Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Uuden avaimen teettäminen Primeraan (p12)?

Aloittaja Arska83, toukokuu 11, 2010, 16:16:08

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Arska83

Onko kellään hyviä ideoita missä pk-seudulla saisi "halvalla" teetettyä uuden avaimen otsikon mukaiseen Primeraan (vm.2003)?

EL5

Onko avain fyysisesti rikki vai tarviiko sirun kanssa?

En muista oliko tuossa p12 avaimessa fyysista eroa p11 avaimeen (siru on erillainen), mulla on kuitenkin pari p11 avainaihiota ilman sirua..

Arska83

Eikun mulla on vaan yksi avain ja haluaisin toisenkin.

Pystyykö tollaista p12 Primeran sirun omaavaa avainta edes teettää missään suutarilla vai pitääkö ihan merkkiliikkeessä, jossa maksaa tietty jotain 200-300e?

Ei muuten toimi täs ainokaises avaimeskaan kauko-ohjaus keskuslukko... Prkl.


ja_ke

Siis eihän se keskuslukon kauko-ohjauksen toiminta liity AVAIMEEN mitenkään, vaan siihen avainaihioon (missä ne painikkeet sijaitsevat), se aihio on irroitettava ja maksaa päälle 100e liikkeessä. Siitä mennyt luultavasti mikropainikkeet rikki, ota yhteyttä autokorjaamoihin (katso nettiauto.com;sta p12 purkuautoja, ja soittele perään saat todella halvalla avainaihioita). Mutta se itse avaimen porauksen kyllä luulisi onnistuvan ihan lukkosepällä, käyt vaan kyselemässä.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Arska83

Olisitko vielä niin mukava, että selittäisit miten tuo ajonesto / kauko-ohjain yleensäkkään toimii. Täysin amatöörinä täällä kyselen. Eli onko ne nappulat vaan keskuslukkoa varten ja miten se ajonesto sitten oikein toimii? :D

BA

#5
Avaimen muoviosan sisällä on tunnistesiru, ja virtalukon ympärillä taas vastaanottava kehä. Kehä tunnistaa oikean sirun, ja antaa moottorinohjaukselle "luvan" käynnistää.

Noin karkeasti selitettynä.

ja_ke

#6
Juurikin noin kuten BA kertoikin. Eli itse et voi vaikuttaa ajonestoon, muutakuin käyttämällä ehjää avainta.

Jos avaimen paristo on täysin tyhjä, niin ei autokaan käynnisty. Tosin, yleensä paristo jo vaihdetaan siinä tapauksessa, kun ei keskuslukitus enää toimi. Tässä vaiheessa vielä yleensä paristossa on vielä virtaa niin, että auton NATS järjestelmä tunnistaa avaimen omakseen.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Arska83

Ok.

Eli voinko ymmärtää noista vastauksista, että minun on pakko käyttää tätä yhtäainoaa avainta mikä minulla on, että auto antaa yleensäkään käynnistää itsensä? Sen ajonestosirun "kopioiminen" taitaa mennä merkkiliikkeen asiaksi?

Mulla on ollu ennen tätä autoa kaks Sunnyä (vm. -88 ja -94) eikä niiden kans onneksi tarvinnu ihmetellä minkään ajonestojen tai kauko-ohjattujen keskuslukitusten kans! :D


BA

#8
Micraan ajonestollisen avaimen tekeminen maksoi n.80€ merkkiliikkeessä ohjelmointeineen, sisältäen uuden avaimen.

Jylppy

Lainaa
Jos avaimen paristo on täysin tyhjä, niin ei autokaan käynnisty. Tosin, yleensä paristo jo vaihdetaan siinä tapauksessa, kun ei keskuslukitus enää toimi. Tässä vaiheessa vielä yleensä paristossa on vielä virtaa niin, että auton NATS järjestelmä tunnistaa avaimen omakseen.

Ei kai se siru paristoa tarvi? Mulla ei ole avaimessa kaukosäädintä, mutta siru on - eikä siitä kyllä paristoa löydy mun tietääkseni.

Siis tämmönen avain:


L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

EL5

Siru ei tarvitse virtaa, paristo on sita kauko-ohjausta varten (ja jos se loppuu niin kaukon voi joutua ohjelmoimaan uudestaan).

Tuo aiemmin tarjoamani avain on muuten taysin samanlainen kuin jylpyn kuvassa, ei siis sovi p12, sirun paikka on tuossa punaisella kannella varustetussa kolossa. Ilman sirua tuollaista aihiota voi kayttaa ainoastaan rikkoutuneen avaimen korvaamiseen siirtamalla siru vanhasta uuteen, hintaa <10e jyrsintoineen.
Sitten jos tarvii uuden avainkopion ( =uuden sirun) niin sitten se hinta pompsahti..

Jos kukkaislapsi on saanut vain yhden avaimen auton mukana sita ostaessa niin NATS avaintaulun nollaus ja uudelleen ohjelmointi mahdollisimman pian jos ei ole jo tehty (eli estetaan kadonnella kakkosavaimella auton kaynnistys).

Datsuuna

Juurikin noin. Nissanien elektroniikkaa on melko harvoin joutunut töissä korjailemaan  8-) eli kestävää tuntuu olevan. "Laatuautojen" esim. MB, BMW elektroniikassa usein ongelmia. Eräs onnettomammista kauko-ohjaimista löytyy Renaul Lagunasta nk. luottokorttimalli.  >:(
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

ja_ke

Jaa-a. No se on sitten erilainen systeemi p12, kuin p11  :-??

Onkos tuossa p12 kauko-ohjaimellisessa avaimessa sitten se irroitettava aihio, kuten p11;ssä? Kun ei meikäläisen avaimissa tuollaista punaistasysteemiä ole, ja auto ei kyllä lähde ilman paristoa käyntiinkään.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

EL5

Ilmeisesti p11 sarjasta loytyy turhan useita variaatioita..
Itsella kuvan mukainen avain ja keskuslukon kauko on erillinen "avaimenpera". (p11-122)
Sitten on olemassa muuten about samanlainen avain mutta tuo sirukotelo on sinininen (ja siru on erillainen), joka on uudempi malli kuin tuo punaisella sirukotelolla.
Tuota ja_ke:n mallista avainta luulin olevan vain p12..

(joo, tama ei auta alkuperaista kysyjaa patkaakaan  :-[ , kuhan selventaa asioita nyt ja tulevaisuudessa)

Arska83

Kiitoksia hyvistä vastauksista!

Eikai tässä sitten muu auto, kuin kääntyä merkkiliikkeen puoleen ja maksaa itsensä kipeäksi. :-/

Uusi Nissanisti

Siruun tuleee rattilukon renkaasta induktiovirta ja siksi siru ei tarvitse paristoa! :D

micramies

Mulla on sininen lätkä tuossa avaimessa ja avaimen metalliosassa lukee Valeo. Näin siis molemmissa avaimissa jotka sain auton mukana eikä kummassakaan ole kaukosäätöjä. Tuossa kuva parin Nissan pienoismallin kanssa :P
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82