Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Hihna vinkuu!

Aloittaja Alppu, syyskuu 20, 2010, 22:47:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Ongelmana on vikisevä moniurahihna. Hihna on vaihdettu noin vuosi sitten ja lähes siitä asti on vikissyt enemmän tai vähemmän. Hihna on ostettu Motonetistä on odotti varaston hyllyllä pari vuotta inspiraatiota vaihtamiseen. Vikinä katoaa vähäksi aikaa jos hihnalle ruiskuttaa jotain. Hihnaa on löysätty ja kiristetty, vaan ei apua.

Linkkinä pari ääninäytettä.

http://www.youtube.com/watch?v=e3Ej14o8ZNo

http://www.youtube.com/watch?v=Sg0kAUJRe6I
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M i g i

Joku rullista jumittaa.. laturi vesipumppu ohjaustehostin? tai sit vaan haet uuden hihnan josko sillä loppuis....

Alppu

LainaaJoku rullista jumittaa.. laturi vesipumppu ohjaustehostin? tai sit vaan haet uuden hihnan josko sillä loppuis....

Laturille on oma hihnansa ja se toimii.

Vikisevällä hihnalla on vesipumppu ja ohjaustehostin.
Vesipumppu on viime loppuvuodesta vaihdettu vikinän takia, ei auttanut... (olisi pitänyt pyytää vanha pumppu mukaan). :(

Pitää tosiaan ottaa vanha hihna pois ja vaihtaa uusi. Ja koittaa pyöritellä vesipumppua ja ohjaustehostimen pumppua.

Ai niin, vikinä herkee vähänksi aikaa jos hihnalla suihkuttaa jotain... Silmämääräisesti hihna näyttää hyväkuntoiselta.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Jos hihnalle suihkutus poistaa vikinän hetkeksi, luistaa hihna. Jos ei hiljentäisi niin laakeri huutaisi.
Hihna voi luistaa monesta syystä: kulunut hihnapyörä, väärä kireys tai liikaa kuormaa.
Hihnapyörä: onhan puhdas? Paljonko ajettu? Moniurapyörät kestää yleensä kyllä paremmin kuin kiilahihnapyörät.
Väärä kireys: eihän hihna ole liian kireällä? Kireä hihna ja ratin kääntely tai tahmeat ot-nesteet saa helposti aikaan vikinää vaikka missään ei olisi vikaakaan.
Liikaa kuormaa: ot-pumppu ei ole ikuinen edes japseissa, ja etenkin liian kireällä hihnalla saa sen laakerit pilalle. Lisäksi ot-pumpun "vastusta" ei tunne missään, jollei ota hihnaa pois ja kokeile näppivoimin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ja_ke

Vinkuhan ne/se itselläkin, laitatin uudet hihnat vesipumpun vaihdon yhteydessä. Moottorin käyntiääni muuttui täysin, ei kuulu enää jatkuvaa "sipsutusta".
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Alppu

#5
LainaaJos hihnalle suihkutus poistaa vikinän hetkeksi, luistaa hihna. Jos ei hiljentäisi niin laakeri huutaisi.
Hihna voi luistaa monesta syystä: kulunut hihnapyörä, väärä kireys tai liikaa kuormaa.
Hihnapyörä: onhan puhdas? Paljonko ajettu? Moniurapyörät kestää yleensä kyllä paremmin kuin kiilahihnapyörät.
Väärä kireys: eihän hihna ole liian kireällä? Kireä hihna ja ratin kääntely tai tahmeat ot-nesteet saa helposti aikaan vikinää vaikka missään ei olisi vikaakaan.
Liikaa kuormaa: ot-pumppu ei ole ikuinen edes japseissa, ja etenkin liian kireällä hihnalla saa sen laakerit pilalle. Lisäksi ot-pumpun "vastusta" ei tunne missään, jollei ota hihnaa pois ja kokeile näppivoimin.

Hihnapyörän puhtaudesta ei ole käsitystä, ei se koskaan ole näyttänyt likaiselta...
Autolla ajettu 185tkm.
Kiristäminen vähensi hieman kitinää, mutta ei uskalla kiriä liikaa ettei laakerit mene?
Hihnan saa nyt käännettyä sivuttain 90 astetta (reunalleen) kun saa jo käyttää jonnin verran voimaa, siitä yli jo reippaasti, jos tästä nyt mitään voi päätellä...

Hihna ei kitise kylmällä koneella, kitinä alkaa koneen lämmettyä.

Ehkä jo huomenna "pääsee" auton alle tutkimaan... 

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M i g i

Lainaa

Laturille on oma hihnansa ja se toimii.

etpä täsmentänyt kumpi hihnavinkuu  ::)

cedricfan

Kannattaa kuitenkin kurkata pyörät kun otat hihnan irti, pyyhkäistä vaikka jäänestolla, se on halpaa viinaa. Harjanteissa/urissa ei pitäisi näkyä isoa kulumaa.
Yleisin kiristysvirhe on LIIKA kiristäminen, 90° kiertoa ilman sen kummempaa voimaa on yleinen nyrkkisääntö. Tai pitkältä sivulta sentin-pari voi painaa peukalolla (peukalolla, eikä käden voimalla!), mutta riippuu pitkän sivun pituudesta = syytä varmistaa ohjekirjasta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa
etpä täsmentänyt kumpi hihnavinkuu  ::)

ot/vp hihna.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaamutta riippuu pitkän sivun pituudesta = syytä varmistaa ohjekirjasta.


Ohjekirja ei kerro mitään hihnan kireydestä.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Kaikkea sitä...

Sain vanhan hihnan pois vain vesipumpun hihnapyörän irroittamalla, koska kiristin *klik* ei suostunut antamaan tarpeeksi löysää..............!
Onko ohjaustehostin jostain muualtakin kiinni kun kuvassa näkyvästä *klik* pultista, jotta sitä pystyy liikuttelemaan? Kyllä se vähän heilahti, mutta ei lähellekään tarpeeksi.
Uuden hihnan laittaminen jäi sitten tähän vaiheeseen *klik*

Sitten seuraavanlainen "mielenkiintoinen" ilmiö: http://www.youtube.com/watch?v=MrD-5B8Vu3Y
Tästä sen vikinän on pitänyt johtua!
Olisiko tämän seurauksena kiristinkin jotenkin jumissa?

Miten tällainen heitto voi olla mahdollista?!
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M_m

Olen kahlannut netistä läpi monia keskusteluja tästä aiheesta, mutta en vielä ole hahmottanut, mikä kaikista vaihtoehdoista lopulta on se ongelma mieheni vinkuvassa autossa. Almera on jostakin 2000-luvun alkuvuosilta ja ajettu muistaakseni n. 180 000.

Eli, tuulettimen hihnaa on kiristetty pariinkin otteeseen, mutten ole ainakaan itse huomannut merkittävää eroa. Vikinä on sietämätöntä erityisesti kostealla kelillä. Ratin kääntäminen tai kaasutus eivät vaikuta äänenvoimakkuuteen, vaan vikinä tuntuu olevan tasaisen äänekästä myös tyhjäkäynnillä.

BA

Lainaa
Miten tällainen heitto voi olla mahdollista?!

Kumpi on kiero, hihnapyörä vaiko akseli?
Se mistä se johtuu onkin sitten ihan eri juttu, äkkiä tulee mieleen että kiristitetty sen mitä ikinä pystytty, ja heikoin paikka pettänyt...

Alppu

LainaaOlen kahlannut netistä läpi monia keskusteluja tästä aiheesta, mutta en vielä ole hahmottanut, mikä kaikista vaihtoehdoista lopulta on se ongelma mieheni vinkuvassa autossa. Almera on jostakin 2000-luvun alkuvuosilta ja ajettu muistaakseni n. 180 000.

Eli, tuulettimen hihnaa on kiristetty pariinkin otteeseen, mutten ole ainakaan itse huomannut merkittävää eroa. Vikinä on sietämätöntä erityisesti kostealla kelillä. Ratin kääntäminen tai kaasutus eivät vaikuta äänenvoimakkuuteen, vaan vikinä tuntuu olevan tasaisen äänekästä myös tyhjäkäynnillä.


Miltä vuodelta? Mikä kone?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa

Kumpi on kiero, hihnapyörä vaiko akseli?
Se mistä se johtuu onkin sitten ihan eri juttu, äkkiä tulee mieleen että kiristitetty sen mitä ikinä pystytty, ja heikoin paikka pettänyt...

No sivuttaisheitosta päättelin että hihnapyörä...  En yrittänyt ottaa irti kun en oikeen tajunnut miten sen saisi lukittua niin, että ei hajota mitään..

Joo, en ole minä kiristänyt sillä tavoin. Laturin hihnan ei voi sanoa olevan lainkaan kireällä, mutta kun ei luista, niin kireys ilmeisesti sopiva.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Jarppis

Näemmä saanut hihnapyörä kipeää  :( tiedä sitten millä siihen on lyöty ei uskoisi ihan pienellä voimalla hihnaa kiristäessä menevän tuohon kuntoon..
Tuohon irroitukseen saattaisi käydä öljynsuodatin avain (se remmi malli) tai sitten hihna takaisin kiinni ja kireälle tai putkitongeilla (en suosittele) hihnapyörän keskustasta kiinni.

ja_ke

No kun tuli kehuttua tuota moottorin hiljaisuutta, niin eikös tuo tänään mökiltä lähtiessä hihna ruvennut kiljumaan. Uudet alkuperäishihnat. Pitääkö niitä jälkikiristää sitten jo noin nopeasti? Ajettu ehkä 800km vaihdon jälkeen.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Alppu

LainaaNäemmä saanut hihnapyörä kipeää  :( tiedä sitten millä siihen on lyöty ei uskoisi ihan pienellä voimalla hihnaa kiristäessä menevän tuohon kuntoon..
Tuohon irroitukseen saattaisi käydä öljynsuodatin avain (se remmi malli) tai sitten hihna takaisin kiinni ja kireälle tai putkitongeilla (en suosittele) hihnapyörän keskustasta kiinni.


Ei siihen ole lyöty, mutta auto on saanut aiemmin pienen pusun, jonka seurauksena on saattanut konehuoneessa tapahtua pieni heiluriliike.. mitään jälkiä en kuitenkaan havainnut..

Sellanen remmimallinen öljynsuodatinavain löytyy.. pitänee kattoa jos siitä olisi apua. Mitenkähän tiukalla pultti lie?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M_m

Alppu,

Almera on vuodelta 2002 ja 1,8-litrainen kone. Autoa on ilmeisesti käytetty huollossa pariin otteeseen ja molemmat olivat sitä mieltä, että ongelma on tuuletinhihnassa. Kiristämisen jälkeen vinkuminen kuulemma lakkasi joksikin ajaksi, mutta tuli nopeasti takaisin. Eli siinä se vika ilmeisesti on kuitenkin.
On vaihtamassa autoa tässä puolen vuoden sisällä, ja ko. vika olisi ihan kiva saada kuntoon ennen myyntiä. Tuntuu, että porukka on yrittänyt vaikka mitä täällä, mutta hihnat on aina joko liian kireällä tai löysällä tai kuluneita. No, ehkä kokeillaan vielä vaihtaa uusi hihna ja katsotaan, mitä tapahtuu.

Alppu

LainaaAlppu,

Almera on vuodelta 2002 ja 1,8-litrainen kone. Autoa on ilmeisesti käytetty huollossa pariin otteeseen ja molemmat olivat sitä mieltä, että ongelma on tuuletinhihnassa. Kiristämisen jälkeen vinkuminen kuulemma lakkasi joksikin ajaksi, mutta tuli nopeasti takaisin. Eli siinä se vika ilmeisesti on kuitenkin.
On vaihtamassa autoa tässä puolen vuoden sisällä, ja ko. vika olisi ihan kiva saada kuntoon ennen myyntiä. Tuntuu, että porukka on yrittänyt vaikka mitä täällä, mutta hihnat on aina joko liian kireällä tai löysällä tai kuluneita. No, ehkä kokeillaan vielä vaihtaa uusi hihna ja katsotaan, mitä tapahtuu.

Ei taida näin uusissa autoissa olla tuulettimen hihnaa..  ;)

Ei oo tässä kiristämiset auttaneet eikä uusi hihna.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu


No niin, sain hihnapyörän irti pienen äheltämisen jälkeen. Pyörä itsessään vaikuttaa suoralta kun sen laittaa pöydän päälle, akseli taas ei näytä heittävän kun sitä pyörittää, mutta ilmeisesti en vaan näe sitä heittoa?!

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

Lainaa
No niin, sain hihnapyörän irti pienen äheltämisen jälkeen. Pyörä itsessään vaikuttaa suoralta kun sen laittaa pöydän päälle, akseli taas ei näytä heittävän kun sitä pyörittää, mutta ilmeisesti en vaan näe sitä heittoa?!

Onko siinä kiila akselilla ja kiilaura pyörässä? Vai kartiokinnitys ? Vai peräti kartiokiilaura molemmat.
Kiilallisen saattaa saada paikoilleen niin että ura ja kiila ei kohtaa, menee vinoon.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppu

#22
Lainaa
Onko siinä kiila akselilla ja kiilaura pyörässä? Vai kartiokinnitys ? Vai peräti kartiokiilaura molemmat.
Kiilallisen saattaa saada paikoilleen niin että ura ja kiila ei kohtaa, menee vinoon.

Laitoin kuvia joista selviää: *kliketi klik*








"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu


Onko samanlainen ohjaustehostin vm. 1996-2000?
Onko 1.4 ja 1.6 moottoreilla samanlainen?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Jarppis

#24
Jos jostain saat heittokelloa lainaksi niin sillä saa tarkistettua tuon akselin..varmasti huomaa jos heittää kun pyörittelee..
Toki muunlaisiakin virityksiä tuon suoruuden tarkistamiseksi on,mutta menee liiaksi tuonne "tee se itse" osastolle joten parempi vaan jostain lainata kello magneettijalalla  ;)

tuo hihnapyörä onkin sitten hieman mutkikkaampi mitata kun heitto voi olla tuossa reiässä itsessään sisällä jos kerran saanut kolhun joskus ja kuvasta katsottuna tuo poorin osuus oli aika pieni tuossa pyörässä joten on saattanut "painaa" nuo poorit vinoon..
toivotaan,että vain hihnapyörässä olisi vikaa.. helppo olisi tietty koittaa toisella hihnapyörällä jos jossain sattuisi olemaan ylimääräinen..

Alppu


Ei ole heittokelloa... saattoihan siinä akselissa olla vähän heittoa, jota ei varmasti huomaa, kun eikös se siitä kertaannu aika moneen kertaan ulkokehälle päin?

Pooria yritin tuijotella, ei mitään näkynyt, mutta ei tässä enää silmiinsä voi luottaa..  :P Kehässä ei näy selvää osumajälkeä, mutta taaskaan ei voi 100% varmasti sanoa että kevyttä kosketusta ei olisi tapahtunut.

Pitää varmaan ostaa toinen tehostin, sovittaa ekana hihnapyörää ja vaihtaa sitten koko tehostin jos ei muu auta. On tämä vaikeaa...  :-/
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

doope

hihnapyörä kiinni ja merkkaa liidulla kohdan missä hihnapyörä heittää lähimmäsi sisälokaria, merkkaa hihnapyörän paikka akseliin ja irroita hihnapyörä ja käännä 180astetta akseliin nähden ja merkitse uudestaan liidulla merkki,
jos merkki osuu samaan kohtaan on hihnapyörä kiero jos vastakkaiselle puolelle niin akseli.

Jarppis

#27
Lainaahihnapyörä kiinni ja merkkaa liidulla kohdan missä hihnapyörä heittää lähimmäsi sisälokaria, merkkaa hihnapyörän paikka akseliin ja irroita hihnapyörä ja käännä 180astetta akseliin nähden ja merkitse uudestaan liidulla merkki,
jos merkki osuu samaan kohtaan on hihnapyörä kiero jos vastakkaiselle puolelle niin akseli.

D'oh olisihan tuo itsekkin pitänyt hoksata  ;D
tosin koneistaja tekee kaiken vaikeimman ja tarkimman kautta = pilkun hienomekaanista koneistusta   :D

Alppu

#28
Lainaahihnapyörä kiinni ja merkkaa liidulla kohdan missä hihnapyörä heittää lähimmäsi sisälokaria, merkkaa hihnapyörän paikka akseliin ja irroita hihnapyörä ja käännä 180astetta akseliin nähden ja merkitse uudestaan liidulla merkki,
jos merkki osuu samaan kohtaan on hihnapyörä kiero jos vastakkaiselle puolelle niin akseli.

Akseliin ei tullut laitettua merkkiä, mutta yritin olla pyörittelemättä sitä 180 asteen käännöksen aikana.

Hihnapyörällä keltaiset merkit osuvat melko lähekkäin ja tuossa lienee jo huomioitu mahdollinen mittausvirhe, merkit saattavat periaatteessa osua ihan kohdakkainkin.

Eli hihnapyörä olisi kiero?? Voi olla myös etten ymmärtänyt ohjeita.  :D

*klik*
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

doope

Hihnapyörähän se on killissä, melkein voisin väittää että joku on vaihtanut hihnan joskun ilman että on löysännyt säätöjä.  Saahan sen toki vaihdettua vähän kampeamalla ja pyörittämällä, ja toi on lopputulos.
Tai väkisin väännetty liian lyhyt hihna.
Autoasista joskus kävin almeraan hakemassa hihnaa niin eka kirja näytti saman pituisia hihnoja molempiin(ot ja laturi) niin kuin motonet . olisi sen varmaan saannut väkisin kiinni mutta kun katsoi toisen hihnavalmistajan kirjasta niin hihna olikin 4 vai 5mm pidempi.