Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Micra ylikuumenee!

Aloittaja Plussa, marraskuu 14, 2009, 13:07:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Plussa

Missä voisi olla vika, kun:

- Sisäilmalämmitin puhaltaa vain kylmää
- Moottorin lämpötila nousee melkein maksimiin 5km jälkeen
- Kun moottorin sammuttaa moottorista nousee iso höyrypilvi (sama ilmiö liikennevaloissa)
- Kun moottorin käynnistää saman tien uudestaan jäähdyttimen tuuletin ei pyöri (en tiedä pyöriikö ajon aikanakaan)
- Jäähdyttimessä on jotain vihreätä möhnää noin 4 sentin korkista.

Vesipumppu rikki?
Tuuletin rikki?
Jäähdytin tukossa?
Jotain muuta?

PS: Ihmeellisintä että sisätiloihin puhaltaa vain kylmää vaikka moottori on tosi kuuman.

Nissan Micra K10 1.1

M i g i

LainaaMissä voisi olla vika, kun:

- Sisäilmalämmitin puhaltaa vain kylmää
- Moottorin lämpötila nousee melkein maksimiin 5km jälkeen
- Kun moottorin sammuttaa moottorista nousee iso höyrypilvi (sama ilmiö liikennevaloissa)
- Kun moottorin käynnistää saman tien uudestaan jäähdyttimen tuuletin ei pyöri (en tiedä pyöriikö ajon aikanakaan)
- Jäähdyttimessä on jotain vihreätä möhnää noin 4 sentin korkista.

Vesipumppu rikki?
Tuuletin rikki?
Jäähdytin tukossa?
Jotain muuta?

PS: Ihmeellisintä että sisätiloihin puhaltaa vain kylmää vaikka moottori on tosi kuuman.

Nissan Micra K10 1.1
Voi moro... se on sitte kansi remontti edessä... halvempi tosin ehkä vaihtaa kokomoottori...

Rutjake

LainaaMissä voisi olla vika, kun:

- Sisäilmalämmitin puhaltaa vain kylmää
- Moottorin lämpötila nousee melkein maksimiin 5km jälkeen
- Kun m
oottorin sammuttaa moottorista nousee iso höyrypilvi (sama ilmiö liikennevaloissa)
- Kun moottorin käynnistää saman tien uudestaan jäähdyttimen tuuletin ei pyöri (en tiedä pyöriikö ajon aikanakaan)
- Jäähdyttimessä on jotain vihreätä möhnää noin 4 sentin korkista.

Vesipumppu rikki?
Tuuletin rikki?
Jäähdytin tukossa?
Jotain muuta?

PS: Ihmeellisintä että sisätiloihin puhaltaa vain kylmää vaikka moottori on tosi kuuman.

Nissan Micra K10 1.1


Ensimmäiseksi tuli mieleen että lämmityslaitteiton nesteet on jäätyneet!  ootkos tarkastanut nesteet ja milloin [pakkasenkesto )


Laita auto käyntii ja annan käydä paikallaan. Avaa konepelti ja odota sitä lähteekö puhallin pyörimään kun lämpömittari näyttää yli puolenvälin..jos lähtee puhallin siis pelaa.
Seuraavaksi joko puristuspaineiden mittaus jossa selviää vuotaako kannentiiviste tai pakkasnesteiden laskeminen koneesta astiaan.

Mikäli nesteessä on öljyn sekaista töhmää viittaa vika kansivuotoon [tiiviste

Vesipumppu lakkaa hyvin harvoin pelaamasta kokonaan joten kai tarkistit että hihna on ehyt ja sopivan kireällä ?



Seuraavaksi termostaatin kimppuun !

Alppu

Entisessä Datsunissa vuosi jäähdyttimen korkki ja alaletkuun tuli halkeama..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Plussa

Nyt tutkin lisää..

- Lisäsin jäähdyttimeen vettä (mahtui varmasti pari litraa)
- Ei ollut öljyä mielestäni jäähdytysnesteessä
- Öljytikku oli ok, öljyä max asti
- Sulakkeet myös ok

- Annoin käydä paikallaan, noin 5-6 min jälkeen lämpötila nousi puolenväliin ja silloin jäähdyttimen putkesta tuli höyrypilvi. Tuuletin ei lähtenyt käyntiin.

Joten tuuletin rikki? Mutta miksi sisäänkin se puhaltaa vain kylmää?

Mies

Todennäköisesti jäähdytysjärjestelmässä paikat niin tukkeessa että ei nesteet enää kierrä kunnolla.

Paikat auki,termari vaihtoon, kunnon putsaus jäähdytysjärjestelmälle.

Jos jäähdytysnestettä kuluu eikä sitä esim vuoda mistään...niin kannentiivistevika todennäköisesti.

Ja sinne ei kannata lisätä pelkkää vettä,ainakaan talviaikaan.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

M i g i

#6
tosiaan en ajatellut tuota jäätymistä kun nesteiden pakkasen sieto on mulle ainakin itsestään selvyys... siitä voisi juontaa vihreä väri mössökin... sen takia ei puhalla lämmintä koska kennokin on jäässä ja jää kun ei kierrä järjestelmässä jotta kenno lämpenisi.. mutta yleensä kun jäähdytysjärjestelmä jäätyy niin lakkaa vesipumppukin pyörimästä ja sen taasen kuulee vinkuvasta hihnasta... jos mahdollista niin talliin lämpöiseen ja letkut auki ja sulattaa sen... mutta jos pitkään ajettu niin voi olla hyvin toden näköistä että menee kansi remontin puoleen jolloin kannattaa punnita mahdollista moottorin vaihtoa ja vanhan kunnostamista.. kannen oikaisu tiiviste sarja vastaan ehyt moottori.. tosin molempiin saa lisätä vielä korjaamo veloituksen jos ei itse pysty noita remontteja tekemään.. kannattaa myös kysyä jos joku paikallinen kerholainen tekee remontin jolloin säästää pitkän pennin ;) luulisi että täältä löytyy niitä osaavia harrastajia..tämä siis jos itsellä ei tiloja/osaamista.. esim cherrymies taitaa nykyään olla micramies  ;D no enivei, myös tarvittavia osia ym suosittelen kysyttävän kerholaisilta..


viestillä ei ole tarkoitus vähätellä eikä loukata ketään..

Mies

Lainaatosiaan en ajatellut tuota jäätymistä kun nesteiden pakkasen sieto on mulle ainakin itsestään selvyys... siitä voisi juontaa vihreä väri mössökin... sen takia ei puhalla lämmintä koska kennokin on jäässä ja jää kun ei kierrä järjestelmässä jotta kenno lämpenisi.. mutta yleensä kun jäähdytysjärjestelmä jäätyy niin lakkaa vesipumppukin pyörimästä ja sen taasen kuulee vinkuvasta hihnasta... jos mahdollista niin talliin lämpöiseen ja letkut auki ja sulattaa sen... mutta jos pitkään ajettu niin voi olla hyvin toden näköistä että menee kansi remontin puoleen jolloin kannattaa punnita mahdollista moottorin vaihtoa ja vanhan kunnostamista.. kannen oikaisu tiiviste sarja vastaan ehyt moottori.. tosin molempiin saa lisätä vielä korjaamo veloituksen jos ei itse pysty noita remontteja tekemään.. kannattaa myös kysyä jos joku paikallinen kerholainen tekee remontin jolloin säästää pitkän pennin ;) luulisi että täältä löytyy niitä osaavia harrastajia..tämä siis jos itsellä ei tiloja/osaamista.. esim cherrymies taitaa nykyään olla micramies  ;D no enivei, myös tarvittavia osia ym suosittelen kysyttävän kerholaisilta..


viestillä ei ole tarkoitus vähätellä eikä loukata ketään..


Myönnän,on päässyt vähän lipsumaan  :P

Jäähdytysnesteen pakkaskestävyysmittari maksaa alle kympin, kannattaa ehottomasti hommata jos vanhojen kanssa pelaa  ;) ...tää niinkuin yleisvinkkinä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

BA

Lainaa


Myönnän,on päässyt vähän lipsumaan  :P

Jäähdytysnesteen pakkaskestävyysmittari maksaa alle kympin, kannattaa ehottomasti hommata jos vanhojen kanssa pelaa  ;) ...tää niinkuin yleisvinkkinä.

riittävän hyvän saa itseasiassa kahdella eurolla. ::)

Jos kenno ei ole jäässä, niin aukeaahan lämppärin hana, ja vaijeri vaan liu'u siinä?

Micrat on hienoja pelejä. :) :D

DieselHomer

micrassa jos vesipumpun remmi vinkasee nii
tuskin vinkasee toista kertaa ku jakoremmi pyörittää
vesipumppua..

F-20harraste,F-20/F-20 ....720,810,C31

M i g i

Lainaamicrassa jos vesipumpun remmi vinkasee nii
tuskin vinkasee toista kertaa ku jakoremmi pyörittää
vesipumppua..

onko näin?? no tätä en tienny.. kokemukseni perustuu noihin muihin.. primera,sunny N13/N14/310, almera.. nii ja maxima...

Mies

Lainaa
onko näin?? no tätä en tienny.. kokemukseni perustuu noihin muihin.. primera,sunny N13/N14/310, almera.. nii ja maxima...


Joo totta tuo Dieselhomer turisee..Micra on vähän toisenluokan vehjes  ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Gorgane

Luultavasti jo tarkistettu, mutta kansipahvioireista pari on jäänyt mainitsematta:

-Vaalea mössö öljykorkin alapinnassa.
-Pakokaasu haisee "makealle" ja putkesta tippuu vettä.
-Auton sammuttamisen jälkeen konetilasta kuuluu "kurlutusta", kun jäähdytysneste kiehuu paisuntasäiliössä.

Itseltä paloi 323F:stä kannentiiviste aikanaan ja ennen lopullista laukeamista ainoastaan kurlutus ja makea haju olivat merkkeinä. Lämmöt eivät nousseet koskaan kunnes sitten halkesi syyläri yläsaumasta, mikä katkaisi kamelin selän, lämmöt tappiin ja savut silmille. Kun sitten koitti tämän jälkeen ajaa, niin oireet olivat tasan samat kuin Micrassa eli toimi 1-2km ok ja sitten oli pakko pysätä, kun lämmöt taas tapissa. Jäähdytysneste ei minulla koskaan ollut öljyistä, eikä öljy tikussa näyttänyt mitenkään huonolta.

Jos vanhaan käyttöpeliin meinaa vielä kansirempan tehdä, niin samaa suosittelen, kuin yllä eli joku kotikorjaaja tai ammattikoulu. Itseltä aikanaan Mazdan rempasta koitti korjaamo kiristää 1200e ja vielä 400e uudesta syyläristä päälle. Lopulta 323F-klubilainen teki rempan 500 eurolla ja kaupan päälle vielä korjaili autosta jarrut ja muita pikkuvikoja.  :)


Plussa

Vaihdoin termostaatin ja kun olin kiristämässä sitä, niin ruuvi meni poikki.
Joten se siitä sitten... tuskin enää kannattaa korjata... kun koko auto maksoi kesällä 650€...

Laffi

Noo... se riippuu aika pitkälti siitä, minkä kuntoinen auto muuten on. Jos auto on muuten siisti ja teknisesti ok, niin kannattaahan siihen kansiremontti tehdä, tosin korjaamolla teetettynä tullee auton ostohintaan/arvoon nähden turhan kalliiksi.

Itsellä oli Suzuki Altossa täsmälleen samat oireet, otin kannen irti ja yhdessä sylinterissä oli vettä. Tiivisteestä en edes nähnyt vuotokohtaa, eikä kannessakaan näyttänyt mitään vikaa olevan, joten kasasin sen vaan uudella tiivisteellä ja jakoremmillä ja hyvin toimi. Koko hommaan meni n. kaksi tuntia, vaikka jakopään purku ko. mallissa oli vähän kinkkinen/en osannut heti, kun ei ollut aiemmin kokemusta. Osat maksoivat alle kaksi kymppiä, joten aina kannattaa kannattaminen tarkistaa, ei maksa kuin purkamisen vaivan.

Gorgane

LainaaVaihdoin termostaatin ja kun olin kiristämässä sitä, niin ruuvi meni poikki.
Joten se siitä sitten... tuskin enää kannattaa korjata... kun koko auto maksoi kesällä 650€...

Jos ei ole pelleiltään harvinaisen priima, niin kyllä se sitten taitaa purku/paali kutsua...

Alppu

#16
LainaaVaihdoin termostaatin ja kun olin kiristämässä sitä, niin ruuvi meni poikki.
Joten se siitä sitten... tuskin enää kannattaa korjata... kun koko auto maksoi kesällä 650€...

Millanes ruuvi meni poikki? Mulla meni muistaakseni.. Corollasta joskus termarikotelosta puolesta välistä pinnapultti, joku tämäntapainen http://www.corsemeccanica.com/MZ%20exhaust%20studs.jpg
poikki, korvasin sen pulttilaatikosta löytyneellä tarvikepultilla. :)

Ja ei se kotelokaan romiksella montaa euroa voi maksaa...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M i g i

LainaaVaihdoin termostaatin ja kun olin kiristämässä sitä, niin ruuvi meni poikki.
Joten se siitä sitten... tuskin enää kannattaa korjata... kun koko auto maksoi kesällä 650€...
eiköhän sen saisi korjattuakin??

OH2KV

#18
Yleensä saa melko helposti korjattua nuo pultit, jotka kiristäessä menneet poikki. Avatessa katkenneet ne yleensä hommia teettävät. Jotkut pajat tekevät kierresisäkkeellä parilla kympillä sinne kierteen, jossei kotikonstein onnistu. Jäikö yhtään pultinjämää näkyviin? Sitäpaitsi Micran termarikotelon lohkon puoli  on semmoinen, että sinne saa porattua läpireiän, ja takapuolelle mutterin. Yhden ehkä hieman tappelemalla.

Ilman muuta yrittäisin, kun on noin monta vaihtoehtoa onnistua.

Missäs tämä auto sijaitsee? jos olisi apujakin lähellä?
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Rutjake


Jos katkenneen pultin päätä jäi yhtään näkyviin, sitä voi irroittaa lukkopihdeillä kunhan muistaa liuottaa jenkoja ensin vaikka wb-40 irrotusöljyllä ...tarvittaessa kuumentamalla vaik kuumailimapuhaltimella.

Tasopinnan alapuollelle katkennu pultti vaatii jo vastakierretapit sekä kunnon poranterät.

Mutta kaiken kaikkiaan katkenneen pultin pois ei ole mikään ylipääsemätön ongelma vaan verrattaen helppo .

Jos ei itse osaa pyydä, vanhempi ja kokeneempi  messiin tai käytä korjaamolla.

Plussa

Kun olin irrottamassa taas sitä termostaattia, niin toinenkin pultti katkesi :/ Eli alin on ehjä enää vain. Päitä ei näy yhtään valitettavasti.

Mutta mitä siinä oikeasti voi olla rikki?

Pahin mahdollinen on että kansipahvi on palannut?

Sitten syylärin tuuletin ei toimi vaikka vesi kiehuu, eli sekin on kai myös rikki?

Vielä miksi sisätiloihin puhaltaa vai kylmä ilma, mistä se kuuma ilma oikein tulee? Eli myös jotain on rikki?

Wildchild-

#21
Kuuma ilma tulee sisälle lämppärin kennon kautta, eli puhallin puhaltaa sen läpi jolloin ilma lämpenee. Jäähdytysvesiletkut taasen lämmittää itse kennon. Omaan korvaan kuullostaa kansipahvilta.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Plussa

Korjautin termostaatin huollossa, nyt lämpötila ei enää nouse yli puoleen.

Mutta ongelmana edelleen ettei sisätiloihin tule lämmintä ilmaa. Pitää ajaa pipo päässä :(


OH2KV

LainaaKorjautin termostaatin huollossa, nyt lämpötila ei enää nouse yli puoleen.

Mutta ongelmana edelleen ettei sisätiloihin tule lämmintä ilmaa. Pitää ajaa pipo päässä :(

Kokeile ainakin, että lämmityslaitteen kennolle menevät letkut kuumenevat.
Jos eivät kuumene, on kenno tukossa. Kenno kannattaa huuhdella muutenkin muutaman vuoden välein, kuten koko jäähdytysjärjestelmäkin.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

take

Voisko olla mahdollista että lämmönsäätimen merkinnät on väärin päin? Muistelen että jossain mallissa olisi ollut molemminpäin olevilla merkinnöillä lämmönsäädinpaneelia ja jos on vaihtunut joskus syystä tai kolmannesta ristiin. En ole vain varma oliko se just micrassa. Kokeilepa rupeeko tulemaan  lämmintä kun pistää kylmälle.

OoksArmi

LainaaKorjautin termostaatin huollossa, nyt lämpötila ei enää nouse yli puoleen.

Mutta ongelmana edelleen ettei sisätiloihin tule lämmintä ilmaa. Pitää ajaa pipo päässä :(




Mulla oli 740 meni kansipahvi ja oireina ei ollut muuta ku että puhalti kylymää sisälle ja pikkusen vankempi pakokaasu.. voipi olla että kansipahvi sulla menny..  :-/
Nissan Sunny 1.6 MultiValve -91
Datsun 100a 1.0 -76
Datsun 100a 1.0 -75

Plussa

Eilen kävin vaihtamassa pakkasneste uuteen huoltoliikkeessä ja samalla jäähdytyssysteemi huuhdeltiin huolellisesti.

Tänään moottorin lämpötila nousi taas melkein maksimiin. Joten menin taas samaan huoltoon, missä termostaatti vaihdettiin ja sanoivat, että uusi termostatti on rikki. Mutta kansipahvi on kuulema kunnossa. Ostin taas uuden termostaatin ja se vaihdettiin.

Nyt illalla kun ajoin kotiin, niin moottorin lämpötila kävi taas melkein maksimissa!

Eli toinenkin motonetin termostaatti on rikki?

M i g i

LainaaEilen kävin vaihtamassa pakkasneste uuteen huoltoliikkeessä ja samalla jäähdytyssysteemi huuhdeltiin huolellisesti.

Tänään moottorin lämpötila nousi taas melkein maksimiin. Joten menin taas samaan huoltoon, missä termostaatti vaihdettiin ja sanoivat, että uusi termostatti on rikki. Mutta kansipahvi on kuulema kunnossa. Ostin taas uuden termostaatin ja se vaihdettiin.

Nyt illalla kun ajoin kotiin, niin moottorin lämpötila kävi taas melkein maksimissa!

Eli toinenkin motonetin termostaatti on rikki?
eihän se mahdotonta ole että on edelleen viallinen termari.. jos kerta kansipahvi kunnossa niin oiskohan ilmaa järjestelmässä?

wanharouva

Entäs oletko kokeillut, toimiiko lämpömittari oikein?? Jos lämpömittarin anturi on viallinen, vaihtaminen maksaa muutaman euron.
Omassa Cherryssä n10 lämpömittari seilasi kylmän ja kuuman väliä, ja luulin että kansipahvi mennyt, kylläkään oireet eivät olleet samanlaisia, mutta mittari (ja kuski) rauhoittui lämpömittarin anturin vaihdolla.

Plussa

Syylärissä neste kyllä kiehui ja kun sammutin moottorin niin poistoputkikin lensi paikoiltaan kun se päästi höyryt ulos..

PS: Löysin kuitin, että autossa on alle vuosi sitten on vaihdettu jakohihna ja vesipumppu...