Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Almera n16 2.2di ei lämpene kunnolla

Aloittaja diissel, marraskuu 23, 2010, 21:04:47

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

diissel

Almera ei suostu lämpeämään kunnolla n.30km työmatkalla. Jos ajaa esimerkiksi 2 tuntia putkeen, niin silloin tulee aika lämmintä.

Aamulla kun lähtee ajamaan esim. töihin niin lämmöt nousee normaaliin n. 5km ajon jälkeen, se lienee normaalia :D (-7c), mutta kun termostaatti aukeaa tulee n.4 minuuttia aivan kylmää(lämpötila-mittarissa ei muutoksia), mutta heti kun laittaa 3 vaihteelle ja huudattaa ~4000k niin alkaa haalean lämmintä tulla.. myös tyhjäkäynnillä lämmintä ei tule koskaan, mutta heti kun nostaa kierrokset ~1500k niin alkaa lämmintä tulemaan.

Olen myös ihmetellyt, että en ole ikinä kuullut flektin pyörivän paitsi kesällä ilmastointi päällä ollessa. silti en ole ikinä huomannut, että moottori olis keittänyt??

onko kellään ollut samanlaista vikaa?
Olisko jäähdytinjärjestelmässä ilmaa, lämmönsäätöventtiili jäisi aina vähän auki, kansivika,vesipumppu sökö vai onko almera yksinkertaisesti vai näin kylmä? :-?

vähän sekavaa tekstiä, mutta koittakaa saada selvää.

nissan-man

Sen nyt sanon että almera EI OLE KYLMÄ. itsellä oli juuri samanlainen ja kyllä oli lämmin vaikka oli pakkasta -30. Onko nestettä tarpeeksi, voisiko olla että vesipumppu vetelis viimesiä ja kierroksilla kiertäs vasta kunnolla nesteet?
P10 GA16DS

diissel

vesipumppua ei ole tietääkseni koskaan vaihdettu(mittarissa 270tkm) mutta mietiskelin, että silloinhan lämmöt voisi olla helposti korkeammat, jos vesipumppu vetää viimeisiään, kun vesi ei pääse kunnolla kiertämään, mutta vika tosin viittaa osittain vesipumppuun päin. termostaatin olen vaihtanut.

cedricfan

Ja minä en ymmärrä "huonosti pumppaavaksi kulunutta" vesipumppua. Ainoa mahdollisuus vesipumpun "kulua" noin olisi vedenkierrätyssiipien katoaminen jostain kumman syystä. Ja silloin vesi ei kiertäisi = lämmöt nousee. Ja jos orkkis niin ilmeisesti valurautasiipipyörä joka ei ihan hevillä kulu ::)
Mutta miten naftapihi tuo 2,2 on, jos ei dieseliä kulu ei synny hukkalämpöäkään. Monessa eurodieselissähän on kiertovesipumppu tehostamassa lämmityslaitteen vedenkiertoa ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

diissel

mun ajotavalla tuo ei ainakaan ole naftapihi :D tehoboksilla varustettu ja kulutus huitelee siinä 6-7,5 litran pintaan sekalaisessa ajossa. rauhallisessa matka-ajossa n.5L/100km.

nissan-man

#5
LainaaJa minä en ymmärrä "huonosti pumppaavaksi kulunutta" vesipumppua. Ainoa mahdollisuus vesipumpun "kulua" noin olisi vedenkierrätyssiipien katoaminen jostain kumman syystä. Ja silloin vesi ei kiertäisi = lämmöt nousee. Ja jos orkkis niin ilmeisesti valurautasiipipyörä joka ei ihan hevillä kulu ::)
Mutta miten naftapihi tuo 2,2 on, jos ei dieseliä kulu ei synny hukkalämpöäkään. Monessa eurodieselissähän on kiertovesipumppu tehostamassa lämmityslaitteen vedenkiertoa ::)
En tiiä mut mulla oli parivuotta sitten n16 2.2Di 2001, reilu -30 pakkasella tarkeni sisällä varmasti melkein saman mitä -89 sunnys. Pari kertaa vaan meinas dieselin kulku hidastua kovan pakkasen takia ;)
tämähän on jaappanilainen?
P10 GA16DS

diissel

onko kellään tietoa, mikä on tuo mikrokytkin? tuossa boksissa(calsonic), missä lämmönsäädön kiertokytkin on? se kytkeytyy kun lämmön säätö on melkein kaakossa.

diissel

vm2002 alkuvuodesta, Iso-britannia mallia jo..

nissan-man

Lainaavm2002 alkuvuodesta, Iso-britannia mallia jo..
Valmistusmaa
Iso-Britannia, Japani, Espanja, Etelä-Afrikka
P10 GA16DS

diissel

Valmistenumero alkaa muistaakseni S- kirjaimella, eikös se ole silloin Iso-britannia?

nissan-man

LainaaValmistenumero alkaa muistaakseni S- kirjaimella, eikös se ole silloin Iso-britannia?
Voipi olla, Ainakin sunnyissä alkaa J-kirjaimella ja ovat japanilaisia, primerat S-kirjaimella ja isobritannia
P10 GA16DS

diissel

täytyy melkein purkaa kojelautaa ja katsoa, jääkö lämmönsäätöläppä vähän huonoon asentoon, sillä tuota kojelautaa on sisäpuolelta joskus raiskattu, lämmönsäädön vaijerin muovikiinnitys on rikottu ja muitakin ruuveja löysällä :(

cedricfan

Lainaa
Voipi olla, Ainakin sunnyissä alkaa J-kirjaimella ja ovat japanilaisia, primerat S-kirjaimella ja isobritannia
Eikun juuri näin.

Lainaamun ajotavalla tuo ei ainakaan ole naftapihi :D tehoboksilla varustettu ja kulutus huitelee siinä 6-7,5 litran pintaan sekalaisessa ajossa. rauhallisessa matka-ajossa n.5L/100km.
Ai jaa, mun mielestä toihan on sama kuin hajulla :D

Lainaatuota kojelautaa on sisäpuolelta joskus raiskattu, lämmönsäädön vaijerin muovikiinnitys on rikottu ja muitakin ruuveja löysällä :(
Toi kyllä haiskahtaa selviltä tsekkauskohteilta :-[
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

Joo ne kojelaudan alla olevat viritelmät ensin kuntoon. Ne on varmaan se todennäköisin vika.

Mutta oireista tuli mieleen mun vanha hiluxi. Siinä oli samaa vikaa että piti antaa jengaa tosissaan että tuli lämmintä. Jossain vaiheessa sitten tulin siihen tulokseen että kenno pitää koettaa huuhdella. Puutarhaletku sopi just lämppärin letkun sisään ja hana auki. Ensin ei tullut läpi kuin pieni liru. Hetken päästä korinan saattelemana hirveitä könttejä kuraa. Oli kenno varmaan puolillaan sitä itteään. En tiedä mistä mutalammikosta sinne oli vettä lisäilty, mutta tuon operaation jälkeen alkoi hituluksikin lämmetä. :)

diissel

tänään kun tulin töistä, niin lämmintä tuli enää kun piti moottorin kierroksia 3000 asti, silloin tuli kyllä hyvin lämmintä.
kotona huomasin, että ajon jälkeen syylärin korkki pihisee vähän.. no katsoin sitte onko syyläris nestettä, niin pintaa ei näkynyt ja n.2 litraa sinne meni.
sen jälkeen kävin ajamassa ja katsoin taas, niin korkki pihisi ja nesteen pinta oli laskenut vähän ja tulin siihen tuloksee,että paisuntasäiliön pinta oli noussut, eli neste oli mennyt sinne.

kokeilen hakea huomenna uuden painekorkin ja jos sillä ei vika katoa, taitaa kansipaffi vuotaa.. :'(

nissan-man

Lainaatänään kun tulin töistä, niin lämmintä tuli enää kun piti moottorin kierroksia 3000 asti, silloin tuli kyllä hyvin lämmintä.
kotona huomasin, että ajon jälkeen syylärin korkki pihisee vähän.. no katsoin sitte onko syyläris nestettä, niin pintaa ei näkynyt ja n.2 litraa sinne meni.
sen jälkeen kävin ajamassa ja katsoin taas, niin korkki pihisi ja nesteen pinta oli laskenut vähän ja tulin siihen tuloksee,että paisuntasäiliön pinta oli noussut, eli neste oli mennyt sinne.

kokeilen hakea huomenna uuden painekorkin ja jos sillä ei vika katoa, taitaa kansipaffi vuotaa.. :'(
jahans.. Vaihda se korkki ja kato sit kupliiko paisariin käynnissä.
P10 GA16DS

doope

Onhan termostaatti oikein päin?

Minkä väristä savua tulee putken päästä kun antaa kenkää mustaa vai valkoista/harmaata.

diissel

termostaatti on oikein päin. putkesta ei tuu mitään kummallista savua, ei harmaata eika kummallisen hajuista.

nissan-man

Lainaatermostaatti on oikein päin. putkesta ei tuu mitään kummallista savua, ei harmaata eika kummallisen hajuista.
Mutta tuleeko mustaa kun lähet kunnolla antamaan kenkää?
P10 GA16DS

doope

#19
Eihän nissani ole siirtynyt käyttämään samanlaisia vesipumppuja kuin vw/skoda eli akselissa on bakeliittinen siipipyörä mikä halkeaa ajan kanssa ja irtoaa akselista, eli päälle päin ei näy mitään vuotoja yms, tosin miksei valupyöräkin voisi irrota akseliltaan? ei nyt varmaan pahaa tekisi vaihtaa sitä vesipumppua jos kerran on ajettu jo 270tkm. laakerit tuskin on iskussa enää.
missähän tossa on lämpömittarin anturi?  kyllähän se saattaa keittää jo vaikka mittari ei sitä näytä jos nesteet ei kierrä. Octavia tekee ainakin just niin.

cedricfan

Lainaatosin miksei valupyöräkin voisi irrota akseliltaan?
Niin, ja vieläpä muovista helpommin ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

diissel

tänään vaihdoin uuden vesipumpun, vanhassa ei ollu mitää vikaa, mitä nyt laakerissa pieni välys.. nyt alkas pulputtamaan paisuntasäiliöön siihen tapaan, että paffilta näyttäis. Käytin moottoria kylmänä n.25sek niin sen jälkeen jo pulputti paisariin ja kun avasin syylärin korkin niin sihahti kunnolla, eli painetta tekee lujaa.. :(

nissan-man

Lainaatänään vaihdoin uuden vesipumpun, vanhassa ei ollu mitää vikaa, mitä nyt laakerissa pieni välys.. nyt alkas pulputtamaan paisuntasäiliöön siihen tapaan, että paffilta näyttäis. Käytin moottoria kylmänä n.25sek niin sen jälkeen jo pulputti paisariin ja kun avasin syylärin korkin niin sihahti kunnolla, eli painetta tekee lujaa.. :(
No voiha.. Meleko vahvasti alakaa kansihommaan vaikuttaa, Pahvi tai ite kansi halki..
P10 GA16DS

matti.l

Lainaatänään vaihdoin uuden vesipumpun, vanhassa ei ollu mitää vikaa, mitä nyt laakerissa pieni välys.. nyt alkas pulputtamaan paisuntasäiliöön siihen tapaan, että paffilta näyttäis. Käytin moottoria kylmänä n.25sek niin sen jälkeen jo pulputti paisariin ja kun avasin syylärin korkin niin sihahti kunnolla, eli painetta tekee lujaa.. :(

Pulputti siis ennen pumpun vaihtoakin vai alkoi vasta sen jälkeen.
jos vasta jälkeen niin kannattaa järjestelmä ensin ilmata kunnolla ja katsoo sen jälkeen pulputtaako.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

diissel

pulputti se jo ennenkin, mutta tuntui vähän yltyvän koejon jälkeen.

diissel

eilen alkasin purkamaan moottoria kannen irrotusta varten. tietääkö kukaan, kuinka tuossa on nokkapyörät nokka-akseleissa kiinni? kanta tais olla 24mm normaali 6-kanttinen. onko sielä mahdollisesti poorit tai kiila?

entä osaako kukaan sanoa, onko tuossa missään jakomerkkejä?

nissan-man

Lainaaeilen alkasin purkamaan moottoria kannen irrotusta varten. tietääkö kukaan, kuinka tuossa on nokkapyörät nokka-akseleissa kiinni? kanta tais olla 24mm normaali 6-kanttinen. onko sielä mahdollisesti poorit tai kiila?

entä osaako kukaan sanoa, onko tuossa missään jakomerkkejä?
Ei taida pooreja olla.. Onhan siellä ketjussa ja hammaspyörissä merkit ;)
P10 GA16DS

doope

Ja eikös tossa pidä muistaa lukita ruiskupumppu ettei mene pumpun syötöt sekaisin.

nissan-man

LainaaJa eikös tossa pidä muistaa lukita ruiskupumppu ettei mene pumpun syötöt sekaisin.
ehkä.. Tuossahan tulee ruiskupumpulta ketju nokka-akselille, ja kampiakselilta ketju pumpulle.
P10 GA16DS

diissel

kiilalla näytti olevan nokkapyörät kiinni.. eihän ruiskutus/jako mee sekasin, ku merkitten kaikki maalitussilla,.jakomerkkejä vähä eilen kattelin, mutta en heti ainakaa löytäny..