Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Micran jarrurummuista

Aloittaja Kl, maaliskuu 20, 2010, 18:27:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kl

Tässä micrassa on takajarrut hiukan jumissa,että miten ton rummun saa oikeen irti?  :-? Pitääkö siihen joku ulosvetäjä saada vai rälläkällä vetää halki,kun ei lähde :D Vm.-87 ja litrasella koneella.Vaikka tällä ei niin väliä ole,mut syö bensaa jonkun verran eikä pääse liikkeelle,ku jumittaa.

Lerssinen

Laakeri pitää purkaa, sitten jos on jumissa niin kilven takana on kolo josta voi manuaalisesti säätää jarrukenkiä kauemmas rummusta, kokeilemalla selviää suunta kumpaan alkaa höllätä..

Vasara ja leka on kivoja kavereita  ::)
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Kl

No sitä just kattelinki,et eikai joudu ottaa myös laakeria irti.Ompas veemäinen homma ottaa yks rumpu irti.Hyvin suunniteltu  >:( Pitää koittaa jos sais jotain tehtyä sille.

Lerssinen

Sattuipa oleen vielä pari kuvaakin aiheesta  8-)




ps. Mulla olis liki ajamattomat kesärenkaat microon, halvalla vanteineen  8-)
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Uusi Nissanisti

Mulla on muistaakseni uusi takajarrusylinteri autotallissa.
Muinoin ostin kun vaimolla oli tuollainen kauppakassina, en kerinnyt vaihtaan, siis sylinteriä, ennen kuin vaihtui toiseen kassiin, siis kulkine, ei vaimo.  8-)
Voisin lahjoittaa tuon, siis sylinterin, jos joku tarvii?  :)

micratar

LainaaLaakeri pitää purkaa, sitten jos on jumissa niin kilven takana on kolo josta voi manuaalisesti säätää jarrukenkiä kauemmas rummusta, kokeilemalla selviää suunta kumpaan alkaa höllätä..

Vasara ja leka on kivoja kavereita  ::)
mulla on 00vm ja sama ongelma...pitääkö tästäkin purkaa laakeri?

micratar

#6
 :-/ auttakaa nyt nainen pulasta ja m illä työkalulla kenkiä siirretään?

eetu

Muuten ei tarvia joka Micrassa laakeria purkaa.. Esim -91 Micrassa oli niin että rumpu lähti irti ja napa jäi paikalleen..  Ovat vissiin jossain vaiheessa huomanneet että, on turha purkaa laakerointia jarrujen takia ;)
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

StanLaurel

Varaosafilmin mukaan 11/88 eteenpäin on rumpu ja napa eri osaa.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Uusi Nissanisti

Lainaa:-/ auttakaa nyt nainen pulasta ja m illä työkalulla kenkiä siirretään?
Yleensä meisselillä "hammasratasta" pyörittämällä, mutta en muista onko Micrassa myös nuin!  :-[

micratar

 ::)ei mennyt katsastuksesta läpi kun apukuskin puolen käsijarru ei ota kiinni ja jää laahaamaan päälle, eli otan "meisselin" ja säädän kenkiä :) ja vedän rummun irti niinkö?????

eetu

Lainaa::)ei mennyt katsastuksesta läpi kun apukuskin puolen käsijarru ei ota kiinni ja jää laahaamaan päälle, eli otan "meisselin" ja säädän kenkiä :) ja vedän rummun irti niinkö?????

Juuri niin... kuin kirjoitit.. Paitsi että joudut sen laakerin purkamaan kun autosi on tuo -87

Eka. kenkien säätö
Toka.  keskilaakerin irroitus  jne...
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

micratar

 :) eiku miulla on 2000vm.kiitos neuvosta pitää yrittää rumpua irti

micramies

#13
Lainaa:) eiku miulla on 2000vm.kiitos neuvosta pitää yrittää rumpua irti

Räjäytyskuvia mitä olen K11 korimallista nähnyt niin laakeria ei pitäisi tarvita avata vaan rumpu pitäisi lähteä irti ilmankin. Itsellä 2001 Micra mutta ei ole tullut avattua takajarruja vielä kertaakaan. Luultavasti jarrukilvessä on jokin aukko josta saa ruuvarilla sorkittua jarrukenkiä kauemmas rummusta jotta rumpu lähtee irti kulumiskynnyksen ylikin.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

micratar

jarrukilven takana olevista reijistä EI saa siirrettyä kenkiä yhtää minnekkään.eikä mitään muutakaan!
muutama lekan isku ja kolmilapasella rumpu irti.kengät meni vaihtoon ja rumpukin on ihan urilla ja sylinteri kostuu.kaverini hoonasi sylinteriä hieman,muttei siitä tullut hyvä kun ei ollut varaosia :-[jouduttiin kasaamaan vanhoilla kumeilla.toinen mäntä pykii pytyssään.säädin käsijarrun loppuun kahvan alta.muttei sekään auttanut.toista puolta en ole vielä avannutkaan....eli minulla ei ole pitävää käsijarrua :-X.täytyy tilata varaosia.siitä männän pykimisestäkö johtuu ettei käsijarru toimi?
ps:kenkien säätöruuvi on kilven ylemmän kiinnityspultin vieressä ETUPUOLELLA,joten säätöreikä pitäisi olla rummussa edessä eikä kilvessä takana,,,jos niitä pitäisi säätää

cedricfan

Kysymys:
Lainaasiitä männän pykimisestäkö johtuu ettei käsijarru toimi?

Ja vastaus:
Lainaasäädin käsijarrun loppuun kahvan alta.

Vaijerista säädeytään vain vaijerin venymä. Ei käsijarrua!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

OH2KV

#16
Vaijerista ei saa säädettyä tehotonta käsijarrua hyväksi, päinvastoin automaattisäätö ei sitten enää toimikaan oikein, ja seuraavaksi on sitten käyttöjarrussakin ongelmaa, kun kengät jäävät kauas rummusta.

Jos rummussa oli merkkejä jarrunesteen vuodosta, eikä ole vielä uusia jarrukenkiä paikallaan, veikkaisin vian johtuvan siitä. Jarruneste ei tee hyvää kitkapinnoille. E: taiskin olla uudet kengät, tuliko rumpu putsattua huolella?

Kaikenkaikkiaan jokaisen osan pitää liikkua hyvin niin käsijarrussa kuin käyttöjarrussakin, jotta jarrut toimivat luotettavasti, ja tarkoitetulla tavalla, mukaanlukien käsijarruvaijerit.

Ja käsijarrun tulee liikkua siis useita naksahduksia, ennen kuin pitoja alkaa olla 7-9 naksausta ala-asennostaan, silloin pitäisi jarrutustehoja olla jo kohtuullisesti. Ei aiemmin.

Ja hyvää merkkipäivää micratarille :)
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

micratar

LainaaVaijerista ei saa säädettyä tehotonta käsijarrua hyväksi, päinvastoin automaattisäätö ei sitten enää toimikaan oikein, ja seuraavaksi on sitten käyttöjarrussakin ongelmaa, kun kengät jäävät kauas rummusta.

Jos rummussa oli merkkejä jarrunesteen vuodosta, eikä ole vielä uusia jarrukenkiä paikallaan, veikkaisin vian johtuvan siitä. Jarruneste ei tee hyvää kitkapinnoille. E: taiskin olla uudet kengät, tuliko rumpu putsattua huolella?

Kaikenkaikkiaan jokaisen osan pitää liikkua hyvin niin käsijarrussa kuin käyttöjarrussakin, jotta jarrut toimivat luotettavasti, ja tarkoitetulla tavalla, mukaanlukien käsijarruvaijerit.

Ja käsijarrun tulee liikkua siis useita naksahduksia, ennen kuin pitoja alkaa olla 7-9 naksausta ala-asennostaan, silloin pitäisi jarrutustehoja olla jo kohtuullisesti. Ei aiemmin.

Ja hyvää merkkipäivää micratarille :)
kiitos :D

micratar

#18
vielä aiheesta...sylinterit ja kenkäsarja ompi tilattu.nyt kun tiedän miten rumpu lähtee irti,menee työ varmaan joutuisammin...ei se ollut vaikeaa (nainenkin osaa) :)
täytyy löysätä se vaijjeri vielä.rumpu ei ollut erityisen irtolikainen,mutta hirveän urainen,,,,eikös sen pitäisi olla ihan sileä??.eli jos jollain on sileät rummut voin ostaa?.
vielä yksi kysymys...ne jarruputket jotka lähtee sylintereistä ajattelin vaihtaa mutta varaosaliikkeen poju sanoi ettei tiedä minkälaiset ne päät on,kun hänellä on huonot kirjat.hän vääntää ne mittojen mukaan sitten....mitä minä sille sanon??? en voi ottaa malliksi irti kun ei ole nyt kuin yksi auto käytössä.apua :-[ :-/

Mies

Lainaavielä aiheesta...sylinterit ja kenkäsarja ompi tilattu.nyt kun tiedän miten rumpu lähtee irti,menee työ varmaan joutuisammin...ei se ollut vaikeaa (nainenkin osaa) :)
täytyy löysätä se vaijjeri vielä.rumpu ei ollut erityisen irtolikainen,mutta hirveän urainen,,,,eikös sen pitäisi olla ihan sileä??.eli jos jollain on sileät rummut voin ostaa?.
vielä yksi kysymys...ne jarruputket jotka lähtee sylintereistä ajattelin vaihtaa mutta varaosaliikkeen poju sanoi ettei tiedä minkälaiset ne päät on,kun hänellä on huonot kirjat.hän vääntää ne mittojen mukaan sitten....mitä minä sille sanon??? en voi ottaa malliksi irti kun ei ole nyt kuin yksi auto käytössä.apua :-[ :-/


Vaihda varaosapuljua, kyllä varaosan myyjän pitää tuollainen asia pystyä selvittämään.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

cedricfan

Todella huonot kirjat. Noista putkista kun ei ole oikestaan kuin yhdet kirjat ja kyllä siinä on K11-Micra :o
Mitä noihin rumpuihin tulee, niin se olka eli "korkea sisäreuna" kertoo rummun kuluneisuudesta. Mitä isompi, sitä enemmän rummusta on jo kulunut pölynä pois. Kamalan paljoa ei rummussa ole pelivaraa jotta automaattisäätö toimisi vielä kun kengätkin kuluvat. Plus ongelmat kun rumpu avataan ja ei lähde pois, sekä se että pöly kertyy rumpuun ja alkaa vinkua yms... Samoin urat kertovat kuluneisuusasteesta paljon.
Uudet rummut ei montaa kymppiä maksa joten jos kyse on pitoautosta niin kerralla kuntoon.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

#21
Micran (niinkun muidenkin datsunien/nissanien) jarruputkien urospuoliset liittimet pitäis olla mallia TX.
Joku asia sentään on säilynyt samana kaukaa datsuneista asti, eikä oo menty muuttamaan.

OH2KV

#22
Tuo jarruputkien vaihto vaatii kovasti kärsivällisyyttä ja riippuen kohteesta melko exremejä toimintatapoja. Itse lämmittelin kaasutoholla liitoksia, ja välillä ruosteenirroitusöljyä kohteeseen jäähdyttyään, kevyttä naputtelua vasaralla ja tuurnalla, lisää lämpöä ym... Käytännössä ne "liittimet" kun ovat keskeltä onttoja, eivät kestä edes naisellista käsittelyä ilman noita poppaskonsteja ja joko katkeavat niille sijoilleen, tai liitoksen ruuvin kulmat menevät pyöreiksi.

Jälkimmäisssä tapauksessa voi vielä jatkaa lukkopihdeillä, mutta ruuvin katketessa menee lisää osia vaihtoon. Ja joustaviin letkuihin liitetyt jarruputket hankalimpia ovat, kun ovat usein melko heppoisiin peltilätkään kiinnitetyt, joita vasten ei todellakaan vanhemmassa autossa voi vääntää. Pitää laittaa vastavoima myös työkalua käyttäen. Mutta esim. jarrusylinteristä irroittaminen on jo asteen helpompaa, toki usein juuttunut tiukkaan sekin. Lopuksi jarrut tulee ilmata, onko tuttu puuha tuo? Voisi tähän asti kirjottamasi perusteella tuokin luonnistua :)

Tuohon taitaa olla rummut tosiaan harkitsemisen arvoinen ostos, kuten cf tuossa jo aiemmin kerkisi vastata.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

micratar

eli minä sanon pojulle että tee-äxät ku laitat niin hyvä ;D
en minä niitä jarruputkia nyt vaihda mutta jos hajoavat pois ottaessa niin ompi vaihtaa putket.ilmaaminen onki jo tuttua puuhaa.KIITOS vastauksista :-*  olette ihania :D

cedricfan

Lainaaolette ihania :D
Juu, ja me tiedetään se :D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV