Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Sunny n13 vetonivelen suojakumi

Aloittaja Ville R-R, toukokuu 03, 2010, 21:00:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ville R-R

Hei

Huomasin autostani vetonivelen suojakumin hajonneen ja ajattelin, että kaippa sen itsekin saisi vaihdettua.
Kaikki meni suht hyvin siihen asti kunnes piti saada vetonivel irti vetoakselista, että uuden kumin saisi nivelen päälle pujotettua.

Eli pitäisikö nivelestä löytyä joku sokka jolla akselin saisi siitä irti, vai onko ainut tapa ottaa koko vetoakseli irti laatikosta asti ja sitten pamauttaa nivel pois?

Autohommia en ole paljon tehnyt joten kaikki apu tervetullutta :)

_Juhku_

#1
LainaaHei

Huomasin autostani vetonivelen suojakumin hajonneen ja ajattelin, että kaippa sen itsekin saisi vaihdettua.
Kaikki meni suht hyvin siihen asti kunnes piti saada vetonivel irti vetoakselista, että uuden kumin saisi nivelen päälle pujotettua.

Eli pitäisikö nivelestä löytyä joku sokka jolla akselin saisi siitä irti, vai onko ainut tapa ottaa koko vetoakseli irti laatikosta asti ja sitten pamauttaa nivel pois?

Autohommia en ole paljon tehnyt joten kaikki apu tervetullutta :)

Kyllä niissä sokka on, mutta muistelen että nissanissa on malli jota ei levitetä sokkapihdeillä tms. vaan sokassa on  kevyesti pyöristetyt reunat ja tuon nivelen pitäisi kyllä irrota koputtelemalla nivelen juuresta. (saksalaisissa yleensä sellainen sokka jossa näkyy ulokkeet sokkapihtejä varten kun kurkistaa niveleen akselin juuresta) Jos auto ei ole nosturilla niin voi olla hankala lyödä niveltä irti. Tietysti jos koko akselin irrottaa, (lähtee kyllä helposti vaikka pienellä rengasraudalla kevyesti kampeamalla laatikon ja sisemmän nivelen välistä) mutta sitten pääsee myös vaihteistoöljyn lisäykseen, ja paikalleen laittaessa kannattaa varoa vaihdelaatikon stefaa jottei vaurioita sitä. Ja tietysti varmistaa että akseli on kunnolla pohjassa, loksahtaa kyllä kun auttaa akselin päästä vaikkapa puuvasaralla (ei rauta jottei kierre nyljäydy.) Onhan niitäkin suojakumimalleja jotka "vedetään" nivelen yli (niveltä irroittamatta) mutta käyttökokemukset ei kovin rohkaisevia. (isälläni kesti yhden talven.) Mutta lienee niissäkin eroja, kokeneet kertokoot.

Ville R-R

Niveltä kyllä koetettiin koputella, tosin melko hennosti, mutta ei näyttänyt merkkejä irtilähdöstä, pitää huomenna tallille palatessani vielä tuota kokeilla. Pakko sanoa että hyvin on sokka jemmattu, ei meinaa nähdä sitten millään :D

Laatikkoöljyjen kanssa ei kyllä tekisi mieli alkaa lotraamaan, mutta jos ei muu auta.

Wildchild-

Sisempi vai ulompi nivel? Ulompi tulee hakkaamalla ulos, sisemmässä on sokka, jonka myös näkee. Ainekin 89-> malleissa.

Jos on ulompi niin naputtele vaikka tuurnan avulla niveltä siihen kohtaa, josta alkaa booritus. Joskus todella jumissa, joskus lähteny nivel nykäsemällä.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

cedricfan

Ääni ylivedettävälle, meillä ei muuta käytetä enää. Ja on kestänyt, vuosia, eikä ihan tehoton japsi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

_Juhku_

#5
LainaaÄäni ylivedettävälle, meillä ei muuta käytetä enää. Ja on kestänyt, vuosia, eikä ihan tehoton japsi.

Hyvä, laadukkaitakin varmasti on. Tuskinpa isäni (72v.) talvipakkasilla(kaan) revittelee, mutta halkeamia se ruoja oli täyteen tullut. Kyllähän se kummastutti katsastusreissulla, autossa vajaan vuoden vanha kumi ja näytti kymmenen kertaa vanhemmalta. Toisella puolen auton alkuperäinen, edelleen kunnossa.

take

Muutaman kymmenen nivelen kokemuksella: Vähintään kilon moska siihen irrotukseen!!! Ja sen verran paukkua lyöntiin kun ranteesta lähtee. Sitten irtoo ehjänä. Pienellä puusepän vasaralla hiljaa hakkaamalla saat vain sen nivelen reunan hakattua niin kolhuille ettei mikään kumi enää ainakaan tiiviinä pysy siinä. Niin ja onnistuu auton allakin irrottamatta akselia lootasta. ;)

_Juhku_

LainaaMuutaman kymmenen nivelen kokemuksella: Vähintään kilon moska siihen irrotukseen!!! Ja sen verran paukkua lyöntiin kun ranteesta lähtee. Sitten irtoo ehjänä. Pienellä puusepän vasaralla hiljaa hakkaamalla saat vain sen nivelen reunan hakattua niin kolhuille ettei mikään kumi enää ainakaan tiiviinä pysy siinä. Niin ja onnistuu auton allakin irrottamatta akselia lootasta. ;)

Ja koettaa saada se terävä isku suunnattua nivelen sisäosaan. Tuli laitettua ehkä huono sanavalinta tuossa ylempänä, aika täräyksen se tarvii toisinaan. Tosin on sattunut sekin omalle kohdalle että nivel putosi lattialle koskematta siihen kun sain vetoakselin irti navasta.  :) (tosin syynä oli poikki mennyt lukkosokka.)

take

Lainaa

Ja koettaa saada se terävä isku suunnattua nivelen sisäosaan.
Myönnetään, periaatteessa näin on oikein. Mutta käytännössä nuo nivelet joutuu kestämään sellaisia voimia ettei ihan joka jamppa saa sellaista voimaa siihen 10kg lekallakaan. Siksi se ulkokehään lyöminenkään ei kauhean suuri synti ole. Ja paikoilleen sitä ei saa mitenkään lyötyä sisäkehästä napauttamalla. :)

Ville R-R

Jees, lyömällähän sen nivelen sieltä sitten sai pois luiskahtamaan, uusi kumi paikoilleen ja loput roinat takasin kiinni.
Toivottavasti nyt kestää taas jonkin aikaa, kiitos vastanneille :)