Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera P11 täristää moottoritiellä

Aloittaja kurttu, huhtikuu 29, 2010, 08:25:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kurttu

Tuli tässä työmatkojen lisääntyessä uusi mieliharmi 1.8 -00 primeraan. Sen jälkeen kun vaihdoin uudet kesärenkaat alle, alkoi täristää yli 100kmh nopeuksissa. Pahimmillaan on 120kmh, ratti ja koko auto tärisee sen verran että rasittava ajaa.

Renkaat on vakiokokoset misukat vakiopeltivanteilla. Kokeilin vaihtaa etu ja takapyörät keskenään, ei vaikutusta. Talvirenkailla en huomannu mitään tärinää.

En usko että olis kesärenkaissa vika, ellei kaikki neljä sitten täristä. Oon muissakin autoissa huomannu, että tärinätaipumukset tulee paremmin esiin kesärenkailla.

Mitä arvelisitte autossa olevan vikana?

Vetonivel on mulla ykkösveikkaus, koska tärinä on niin tasaista, että joku pyörivä osa sen varmaan aiheuttaa. Jarrut ottaa ihan tasaisesti ja ainakin ulompien vetonivelien suojakumit pitää vielä rasvat sisällään. Sisempiä en ole päässy tähystämään.

Tero-75

Jos kerran tärinä ilmeni renkaidenvaihdon jälkeen, käy aivan ensimmäiseksi tarkistuttamassa renkaiden tasapainoitus.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Jukkiz

seuraavaksi se vetarin sisempi nivel jos ei painotuksella oikene
PL411 -65 J13ss x 3 + -66
Manta A -71, Fiat 600 -71 ja -73, Chevrolet x 2

jip59

Lainaaseuraavaksi se vetarin sisempi nivel jos ei painotuksella oikene
MUTTA muista että tuo vetarivika ilmenee vain kun vedättää. Kun nostaa jalan kaasulta tai heittää vapaalle niin tärinä katoaa. Tasapainoitus tai sitten jos kyseessä on aluvanteet niin soviterenkaat puuttutuvat.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

Gorgane

Mainitsematta vielä jäänyt kaksi mahdollista aiheuttajaa eli rengaspaineet ja likaiset vanteet. Eli paineet tarkistukseen ja vanteet puhtaiksi. Ei tarvitse olla kovinkaan isoa kuramöykkyä vanteessa, kun menee tasapainotukset sekaisin. Uudemmat autot vielä herkempiä näille ongelmille. 2004 Corollassa oli ainainen riesa kesärenkaiden kanssa kuran kertyminen takavanteisiin ja siitä johtuva tärinä.

Ja minkäs ikäiset ne misukat on? Talon Bluebirdissä ainakin aiheutti tärinää 7 vuotta vanhat kesärenkaat. Pintaa oli vielä reilusti, mutta kumiseos kovettunut pilalle.

Vahvasti viittaa rengas/vanne sektorin ongelmaan, jos ilmeni renkaidenvaihdon yhteydessä.

kurttu

#5
Kuten tuli mainittua, kesärenkaat on uudet 185/65 michelinit peltivanteilla, eikä etu/taka pyörien vaihto keskenään muuttanut tärinää miksikään. En oikein usko että kaikki renkaat täristäis identtisellä tavalla. Mut eihän sitä koskaan tiedä. Vedätys tai kytkin pohjassa ei muuta tärinää. Vanteet on korkeintaan hieman maantiepölyssä ja rengaspaineet on 2,2.

Täytyy katsoa tuleeko katsastuksessa mitään mainintoja välyksistä ym. ja jatkaa etujarrujen herkistyksellä. Se ei maksa mitään, joten siitä on hyvä aloittaa. Pyörittelin etupyöriä käsin ja hieman epätasaisesti tuntuis laahaavan nuo jarrut.

Aikanaan mun Astrassa pienikin jarrulevyjen kierous täristi rattia samalla tavalla moottoritiellä. Kilsojen myötä alustaan tulee löysyyttä ja tuntuis autot muuttuvan yliherkiksi kaikelle mahdolliselle epätäydellisyydelle pyörivissä osissa. Astralla oli ajettu yli 300tkm ja Primera on nyt 215tkm ajettu.

Mainitaan nyt vielä että muuten auto menee tasaisesti ja hienosti mutta yli 100kmh alkaa selvä tärinä. Viimeks moottoritiellä rupes pelkäämään että jotain vielä hajoaa ja jään tien päälle. 120kmh tuntuu että auto ei ole kunnolla tiessä kiinni kun ratti vispaa sellasta sentin eestaas nopeaa tärinää.  >:(

ja_ke

Itsellä täristää myös, pahin tärinä on tasan 120km/h nopeudessa, siitä nopeammassa vauhdissa tuntuu jotta tärinä jopa katoaa. Epäilen kieroa jarrulevyä, sunnyssa aiheutti samaa aikanaa. Tosin sen teorian kumoaa se, että jarruttaessa ei tunnu "nytkyntää" eli; ottaa-ei ota efektiä. Kiihdyttäessä ei ravistuta, eli ei ole vetaritkaan. Eli renkaat tai jarrulevyt.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

kurttu

#7
Katsastusmies tutki etupään ripustuksia aika tarkkaan, kun mainitsin tärinästä. Ei ollu väljää missään, mutta  etujarru ilmeisesti laahaa vähän, koska toinen levy oli takapuolelta selvästi kuluneempi kuin muut. Täytyypä herkistellä ja kokeilla auttaisko.

Edit: Putsailin jarruja ei ne mielestäni jumittaneet mitenkään, mutta levyt on kulunu hieman alle alarajan 20mm. Kuitenkin operaation jälkeen tärinä lieveni, joten jarruissahan se vika taitaa olla.

Onko kellään tietoa paljon jarrulevyt kustantaa NIssanilla? Voisi verrata hintaa motonetin hintaan ennen ostopäätöksen tekoa.

kurttu

Päivitetääs taas.
Nyt on uudet etujarrulevyt ja palat. Renkaatkin on asennettu uusiks vanteille ja tasapainotettu ja tarkistettu mutta aina vaan pieni tärinä tuntuu autossa ja ratissa kun ajaa yli sataa. #!@#¤%.

Lisäks välillä hitaalla nopeudella vas. etupyörä pitää ihan outoa narskutusta. Sen kuulee vaan jos avaa ikkunan ja kuuntelee hiljaisessa paikassa. Narskutus ei kuulu aina mutta jossain kaupungin kaduilla se kuulostaa aika nololta.


ja_ke

Voisiko olla pyöränlaakeri? Jos olisi niin pieni välys, että ilmenisi vain kovemmassa nopeudessa..mutua..

Mistä ostit levyt&palat ja paljonko kustansi? Vaihdoitko kaikki vai pelkästään etulevyt?
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

terska

LainaaPäivitetääs taas.
Nyt on uudet etujarrulevyt ja palat. Renkaatkin on asennettu uusiks vanteille ja tasapainotettu ja tarkistettu mutta aina vaan pieni tärinä tuntuu autossa ja ratissa kun ajaa yli sataa. #!@#¤%.

Lisäks välillä hitaalla nopeudella vas. etupyörä pitää ihan outoa narskutusta. Sen kuulee vaan jos avaa ikkunan ja kuuntelee hiljaisessa paikassa. Narskutus ei kuulu aina mutta jossain kaupungin kaduilla se kuulostaa aika nololta.


"narskutus" kuuluu varmaankin multilinkistä.
dCi - Datsun Coupe Inside

kurttu

Joku pyörivä osa sen narskutuksen aiheuttaa, koska se narskuttaa nopeuden mukaan.

kasi54

Mulla oli vähän samanlaisia oireita - jotenkin veto päällä ja moottorijarrutuksessa jurnutti, mutta ei vapaalla eikä neutraalikaasulla. Teki sitä jo alhaisessa ns. kaupunkinopeudessa - epäilin tietysti vetoniveliä. Kaks viikkoo sitten risteystä ylitettäessä pari töyssähdystä ja auto jäi siihen - vetopuoli täsin jumissa ja oljyä pari-kolme desiä ulos. Hinattiin merkkikorjaamon pihaan keula ylhäällä. Vaihdelaatikko paskana! Ajettu 65000 ja vuosimalli -05. Sen verran varotti 5 km ennen, etten saanut pakkia päälle, kun piti kääntyä ympäri ja peruuttaa. Olenkin seurannut näiltä pastoilta, että lienee tyyppivika (ainakin 1,6 koneella).Reklamaatiot on tehty maahantuojalle ja pohtivat nyt mikä on kenenkin osuus - eihän tuo ole normaalia noissa km-määrissä, täytyy olla jotain valmistevikaa. Autonvaihtoa mietitään - mikähän lienee tuleva merkki; riippunee maksujaosta. Lycka till kaikille ja hyvää kesän jatkoa!

kurttu

LainaaVoisiko olla pyöränlaakeri? Jos olisi niin pieni välys, että ilmenisi vain kovemmassa nopeudessa..mutua..

Mistä ostit levyt&palat ja paljonko kustansi? Vaihdoitko kaikki vai pelkästään etulevyt?

Ostin levyt ja palat motonetistä. TRW levyt 45e kpl ja Kashiyama palat 30e sarja. Lisäksi palojen ja satulan väliin uudet peltilipareet 6.5e. Ei paha. Olis siellä ollu  halvempiakin osia, mutta jätin ostamatta.



ILVES-Joe

Lainaaclip... eikä etu/taka pyörien vaihto keskenään muuttanut tärinää miksikään. En oikein usko että kaikki renkaat täristäis identtisellä tavalla. Mut eihän sitä koskaan tiedä. ....clip
Hieman OT mutta asiaan liittyen.

Vaimon Fairladyssä oli tärinää ja sen alkuperää etsin, vaihdoin pyörät etu/taka, ei vaikutusta, sitten vaihdoin etupyörät kokonaan toisiin, samoin tein takapyörille ja sen jälkeen vielä yksi kerrallaan eikä saanut oikein selvyyttä mistä niistä se tärinä tulee, lopuksi menin rengasliikkeeseen ja vaihdoin kaikki renkaat (noin 500km ajettu) uusiin parempilaatuisiin ja tärinät hävisivät.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/