Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primera p11 ilmastointi

Aloittaja _teme_, huhtikuu 26, 2010, 18:33:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

_teme_

Mites muuten kun huomasin tuossa että eipä toimikkaan nissanissa ilmastointi. Napista kun painaa niin kierrokset heilahtaa elikkä vaikuttais siltä että kompura lähtee päälle, mutta ei puhalla yhtään viileää, eli ihan samanlämpöstä ilmaa tulee oli sitten a/c päällä tai ei. 15 astetta oli jo lämpöä tuossa päivällä joten ei voine liian kylmäkään olla. Kokeilin hätäpäissäni sitä paksumpaa alumiiniputken näköstä pätkää mikä menee sinne auton sisäpuolelle, se ei viilentyny muutaman minuutin käytöllä yhtään. Sieltä kompuran päästä taas oli viilee, myöskin siitä syylerin vierestä jossa on joku muovinen ruuvi missä on H kirjain. Siinä paksussa putkessa on L kirjain, mitähän nekin tarkottaa? Seuraavaks pitää varmaan viedä ilmastointi täyttöhuoltoon, pelottaa vaan et se laattaa saman tien kaikki mömmöt pihalle jostain, sit menee sekin raha hukkaan ja on lisää rahan menoa tiedossa. Mites muuten kun eihän se kompuran kai pitäisi pyöriä jos kylmäaineet on tosi lopussa? Voikos se ilmastointi tosiaan olla teholtaan täysin nolla jo ennen kuin se kylmä aine menee niin vähiin että kompura lakkaa pyörimästä? Toivottavasti joku ymmärtää :D, mulla on kyselyikä nytte :)

Aurelius

#1
H- ja L-liittimiin kytketään ilmastoinnin huoltolaite. Tässä esimerkki mitä ilmastointilaitteen huolto yleensä sisältää:

- Ilmastointilaitteen kylmäaineen talteenotto ja uudelleen täyttö
- Kompressoriöljyn talteenotto ja uudelleen täyttö
- Väriaineen lisäys järjestelmään (mahdollisten vuotojen selvittämiseksi)
- Ilmastointilaitteen putkien ja liitosten silmämääräinen tarkistus moottoritilan osalta
- Lauhduttimen tarkistus ja puhdistus tarvittaessa
- Ilmastointilaitteen ja kompressorin tehon ja toiminnan tarkistus
- Raitisilmasuodattimen tarkistus ja vaihto voidaan suorittaa samalla

Kannattaa viedä auto tuon typpiseen huoltoon, siitä alkaa saada vastauksia vuotaako tai onko jossain tukos.
-97 Primera GT

cedricfan

Puuttuu ensimmäinen ja tärkein vaihe eli paineistus typellä, jolloin näkee vuodon jo ennen turhaa täyttöä!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ja_ke

Itse vähän samoilla mietteillä liikenteessä. Kompressori kun lyö päälle, niin putket kyllä menee ihan sekunnissa jääkylmäksi, mutta jotenkin tuntuu ilmastointi "vajaatoimiselte". Tosin eihän se taidakkaan toimia 100% kunnolla, ennenkuin +20c lämpötilassa (näin ainakin manuaalissa). Ajattelin odottaa ihan noita kunnon lämpimiä kelejä, ja ihmetellä sitten lisää. Ei viitsi viedä turhaan 100euron täyttöhuoltoon, varsinkaan jos se fuskaakin sitten ulos tavaran seuraavan viikon kuluessa.

Olisikohan olemassa ilmastoinnintäyttöhuollon vaihtoehtoa, että katsoisivat pelkästään mahdolliset vuodot? Mitä sitä tavaraa sinne pistämään, jos se oikeasti vuotaa pois!
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

Katsopa edellinen vastaukseni...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Aurelius

Kai koneella tehtäviin huoltoihin kuuluu tuo esipaineistus? Ainakin sen kerran, kun olin seuraamassa ilmastoinnin huoltoa, se kesti melkein tunnin, joten luulisi koestavan ennen ja jälkeen jo siinä ajassa.
-97 Primera GT

cedricfan

#6
Yleensä se typpi on isossa pullossa, samanlainen kuin MIG-hitseissä, ja siitä vaan painetta letkulla systeemiin. Sitten roiskitaan saippuavettä sihinän suuntaan tai jos paineet ei laske niin pitää.

Siiä "AC-koneessa" on sitten semmoinen 11kg nestekaasupullon näköinen & kokoinen kylmäainesäiliö.

Eli kaksi ihan erilaista järjestelmää.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ja_ke

LainaaKatsopa edellinen vastaukseni...

Niin mutta ei kait ne nyt sit sitä 100euroa rahasta tuosta testistä? Vai ovatko niin pässejä ja rahanahneita, että tavara laitetaan siitä huolimatta sisään.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

LainaaVai ovatko niin pässejä ja rahanahneita, että tavara laitetaan siitä huolimatta sisään.

Siis asiakkaat ovat niin pässejä, että eivät osaa pyytää koeponnistusta jos "AC-huollon" saa jopa 69 eurolla. Ja kun kylmäaineen joukossa on se väriaine, joka näyttää mistä vuotaa...
Kokonaan toinen juttu on tuo bisnisajattelu: 1. ns huolto, vuotaa => 2. kerta koeponnistus 3. kerta vuodon korjaus ja vielä 4. uusi täyttö. Eihän tuosta suinkaan kerry paremmin tuloa kuin yhdestä 69e kerrasta ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Kari_67

LainaaKai koneella tehtäviin huoltoihin kuuluu tuo esipaineistus? Ainakin sen kerran, kun olin seuraamassa ilmastoinnin huoltoa, se kesti melkein tunnin, joten luulisi koestavan ennen ja jälkeen jo siinä ajassa.

Tere

Siinä huolossa ei ole paineistusta vaan alipaine tehdään järjestelmään jos ei onnistu ei kannata täyttää.
Alipaineituksella tulee esiin vain isommat vuodot.
Datsun AFII coupe -76/Datsun 240K-GT -73/Datsun Pick-up -73/Opel rekord 66/Graham 34 esi datsun

ja_ke

Niin miten lie. Joutuuhan ne tyhjentämään järjestelmän kumminkin ennen sitä paineistusta/alipaineistusta, mitä ikinä tekevätkään. Onkohan olemassa samanlaista ainetta ilmastoinnille, kuin syylärille jos vuotaa? Voi nimittäin olla aika rahakkaita korjauksia.

Yleensä kait se vuotaa jostain liitoksesta, joka löystynyt tjtn.
Että siinä mielessä voisi onnistua jopa tee-se-itse korjaus. Helppohan tuo olisi järjestelmään tehdä paineistus kompuralla ja pistää mittari päähän. Antaisi vuorokauden olla niin näkisi, että onko paine laskenu mittarissa.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

LainaaOnkohan olemassa samanlaista ainetta ilmastoinnille, kuin syylärille jos vuotaa? Voi nimittäin olla aika rahakkaita korjauksia.
Yleensä kait se vuotaa jostain liitoksesta, joka löystynyt tjtn.
Että siinä mielessä voisi onnistua jopa tee-se-itse korjaus.
Ei ole paikka-aineita. Ja eihän moista voisi itse lisätäkään systeemiin.
Ykkösvika on lauhdutin, se iso kenno jäähdyttimen edessä. Saa siipeensä tai alumiinisena syöpyy puhki.
Kakkosena letkut, murtuu.
Kolmonen O-rengastiivisteet.
Nelonen kompressori, joka säilyisi paremmin jos aineet olisi täynnä ja öljy mukana ja käytettäisiin säännöllisesti, myös talvella.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV