan, Mitsu ja isuzu...
Noiden harkinnan jälkeen osta Huyndai H1... siihen olen päätynyt.
(sitten kun oma jUrvan King tahtoo lähteä afrikkaan lämpimämpiin kuljetuksiin...)
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Gorgane

H1 on suht varteenotettava, mutta kuulemma hirveä ajaa, jos pituutta yli 180cm. Kokeilemallahan tuo selviää, että pystyykö siellä ratin takana istumaan.

Vanette-ikäluokan Transit ruostuu aika sanoinkuvaamattomasti.

Samassa työpaikassa, missä Vanettea poljin kuin tulpatonta mopoa oli sitä ennen Urvan, josta pitivät kaikki. Tavaratilan mataluus (eli ikävä siellä selkä kyyryssä olla) oli ainut miinus. Kulki paremmin mitä Vanette ja kaikin puolin pomminvarma laite. Ruoste sen sitten vei Afrikkaan 400tkm kohdilla, mutta ehkä siinä vaiheessa on jo aikakin.

Hiace on se varma valinta kyllä, mutta hintaa on sitten eri tavalla tosiaan kuin muissa. Ei pahaa sanottavaa kyseisestä autosta, -96 vuosmallista tuli ajettua tunti jos toinenkin. 2.0 kone ilman turboa ja silti kerkesi paljon paremmin, mitä Vanetella...

Ducatoa tuli ajettua sekä isoa, että pientä mallia. Plussia hyvät ovet, peilit ja tavaratila, mutta etupään osat eivät meinaa kestää. Iskareiden yläpäänlaakerit, iskarit ja muut etupään osat ovat kulutustavaraa. Ja hullua kyllä talvella jää paljon helpommin kiinni, mitä takavetoisilla. Kaivaa nokan lumeen ja sitten työnnetään ja kirotaan. 2.5TDI mallissa on voimaa vaikka muille jakaa, mutta ainakin -90 lukulainen on talvella aivan uskomattoman kylmä auto. 1.9 ja 2.1 turbokoneissa aivan olematon alavääntö.

AnttiJL

Kiitos, vinkeistä. Pakko avautua ku ahistaa ;)
Miks vanetesta on tehty niin nätti, 5-ovinen ja pariovinen takaa?
Siinä on kaikki kohdallaan, paitti että ei sitten kestä muuta ku katsetta ! :(  Miks kubistar on rellun paskaa pohjimmiltaan, ei kyllä ois siihen varaakaan...
Hiace on kestävä mutta vasta 80-luvun biilit ovat suht järkevissä hinnoissa, paitti että ovat rumia ja 4-ovisia, ylöspäin aukeavalla takaluukulla... Kattelin tossa H1:stä, hintaa on. Käytettynä voisi harkita, mutta harvassa ovat alle 3k€ maksavat diisselit 5:llä ovella...
Noh, köyhälle kaikki on kallista. Jos olis takeita töiden riittävyydestä ottaisin lainaa 20k€ ja ostaisin vähän ajetun H1:sen/Hiacen...

Gorgane

Ei se yhden oven puute niin haittaa, kun opettelee peruuttamaan. Ja takaovet/luukku on aina kaksipiippuinen juttu. Esim. lastauslaituriin ajettaessa ylöspäin aukeava on plussaa, samoin monessa muussa ahtaassa paikassa, kun tilaa on vain ylöspäin. Itse ainakin pienemmässä pakussa valitsisin luukun, kun olen senverta lyhyt, että en pysty siihen päätäni telomaan. Ducato-kokoluokan autossa on sitten jo ovet mielestäni oltava.

Ja Vaneten ovia ei kannata kadehtia. Takaovet on sellaset rimpulat, että niiden kanssa tulee vaan vihaiseksi ja kun mekanismit kuluvat, niin aukeilevat tosiaan vauhdissa. Sivuovista taas ne mekanismit hajoavat. Tuosta ajamastani vasen ovi oli pysyvästi jumitettu paikoilleen ja oikea ovi sitten elvytetty siitä ryöstetyillä osilla, mutta sekin piti väkisin ja voimalla runnoa kiinni.

seppo

Moi !!!
Vanette on nyt haukuttu pystyyn .....
Mutta minkälainen paku ois mersun vito ... !!!
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

make83

LainaaMoi !!!
Vanette on nyt haukuttu pystyyn .....
Mutta minkälainen paku ois mersun vito ... !!!
no ainakin se espanjan vito (etuveto) kannattaa hylätä suosiolla.

ILVES-Joe

#13
LainaaMoi !!!
Vanette on nyt haukuttu pystyyn .....
Mutta minkälainen paku ois mersun vito ... !!!
Vanetten saamat haukut x iso luku....

Työpaikan huoltomiehellä oli Vito 108 ja monasti oli auto huollossa ja vara-autolla ajeli, huono maalipinta ruostui nopeasti, hehkuja meni usein jotain pikaisesti muistellen.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Gorgane

Kävelee kaupungilla ja kattelee miten Vitoista valuu ruostevanat esim. takalasin alareunasta kuin 25 vuotiaasta Hiacesta, niin eipä semmosta juur tee mieli ostaa. Ja kun Hiacekin sentään vaan mätänee, mutta toimii muuten, Vito ei toimi.

Uudemmat Ducatot ei happane samaan malliin, mutta tekniikan epäluotettavuus ja ennenaikainen kuluma ovat ongelmina.

VHi

Hiacen ongelma on se hinta, vaikka onkin tukeva ja hyvä auto. Jostain 80-luvun ritsastakin pyydetään se 3000 euroa, kysyntä määrää hinnan. Afrikkaanhan ne kaikki menee. Myös varusteiden puute vaivaa joskus, sisämelu on huima ja onhan se semmonen työkalu.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Tare

Lainaa
Uudemmat Ducatot ei happane samaan malliin, mutta tekniikan epäluotettavuus ja ennenaikainen kuluma ovat ongelmina.
Eipä tuo ole välille jättänyt eikä harrastuksiakaan rajoittanut vaikka onkin etu painoinen ja ranskalaisten peruja(tulee samalta linjalta kuin pösöt ja sitikat, käyttäen nykyisin myös samaa tekniikkaa kuin ne) Itselläni on vm:n 01 ducato 1,9litraisella intercooleri turbolla ajettu nyt 278tkm osto hetkellä 121tkm ja en ole huomannut, että se isompi(2,8litran) koneella varustettu olisi yhtään sen vääntävämpi ja tehokkaampi kuin omani, päin vastoin.
Etutuenta alapallonivelet kuluu aika ajoin ja raidetangon päät (vaihdoin ne n. 250tkm kohdalla, toinen ridetangon pää oli vaihdettu jossain vaiheessa, muut alkuperäisiä), mutta varsinkin iskunvaimentimien yläpäät ovat oikeastaan suurin murhe, kun torni kerää kaikki roiskeet ja siten ruostuttaa sen laakerin, joka väljääntyy kuravellistä ja alkaa jumittelemaan ajossa, kun jousivoima painaa lautasen väärään asentoon siihen nähden.(Samanlainen joustin rakenne on myös uusimmissa VW transportereissa). Jakopäänhihnaa täytyy vaihtaa 90-100 tuhannen välein vesipumppuineen ohjarilaakereineen. Vaan eipä tuossa ole ollut tuon kummoisempia. ELI pienellä pään vaivalla toimivaa Kuljetuskapasiteettia myös kerhon käyttöön, tavaraa on siirrelty ympäri Suomenmaata Oulu-Kajaani linjalta alaspäin lännestä itään ja päin vastoin. ;).
Toisaalta jos olisin hiukan ajatellut tuota konetta  osto hetkellä olisin valinnut pari vuotta tuoreemman JTD/HDI-tekniikalla olevan, joka olisi huomattavasti taloudellisempi kuin tuo omani, ja jonka ohjaamo olisi vieläkin paremmin ajateltu ajajalleen. Muuten se kuljettajan penkin alla oleva lisäkenno on tarkoitettu lämmittämään kapinettia,kun muuten lämmin ilma on ohjattu ikkunalle pitämään huurteen poissa. Omistamassani Hiacesessakin oli kylmempää parinkymmenen asteen pakkasilla kuin tuolla.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

Gorgane

Ei se Ducato/sisarmallit tielle jätä onneksi yleensä, mutta mukavaa ajaella semmosella autolla, missä pyörät sojottaa ihan mihin sattuu.  ;D Useammassa paikassa olen ollut töissä/koulussa missä on kyseisiä autoja ollut ja sitä etupään laakeri/nivel/iskariremppaa on riittänyt kyllä ja paljon. Pahimmillaan alle 100tkm kohdilla jo iskarilaakerit tohjona.

Jakohihnan vaihtokaan ei ainakaan 2.1JTD malliin ole kovin riemukasta, kun joutuu moottorinkannakkeen ottamaan auki ja ilmastoinnin osia irrottelemaan. Ja siltikään ei saatu hihnakoteloa ehjänä pois...

Tielle olen itse jäänyt vm. 2001 1.9JTD:llä kerran. Syy: kytkinpoljin katkesi. Aikamoista välimerellistä nerokkuutta tehdä kytkinpoljin kokonaan muovista... Vaijeri on polkimessa kiinni sellaisen surkean muovikorvakkeen takana ja korvake katkesi. Tultiin sitten pyöräteitä pitkin pelkällä kakkosvaihteella pois, oli hauskaa. Varaosan hinta oli jotain ihan älytöntä, niin pajalla korjasivat lattaraudalla ja pulteilla sen polkimen.

Mitä koneisiin tulee, niin vanhemmassa Ducatossa oleva Fiatin 2.5TDI esikammiodiesel on aivan eri maailmasta noihin uudempiin koneisiin. Vääntöä on aivan alhaalta asti aikalailla riippumatta siitä miten paljon on lastia takana. Huomattavasti mukavampi ajaa kaikinpuolin. Tosin siinäkin sitten sellainen riemukas suunnittelumoka, että vaihteistoöljyn määrä on tehtaalta liian vähäinen ja mittatikun max-kohta liian alhaalla. Aiheuttaa sen, että vitosvaihteella ajelu 60-70km/h, jolloin kone vielä vääntää hienosti rikkoo vitosen rattaat vaihdelootasta. Öljyn "ylitäyttö" ehkäisee ongelman.

Ihan jees autojahan nuo ovat, jos itte osaa ja jaksaa rempata, mutta kyllä japsivehkeillä (huomattavasti vanhemmillakin) pääsee pienemmällä kiroilulla.

AnttiJL

Hieman vielä nostan tätä aihetta kun eilisessä hesarissa kirjoitettiin noista hiukkassuodattimista. Jutun mukaan k.o suodatin maksaa 2000 - 4000 euroa. Ja saattaa rikkoutua ilman että sille mitään mahtaa.

Jutussa mainittiin että 2007 tuli hiukkassuodattimet pakollisiksi EU-alueella. Mutta onkos noita hiukkassuodattimia käytetty ennenkin tuota aikaa täällä pohjoisessa?
Lähinnä siis etsin tietoa pakuista joissa EI ole hiukkassuodatinta. Maksakoot uutta tekniikkaa haluavat, uuden tekniikan kustannukset ja lapsentaudit!

Samaa olen tehnyt hallussani olleiden Sunnyjen kanssa: ei yhdessäkään hankkimassani ole ollut katalysaattoria...

OT: Mielestäni kaikkien tehdas-uusien autojen hinnat ovat kohtuuttomia, valmistus-kustannuksiin nähden. Toivottavasti kiinalaiset/intialaiset tuovat kilpailua...

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

AnttiJL

Sori että nostan tätä ketjua ylöspäin, tuli vaan mieleen noista autojen hinnoista...
Appiukko oli nähnyt jonkun dokumentin jossa sanottiin että uuden auton valmistaminen maksaisi noin 2000$ !!!
Eli aika hyvät katteet autonvalmistajilla, vaikka kyllähän tuotekehittelykin maksaa. Silti on huomattava esim. Renault, Citroen ja Peugeot -merkkisten pakettiautojen samankaltaisuus. Töissä ajan Peugeot Expertillä, siinä on samanlaiset hallintalaitteet kuin rellussakin ja ulkomuodoltaan (pelleiltään) löytyy identtisenä citikoita.... Sitten aasinsilta Nissaniin, rellulla ja nissanilla on hyvin läheistä yhteistyötä, joten varmasti nissaneissa on samaa tekniikkaa, ehkä sama alusta ainakin? Vielä kun kuljetaan hieman taaksepäin, voidaan muistaa aivan identtiset pakut, rellulta, nissanilta ja opelilta...
Kyllä pitäisi tuotekehittelykustannuksienkin jakaantua tehokkaasti... Mutta hinnoilla ei kilpailla, silloinhan pissaisi omaan pakkiinsa...

cedricfan

No ensinnäkin pitäisi katsoa esim Saksan myyntihinta autolle, ei Suomen yliverotettu, jossa rakas valtiomme saa ison palasensa. Siitä sitten pois ALV ja kauppiaan kate, niin rupeaakin näyttämään ihan toiselta
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV