Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Micra kastaa tulpan öljyllä

Aloittaja Kl, helmikuu 28, 2010, 20:26:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kl

Elikkäs hankkisin talviautoksi tollasen micran litrasella koneella vm.-87. Ja ongelmana on se että jakopään puolelta toisen sylinterin tulppa on jatkuvasti öljyssä.Sitä saa putsata kerran päivässä ja tämä vois olla myös syy siihen että vie bensaa melko paljon,kun käy kolmella pytyllä? Eli missä mahtais olla vikaa.Onneks talvi on koht ohi,ni pääsee ajelemaan paremmalla autolla  :) Olis tämä hyvä saada korjattua että sais myytyä sit pois.Muuten toimii ja käy hyvin.

Yokohama

Saakos se viallinen sylinteri kunnolla kipinää ? Tulppa ? Johto ? Jakajankansi ? Puristuspaineet ? Kansipahvi ? Kansi halki ?  :-/

Kl

#2
Olen vaihtanu siihen tulpat ja johdot.Entiset tulpat oli kyllä kauheassa kunnossa.Ihmettelin että miten se lähteekin niin hyvin käyntiin,ku tulpista oli eristeen päitä hajonnu ja elektrodit palanu pois :D Kone syö jonkun verran myös öljyä.Luultavasti korkin alta ainakin siihen kannen päälle.Korkin saa ruuvimeisselillä pois eikä se ole kierrettävä,et mikäs tollanen on.Pitää naputella vasaralla takasin :D Ihme jos vuotaa.

eetu

Veikkaan että, Joko männänrenkaat jumissa tai poikki.. Eli mittaappa puristukset joka pytystä ;)
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

jip59

Juurikaan nyt en tarkemmin muista miten Micran alipaineletkujärjestys menee. Mutta jos ko.sylinterin kohtaan menee esim. jarrutehostimen letku joka mahdollisesti vuotaa tai tehostimessa on vikaa siten että vuotaa alipainetta. Tuollainen aiheuttaa sen että tuo sylinteri käy laihemmalla (eli kuumempana ja rikkoo tulpan). Myös mahdollinen imusarjan vuoto tekee tuota oiretta. Eikä ole harvinainen tuossa mallissa. Puristus/ohivuotomittaus kertoo sen että onko vikaa puristusrenkaissa. Ellei löydy poikkeamaa niin öljyrengaskin voi olla jumissa. Tosin tuo aiheuttaa pääasiassa tulpan nokeentumisen/pikeentymisen muttei eristeen/elektrodin sulamista.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

Kl

Mites tämän puristusmittauksen voi tehdä? Tarkotus ei kuitenkaan ole panostaa tähän autoon vaan selvitä viellä hetken aikaa ja vaikka myydä jollekkin.Et jos vika sattuis löytymään ilman kalliita toimenpiteitä.Mielessä on kyllä käynyt jos olis männänrenkaat menny tai jotain...

Wildchild-

#6
LainaaMites tämän puristusmittauksen voi tehdä?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-3123

Tuollanen laite, puolan johto pois, tulppa pois, tuo paikalle ja käynnistelemään.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Kl

Lainaa

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-3123

Tuollanen laite, puolan johto pois, tulppa pois, tuo paikalle ja käynnistelemään.
Täytyy käydä hakemassa,ku pitää tosta kesäautostakin mitata paineet,ku tuntuu et siinäki olis jotain :D Mikäs pitäis olla se normaali paine pytyllä? Lukeeko se josain vai pitäiskö vaan tietää?

Alppu

Lainaa
Mikäs pitäis olla se normaali paine pytyllä? Lukeeko se josain vai pitäiskö vaan tietää?

Lähet eka siitä että paineet ovat lähes samat joka pytyssä. Joku 1-1,5 paarin heitto maksimissaan sallittu(?)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Cedricisti

Jos on enempikin käyttöä tuontyyppiselle mittauslaitteelle niin ohivuotomittari olisi hyvä, se kertoo paljo enemmän moottorin kunnosta kuin puristuspainemittari.

55USD http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NEW-CYLINDER-LEAK-DOWN-TESTER-TEST-DIAGNOSTIC-AUTO-TOOL_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem1e54012b4cQQitemZ130258381644QQptZMotorsQ5fAutomotiveQ5fTools

Kl

Lainaa

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=49-3123

Tuollanen laite, puolan johto pois, tulppa pois, tuo paikalle ja käynnistelemään.
No koitan eka tolla motonetin mittarilla ku kerkeän sellasen hakemaan.Eli toi mittari tulee kiinni tulpan paikalle vai tulpanjohtoon?Tai kai sen sit näkee mihin se menee,ku on mittari kädessä...

Yokohama

Joo se puristuspainemittaus tehään aina käyntilämpöseen koneeseen, josta ensiks irrotetaan kaikki tulpat, ilmanputsari avataan jotta sais kunnolla ilmaa kone. Sytytysvirta puolalle katkastaan sopivasta liittimestä. Akun pitää olla hyvä ja täynnä sähköö. Ja  niin pitää olla lappu lattiassa moottoria pyörittäessä. Mittarin mittauspää kierretään tai painetaan tulpanreikään ja startataan niin, että kone pyörii kunnolla ja pitkään. Kun neula ei enää nouse niin sit on suurin puristuspaine siitä sylinterist saatu. Noin sit käydään kaikki pytyt vuorotellen läpi. Ne arvot kannattaa pistää paperille ylös, kun eihän niitä kukaan ulkookaan varmaan muista.  :D

Kl

LainaaJoo se puristuspainemittaus tehään aina käyntilämpöseen koneeseen, josta ensiks irrotetaan kaikki tulpat, ilmanputsari avataan jotta sais kunnolla ilmaa kone. Sytytysvirta puolalle katkastaan sopivasta liittimestä. Akun pitää olla hyvä ja täynnä sähköö. Ja  niin pitää olla lappu lattiassa moottoria pyörittäessä. Mittarin mittauspää kierretään tai painetaan tulpanreikään ja startataan niin, että kone pyörii kunnolla ja pitkään. Kun neula ei enää nouse niin sit on suurin puristuspaine siitä sylinterist saatu. Noin sit käydään kaikki pytyt vuorotellen läpi. Ne arvot kannattaa pistää paperille ylös, kun eihän niitä kukaan ulkookaan varmaan muista.  :D
Nyt selvensi paljon.Mut sitku katkasee ton virran sytytyspuolalle,ni otanko sen johdon irti puolasta vai jonkun liittimen irti?Siinä puolassa taitaa olla 1 tai 2 johtoa.

Tero-75

Lainaa
Nyt selvensi paljon.Mut sitku katkasee ton virran sytytyspuolalle,ni otanko sen johdon irti puolasta vai jonkun liittimen irti?Siinä puolassa taitaa olla 1 tai 2 johtoa.
Riittää kun otat puolalta virranjakajalle menevän johdon irti. Mieluummin puolan päästä niin ei tarvitse pelätä tälliä johdonpäästä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Datsuuna

Niin tai mieluummin jakajan päästä se puolalta tuleva johto irti ja vielä maihin se elikkä auton runkoon niin ei puolakaan hajoa sisäisiin läpilyönteihin.  ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

take

Lainaastartataan niin, että kone pyörii kunnolla ja pitkään. Kun neula ei enää nouse niin sit on suurin puristuspaine siitä sylinterist saatu. Noin sit käydään kaikki pytyt vuorotellen läpi. Ne arvot kannattaa pistää paperille ylös, kun eihän niitä kukaan ulkookaan varmaan muista.  :D
Väärin. Jokaisen sylinterin kohdalla pitäisi puristusiskujen määrä olla likimain sama jotta sylinterien väliset erot saadaan esiin. Heikompikin sylinteri saattaa pitemmällä veivaamisella päästä samoihin lukuihin kuin hyvät sylinterit.

Alppu

Lainaa
Väärin. Jokaisen sylinterin kohdalla pitäisi puristusiskujen määrä olla likimain sama jotta sylinterien väliset erot saadaan esiin. Heikompikin sylinteri saattaa pitemmällä veivaamisella päästä samoihin lukuihin kuin hyvät sylinterit.


No en kyllä usko tuohon. Itse olen veivannut joka pytyn kohdalla niin kauan että viisari ei enää nouse.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaNiin tai mieluummin jakajan päästä se puolalta tuleva johto irti ja vielä maihin se elikkä auton runkoon niin ei puolakaan hajoa sisäisiin läpilyönteihin.  ;)

Tai sitten kaikki tulpat sylinterin kantta tai lohkoa vasten?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Lainaa


No en kyllä usko tuohon. Itse olen veivannut joka pytyn kohdalla niin kauan että viisari ei enää nouse.
Ei se uskon asia olekaan. Mäntämoottori on kuin mäntäkompressori, mitä väljempi kone sitä kauemmin kestää maksimipaineen saavuttaminen. Jos vielä maksimipaineet heittää paljonkin toisistaan niin kyseessä on jo hyvin vakava moottorivaurio.

Alppu

Lainaa
Ei se uskon asia olekaan. Mäntämoottori on kuin mäntäkompressori, mitä väljempi kone sitä kauemmin kestää maksimipaineen saavuttaminen.

Ei se uskon asia olekaan.  ;D

Eikä se mikään kompressori ole, joka koko aikaa nostaisi pytyn painetta edelliseen kiertoon nähden.  ;D ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Lainaa

Ei se uskon asia olekaan.  ;D

Eikä se mikään kompressori ole, joka koko aikaa nostaisi pytyn painetta edelliseen kiertoon nähden.  ;D ;D
Älä viitsi jauhaa paskaa.

Alppu

Lainaa
Älä viitsi jauhaa paskaa.


En viitsikään, mutta laitahan sinä jotain faktaa väitteesi tueksi. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Vekkuli

Niin minä tein kyseisen operaation, eikä sitä tarvinnu tolkuttomia veivata, vaan se pysähtyi pian jokainen pytty omiin lukemiin.

Yokohama

Lainaa
Väärin. Jokaisen sylinterin kohdalla pitäisi puristusiskujen määrä olla likimain sama jotta sylinterien väliset erot saadaan esiin. Heikompikin sylinteri saattaa pitemmällä veivaamisella päästä samoihin lukuihin kuin hyvät sylinterit.

Oon törmänny kahdenlaisiin ohjeisiin, joissa toisissa on kehotettu laskemaan puristustahtien määrät mitatessa. Toisissa on käsketty kiertämään konetta niin kauan että ei lukema enää nouse. Onkohan suurempaa merkitystä sillä jos jotain kulumaa tai vikaa on niin varmasti sen pytyn lukema on alempi kuin muissa vaikka miten mittais.  :o

Vekkuli

Lainaa

Oon törmänny kahdenlaisiin ohjeisiin, joissa toisissa on kehotettu laskemaan puristustahtien määrät mitatessa. Toisissa on käsketty kiertämään konetta niin kauan että ei lukema enää nouse. Onkohan suurempaa merkitystä sillä jos jotain kulumaa tai vikaa on niin varmasti sen pytyn lukema on alempi kuin muissa vaikka miten mittais.  :o
Jep! Näin se menee! ;)

vnu84

#25
En lukenut jokaista kommenttia kovin tarkkaan (ehkä olisi pitänyt).

Tämä ei ehkä ole vikana, mutta mulla oli -86:ssa Micrassa pakoventtiilistä pala poissa, kun kävi kolmella, savutti törkeästi, kun löi kaasun pohjaan. Öljymäärä laski 20 km matkalla ylämerkistä alamerkkin, kun hieman "polki".
:D
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Kl

Eli en ole viellä tehnyt tota puristusmittausta,mutta aika varma tieto tuli yhdeltä asiantuntijalta että männänrenkaat sieltä on menny.Joku tais aika alussa sitä sanoa ja itse myös veikkasin tätä.Koitan kattoa mitä tolle autolle pitäis tehdä et sais vaiks myytyä jollekkin halukkaalle tai sit se toimii hätäautona vuoden loppuun ja sit menee romuttamolle.  :)

Uusi Nissanisti

#27
LainaaNiin minä tein kyseisen operaation, eikä sitä tarvinnu tolkuttomia veivata, vaan se pysähtyi pian jokainen pytty omiin lukemiin.
Näin on näppylät, siis vähällä ja kovalla veivauksella saa kyllä riittävän eron puristuspaineissa, mutta jos haluaa pilikkua *ussia, niin saa tarkalla kierrosten laskemisella hieman eri eron, mutta kierrosia pitää olla vähän koska paine tasaantuu jos kierroksia paljon, siis ei enää muutu jos akku ja tartti jaksavat pyörittää?  :-X

urpo600

Vanhaan ketjun nyt vastailen,mutta ei kai se haittaa.

Ei ole pakko olla joku männänrengas rikki.
Voi olla että joku venttiilivaren kumi on mennyt rikki,siitä se öljyn häviäminen.
Ja luultavasti sulle on Imuventtiilin kumi mennyt,kun öljy pääsee palotilaan.
Jos Pakoventtiilin kumi menee niin pakopaineet työntää öljyt
ulos pakoputkesta,mutta jos Imupuolella niin imee öljyt
mukaan palotilaan.

Sama vika mulla oli mun autossa (ei Nissan mutta kumminkin)
Eli siinä oli venttiilivarren kumit kovettuneet ja päästi öljyt läpi,
johtuen pitkästä seisonnasta.