Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Datsun B310 Jutustelua

Aloittaja Jonzi, heinäkuu 12, 2008, 15:35:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ummikko

Tohon ei saa kumia päälle ku on leveet "humpit" molemmin puolin.

Janne80

LainaaTohon ei saa kumia päälle ku on leveet "humpit" molemmin puolin.
no saa
:D
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

-TICI-

uskoisin että saa. mutta ei mitään 185...  :-/
E10 2kpl ja B310

040-731-69-85

Lerssinen

Siis eihän tuossa ole vanteen alkuperäiseen keskiöön koskettu mitenkään ??  :o Hitsattu vain etupuolelle jonkun vanteen takapuoli eikös?

Miten tuo sitten muka keskiön narauttaa irti..?
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Janne80

#34
LainaaSiis eihän tuossa ole vanteen alkuperäiseen keskiöön koskettu mitenkään ??  :o Hitsattu vain etupuolelle jonkun vanteen takapuoli eikös?

Miten tuo sitten muka keskiön narauttaa irti..?
No ei mitenkään...aluksi katoin vaan nopeesti että oli keskiö käännetty toiselle puolelle ja hitsattu etupuolelta kiinni... ;D vaan sehän oliki optinen harha  ;D
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

Lerssinen

Ja kaikki haukkuu heti urakalla  :P

Olen minä nähnyt surkeampiakin vannekötöstyksiä liikenteessä, ja paljon rumempaa saumaakin..
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Jonzi

Eli asiaan, vanteesta on sorvissa otettu etureuna pois, ja otettu toisen vanteen takareuna tilalle, etupuolen hitsisauma tullaan viimeistelemaan,
kumit tulevat olemaan luokkaa etuvanne: 8.5` 195-205 45 15
takavanteet jotka ovat vielä tekemättä, mutta leveydeksi tulee n, 9-10.5`
niihin tulee 215-225 kumet, kuten jo kuvistakin huomaa vanteet ovat vielä keskeneräiset, Vanteet ovat niin sanotusti vielä kokeilu asteella , suoruuden kestävyyden, mahtuvuuden takia,
Mutta kaikkeahan saa kokeilla ja voin sanoa että jotain erikoisuutta tässähän kai haetaankin.
Ja kommentoida saa ihan vapaasti ja se on suositeltavaa, että rohkeasti vaan haukkumaan tai ehkä jopa kehumaan  ;D
B310 79

Timppa

#37
ompa nuita levitettyjä vanteita tullu vastaa eikä oo ratkeillu edes sillon kun kaveri vetas rummun nokkaan niin lujasti et kuskin penkinalta taittu runkokin terveestä autosta koko tekniitta tuli taaksepäin painaen tulipellinki kurttuun.. tosin mutkalle meni vanne mutta ei ratkennu.. en tiijä kyllä hitsusauman taustaa miten oli tehty.
ja juuriki tuolta puolen keskiötä  hitsattuja

ja nämä vanteet oli useita vuosia liikenteessä ennen ulosajoa.
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

valpas

Lainaaompa nuita levitettyjä vanteita tullu vastaa eikä oo ratkeillu edes sillon kun kaveri vetas rummun nokkaan niin lujasti et kuskin penkinalta taittu runkokin terveestä autosta koko tekniitta tuli taaksepäin painaen tulipellinki kurttuun.. tosin mutkalle meni vanne mutta ei ratkennu.. en tiijä kyllä hitsusauman taustaa miten oli tehty.
ja juuriki tuolta puolen keskiötä  hitsattuja

ja nämä vanteet oli useita vuosia liikenteessä ennen ulosajoa.
Varoittelin vain vaarasta, joka tuollaisiin hitsauksiin liittyy.
Vanteen napa ei tässä tapauksessa ole ongelma, ja sen pysyminen kehässä kiinni (ellei siihen mennä hitsailemaan), vaan se kehä, joka taipuilee aina, kun se on tietä vasten (rengas tietenkin välissä), ja vapautuu, kun on poispäin.
Staattista tuo kestääkin (eli yksi, tai muutama isompi jysäys), mutta teräksen väsyminen näyttää olevan asia, joka ei ihmisiin mene ihan heti perille.
Jos teräksen väsyminen alkaa kiinnostamaan enemmän, niin sitten vaan kyselemään minulta. Kerron kyllä heti, onko ongelmapaikka, vai ei.
Monelle käsittämätön asia, että esim. palloviilalla (määrätyllä tavalla) poistetaan ainetta hitsin rajaviivalta niin, että silmällä havaittavan jäljen jälkeen viilattu vielä 0,5mm pois, niin saavutetaan moni kymmen kertaisesti enemmän väsyttävää kuormitusta (siis kertoja=sykli) kestävä hitsiliitos.
Ja tuo vanteen hitsi on väsyttävän kuormituksen alaisena. Yksi kierros on aina yksi sykli, ja arviolta tuo voisi kestää noin miljoonan. Tuosta voi laskea kilometrit (kilometritakuuta en anna, kun en ole nähnyt hitsiä. äkkiä katsoen ihan kohtalainen hitsi...). Voi mennä aikaisemminkin, kuormituksesta riippuen.
Esim. Enduranceen en tuollaista laittaisi.... ;D.

Timppa

Lainaa
Varoittelin vain vaarasta, joka tuollaisiin hitsauksiin liittyy.

joo en väitä vastaan.
kyllä nuitten vanteitten levitys hommassa saa olla tarkkana ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

ILVES-Joe

#40
Noita levitettyjä vanteita löytyy varsinkin kisapeleistä paljon, myös endurance ajokeista. Itse ajelin paljon levitetyillä vanteilla rallicrossia kun  8x15 vanteet Finniin oli melko harvassa, Saabin vanteisiin 3" keskelle lisää eikä mitään murtumia ilmestynyt, toisaalta crossissa ei pitoa (=suuria voimia) ole niin paljoa kuin radalla eikä kilometrejä (=väsyttävää) siinä hommassa kovin paljoa tule.

Eniten ihmettelen jokkismiesten touhuja kun siellä painetaan prässillä vanteen keskiö syvemmälle ja vielä enemmän ihmettelen niitä katsastusmiehiä jotka sellaisen vanteen hyväksyy, siinä hommassa murretaan/muokataan lähes kaikki keskiön vahvikemuodot.

Endurancessa onneksi sellaiset vanteet pistettiin hylkylistalle vuosia sitten.
(siis ne joissa keskiö on prässätty sisään eli pilalle)

Tuollaisella vanteella ajaessa tieliikenteessä pitää sitten muistaa se että jos vahinko sattuu niin tekijä/kuski joutuu vastuuseen, mahdollisesti sittenkin vaikka syy ei olisi hänen.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

valpas

Lainaa
Eniten ihmettelen jokkismiesten touhuja kun siellä painetaan prässillä vanteen keskiö syvemmälle ja vielä enemmän ihmettelen niitä katsastusmiehiä jotka sellaisen vanteen hyväksyy, siinä hommassa murretaan/muokataan lähes kaikki keskiön vahvikemuodot.

Endurancessa onneksi sellaiset vanteet pistettiin hylkylistalle vuosia sitten.
(siis ne joissa keskiö on prässätty sisään eli pilalle)

Tuollaisella vanteella ajaessa tieliikenteessä pitää sitten muistaa se että jos vahinko sattuu niin tekijä/kuski joutuu vastuuseen, mahdollisesti sittenkin vaikka syy ei olisi hänen.
Juu, toinen juttu on tosiaan tuo, jo loppuun muovatun pellin taivuttaminen lisää.
Hyvin usein on peltivanteessa niin tiukkoja muotoja, että vaikka se syvävetolaatua olisikin, niin siittä on murtovenymä käytetty miltei loppuun (liki 50% murtovenymää. Suurlujuusteräksillä vain 5%, siinä syy, miksi niitä ei saa oikoa).
Kun pellin taivutuksessa paikallisestikkin ylitetään tuo murtovenymän raja, niin se murtuu, ja lujuus on poissa!
Ennen murtumaa, oikealla tavalla suoritettu hehkutus, palauttaa murtovenymän, ja taas saa muovata murtovenymän verran. Mutta kuka sitä vannetta hehkuttamaan rupeaisi.
Tuossa edellä on oikeastaan se syy, että peltivanteita ei juurikaan kukaan firma oikaise.
Alumiinivanteita hitsaillaan, ja sekin on joissakin tapauksissa vaarallista puuhaa. Pitäis tietää noista hitsattavista aineista enemmän, kuin yleensä tiedetään.
Viis, vai kuus pyörää irtosi Endukisoissa viikonloppuna Jurvassa. Huono on ajella, jos pyörä irtoaa, tai rikkoutuu. Onneks yks pyörä ei osunut lippumiestä päähän. Väisti viimehetkellä.

Jonzi

#42
Tulipa huomattua jännä homma kun kansia vertailin
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1602367.jpg (ylempi Cherryn)

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1602368.jpg (ylempi Cherryn)

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1602369.jpg ( ylempi Cherryn)

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1602370.jpg (ylempia Sunnyn)

Kannessa merkinnät. 990 417+ (tiivisteellä vertailua) http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1602377.jpg

Mitä eroa on cherryn ja sunnyn kansilla?
Mistähän mahtaa olla nämä kannet kummatkin kuitenkin irroitettua a14 koneesta.

Cherryn kannessa luki H75 312.
Sunnyn 990 417.

Yhteen aukkoon cherryn kannessa kokeilin vähän dremeliä muuten koskemattomat.
B310 79

ILVES-Joe

Noita pyöreäreikäisiä kansia on ainakin automaatilla varustetuissa Sunnyissä joissa on A14, saattaa löytyä muistakin.
Omassa 140Y autom. on pyöreät imukanavat, joskus ostettiin irto A14 jossa oli pyöreät imukanavat ja saattoipa olla että juuri siinä moottorissa oli kiinni vetolevy vauhtipyörän sijaan.
Imusarjasta näkee päällepäin kummanko malliset imukanavat siinä on.
Varaosakirjaa tutkimalla voisi selvitä missä mallissa on pyöreät kanavat.

Olettaisin että pienemmillä pyöreillä kanavilla haetaan parempaa alavääntöä koneeseen.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Jonzi

Miten eroaa 150y;n 140y;n täydelliset tiivistesarjat toisistaan ?

B310 79

cedricfan

Ainakin kannen ja pakosarjan tiivisteet ovat eri.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

seppo

LainaaAinakin kannen ja pakosarjan tiivisteet ovat eri.

jep...
muuta eroa ei sit oo ... !!!
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

StanLaurel

LainaaAinakin kannen ja pakosarjan tiivisteet ovat eri.

Mitä eroa noissa kannentiivisteissä on, kun molemmissa koneissa on sama sylinterinhalkaisija.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Jonzi

#48
Mietin itekkin samaa, kun sama männän halkaisia on kummassakin. ehkä voi eroa olla imusarjan/pakosarjan tiivisteessä, mutta muuta en tässä tietämättä keksi ? kuitenkin eri tilaus numero mitä 1.4 koneessa on ?
B310 79

nabco

Olikos 140y:ssä vesikierto imusarjaan ja 150y:ssä ei?
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

seppo

Lainaa

jep...
muuta eroa ei sit oo ... !!!

joo sori !! luki häiriö... imu-ja pakosarjan tiiviste on erilainen !!
kannen tiiviste on sama !!!
A14 ja 15 männän halkaisia on sama, A15 on pitempi iskun pituus  ;)
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

Datmaster

#51
LainaaOlikos 140y:ssä vesikierto imusarjaan ja 150y:ssä ei?
mielestäni just toisinpäin
[img name=signat_img_resize]http://i22.photobucket.com/albums/b314/datmaster/datsave.jpg [/IMG] Datsun 1200 @ A15i , 200L HLC130

Jonzi

Väliaika tietoja:
Tilasin sen täydellisen tiivistesarjan ja imu/pakosarjan tiivisteen,
ja tuli paripäivää sitten kaasarin korjaussarja postista, eikä ollut kallis :)
nyt pitäis viikonloppuna vähän sunnyn kantta viilailla
B310 79

toivoton

LainaaVäliaika tietoja:
Tilasin sen täydellisen tiivistesarjan ja imu/pakosarjan tiivisteen,
ja tuli paripäivää sitten kaasarin korjaussarja postista, eikä ollut kallis :)
nyt pitäis viikonloppuna vähän sunnyn kantta viilailla
mistä tilasit kaasarin korjaus sarjan :o

toivoton

Lainaa

jep...
muuta eroa ei sit oo ... !!!
siis käykö 150y:n tiivistesarja muuten paitsi pako ja imusarjan tiiviste :-?

Jonzi

B310 79

nabco

samaisesta putiikista kerrattain ostin kaasuttimen korjaussarjan a-koneeseen, Yksikään tiiviste ym. hilpe ei passannut ja pakkauksen pussit oli jo valmiiksi aukaistu  >:(
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

BA

#57
www.kaasutinexpertti.fi

Vaikkei ole listalla niin hyllyssä pitäis silti useampi olla... ::) Ainakin DGC286 ja DGC386-kaasareihin...

Jonzi

Elikkäs, Mitä sisuskaluja pitää vaihtaa että saan koneen 1.5 ja mielellään sais olla matalapuristeinen turbo käyttöä ajatellen.
B310 79

toivoton

osaisko kukaa neuvoa kun 140y projekti ei pysy käynnissä kun kaasua pumppaamalla tulpat vaihdettu ja kaasari purettu ja pesty,bensa pumppu toimii ja paljonko seos ruuvia pitää avata n. että seos on oikea ja paljonko kärki väli pitää olla auttakaa avutonta olen tapellu sen käynti ongelman kanssa jo monta viikkoo  :-/