Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan KingCab D21, TD25

Aloittaja Liekkis, lokakuu 27, 2009, 17:50:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Liekkis

Tervehdys foorumille!!

Eli koneen Nissan KingCab 2.5 4x4 turboton diisseli jossa nyt kannentiivisteen vaihto menossa ja kannen kiristysmomentit olis nyt kiva saada tietää :)

AutoData antaa ohjeet mutta jotenkin en vain ymmärrä miten tuo nyt pitää sitten toteuttaa  :o (ilmeisesti vain aivokapasiteetti ei riitä näin hienoon ohjelmaan)

Eli kuva on mukana josta tulee ilmi jokaisen pultin numero kannessa.
Arvot:
1-10
1) 59-78 Nm
2) 118-127 Nm

11-18
1) 20-29 Nm
2) 44-54 Nm

Tarkoittaako nämä ohjeet sitä, että ensin mutterit 1-10 kiristetään 59-78nm arvoon jonka jälkeen mutterit 11-18 kiristetään 20-29nm arvoon ?
Näiden jälkeen siirrytään kohtaan 2 jolloin mutterit 1-10 kiristetään arvoon 118-127nm ja mutterit 11-18 arvoon 44-54nm ??

Kiitos ja anteeksi!

Ps. Niin ja hakusessa olisi myös tieto siitä mikä laite/korkki tulisi olla venttiilikopan päällä ihan perällä tuulilasin vieressä (siis ei öljykorkki vaan just se toinen :D) oli ostettaessa vain läjä jesaria ja rautalankaa sen ympärillä, liittyy ilmeisesti jotenkin öljynhuohotukseen ?!?

Lerssinen

#1
Tiukkuudet: Nm            kgm                  ft-lb
1. pääpultit:59-78        6,0-8,0             43-58
2.apupultit: 20-29        2,0-3,0             14-22
3.pääpultit: 123-132     12,5-13,5         90-98
4.apupultit: 44-54        4,5-5,5             33-40

Kiristys kahdessa osassa!!! Ensin kierrä isot pultit keskeltä lähtien, sitten pikkupultit. Sitten isot lopulliseen momenttiin ja sen jälkeen viimeisenä pienet..

Tarkistitko kannen suoruuden/onko kantta työstetty?

-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Liekkis

OK eli tuo aikalailla varmistaa että käsitin asian oikein :)

Kansi aukaistiin koska söi hieman nestettä tyhjäkäynnillä ja olihan se 3-pytyn päälle valuttanu jostain, ei silmämääräisesti nähnyt tiivisteessä tai kannessa mitään. Kokeillaan tuon suurrennuslasin kanssa katsoa vielä että näkyykö mitään naarmuja/ halkeamia kannessa.

Rovaniemellä niin törkeän kallista tuo kannen koneistus niin ei kehtaa "vanhaan" autoon välttämättä sitä hommaa tehdä. 350 € maksaa kuulemma koko kannen työstö (hionta, venttiilien laitto, koeponnistus)

Toki hintaa tulee tällälaillakin kun täydellinen tiivistesarjakin jo kustansi 240 € mutta tuleepahan kaikki nyt sitte laitettua ettei valskaa :)

Toivottavasti tulee kuntoon nyt... koneella ajettu 300tkm ja ei ole keittänyt/ kuumunut kertaakaan + aina jälkikäytetty vaikkei turpoa olekkaan...

Lerssinen

Kannattaa silti tarkastuttaa se kansi, ei kestä paljon kierouksia olla niin menee uusi tiivistekkin melko äkkiä  :P

Jännään omaa että millon käyttö kinkääpistä losahtaa, tuli 300tkm justiin kanssa tuossa kesällä mittariin  :D Turbollisessa tuollaisessa sain kestämään kansipahvin parhaimmillaan MELKEIN 2000 km  ;D
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Liekkis

Joo, meinaako se kannentiiviste / kansi olla sitte tämän moottorin heikkous ? Meinaan meillä on ihan tosikäytöllä melkein vuoden ympäri metsätaloushommissa + näin syksyllä hirvimetillä ja aika paljon joskus kone saa 4-veto päällä leipää...

Olen ennemmin pelännyt tuota voimansiirtoa (loota, perä, kardaani yms) mutta ei tuo ole ollenkaan valittanut. Edellinen omistaja vaihtanut edestä sähköiset lukot manuaalisiin napalukkoihin ja hyvin pitää. Vaihdelaatikko aukaistu ja laakeroitu uudelleen myös edellisen omistajan toimesta 280tkm kohdalla.

Kerroppa mulle että mikä on tuo metallinen "korkki" johon tulee yksi musta letku tuossa venakopan päällä??? heti tuon ahtoletkun (tulee ICltä imusarjalle) sinisen pätkän takana ?!? Meidän nismosta tuo nimittäin puuttuu ja minusta tuntuu että sillä on jotain yhteyttä öljynhuohotuksen kanssa?!?

Lerssinen

No se lähinnä on sellainen "este" ettei sieltä öljyä tule miten sattuu pitkin konehuonetta, sitä en ymmärrä että miten se on siitä saatu poistettua  :o

Joo kansimurheita näissä on, ei kai muita  ;) Kannen suoruus siinä on tärkeässä asemassa jos ei ihan halkeamia silmällä näy, tuossa vielä malliksi yksi sellainenkin by : minä  ::)


Tuolla kuvalla jo pelotellu melko monia kinkäpin omistajia mutta tuo kone pääs keittämään mulla turbon kanssa eli ei ihan herkästi tapahdu  ;D

Btw: mulla olis noita venttiilikoppia jotka on "orkkiksia".. Jos semmosen tarvetta niin postipatehan kuljettaa..
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Liekkis


Liekkis

#7
Joo kirjoitellaanpa tänne tästä onnettomasta rautakasasta :)

Eli kansiremontti tehty, vaihdettiin kaikki yläpään tiivisteet (nostajan kumit, kannentiiviste, vesipumpun tiiviste yms) Samalla vaihdettiin uusi termostaatti + nesteet + öljyt ja suodatin.

Rempan jälkeen auto toimi ihan OK mutta kävi vähän rykivästi + savutti sinisen harmaata savua. Päädyttiin huoltamaan ruiskujen kärjet --> huolto + uudet kärjet paikallisessa Diesel korjaamolla.

Uudet suuttimet paikalleen ja käyntiin lähtiessään ei "minkäänlaista" savua vaan kävi tasasesti + ei enää sinisen harmaata savua. Ajelin n. 15-30km lämpimäksi ja edelleen kaikki toimi.

Siihen asti kunnes lähdin viemään autoa kohti pudasjärveä n. 120km matka ja pääsin ehkä noin 70km ja pysähdyin tien varteen tutkailemaan... Alkoi samanlainen jumalaton savutus siinä parkkiksella, öljytikun reiästä huohotti öljyä, auto röpötti ja kävi huonosti, nesteet ja öljyt jutteli keskenään paisuntasäiliössä...

Ilmeisesti kansi oli silti auttamattomasti niin huono ettei se enää jaksanut kunnolla lämmettyään enää toimia  :-/ luultavasti myös suuremmilla kierroksilla ajaminen teki tehtävänsä. Kantta ei oltu kaikesta huolimatta käytetty siellä koneistamolla... Tyhmästä (ja pihistä) päästä kärsii koko auto  :( :'(

Aletaan nyt seuraavaksi miettiä joko uuden KUNNOSTETUN kannen metsästämistä tai vanhan korjaamista... Tai sitten ladon taakse mätänemään..

Anteeksi avautumiseni täällä, mutta tässä oiva esimerkki ettei kannata pihistellä siinä kannen viemisessä koneistamolle sillä muuten kaikki työ menee kankkulan kaivoon :)

Ei muuta kuin kohti uusia "remontteja"

Edit: Niin ja kone oli tosiaankin TD25 eikä SD25 ;) muutin otsikon oikein. Kiristettiin TD25 koneen mukaan momenttiin tuo kansi.

Lerssinen

#8
Ei se kansi välttämättä vieläkään ole pilalla, tiiviste nyt ainakin on  :)

Ota irti ja vie koneistamolle se koeponnistukseen, kannen plaanaus + ponnistus maksaa jotain 100€ jos siis halkeamia ei ole ja kansi muuten ehjä..  :o

Kannessa kun ei kestä olla kuin jotain kympin (0.10mm) heittoja  :-X
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Liekkis

Onko oulussa oikeasti nuin halpaa tuo tasohionta + koeponnistus ? täällä rovaniemellä nyhtävät reilun 300 € tuosta samasta hommasta :/ Pitää melkein tuoda sinne tuo kansi sitte :)

Lerssinen

-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

sunny94

Ammattikoulussa on tosi halpa käyttää kansi,
tekevät viimesen päälle :)

Liekkis

Joo hankala sanoa mitä alkaa tekemään :)

Vanhasta kannesta ei tietoa saako sitä enää kuntoon ?? meneekö nuo kuinka helposti pilalle ihan lopullisesti ? pitää vissiin kuitenkin ihan kunnon halkeamia olla ettei enää kannata hitsata  ::)

Uutta kantta kyselin eräältä purkaamolta ja 550 € lupasivat  koneistuksen + koeponnistuksen kanssa hinnaksi, 3kk toimivuustakuu.

Tiedä sitten onko siinä moottorin tasossa jotain heittoa että pitää sekin hioa tasaseksi. Mitenkä se sitten käytännössä tapahtuu ? pitääkö koko lohko nostaa pois hiottavaksi  :D

Työn määrä / hinta alkaa kohta olemaan niin kohtuuton auton arvoon nähden että saas nähdä kannattaako alkaa millekkään  ;)
Toivoa ei kuitenkaan olla menetetty  :P

Lerssinen

Myy mulle sitten kun et enää ite jaksa  ;)

Valurautakantta ei hitsata, eikä sitä oikeen voikkaan  :o Muistaakseni se kuitenkin TD koneissa sellainen on  :-?

-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Liekkis

hehe  ;)
Ei nyt vielä ainakaan myynnin partaalla vielä olla... Kuitenkin auton runko / kori on hyvin säilynyt + edellinen omistaja tehnyt täysremontin tuohon voimansiirtoon (vaihdelaatikko laakeroitu, uus kardaani, perä, yms) niin ei nyt kehtais tuon moottorin takia luovuttaa :)

Humalanpohja

mulla tulee kierroksilla öljytikun reiästä öljyä pihalle, pitäiskö tuosta venakopan päältä lähtevästä letkussa liikkua ilma vapaasti?
moottori on td25-t ja -99vm

nissan-man

Lainaamulla tulee kierroksilla öljytikun reiästä öljyä pihalle, pitäiskö tuosta venakopan päältä lähtevästä letkussa liikkua ilma vapaasti?
moottori on td25-t ja -99vm
Oman käsityksen mukaan siitä pitäisi, eiköhän sekin ole joku huohotus sydeemi..
P10 GA16DS

Humalanpohja

#17
Lainaamulla tulee kierroksilla öljytikun reiästä öljyä pihalle, pitäiskö tuosta venakopan päältä lähtevästä letkussa liikkua ilma vapaasti?
moottori on td25-t ja -99vm
Joo kyl siinä toiseen suuntaan liikkuu ilma helposti.

Onkoha td25 koneeseen korjausopasta missään?
Alfamer sanoi ettei niillä ole minkään 2.5diesel nissanin korjausopasta.
Ostin veneen missä tämä kone niin jos saisi vähän selvyyttä.

Mikä putki lähtee jakajapumpun etupuolelta (banjo 24mm pultilla) ja kiertää jakopään ali jakajapumpun korkeudelle mistä katkaistu poikki?
edit: tuli tulpattua tämä putki niin johan loppui öljyn tulo öljytikun reiästä.