Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

p11-144 jatkuva vikavalon vilkkuminen

Aloittaja kirppu, maaliskuu 26, 2009, 17:51:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kirppu

Minulla ollut 1,8 Primera v.2000 4 vuotta. Jatkuvasti ollut vikavalo aktiivisena. Vikakoodi sanoo esim. seos liian laiha tms. valittaa pakokaasupäästöistä. Vaihdettu välillä lamda-1 anturi, ilmamääräanturi. Välillä on hetkeksi auttanutkin, mutta muutamien viikkojen jälkeen taas vilkkuu. Nyt viimeisin koodi 420. Ei tahdo millään hävitä. Uusittu kumpikin lambda-anturi, ilmamääräanturi. Kat silmämääräisesti ehjä, ei imuilmavuotoja, pakoputki ehjä, suuttimet ei vuoda, tulpat uusittu. Vika tulee nollauksen jälkeen yhden ajokerran jälkeisellä ajolla. Onko muilla ollut ko. ongelmaa? Ratkaisua?

take

Se on ETUkatti joka on sökö. Eli se pakosarjassa oleva "tynnyri" Taemman katalysaattorin kuntoa ei valvota.

Alppu

LainaaSe on ETUkatti joka on sökö. Eli se pakosarjassa oleva "tynnyri" Taemman katalysaattorin kuntoa ei valvota.

Eli anturi on ennen etukattia ja etukatin jälkeen? Empä oo ennen kuullut että takimmaista kattia ei valvota, no oppii uutta.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Niin en tiedä miten se menee että miksei taempaa kattia valvota. Jos pykälät vaatii vain yleisesti sen katin toimintaa valvovan anturin niin siinä ei liene määritelty erikseen tapauksia että katalysaattoreita on kaksi kpl nimenomaan peräkkäin.

Toisaalta se taempi saattaa olla varmistamassa pakokaasujen puhdistuksen siinä tapauksessa että etummainen vioittuu. Ja varmaan se etummainen vioittuu ensiksi jolloin se joudutaan vaihtamaan ennen kuin taempi ehtii vaurioitua. Mistä saadaan että taemman valvonnan tarve on käytännössä olematon, koska se on vain varmistava tekijä, eikä pääpuhdistin.

kirppu

Niinpä...se etuKAT tietysti voisi olla hajalla. Kumma vaan, että se näyttää ihan ehjältä ja eräs "asiantuntija" sanoi minulle, että jos se on mekaanisesti ehjä ja pinnaltaan harmaan valkoinen, niin voin sen vaihtaa, mutta turhaan vaihdan. Pakokaasupäästötkin on aivan loistavalla tasolla. Taitaa olla kyllä viimeinen jäljellä oleva mahdollisuus.

Jylppy

Kyllä ne päästöt lämpimänä pitäiskin olla OK, vaikka siellä olis pelkkä takakatti paikallaan. Etukatti on siellä periaatteessa vain sen vuoksi, että kylmäkäynnistyksen jälkeen se alkaa nopeammin lämmittyään puhdistaa pakokaasuja nopeammin.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

take

LainaaNiinpä...se etuKAT tietysti voisi olla hajalla. Kumma vaan, että se näyttää ihan ehjältä ja eräs "asiantuntija" sanoi minulle, että jos se on mekaanisesti ehjä ja pinnaltaan harmaan valkoinen, niin voin sen vaihtaa, mutta turhaan vaihdan. Pakokaasupäästötkin on aivan loistavalla tasolla. Taitaa olla kyllä viimeinen jäljellä oleva mahdollisuus.
Siinähän se valvonta-anturin idea onkin. Tuo huomaa huomattavasti pienemmän tehon heikentymisen kuin pelkkä pakokaasumittaus. Lisäksi putken päästä mitattua tulosta vääristää jos takakatti toimii täydellisesti. Eli pitäisi päästöt mitata siitä taemman lambdan reijästä, joka on etukatin ja takakatin välissä, jotta saisi vertailupohjaa päästöjen suhteen siihen etukatin kuntoon.

Perinteinen pakokaasumittaus on sen verran huono menetelmä että päästöt saa kasvaa yli 1000 kertaiseksi ennen kuin tulee leimalla hylky. Tämä vaatii kuitenkin käytännössä sen että katti on jo mekaanisesti viallinen. Sen sijaan jatkuva valvonta paljastaa jo jos päästötaso on kasvanut yli 100 kertaiseksi. Tässä vaiheessa katti ei vielä ole mekaanisesti vaurioitunut vaan sen teho on vain heikentynyt eikä sitä voi silmällä havaita.

Uusi Nissanisti

Missäs tuo vikavalo sijaitsee?  :o
Meidän Pimperasta, tosin -98, en ole moista valoa löytänyt, kait onneksi!  :D

100Afarmi

LainaaMinulla ollut 1,8 Primera v.2000 4 vuotta. Jatkuvasti ollut vikavalo aktiivisena. Vikakoodi sanoo esim. seos liian laiha tms. valittaa pakokaasupäästöistä. Vaihdettu välillä lamda-1 anturi, ilmamääräanturi. Välillä on hetkeksi auttanutkin, mutta muutamien viikkojen jälkeen taas vilkkuu. Nyt viimeisin koodi 420. Ei tahdo millään hävitä. Uusittu kumpikin lambda-anturi, ilmamääräanturi. Kat silmämääräisesti ehjä, ei imuilmavuotoja, pakoputki ehjä, suuttimet ei vuoda, tulpat uusittu. Vika tulee nollauksen jälkeen yhden ajokerran jälkeisellä ajolla. Onko muilla ollut ko. ongelmaa? Ratkaisua?


Mullakin omassa primerassa samaa vikaa ilmennyt.Vuosimalli 2000 ja 1.8 koneella.tuli just 250 000 km mittariin.Paljonkos kirpulla mittarissa??? Oletkos jo saanut selvyyttä tohon merkkivalon palamisen suhteen???
Datsun 100A(e10)75-78 6kpl,Datsun 100A(e10)-72 2kpl(2-ov ja 4ov),Datsun 100A farkku(WLE10)-74,Datsun 120A Coupe(KPLE10),Datsun-Nissan Violet(A10)-80,-00,Nissan Microbi 1.5D(K11)(Tuning)

kirppu

Minulla mittarissa 310 tkm, mutta tosiaan on oireillut jo jonkin aikaa. En edes muista enää tarkkaan milloin alkoi. Mutta kuten edellisten kommentit osoittavat, ei vikaa vielä silmällä havaitse, vaikka KATin teho on jo laskenut. Oliko sinullakin nimenomaan koodi 420?
Onko kenelläkään tietoa saako KATtia muualta kuin autokeskuksesta?
Alan uskoa KATin vaihtoon.....
Millaisia kokemuksia muilla on KATin kestoiästä?

Alppu

LainaaMinulla mittarissa 310 tkm, mutta tosiaan on oireillut jo jonkin aikaa. En edes muista enää tarkkaan milloin alkoi. Mutta kuten edellisten kommentit osoittavat, ei vikaa vielä silmällä havaitse, vaikka KATin teho on jo laskenut. Oliko sinullakin nimenomaan koodi 420?
Onko kenelläkään tietoa saako KATtia muualta kuin autokeskuksesta?
Alan uskoa KATin vaihtoon.....
Millaisia kokemuksia muilla on KATin kestoiästä?


Jos sen KATin päädyt vaihtamaan, niin ota vanha auki ja laita kuvia tänne.  :) :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

kirppu

No niin kat vaihdettu ja vikakoodi on ollut nyt jo kuukauden historiaa. Hajottamolta löytyi 90000 ajettu samalainen ja selkeästi halvempi kuin uusi. Taitaa näiden ikä olla tuota 300000km luokkaa.
Avasin katin ja alkupäässä ihan pientä luokkaa 1mm rispaantumista ulkokehällä. Ei oikein edes kuvaan saa näkymään. Almerassakin oli samaa kattia. 1,6:ssakin sama kat. En tiedää voi olla 2,0:ssakin.
Mitenkäs tänne kuvia saa laitettua?

Pude

#12
No niin sama vika allekirjoittaneella.
Mitään järkevää selitystä valon syttymiselle ei tunnu löytyvän. Valo sammuukin joskus kun auto yön yli seisoo pihassa?!

Olisko tuo KAT ongelma kanssa. Kirppu, kerrotko tarkemmin mikä Almeran KAT saattaisi käydä minun Nissaniin tai muutenkin miten nuo KATit käy, siis vuosi/malleja mistä kannattaisi kysellä.

Minulla v. 2001 Primera Wagon 1.8 moottorilla. Oisko tarkempi moottorimalli QG18DE, ainakin käyttöohjekirjassa on tällainen  :P

Käykö QG16DE KAT tuohon??


Jylppy

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Pude

LainaaSiis etu- vai takakatti?
Niin itse ajattelin tuota ETUkatia.

Mutta eipä sillä vikavalo sammui taas...Otin ilmamäärämittarin irti laitoin takaisin. Heiluttelin etumaisen Lambda-anturin johtoja sekä takavalojen johtoja  :D

En tiiä, seurataan tilannetta!

Pude

No niin ja niinpä niin. Taas valo palaa. Korjaamolla testeri näyttää laihaa ja rikasta eli antaa vikakoodia joka viittaisi happianturin vialliseen toimintaan. Jep, seurataan tilannetta. :o

Pude

Niinpä, vika korjattu. Koodi P0171 aina syttyi, kunnes sain vaihdettua ilmamäärämittarin. Nyt ei ole valo enää syttynyt.