Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

N16 ilmastointi

Aloittaja FieryRust, toukokuu 17, 2010, 06:45:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

FieryRust

talven jälkeen ajattelin laittaa ilmastoinnin päälle
valo napsahtaa päälle mutta mitään muuta ei tapahdu..
ainetta on riittävästi koska juuri kuukausi sitten uusittu kaasut
kumpikaan putkista ei lämpene tai viilene
10A  air cond sulake ohjaamossa kunnossa

autona N16 vm2000 1.5L
Timantit ovat ikuisia.. samoin projekti autot

matti.l

Katso tuleeko painekytkimelle virta ja ne johdot voi vaikka yhdistää auton käydessä jolloin kompuran pitäis lähtee päälle.
Ja kuukausikin on pitkä aika jos järjestelmä vuotaa.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Alppu

#2
Ei ole tullut tehtyä lähempää tuttavuutta kyseisen järjestelmän kanssa, mutta sitä suositellaan käytettäväksi vähintään kerran kuukaudessa? 
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

FieryRust

mittaisin tänään niin releen ohjaus ei saa virtaa
mutta kun asensin hyppylan sen releen päävirtaan niin niin magneetti kytkin napsahti kiinni
voin laittaa pari kuvaa kaaviotakin vaikka huomenna niin saatte vähän selkeyttä
Timantit ovat ikuisia.. samoin projekti autot

grunertee

onkos tuossa kondenserin flektille oma rele (esim. n13:ssa on ac-rele ja kondenserin flektin rele erikseen)? ymmärsin viestistäsi että kondenserin flekti ei lähde pyörimään?
B11 Datsun-Nissan Sunny Van 1.5T (E15ET) DX -90
N13 Sunny Sedan 1.6 GTI (CA16DE) -88 S/C (toyota sc12) IC+WMI RIP
N13 Sunny HB 1.5T (E15ET) -87 A/C RIP
AR 156 V6 -99 RIP
Volvo V40 D2 -14

cedricfan

Kansanmukaistetaan hieman terminologiaa:

Kondenserin flekti = se toinen puhallin jäähdyttimen edessä/takana joka toimii yleensä aina kun ilmastointikin on päällä

Magneettikytkin = kompressorissa oleva kytkin joka kytkee kompuran kiinni hihnapyörään, "käynnistää pumpun"

Painekytkin = moottoritilassa olevien putkien välissä oleva kytkin

Ja kaksi tapaa tsetata onko systeemissä ainetta:
1) kuivaimen yhteydessä on yleensä lasinen silmä, ja kuivain on siellä jäähdyttimen sekä kondenserin = lauhduttimen vieressä oleva purkki.
2) hyvin hyvin hyvin lyhyesti ja erittäin erittäin erittäin varovasti kokeilla päästää ainetta putkissa olevasta venttiilistä, näyttää ihan renkaan venttiililtä ja toimikin samoin, teelusikallisenkin pihahdus kertoo ainetta olevan
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ja_ke

LainaaKansanmukaistetaan hieman terminologiaa:

Kondenserin flekti = se toinen puhallin jäähdyttimen edessä/takana joka toimii yleensä aina kun ilmastointikin on päällä

Magneettikytkin = kompressorissa oleva kytkin joka kytkee kompuran kiinni hihnapyörään, "käynnistää pumpun"

Painekytkin = moottoritilassa olevien putkien välissä oleva kytkin

Ja kaksi tapaa tsetata onko systeemissä ainetta:
1) kuivaimen yhteydessä on yleensä lasinen silmä, ja kuivain on siellä jäähdyttimen sekä kondenserin = lauhduttimen vieressä oleva purkki.
2) hyvin hyvin hyvin lyhyesti ja erittäin erittäin erittäin varovasti kokeilla päästää ainetta putkissa olevasta venttiilistä, näyttää ihan renkaan venttiililtä ja toimikin samoin, teelusikallisenkin pihahdus kertoo ainetta olevan

Siis pelkkä painepuolen sihahdusko tarkoittaa, että ainetta on järjestelmässä? Eikö se sihahda jo sen takia, kun kompura pistää putkistoon painetta?  :-? Vai mitenkä se systeemi toimii..
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

Tyhjä systeemi ei pihahda, ei se kompura saa suljettuun lenkkiin painetta vaan se kierrättää tavaraa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ja_ke

Aaa juu. Minä elänyt siinä luulossa, että se kompura ihan ilmanpaineella lykkää putkistoon paineen ja sitten se kylmäaine lähtee peliin jossain vaiheessa, kun on tarpeeksi painetta.  ;D

Sittenhän voinkin itse huokaista helpotuksesta, kun primeran laitteisto suhautti kunnolla, kun kokeilin sitä venttiiliä ykspäivä. Kyllähän tuon toimivuus tulikin jo helteillä huomattua.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

FieryRust

#9
nonniin järjestemässä on painetta

laitan vähän kaaviota että ymmärrätte




ajoin autolla jonkin aikaa niin että oli hyppylanka tossa 5 ja 3 nastan välissä ja sisältä ilmastointi nappula päällä mutta ei lähtenyt ilma kylmenemään

tänä talvena vaihettu ilmastoinnin kuivaimen päällä oleva painetunnistin
painetunnistun haettu nissanilta hunaja hintaan
Timantit ovat ikuisia.. samoin projekti autot

grunertee

miten testasit että järjestelmässä on riittävästi tavaraa?  :o  katsoitko uudelleen vielä tuon hyppylankatestin jälkeen? täytynee olla varovainen testin keston suhteen jos ohittaa paineensätelyjärjestelmän suoraan.
B11 Datsun-Nissan Sunny Van 1.5T (E15ET) DX -90
N13 Sunny Sedan 1.6 GTI (CA16DE) -88 S/C (toyota sc12) IC+WMI RIP
N13 Sunny HB 1.5T (E15ET) -87 A/C RIP
AR 156 V6 -99 RIP
Volvo V40 D2 -14

FieryRust

painoin sitä venttiiliä meisselillä ja suhahti

mitäköhän maksaisi jos veis nissanille huoltoon kun ei oikeen ite osaa laittaa kuntoon
Timantit ovat ikuisia.. samoin projekti autot

Cedricisti

Lainaanonniin järjestemässä on painetta

laitan vähän kaaviota että ymmärrätte


ajoin autolla jonkin aikaa niin että oli hyppylanka tossa 5 ja 3 nastan välissä ja sisältä ilmastointi nappula päällä mutta ei lähtenyt ilma kylmenemään

tänä talvena vaihettu ilmastoinnin kuivaimen päällä oleva painetunnistin
painetunnistun haettu nissanilta hunaja hintaan

Kuvastasi päätellen olet syöttänyt +12VDC suoraan kompressorin käämille? Lähteekö kompressori pyörimään kun kytket sille jännitteen? Hyvin yleinen vika on se että se kompuran akselin nokassa oleva kytkinlevy kuluu eikä sähkömagneetti saa vedettyä sitä hihnapyörää vasten. Kytkinlevyn alla akselissa on tapauksesta riippuen säätölevy(t) joilla kulumista saadaan kompensoitua. Volvolandiasta asiaa löytyy hakusanalla limunpoisto.

Jos kompressori kuitenkin lähtee käyntiin eikä sisälle tule kylmää, on järjestelmässä todennäköisesti väärä kylmäainemäärä tai "tukos". Tukoksen saattaa löytää kun kompressori käy ja seuraat kylmäaineletkuja, jos jossain muualla kuin höyrystimen paisuntaventtiilissä on selvä lämpötilaero, on tukos löytynyt. Esim, tukkeutunut kuivain ahdistaa ja sen tuloputki on kuuma kun taas lähtevä on viileä(mpi).

Cedricisti

#13
Lainaapainoin sitä venttiiliä meisselillä ja suhahti

mitäköhän maksaisi jos veis nissanille huoltoon kun ei oikeen ite osaa laittaa kuntoon

Se suhahdus kertoo vain sen että onko systeemi edes hiukan tiivis, kylmäainemäärää ei voi päätellä paineen perusteella, saatikka suhahduksen.
Henkilöaautojen R134a kompressorin alarajakatkaisu tulee jossain 1.5-1.8bar paikkeilla ja jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi saadakseen lepotilassa tuon paineen, laitteisto ei edes yritä käynnistyä. Mutta suhahtaa kyllä ja kivasti. Ja jos oikein tarkalle menee niin systeemi yrittää käyntiin kuumalla kelillä, muttei kylmällä, koska kaasu laajenee lämpötilan noustessa ja paine nousee.

Kylmäainemäärän voi tietää vain kun systeemin imaisee tyhjiöön ja täyttää sen vaa'an kanssa, määrä lukee yleensä jossain päin konehuonetta olevassa tarrassa.

FieryRust

kyllä kytkin napsahtaa kiinni eikä varmaan luistata tässä on varmasti joku sähkövika koska törmäsin autolla talvella kaiteeseen jonka seurauksena vaihettiin kuivaminen paine tunnistun
paine tunnistin ostettu nissanilta autokohtaisesti
uudet aineet laitettu siisään tässä kesämmällä eikä ole ollut vuotoja
Timantit ovat ikuisia.. samoin projekti autot

grunertee

onko tiedossa mitä ainetta laitettiin ja kuinka paljon?
B11 Datsun-Nissan Sunny Van 1.5T (E15ET) DX -90
N13 Sunny Sedan 1.6 GTI (CA16DE) -88 S/C (toyota sc12) IC+WMI RIP
N13 Sunny HB 1.5T (E15ET) -87 A/C RIP
AR 156 V6 -99 RIP
Volvo V40 D2 -14

FieryRust

#16
joops eli kennostosto vuosi alemmasta liittimestä ja alin (ohuempi) putkikin vuotaa liitiksestä aika kovasti
kenno vaihdettu..
enää toi ohuempi putki pitäää vaihtaa 105€ nissanilta

ainetta R134A:ta laitettiin 550grammaa ja öljyä se 25grammaa
Timantit ovat ikuisia.. samoin projekti autot