Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

P11-144 primera takajarru laahaa ja jumittelee

Aloittaja Volmari, helmikuu 07, 2010, 09:11:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Volmari

otsikon ongelma.

vajaan viikon kun olen auton omistanut on takajarru jumittunut kaksi kertaa kun on pitänyt käsijarrua päällä esim. kauppareissun ajan. eilen jumitti oikein kunnolla että ei tahtonut millään enää irroittaa vaan piti vasaralla ja meisselillä pikkasen napauttaa jarrupalaa jotta irtosi levystä. ABS valo alkoi palaa minkä miellän ilmoituksena että palat ovat loppu, ei varmaan kuskinpuolelta mikä ei jumita mutta hanttarin puolelta.

nyt kun pitää kummiskin palat vaihtaa niin olisiko antaa neuvoja miten saisin tämän ikävän ongelman poistettua kun ajotietokone antaa aika korkeita kulutuslukemia jopa maantieajossa (reilu 10l satasella joka on imo paljon jopa automaatille)  :o

Offtopic: voisiko joku jäsenhakemusten vastaava pistää niitä tietoja sähköpostiini minne voisi maksaa jäsenmaksun. ei ole mitään tullut takasin päin kun mokoman hakemuksen lähettelin viikko sitten.

- Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly -

Nissan Primera P11-144 -00
-
Toyota Avensis -03
Ford Escort -95
Ford Escort -92
Ford Escort -88
Audi 88 2.2i -86

ja_ke

Mäntä tai liukutapit juntturassa. Liu`ut kannattaa rasvata vaikka jokaisen renkaan vaihdon yhteydessä, kumminkaan kyse ei ole kuin 10min hommasta ja sillä saa estettyä juurikin tuon jumiutumisen. Tai sitten se on se mäntä, joka on ruostunut, mutta aloita siitä helpommasta eli liukutapeista.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Volmari

dodih, kävin läpi jumittavan hanttarinpuolin vain todetakseni että siellä on ihan uudet levyt ja palat alla. purin varmuuden vuoksi koko paketin ja rasvasin männän ja pistin kasaan. mutta vastaus laahaukseen onkin että käsijarruvaijeri on hyvin luultavasti nyt rispaantunut niin että palauttaa todella huonosti, piti taas avustaa vasaralla ja ruuvarilla kalipeeriauki..

pitänee pitää auto käsijarrukiellossa sen aikaa kun saa vaihdettua sen.. onneksi ei tämän isommasta/kalliimmasta ongelmasta ole kyse (toivottavasti)  ;)
- Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly -

Nissan Primera P11-144 -00
-
Toyota Avensis -03
Ford Escort -95
Ford Escort -92
Ford Escort -88
Audi 88 2.2i -86

mortica

#3
Lainaa

Offtopic: voisiko joku jäsenhakemusten vastaava pistää niitä tietoja sähköpostiini minne voisi maksaa jäsenmaksun. ei ole mitään tullut takasin päin kun mokoman hakemuksen lähettelin viikko sitten.


Hakemus saapunut 03.02 ja liittymiseen tarvittavat tiedot lähetetty 06.02 hakemuksessa olleeseen suomi24.fi sähköpostiin. Jos ei tiedot ole perille tullut niin voin toki lähettää tiedot uudelleen.

Vastaavanlaiset viestit kannattaa jatkossa laittaa palauteosastolle tai laittaa viestiä kerhon etusivuilta löytyvään kerhosihteriin sähköpostiin. Saattaa täältä muiden viestien joukosta jäädä lukematta ellei joku vihjaa...Tiedoksi muillekin.
410, 510, K11, N15 *Drive a Datsun and decide*

Lousku

Kannattaa pitää kaikki Nissanit joissa on levyt takana käsijarrukiellossa!
Itsellä ollut P10, vaihdettii kaikki osat ja silti jumitti seuraavana talvena.
Nyt P12 ja jumittivat 27tkm ajettuna joten en käytä.

Ike

Käsijarru on nimenomaan sellainen kapistus että sitä pitää käyttää jatkuvasti. Yleensä jos käkkäri jää jumiin niin se johtuu vaijerista...
Jos kulutus on liian suurta niin kannattaa käyttää vikakoodit tutkituttaa... Aika vikaherkältä tuntuu ainakin sr20DE koneisen polttoaineensyöttöjärjestelmä :(
Wp11-144 2.0 2001, Ex: B12 gti 1.6 1987

cedricfan

Juuri näin, ja se nyt vaan on niin että kun sen pitää toimia katsastuksessa niin siitä on pidettävä myös huolta ja iso osa huolenpidosta on käyttöä. Säännöllinen mekanismin puhdistus ja reilu rasvaus, joka pitää kosteuden & suolan poissa satulan sisältä auttavat myös.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

C 110 ratsuni

#7
Jep ja noita käytöjarruja pitää välillä runtata muutamankerran oikein kovasti että mäntä liikkuu enemmän jolloin ylinterin sisällä olevat osat saavat liikettä ei jumiudu niin herkästi.Näin ainakin mulla toimii parhaiten toki parinvuoden välein pitää käytää mäntä ulkona ja putsata kunolla ja rasvata.Käsijarru ei oo jumittanu koskaan kun käytän aina,joskus vetelne useasti keralla saa liikuvat osat liikettä.
primera 2,0 sport -00

Alppu

Itsellä on tapana nykiä toisinaan kässäristä pienessä vauhdissa (ei aina leikkimielessä), mutta en jätä "koskaan" parkkiin kässäri päällä. Näin on aika hyvin selvitty. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Volmari

#9
ihan henkilökohtainen mielipide käsijarrun toimivuuteen/toimimattomuuteen on käytön puute. kuten luotto ei tahdo toimia yhtään siinä että jättisin tuon automaattivaihteisen pirssin pieneenkään ylä- tai alamäkeen pelkän vaihdelukon kanssa.

mutta mutta selvittelen vielä paremmin tämän propleemaan vaihtamalla sen käsijarruvaijerin tälle hanttarinpuolelle että onko siinä vika vai onko se mekanismi siellä kaliperin päässä niin törkyinen ettei se vain yksinkertaisesti arvostanut sitä kakkan määrää.. hyvin rasvattu se ainakin nyt oli :D

uskon myös kulutuksen pienenevän kunhan totun tuolla autolla ajamiseen. ihan jo n.20km lenkillä kaupunkialueella toisenlaisella ajotyylillä pudotti keskikulutusta reilun puolilitraa, on kyllä niin pirun hölmön tuntuista ajella CVT vaihteistoilla kun pörinä on sitä yhtä ja samaa eikä vaihteen vaihtumista tunne missään määrin, eikä tuota näköjään pintakaasulla ajeta.
- Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly -

Nissan Primera P11-144 -00
-
Toyota Avensis -03
Ford Escort -95
Ford Escort -92
Ford Escort -88
Audi 88 2.2i -86

kurttu

Minulla Primeran (-00 1.8 hatchback) käsijarru toimi sikäli huonosti, että kuskin puolen käsijarru ei pitänyt kunnolla. Sille puolelle oli vaihdettu uusi satulakin, mutta silti piti huonosti. Käyttöjarru toimi ihan kunnolla jarrudynossa kummallakin puolella. Lisäksi pakkasella jos käytti yhtään käsijarrua niin sehän jäi laahaamaan kuskin puolella. Pakkasella käsijarru ei edes meinannu mennä päälle ennen kuin kiskoi kahvasta kovasti.

Vaihdatin sitten jarruvaijerit ja alkoi pelaamaan niinkuin pitikään. Vanhat oli ihan risat ja vaijerin ja kuoren väliin pääsi vesi jäätymään.

Edelleenkin kuskin puolen käsijarrun teho alkaa pikkuhiljaa hiipumaan. Tähän auttaa kun auto paikallaan seisten polkaisee jarrupolkimen pohjaan ja riuhtoo käsijarrua useita kertoja.

On kyllä muuten luotettavan auton heikoin kohta nuo takajarrut. Mistähän saisi paremmat satulat..

ja_ke

No pistetään sit omatkin kokemukset. Itsellä p11-144  -01 ollut kolmatta kuukautta, eikä ole kertaakaan jarrut jumineet pakkasilla, vaikka parkkiinkin olen käsijarrun päälle jättänyt. Tosin olenkin ahkera käsijarrun käyttäjä ihan leikkimielessäkin, että olisiko käytön vuoksi pysyny rasvassaan  ;)
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Uusi Nissanisti

Meilläkin P11, ei jarrut jumittele, ei edes kässäri vaikka yleisin käyttö on katastuksessa!
On muuten ollut takapalat jo yli 3v ilman vaihtoa!  :o

pekkis77

Itselläni oikea takajarru laahasi ajoittain kunnes kesälomalla paloi lopullisesti => vaihtoon. Tämä siis vuosia sitten. Talvella ongelmallinen, eli olen kokonaan lopettanut käsijarrun talvikäytön.

Nyt oikeakin rupesi laahaamaan, enkä ole ollenkaan varma onko kyseessä käsijarruongelma. No, kaipa tuokin täytyy pistää huoltoon.

M i g i

takajarru ongelmaan kannattanee tarttua nopiasti.. Jumiutunut jarru polttaa navanlaakerilta rasvat ja sitten meneekin laakeri vaihtoon hetken kuluttua, ainakin P10 primerassa.. Ja P10 ABS jarrulisen napa maksaa nissanilla 250€ ja motonetissä 179.90 € mikä taasen taitaa olla halvin mahdollinen...