Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsuni keittää

Aloittaja Pastori, elokuu 18, 2010, 09:52:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pastori

Tuossa eilen koittelin vähän naapurikortteleita kierrellä mutta piti lopettaa pikaseen kun rupes kone keittään. Kone on 2400ohc tuplaSU-kaasareilla. Termari ja kiilahihna vasta vaihdettu. Ku koneen löi kiinni niin tippas vettä vesipumpun alueelta. Voiko se mennä noin totaalisen paskaksi vai mistä homma kiikastaa?
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Tero-75

#1
L-koneet eivät ole tuttuja, mutta E-koneiden vesipumpussa on ns. "juorureikä" alaosassa, josta se alkaa valuttamaan nesteitä ulos hieman ennen kuin hajoaa lopullisesti. Joten kyllä vesipumppu on täysin mahdollinen vaihtoehto.
Myös flektin toiminta kannattaa tarkistaa, eikä ole mahdotonta että uusi termari olisi pettänyt.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Pastori

Termari kuitenki päästää vedet läpitte että sen puoleen toimii. Eniten ihmetytti sitte auton sammuttua semmonen "gulp---gulp---gulp" ääni, niinku vesi ois menny sykäyksittäin etiäppäin.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Alppu


Joskus mondeossa oli sama ääni-ilmiö, nesteen lisäys autto, tosin oli käynnistettäessä..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Pastori

Nestettä on sen seittemän litraa että siitä se ei johdu. Syyläri on kans huuhdottu suht vasta moneen otteeseen eikä tule kuravettä ulos.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Alppu


Sulla ei ole tarpeeksi glykolia jäähdytysnesteen joukossa?
Glykoli nostaa kiehumispistettä.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Ei pelkällä vedelläkään kyllä keitä. ::)

Uusi termostaatti voi olla viallinen. Onhan se oikein päin?

Pastori

Joo eipä tuota oikeen väärin päin voi laittaa.. ja vesi tosiaan kiertää mutta helevatin kuumana. Käyn nyt motonetistä hakeen uuden vesipumpun jos nyt vika vaikka sattus olemaan siinä...
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

cedricfan

L-koneen vesipumpussakin on juorureikä, eli jos vuotaa niin on entinen.

Millä huuhdottu? Pitää olla jäähdyttimen pesuainetta, pelkkä vesi ei riitä.

Onko jäähdyttimessä painetta kun lämmin moottori?

Termostaatti auenneena ja jäähdyttimen korkki auki: näkyykö veden virtaus mutta ei kuplia?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Pastori

Kävin hakeen uuden pumpun ja vanhan vetasin irti. "juorureiästä" oli tullu nestettä ja se oli semmosen töhnän peitossa. Vettä ku kaataa niin tulee kyllä kirkkaana ulos syyläristä, voin kyllä varmuudeksi ostaa semmosta puhdistusnestettä niin ei jää siitä kiinni.

Pitää katella nuo paineet ja kuplinnat jahka laittelen tänään pumpun kiinni.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Pastori

#10
Eilen tuli laitettua uus pumppu paikollee ja samalla käytin sitä syylärin putsausainetta. Ekalla käynnistyksellä kupli kovasti (korkki auki) ja termarin avauduttua kaikki näkyvillä oleva vesi humpsahti kertaheitolla. Sitte rupeski keittämään. Vaihdoin uudet litkut tilalle ja nou propleemo. Tosin en 10 minuuttia kauempaa ajellut, pitää tänään kokeilla vielä lisää. Oisko sitte ollu jonku sortin ilmatasku tjtn..?

Edit: tuli tuossa äskön ajeltua ja ekalla käytöllä taas keitti ja ryki sammuttaessa. Sitte annoin seistä 2min ja lähdin uudestaan. Ei keitä. Ajelin reippaan puolituntia ja kone hyrräs hyvin. Joku tässä ny ei täsmää.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Alppu

Yleisesti ottaen, voiko kanavat muurautua/korrosoitua siitä jos käyttää kovin pitkään pelkkää vettä?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Gorgane

LainaaYleisesti ottaen, voiko kanavat muurautua/korrosoitua siitä jos käyttää kovin pitkään pelkkää vettä?

Puhki voivat ainakin mennä.

Tero-75

LainaaYleisesti ottaen, voiko kanavat muurautua/korrosoitua siitä jos käyttää kovin pitkään pelkkää vettä?
Kyllä voivat, vesi kalkkeuttaa ja ruostuttaa. Jos haluat jostain syystä välttää pakkasnesteen käyttöä on olemassa WaterWetter niminen lisäaine joka sisältää korroosiosuojan, sekä pienentää pintajännitystä nesteestä jollon jäähdytysteho nousee hieman pelkkään veteen verrattuna.
Muistaakseni ainetta saa jopa Motonetista
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

kaisha

#14
Ettei vaan ois pikkuhiljaa vuotamaan ruvennut elikkäs jostain kohtaa rikkoutunut kannen tiiviste, joka päästää sylinteriltä paineella ilmaa jäähdytinvesijärjestelmään? Silloinhan toki ensi oireina vaahtoista harmaata mössöä syylärin korkin alapinnassa, ja paisuntasäiliössä olevassa jäähdytinnesteessä pinnalla sateenkaaren värejä sylinteriltä vuotavan öljyn takia. Koneen kun käynnistää ja jättää syylärin korkin auki, on kuplinta korkin aukosta näkyvässä vedessä myös melko karua tietoa - jostain pääsee ilmaa jäähdytinveteen, luultavimmin sieltä sylinterikannentiivisteeltä.

Mulla -86 Micrassa oli oireet juuri nuo, lisäksi puhti oli poissa kiihdytyksissä, kun tuo fuskaava tiiviste antoi puristustehoja pois sylinteriltä. Lämpöjä ei vielä nostellut keittämiseen saakka, mutta jatkuvasti sain olla lisäilemässä jäähdytinnestettä, kun sylki ylikuumaa nestettä ulos paisuntasäiliön ylivuotoletkun kautta auton sammuttamisen jälkeen, tai helteellä liikennevaloihin pysähtyessä.

Autonasentaja-velipoikani vinkkasi vielä hälyttävästä viimevaiheen oireesta, jolloin on ajelut jätettävä suosiolla sikseen, ja järjesteltävä korjausaika kansitiivisteen vaihtoon, mikäli ei halua tuhota moottoria lopullisesti: lämpimällä/kuumalla moottorilla tyhjäkäyntiä (että kuulee paremmin), avaa lämmityslaitteesta kuumuudet täysille, ja mikäli lämpöä ei tule, mutta kuuluu lorinaa/pulputusta veden lähtiessä kiertämään sisätilan lämmitinputkissa, on järjestelmässä jo niin paljon ilmaa että moottori voi ylikuumentua ja leikata kiinni.

Ainiin juu, ja ei kai öljytikussa oo harmaata vaahtoa? Yleensä tuo kannentiivisteen fuskaus tapahtuu (velipojan tiedon mukaan) sylinteriltä ilmaa veteen päin eli vaahtoa syylärin korkissa, koska sylinterillä niin kovat paineet, mutta kun reikä tiivisteessä on riittävän suuri, alkaa vettä menemään sylinterin palotilaan ja öljyjen puolelle myös. Sehän vois näis naisen logiikalla aiheuttaa myös stumppailua ja yskimistä, jos palotilaan pääsee nestettä estämään kipinän normaalia toimintaa?
Amppia takas odotellessa itken mieluummin Mirnaakkelissa kuin ruuhkabussissa.

Pastori

Empä kyllä tiedä.. Ajelin toista tuntia ristiin rastiin ja homma toimii ku käkikello. Sen verta huomasin että on vissiin väärällainen termari kun pitää käydä ensin melkeen punasella ennenku se aukeaa. Sen piti olla 88 mutta tuntuu että on varmaan 92.

Toinen uus juttu on se että syyläri vuotaa. Ei pahasti, mutta vuotaa kuitenki. Ei vuotanu eilen. Vuotokohta on korkista pikkusen alaspäin siinä ylätankin ja ritilän reunalla. Ei tuu kun muutamia tippoja mutta kyllähän se korjattava on.

Ei ole sateenkaaren värejä jne. ja lämppäristäkin tulee ihan lämmintä tarvittaessa. Tuo kuplinta tapahtui sen jälkeen kun olin vaihtanu vesipumpun. No jatketaampa tilanteen tarkkailua.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

kaisha

Jepulis se voipi olla juurikin tuo vääränsorttinen termostaatti, jos kerran päästää liian kuumaksi nesteet ensin niin kummakos tuo jos keittää. En juuri mistään mitään ymmärrä, mutta muutamat oireista täsmäsi, ja satuin viestiketjun huomaamaan, niin kerroin oman arvaukseni  :)

No tässä kumminkin vielä jotain huomioita, joita varmaan olet issekin miettinyt -->
Syyläriä voi kaite jollain järjestelmään kiertämään laitettavilla aineilla paikkailla (hakeutuvat itse reikäkohtiin?), mutta varmin keino lienee viedä paikattavaksi ammattilaiselle. Putsaus aina irroittaa lian lisäksi niitä korroosiomöykkyjä, joista jokin on saattanut aiemmin sopivasti tukkia sen vuotopaikan. Ja sieltä vesipumpun juuresta varmaan on voinut siitä "juorurei'ästä" vuotaa siksikin, että on niin pirun kuumaa ylikuumentunut jäähdytysneste ja paineella puskee ulos mistä vaan milliriikkisestäkin aukosta, jos ei ole sattunut vesipumpun kiinnityskohdan tiivistys (eikös siinä vaihtaessa kai sellainenkin operaatio tehdä?) onnistumaan ihan täydellisesti; tai siis jos on joku tuollainen valmis juorureikä niin sieltähän se sitten ulos pyrkii kuin geysiristä kuunaan.

Toivottavasti Tatsunin lämmönnostelut tokenee konstilla tai toisella, tsemppiä diagnosointiin ja tilanteen korjaukseen!
Amppia takas odotellessa itken mieluummin Mirnaakkelissa kuin ruuhkabussissa.

Alppu

LainaaSen verta huomasin että on vissiin väärällainen termari kun pitää käydä ensin melkeen punasella ennenku se aukeaa. Sen piti olla 88 mutta tuntuu että on varmaan 92.

88 tai 92, ei merkitystä.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Kansipahvi ei aina vuoda öljykanavan kohdalta, ainakaan alussa, eli ei tule kermamössä. Mutta voi silti vuotaa pytyn paineita ;)
Lämpömittarin näyttö voi sitten olla pielessäkin. Sekä 260Ceessä että SöSSössä "normaali" on jotain 2/3-kohdassa. Ja millin/pari korkeammalla kun on juuri aukeamassa. Syytä siis tsekata oikealla lämpömittarilla ensin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

nissan-man

Lainaa

88 tai 92, ei merkitystä.
Itse laitoin pari talvea sitten 1.6 sunnyyn 92 termarin, viisari ehkä hivenen korkeammalle nousi ennenkuin termari aukesi, entinen/aikaisemmat 88 :)
P10 GA16DS

Alppu



No tarkoitin että ei sillä 92 asteisellakaan pidä saada keittämään.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

Lainaa

No tarkoitin että ei sillä 92 asteisellakaan pidä saada keittämään.
Itsekin sillä kirjoitin että ei se ainakaan keitä ;)
P10 GA16DS

OH2KV

#22
Ei voi mullakaan moottori keittää, mulla on 82 asteen termari....
:)
(on vieläpä 45 asteen kulmassa) Se optimaallinen kulma, siis.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppu

Lainaa
(on vieläpä 45 asteen kulmassa) Se optimaallinen kulma, siis.


:o  jopas jotain!
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Pastori

Nyt on syyläri Korhosen jäähdytinkorjaamossa. Vaikutti ihan asialliselta. ukko vilas sekunnin sitä ja sano "jahas tuosta ja tuosta vuotaa" Katotaas sitte miten vaikuttaa kuumenemiseen.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Zeniori

#25
Hieman tuohon kannentiivistevian suuntaan myös kallistuisin.

Joskus pysähdyttäessä munkin Zetasta kyllä syylärin
ylipaineletkun kautta tuli nestettä ulos. Korjaantui sillä että
pidän syylärin nestepinnan vain vähän kennojen yläpuolella.
Eikä kuumennut liikaa edes kesän helteillä :)
SuomiZeta 240Z -72 (MR 5/2008)

Pastori

Viimmeseen asti tappelen ettei tarttis sitä kannen tiivistettä rueta vaihteleen. Niinku tuossa mainittin, mullon siinä 150Y:ssä kannentiiviste halki/kansi kierossa ja sen kyllä huomaa. Pakokaasut on sinertävän valkoiset, haisee hemmetin pahalle, syylärissä on semmosta öljynsekaista mössöä jne. Jenkkifoorumeilla kanssa sanoivat että lihamittarilla kun kattoo lämmön niin saa oikeat lukemat, näissä malleissa ei niin hifit mittarit kuitenkaan ole.

On siellä sitä sakkaa ja ruostekertymääkin ollut, tuossa eilen katoin sinne pänikkään mihin viimeksi laskin vedet ja pohjalle oli kertynyt semmonen millin paksuinen ruostekerros.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

-kh-

LainaaEmpä kyllä tiedä.. Ajelin toista tuntia ristiin rastiin ja homma toimii ku käkikello. Sen verta huomasin että on vissiin väärällainen termari kun pitää käydä ensin melkeen punasella ennenku se aukeaa. Sen piti olla 88 mutta tuntuu että on varmaan 92.

Toinen uus juttu on se että syyläri vuotaa. Ei pahasti, mutta vuotaa kuitenki. Ei vuotanu eilen. Vuotokohta on korkista pikkusen alaspäin siinä ylätankin ja ritilän reunalla. Ei tuu kun muutamia tippoja mutta kyllähän se korjattava on.

Ei ole sateenkaaren värejä jne. ja lämppäristäkin tulee ihan lämmintä tarvittaessa. Tuo kuplinta tapahtui sen jälkeen kun olin vaihtanu vesipumpun. No jatketaampa tilanteen tarkkailua.

Mulla on zeta 82 asteinen termari ja hyvin tähän asti toiminu. Kun mittari menee noin puoleen väliin termari aukee. Toi lämpö mittari on sellainen suuntaa antava! ja puna viivahan on jossai 120 asteen paikkeil  ::)

Mies

LainaaHieman tuohon kannentiivistevian suuntaan myös kallistuisin.

Joskus pysähdyttäessä munkin Zetasta kyllä syylärin
ylipaineletkun kautta tuli nestettä ulos. Korjaantui sillä että
pidän syylärin nestepinnan vain vähän kennojen yläpuolella.
Eikä kuumennut liikaa edes kesän helteillä :)


Ylimääräiset nesteet kyllä puskeekin ylivuotoletkusta ulos, oikea tasohan on juurikin sinä vähän kennojen yläpuolella.

Paisuntasäiliöinen järjestelmä toimiikin sitten eri tavalla.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Pastori

#29
Eilen rupes pelittään kun käytin siellä huollossa. Kävin pikku lenkin ajamassa ja kotia tullessa huomasin että oli ruutannu ylitäyttöletkun kautta jonninverran poies. Maassa meni semmoset viirut. Hmm.  No ei siinä mitään. Nyt sitte huomasin että bensapumppu vuotaa...

Minkähän mallin mekaaniset pumput mahollisesti passais kanssa zetaan?
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98