Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Onko datsunin arvo tosiaan ihan mitätön?

Aloittaja Jonivaan, lokakuu 06, 2010, 18:49:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jonivaan

Oon koittanu myydä mun kirsikkaa,mutta hinta taitaa olla pielessä...Kertokaa viisaat harrastajat,mikä on oikea hinta. :(
Eli auto on vuoden -84 cherry 1.5 gl
Mittarilukema rehelliset 90500km
Leimattu kuukausi sitten pitää leimata taas tammikuussa,mutta tuskin nyt mätäni kuukaudessa.
Pientä pintavikaa takakaarissa  :o mutta vain maalia kaipais...Huoltokirja kuitteja,kattoluukku lohoko+haara j.n.e.
Eli eikö tästäkään saa 300e enempää... :'( Jos näin on ajelen onnellisena tolla vielä pitkään,muttakun ois akuutti rahan tarve,mutta ei todellakaan niin akuutti että luopuisin tosta kovin halvalla. http://www.nettiauto.com/datsun-nissan/cherry/3479858
Qashqai, Kadett b, Almera, Super s

nissan-man

Ei kannata myydä, tulet katumaan sitä varmasti jos myyt!.. Ja myyntiarvo ei varmaan kovin paljoa yli 300€ ole.. mutta käyttöarvo on taas jotain aivan muuta!  ;)
P10 GA16DS

Mies

Tuon ikäiset datsuni-nissanit vielä hintakuopassa arvoltaan, viiden vuoden päästä alkaa asia olemaan paranemaan päin.

Ihmisillä kun on monasti kieroutunut käsitys,että alle 30vee auto ei ole vanha ja harrastamisen arvoinen yms yms.

Kyllä tuosta joku harrastaja saattaa sen 600euroa maksaakkin tällä hetkellä mutta ei tuhansia.

Itseäkin auto tottakai kiehtoo,mutta noita on erinäisiä nurkissa jo tusinan. Harrastajan kirouksia sekin.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Jonivaan

Ollapa rikas ja kaunis niin pistäisin naftaliiniin ja kaivertaisin 15 vuoden päästä esiin... ::)
Olen samaa mieltä tosta kuopasta..riittäis ku ois kymmenen vuotta vanhempi tollasilla metreillä niin vot!
Qashqai, Kadett b, Almera, Super s

Alppu

#4
Ilmeisesti nämä ruostuvat kovin herkästi?
Jos auton saa pidettyä ruosteettomana ja muuten virheettömänä, niin kyllä se melko pian alkaa olla harrasteautoiässä.  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

mortica

#5
Jäsenten puolella on myynnissä 51 tkm ajettu Cherry -83 eikä siitäkään ole ilmeisesti ollut kiinnostuneita. Lohdutukseksi voin mainita ettei niistä 70-luvun autoistakaan, joita on myynnissä aina satu myyjä ja ostaja kohtaamaan, hankalaa se on monesti niidenkin kohdalla.

Ei muuta kun ajelet autolla itse jos ei sille ostajaa löydy  :).
410, 510, K11, N15 *Drive a Datsun and decide*

cedricfan

Kyllä tässä ikä- ja hintaluokassa hintaa & intoa laskee kohta edessä oleva leima, ruoste ja mahdolliset rengastarpeet. Ja kun kyse on ei mitenkään kamalan halutusta mallista niin ostajat ovat vähissä :-[
Ei myöskään kannata ehdottaa vaihtoa muutaman sadan autoon, siitä saa mielikuvan että tässä on jotain vikaa ja pitää saada toinen tilalle ;)
Ja jos autossa on hyvät renkaat niin se on hyvä mainita, talvisia ei liene?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Paras arvo lienee käyttöarvo? Tai sitten laittaa johonkin latoon säilöön ja joku voi tehdä joskus löydön.  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

Ostamiseen ei kannusta sekään, että autossa on jo melkein puoleenväliin asti jotakin mustaa tököttiä.

Mitä lie sillä peitelty? Originnaliväri helmaan asti voisi olla pelastus tuolle hintapyynnölle.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Laffi

Tuossa kunnossa ei tuolla muuta arvoa ole kuin käyttöarvo, joka määrittää auton hinnan jonnekin sinne muutamaan sataseen. 800 €:lla kun saa kymmenen vuotta uudempia kotteroita, jotka nykyaikaisemmalla tekniikallaan palvelevat paremmin käyttötarkoitustaan.

Mallina tuolla ei harrastearvoa juuri ole, Cherryjä tuotiin suomeen reilut 95 000 kpl, ja on niistä varmaan jokunen vielä jäljelläkin. Harrastearvoa olisi, kuten tuossa jo mainittiin aiemmin, paremmin jos olisi orkkiskuosissaan, nyt erisävyinen kuskin ovi, mustaksi sudittu korin alaosa, sekä ruostekukkaset tekevät tuosta vain edullisen käyttöpirssin, jossa lisäruostuminen ja muut käytön jäljet eivät niin harmita.

M i g i

Hmm.... Jos rikastua meinaa niin ei D/N autoilla ainakaan siinä onnistu.. Turbona Cherry on jo vähän arvokkaampi..

ILVES-Joe

#11
"Hintaongelma" ei ole vain Datsun/Nissan ongelma vaan kaikki "tavalliset" mallit merkistä riippumatta eivät tuon ikäisenä ole juuri minkään arvoisia, esim. Kadet, Golf, Corolla, Lancer, Masa 323 jne. lista on pitkä, erikoismallit saattaa olla hieman arvostetumpia.
Ei auta vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa, kun eikiinnostaniin eikiinnosta suurtä ostajakuntaa.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

AkiH

LainaaMallina tuolla ei harrastearvoa juuri ole, Cherryjä tuotiin suomeen reilut 95 000 kpl
Ei kai sitä harrastearvoa määritellä sen mukaan miten paljon kyseisiä autoja on tuotu maahan? Tuon perusteella jollain 100A:lla ja N10-Cherryllä ei olisi mitään harrastestatusta, kun niitäkin on tuotu aikoinaan vähää vaille helvetisti. 80-lukuisten harrastaminenhan on tällä hetkellä kohtuullisen helppoa, osiakin saa vielä kaupasta. Kasarikotteroita kannattaa juuri nyt yrittää pitää hyvänä, ovat kaiken ekohömpötyksen alla niitä kaikkein uhanalaisimpia.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Gravedigger

Lainaa"Hintaongelma" ei ole vain Datsun/Nissan ongelma vaan kaikki "tavalliset" mallit merkistä riippumatta eivät tuon ikäisenä ole juuri minkään arvoisia, esim. Kadet, Golf, Corolla, Lancer, Masa 323 jne. lista on pitkä, erikoismallit saattaa olla hieman arvostetumpia.
Ei auta vaikka olisi kuinka hyvässä kunnossa, kun eikiinnostaniin eikiinnosta suurtä ostajakuntaa.

Tämän olen huomannut oman Nissanin myynnissä kanssa. Vaikka on ilmastointia ja sähköhärpätintä. Niin niitä taas käytetyn ostaja vieroksuu, kun ovat vikakohteita. Eli topikin aloittajan kohdalla pyrkisin säilömään tuon. Ja kaivamaan esiin myöhemmin. Tietenkin, jos tilanne on kuten minulla, että säilytystila on loppu. Niin myynti voi olla ainut vaihtoehto.

VHi

Kyllä se on varmaa, että myynti kaduttaa myöhemmin. Isäni aikoinaan ajeli 70-luvun Escortilla, maalasi ja korjasi ihan perkuleesti. Äidilläni oli sininen Kuplavolkkari, vimpan päälle kromit ja muut. Myivät molemmat pois vaihdossa uuteen vm. 89 Escorttiin :D Ja arvatkaa vaan kaduttaako tänä päivänä?

Mobilistin päätoimittaja Kai L. Bremerillähän on vielä tallessa nuoruutensa menopeli, olikos se vm. 1927 Chrysler. Oli silloin joskus 50-luvulla saman ikäinen kuin mun Micra tänään. Vitsi jos vaan suinkin saa paikan minne tuupata suojaan sitten kun uudempaan ja tukevampaan vaihtaa. Sitten on kiva ajella vuonna 2060 melkein 70-vuotiaalla Nissanilla, ja kaikki nauraa auton tyyliin sopiville kuteille vm. 2010. Vai lieneekö silloin taas muotia?  ;D
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Jonivaan

Selkis.Haen maanantaina 15kk leimaa ja ajelen tällä onnellisena etiäppäin. 8-)Oon kieltämättä hukannu elämäni aikana jo melko monta "keräilyautoa"Sääli vaan ku jostain tarvii valuuttaa raapia ja mielummin olisin cherryn hukannu ku pappa tunturin. :'(
Qashqai, Kadett b, Almera, Super s

Jonivaan

LainaaTuossa kunnossa ei tuolla muuta arvoa ole kuin käyttöarvo, joka määrittää auton hinnan jonnekin sinne muutamaan sataseen. 800 €:lla kun saa kymmenen vuotta uudempia kotteroita, jotka nykyaikaisemmalla tekniikallaan palvelevat paremmin käyttötarkoitustaan.

Mallina tuolla ei harrastearvoa juuri ole, Cherryjä tuotiin suomeen reilut 95 000 kpl, ja on niistä varmaan jokunen vielä jäljelläkin. Harrastearvoa olisi, kuten tuossa jo mainittiin aiemmin, paremmin jos olisi orkkiskuosissaan, nyt erisävyinen kuskin ovi, mustaksi sudittu korin alaosa, sekä ruostekukkaset tekevät tuosta vain edullisen käyttöpirssin, jossa lisäruostuminen ja muut käytön jäljet eivät niin harmita.
Joo mutta ostappa tollanen 10 vuotta uudempi niin saat vaan kasan paskaa käteen. ;DOma henkilökohtainen mielipide on että 90 luvun alun jälkeen ei oikeen AUTOJA ole enää tehty.
Qashqai, Kadett b, Almera, Super s

VHi

Lainaa
Joo mutta ostappa tollanen 10 vuotta uudempi niin saat vaan kasan paskaa käteen. ;DOma henkilökohtainen mielipide on että 90 luvun alun jälkeen ei oikeen AUTOJA ole enää tehty.

Niinpä. Ja se tuttu auto, jonka kanssa on rassattu voi toimia paljon paremmin, kuin se kymmenen vuotta uudempi, josta ei tiedä, että mitä siinä voi olla vialla. :) Ja aina voi ajatella niin, että noita pappatuntureita nyt on, mutta hyväkuntosia Cherryjä... hmm... ei yhtään niin paljon.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Laffi

Lainaa
Ei kai sitä harrastearvoa määritellä sen mukaan miten paljon kyseisiä autoja on tuotu maahan?

No ei varmaan suoranaisesti, mutta eipä se automallin yleisyys sitä harrastearvoa lisääkään tai tee siitä erityisen haluttavaa autoharrastajan tai harrastusta aloittavan silmissä. Joku N12-mallinen amerikantuonti tai turbomalli tai vaikkapa diesel-Cherry omaa tällä hetkellä enemmän sitä harrastearvoa näin suomalaisittain harvinaisuutensa takia.

En tiedä onko se nyt niin innostavaa harrastamista hitsailla kasaan ja maalailla orkkiskuosiin jotain tusina-autoa, joita saisi muutamalla satasella valmiita parempikuntoisia. Eri asia on sitten jos siitä rakentaa jotain erikoisempaa vaihtamalla tekniikkaa tms.

Cherryssä (tai täss aiemmin mainituissa Kadettissa, Golfissa, Corollassa, Lancerissa, 323:ssakaan) ei ole mitään teknisestikään kovin erikoista, sama perusrakenne poikittaisine rivinelosineen ja etuvetoineen, mikä tekisi niistä uudempiin autoihin tai mihinkään muihinkaan autoihin verrattuna jotenkin erikoisia, ihan samoja perusautoja, joista loppujen lopuksi on sitten ihan sama mitä "harrastaa", ellei ole sitten jotain henkilökohtaisia tunne, ym. -siteitä johonkin merkkiin tai malliin, jolloin siitä tulee jollekin kiinnostava sitten muista syistä.

Mitä tulee perusmallisten 100A:n tai N10:n harrastearvoon, niin itse en näekään niillä mitään harrastearvoa, sen takia en niitä harrastakaan. Aika moni varmaan ajattelee samoin, joka pitää hintatason matalana. Myös tarjonta säätelee sitä hintatasoa.

Jonivaan

Joo kylä näin on.En nyt alunperinkään tarkoittanut,että rikastun tällä cherryllä lopetan työt ja muutan bahamalle. :D
Mä oon vaan sen verran hurahtanu noihin autoihin,että arvostan vähän ajettuja vanhoja autoja!Ja ajan tällä mieluusti ku joku auto ois kuitenkin oltava,ja ennemmin tällä ku jollain amisten raiskaamalla corollalla tai janis petkellä!Mulla on vaan paha tapa vaihtaa autoa vähän väliä ja tää cherry sattu nyt olemaan semmonen tapaus,että kierto loppu siihen jos ei saa reilumpaa hintaa.  ;D Ps:ostetaan tähän nastakumit retrovanteilla...Halvalla tietty nol nel nel-2192243
Qashqai, Kadett b, Almera, Super s

Alppu

Lainaa
Mitä tulee perusmallisten 100A:n tai N10:n harrastearvoon, niin itse en näekään niillä mitään harrastearvoa, sen takia en niitä harrastakaan. Aika moni varmaan ajattelee samoin, joka pitää hintatason matalana. Myös tarjonta säätelee sitä hintatasoa.


Ei kaikille sen auton tarvitse/voi maksaa maltaita, jotta sitä voisi harrastaa..  ;)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Laffi

Lainaa


Ei kaikille sen auton tarvitse/voi maksaa maltaita, jotta sitä voisi harrastaa..  ;)

Mikä on hyvä homma, jotta niitä autoja oikeasti säilyisikin sitten tuleville polville.
Mutta se pointti oli se, että kaikki (suurin osa autoilijoista) eivät näe takavuosien yleisimmillä automalleilla sitä harrastearvoa siinä määrin, että haluaisivat maksaa siitä "harraste-extraa". Tämä siis suurelta osin määrittelee vanhojen, sinänsä harrastekelpoisten autojen hintoja.
Uskoakseni monet ajattelevat samoin kuin itsekin, eli mitä harvinaisempi, sen kiinnostavampi. Toisaalta en usko, että itseäni (tai monia muitakaan) hetkeen kiinnostaa harrastemielessä sinänsä kpl-määräisesti varmaanki jo kohtuullisen harvinaiset, mutta muuten epäkiinnostavat autot, kuten Seat Malaga tai Fiat Ritmo.

Jonivaan

Lainaa

Mikä on hyvä homma, jotta niitä autoja oikeasti säilyisikin sitten tuleville polville.
Mutta se pointti oli se, että kaikki (suurin osa autoilijoista) eivät näe takavuosien yleisimmillä automalleilla sitä harrastearvoa siinä määrin, että haluaisivat maksaa siitä "harraste-extraa". Tämä siis suurelta osin määrittelee vanhojen, sinänsä harrastekelpoisten autojen hintoja.
Uskoakseni monet ajattelevat samoin kuin itsekin, eli mitä harvinaisempi, sen kiinnostavampi. Toisaalta en usko, että itseäni (tai monia muitakaan) hetkeen kiinnostaa harrastemielessä sinänsä kpl-määräisesti varmaanki jo kohtuullisen harvinaiset, mutta muuten epäkiinnostavat autot, kuten Seat Malaga tai Fiat Ritmo.
Ritmo ois helmi!! :D
Qashqai, Kadett b, Almera, Super s

BA

130TC-ritmo oli jo kakstoista vuotta sitten niin loppuun tuunattu ettei kelvannut edes rallimiehille varaosiksi...  :-[ :-X

Gorgane

Corollat ja Toyotat yleensäkin on näistä vanhoista japseista ihan omassa hintaluokassaan ja syy on varsin selvä: takaveto. Täysin pilattu 300tkm ajettu Corolla DX maksaa saman verran, mitä kolme hyvää Cherryä. Ei haittaa mitään, vaikka Toyotan varustelukin on yleensä hyvin karu verrattuna Nissaniin, Hondaan tai Mazdaan.

Mitsubishin takavedot ovat kanssa kalliimpia, mutta varaosatilanne on jo niin huono, että hankalampi pitää pilluralliautona.

BA

Ai kaikki datsunit on etuvetoja?
Ei takavetosesta datsunista sen enempää saa kun etuvedostakaan.  ::) Takaveto tosin on hiukan helpompi myydä näin syysaikaan tietylle ostajaryhmälle.

cedricfan

Vain seitsemän viimeistä Datsunia olleet takavetoja...

Se on totta että RWD-Corollan suosio on pitkälti juuri takavedossa jota arvostaa tietty porukka, ei kai se muuten olisi "teini-deeäksä" ;D
Ja toinen käyttäjäfyhmä ovatkin sitten Afrikassa, jossa KE70 on kova sana taksina kun Pösön 504'set on jo kaikki viety sinne :D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Gorgane

LainaaAi kaikki datsunit on etuvetoja?
Ei takavetosesta datsunista sen enempää saa kun etuvedostakaan.  ::) Takaveto tosin on hiukan helpompi myydä näin syysaikaan tietylle ostajaryhmälle.

En tätä nyt kyllä tarkottanut, että kaikki Datsunit on etuvetoja, ei vaan ole 120Y ja 140Y malleilla oikein sitä samaa sädekehää, mitä DX tuppaa ympärilleen keräämään.

Mikä sinällään on kyllä ihme, kyllä mulle vaan kelpais, kun sattus sopiva yksilö eteen. :) Vähän pahaa tehnyt, kun nettiautossa jo jonkun aikaa ollut kaupan 140Y automaattilaatikolla. Montakohan tommosiakaan on säilynyt?

micramies

-83 Cherry vähän ajettuna olisi ollut arvossaan ns. käyttöautoiässä, esim. 1992 ensimmäistä autoa ostaessani olisi noin vähän ajettu Cherry ollut hyvä valinta.
Nykyisellään kun 80-luvun autojen iät alkavat lähestyä museoautoikää on varaosien saatavuuskin arveluttava asia, kaasuttimien säätö- ja korjauskin taitaa olla katoamassa oleva taito korjaamoilla joten tavallista käyttöautoa hankkimassa oleva todennäköisesti päätyy vähintään 90-luvun loppupuolen ajokkiin.

Itse lapsena 80-luvulla olin kovasti innostunut autoista joten sen aikaisilla autoilla on edelleen tiettyä hohtoa mutta valitettavasti ei ole tiloja kerätä niitä kuin korkeintaan pienoismalleina :P
Harmillista kyllä, 80-luvun Cherryistä ja Sunnyista ei ole vielä tehty ainakaan nykyaikaisen detaljoitua pienoismallia jos minkäänlaista, NEO Scale Models valmistaja vaikuttaisi kyllä varovaisen toiveikkaalta kun mm. -78 Mitsu Sapporo, -92 Mazda 323F ja Datsun Z-sarja on valikoimassa, harvempi mallivalmistaja tekee tämänlaatuisista Japanilaisautoista pienoismalleja nimenomaan ratti vasemmalla/euroversioina. No, vähän off-topic mutta harrastuksista puheenollen... :P
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Alppu

Lainaa-83 Cherry vähän ajettuna olisi ollut arvossaan ns. käyttöautoiässä, esim. 1992 ensimmäistä autoa ostaessani olisi noin vähän ajettu Cherry ollut hyvä valinta.
Nykyisellään kun 80-luvun autojen iät alkavat lähestyä museoautoikää on varaosien saatavuuskin arveluttava asia, kaasuttimien säätö- ja korjauskin taitaa olla katoamassa oleva taito korjaamoilla joten tavallista käyttöautoa hankkimassa oleva todennäköisesti päätyy vähintään 90-luvun loppupuolen ajokkiin.

Näitä säätäessä ei tarvii kuitenkaan olla insinööri, eikä tarvitse läppäriä, jotta jotain pystyisi tekemään.
Ja näin vanhat on helppo ahtaakin lupien puolesta.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.