Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Almeran (-99) vaihdelaatikko/kytkin ongelma

Aloittaja Rc, helmikuu 17, 2010, 08:44:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Rc

Eli 1.4 litraisesta almerasta otti ja meni vaihdelaatikon pääakselin laakerit (rohisee jo tyhjäkäynnilläkin), joten pitäisi löytää laatikko.
Onkohan 1.4 ja 1.6 lootat käypäsiä ristiin? Kun tuota 1.4 laatikkoa on hiukan vähemmän tarjolla.
Tai onko järkevää yrittää etsiä latikkoon uudet laakerit? Onko joku joskus korjannut laatikoita?

Ja toinen juttu on kytkin, se luistaa, joten on vaihtoon menossa samalla.
Onko 1.6 ja 1.4 kytkin samanlainen? Motonetin listalla ei löydy kuin 1.6/2.0 kytkinpaketti...
Olisin erittäin kiitollinen jos joku tietävä voisi antaa apua asiaan...

- Rc

Alppu

Itsellä kun on samanlainen auto, niin kiinnostaisi, onko laatikkoon vaihdettu öljyjä ja paljonko mittariin on tullut kilometrejä?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Rc

LainaaItsellä kun on samanlainen auto, niin kiinnostaisi, onko laatikkoon vaihdettu öljyjä ja paljonko mittariin on tullut kilometrejä?

Mittarissa reilu 200tkm, öljyt vaihdettu käsittääkseni 2 kertaan (itse olen vaihtanut vain kerran mutta käsitys olisi että kerran myös aiemmin olis vaihdettu)

Sen verran  hitatietoa jo sain että (pää) kytkinakselin laakerit maksais 80euroa (2kpl), ja kaikki laatikon laakerit yht. n 300eur...
Ja 1.6 laatikko on kuulema erilainen (välitykset ainakin, en tiedä sopisiko paikoilleen muuten).

Mutta tuo kytkin asia on hakusessa, eli sopiikohan tuo 1.6 tarkoitettu 'paketti' myös tuohon 1.4:seen...?

sunny94

Taas varmaan se perinteinen että 5 vaihde tintataan silmään jo 60 vauhista >:(

Alppu

#4
LainaaTaas varmaan se perinteinen että 5 vaihde tintataan silmään jo 60 vauhista >:(

Täällä nousi kasi!  ;D Mutta vaan tasasella, en harrasta jurnuttamista.

Ohjekirja kertoo (muistaakseni..) että vaihto 70km/h vauhdissa.

~ 180tkm mittarissa, pari öljyn vaihtoa ja ainakaan vielä ei kuulu/tunnu mitään ylimääräistä. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M i g i

LainaaEli 1.4 litraisesta almerasta otti ja meni vaihdelaatikon pääakselin laakerit (rohisee jo tyhjäkäynnilläkin), joten pitäisi löytää laatikko.
Onkohan 1.4 ja 1.6 lootat käypäsiä ristiin? Kun tuota 1.4 laatikkoa on hiukan vähemmän tarjolla.
Tai onko järkevää yrittää etsiä latikkoon uudet laakerit? Onko joku joskus korjannut laatikoita?

Ja toinen juttu on kytkin, se luistaa, joten on vaihtoon menossa samalla.
Onko 1.6 ja 1.4 kytkin samanlainen? Motonetin listalla ei löydy kuin 1.6/2.0 kytkinpaketti...
Olisin erittäin kiitollinen jos joku tietävä voisi antaa apua asiaan...

- Rc
Laita 1.4 sunnyn laatikko... eroahan noissa ei ole kuin kori... siis 93-> elektroninen nopeus mittari.. ja eikä  siinä 1.6 ja 1.4 laatikoissa ole kuin pikkunen välitys ero...

akkuhappo

hitto just eilen töissä asentaja yritti vaihtaa mun alluun laatikkoöljyt, ei sitte täyttöproppu lähtenyt auki edes metrin jatkovarrella, alko pelottaa että halkee koko paska.. jäi sitte vaihtamatta  >:(
Muilla vastaavaan ratkaisuja?



take

Lainaahitto just eilen töissä asentaja yritti vaihtaa mun alluun laatikkoöljyt, ei sitte täyttöproppu lähtenyt auki edes metrin jatkovarrella, alko pelottaa että halkee koko paska.. jäi sitte vaihtamatta  >:(
Muilla vastaavaan ratkaisuja?


Ammattitaitoinen asentaja? Loota kuumaksi ropun ympäriltä pillillä ja roppu itse kylmäksi kylmäspreillä. Hienosti lähtee ei oo ees tiukassa. Jos ei halua avata niin täyttö nopeusmittarin anturin kautta.

Rc

#8
LainaaTaas varmaan se perinteinen että 5 vaihde tintataan silmään jo 60 vauhista >:(

Tuollainen 'aikainen' 5:sen käyttökö 'rikkoo' kytkinakselin laakerin?? No hyvä tietää tuokin, luulin et se aiheuttaa lähinnä '5 vaihteen ongelmia'
(Niin ja luultavammin kytkimen puoleinen, koska ääni on voimakkaampi pienillä vaihteilla ja hiljaisin laatikko on 5 vaihteella)

Itselläni on erittäin ikäviä kokemuksia Sunnyn lootasta muutaman vuoden takaa, omistin 1.7D 88 sunnyn n.3 vuotta jona aikana lootaremonttia tuli tehtyä 6 kertaa!
(alkoi yleensä työntämään 5:sta pois päältä)
Eikä kilometrejäkään kertynyt kuin se n 60-70tkm vuodessa!
(Mulla oli useampi eri laatikko (taisin hommata yht.4kpl) ja lopulta sain sen kestämään ku kasasin useammasta laatikosta yhden)
Noh, siinä oli huonoa tuuria yhdistettynä siihen että ei tullu uusittua kuin laakereita ja rattaita ja synkroja, olis pitäny vaihtaa koko kytkinakseli alunpitäin...

Migi:lle kiitos vinkistä!

micramies

LainaaTaas varmaan se perinteinen että 5 vaihde tintataan silmään jo 60 vauhista >:(

Niinpä, eikö kaikki autolehdet, taloudellisen ajon kurssit ja nykyään varmaan autokoulutkin opeta että viitosvaihteen voi muka laittaa jo suunnilleen kaupunkinopeudella ja että nykyautojen vaihteistot on muka tehty niin kestäväksi että ei tule ongelmia vaikka kaupungissa matelisi 40kmh viitosvaihteella, mahdetaanko inssiäkään hyväksyä jos käyttää kaupungissa viitosta pienempää vaihdetta.
On mennyt koko päästöhömpötys aivan järjettömyyksiin asti ja pidemmällekin. Kaikenmaailman ajokortittomat ekoteoreetikot alkaneet esittää taloudellisen ajon määräyksiä tajuamatta käytännöstä yhtään mitään niin alkaa vaihdelaatikoita hajoilla... mitäs ekohaihattelija siitä välittää kun ei itse tarvitse maksaa niitä... vaihdelaatikon hajoamisen takia seisova auto ei tuota päästöjä yhtään...
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Gorgane

Neljä vuotta sitten itse ajoin ajokortin ja silloin ainakin vielä neuvottiin vaan nelosella ajamaan taajamassa. Inssissä en tainnut kolmosta isompaa pykälää käyttää, senverta huono oli ajotaito vielä silloin.  :D Lähinnä nopeaa kiihdytystä riittävän pienellä vaihteella tavoitenopeuteen painotettiin ainakin omassa autokoulussa. Liian isolla vaihteella ajamisesta ja varsinkin kiihdyttämisestä varoiteltiin.

Siskolle sitten taas oli jo neuvottu, että kuusipykäläisellä voi ihan huoletta pistää vitosta jo 60km/h nopeudessa ja kutosta 80km/h. Mielestäni aivan paskapuhetta mokoma. Ainakin talon Skoda Octavia kyllä kulkee vitosella hyvin 60km/h, mutta heti kun tulee pienikin ylämäki, niin polttoaineenkulutus nousee mittarin mukaan 1-2 litraa verrattuna nelosella ajamiseen. Lisäksi voin vain kuvitella miten kovien voimien alla kytkin ja loota ovat tuolloin. Sama juttu pätee kutoseen eli vasta 90km/h nopeudessa sen käytöstä on mitään hyötyä.

Siitä ei minullekaan puhuttu aikanaan halaistua sanaa autokoulussa, että kylmällä koneella ajaessa pitäisi ajaa pienemmillä pykälillä ensialkuun. Kyllä sen heti ensimmäisellä omalla & vanhalla autolla huomasi, että 40km/h nopeudessa on kylmänään aika murhaa lyödä nelosta pesään...

Tätä se on, kun taloudellisuuden alttarille uhrataan kaikki ja luullaan, että nykytekniikka kestää mitä vaan.

sunny94

itellä ole hajonnu ikinä mistään nissanista vaiheaski,
en ole käyttäny 5 vaihetta alle 90 ku ei se nelosella vielä
edes huuda ja nelos vaihe yli 60 vauhista päälle.
isäntä ajo sunnyllä yli 400tkm ja ei askia tarvinnu vaihtaa ja etes äännelly vielä mitenkään
vaikka veti kärryäki töissä paljon tietenki ilman 5vaihetta :D isäntä löi aina 5 päälle vasta 100 vauhista ja sano että se on moottori tie vaihe ;D

akkuhappo

Lainaa
Ammattitaitoinen asentaja? Loota kuumaksi ropun ympäriltä pillillä ja roppu itse kylmäksi kylmäspreillä. Hienosti lähtee ei oo ees tiukassa. Jos ei halua avata niin täyttö nopeusmittarin anturin kautta.

Ai uskaltaa lämmittää pillillä, ei uskaltanu ite ehdottaa moista.. hyvä tietää tänx

take

Itse olen yhden vaihteiston rikkonut ja se meni kun ajelin reilu 1000km ilman öljyjä. ;D Omassa B11 coupesunnyssä nykyisellä lodjulla ajettu vaivaiset ~430tkm, autolla 505tkm. Ei ääntele, vaihteet pysyy päällä, Käytän vitosta asuntovaununvedossa silloin kun se jaksaa kulkea ja pitää sitä reilua 80. Normiajossa vaihdan siinä 70-80 välillä. Omaa ajoa tällä lootalla tullut jo 100tkm josta kärryn/vaununvetoa ehkä 10-15tkm. Saa nähdä porsiiko se sitten joskus tällä käytöllä. Tosin vaikea sittenkään sanoa johtuisiko kilometreistä vai käyttäjästä. Farkussa CD17 koneella 570tkm ajettu ja epäilisin että on orkkisloota kun alkaa olla tavallisen solko. Synkat loppu, siirtäjät löysät jne. Mutta ei ääntele muuten kun vaihtaessa meinaa rusahtaa. Ja vaihteet pysyy päällä.

Semmonen tuli huomattua kun ennen käytin mineraaliöljyjä niin pakkasilla kylmästartissa loota alkoi ulvoa kuin pistetty sika. Piti olla 2 lumiharjaa, toisella junttas kytkimen pohjaan ja toisella harjas lumet. ;D Ääni loppui kun lähti ajamaan eikä lämpimänä saati kesällä ilmennyt ollenkaan. Nyt on jonkin vuoden ollu syntiset ölpät lootassa ja on hiljaa. Toivottavasti ei laakerit vielä silloin ottaneet itteensä. Ilmeisesti jäykkä mineraalipuuro ei kunnolla mennyt laakereihin tjsp. Vetopyörästö on kuitenkin alin osa lootassa ja se nostaa öljyä laakereille pyöriessään. Siellä on semmonen hieno öljynohjain joka kerää sitä vetopyörästön roiskuttamaa öljyä ja ohjaa sitä laakereille.

take

Lainaa

Ai uskaltaa lämmittää pillillä, ei uskaltanu ite ehdottaa moista.. hyvä tietää tänx
Joo, uskaltaa. Mutta pitää olla varovainen. Alumiini voi lirahtaa lattialle varoittamatta. Itse olen pitänyt merkinä sitä kun pinnassa oleva oksidi alkaa kerääntyä punahehkuisiksi palloiksi niin sitten stop. Mutta tosiaan mittarin anturin reijästä voi hyvin myös täyttää jos lämmitys pelottaa.  :)

Yokohama

Se 1.6:n laatikko voi olla parempikin tohon 1.4:n koneella olevaan autoon, koska välityssuhteet on 4:lla ja 5:lla pienemmät niinkun joku aikasemmin täällä kirjoitti. Jaksaa pienempi kone vetää paremmin ylämäet ylös, jos se laatikko vaan siihen sopii.  :D

AkiH

Eiköhän se pieni välitysero tarkoittane tässä tapauksessa sitä, että 1.6-litraisen lootassa on pidemmät välitykset kuin 1.4-litraisen perässä olevassa. Isommassa on enemmän voimaa ja jaksaa kulkea pikkukonetta paremmin pitkävälityksisen laatikon kanssa.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

akkuhappo

LainaaSemmonen tuli huomattua kun ennen käytin mineraaliöljyjä niin pakkasilla kylmästartissa loota alkoi ulvoa kuin pistetty sika. Piti olla 2 lumiharjaa, toisella junttas kytkimen pohjaan ja toisella harjas lumet. ;D Ääni loppui kun lähti ajamaan eikä lämpimänä saati kesällä ilmennyt ollenkaan. Nyt on jonkin vuoden ollu syntiset ölpät lootassa ja on hiljaa. Toivottavasti ei laakerit vielä silloin ottaneet itteensä. Ilmeisesti jäykkä mineraalipuuro ei kunnolla mennyt laakereihin tjsp. Vetopyörästö on kuitenkin alin osa lootassa ja se nostaa öljyä laakereille pyöriessään. Siellä on semmonen hieno öljynohjain joka kerää sitä vetopyörästön roiskuttamaa öljyä ja ohjaa sitä laakereille.

Oli ajatus että laittas mineraaliöljyt, ilmeisesti sitte huono ajatus? Ja taisi jossain öljytaulukoissa ollakkin vaan synteettistä ehdoteltu

Yokohama

Noin olin lukevinani tuolta, jos tiedot on oikein http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1264535966
Sulla taitaa olla kaveri laskutaidossa parantamista.  ::)
Vaikka 1.4:n Almeran rengaskoko on pienempi niin laatikon välityssuhteet ei muutu.  8-)

AkiH

Laita ihan suosiolla synteettiset. Mineraaleilla talviajo pakkasilla on vähän jännää hommaa, kun moottori ei pysy ensialkuun ilman kytkimen painamista käynnissä ja vaihdekeppiä pitää liikutella kaksin käsin.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Rc

No mutta palatakseni alkuperäiseen ongelmaan....
Olisiko jollakulla tietoa käykö NISSAN ALMERA 1.4 vm-99 kytkinlevy 1.6:sesta?
Tai mahdollisesti olisiko se samanlainen kuin 1.4:sessa N14 koppasessa?

Motonetin listoilta almeran kohdalta ei löydy kuin tätä 1.6 litraisen:

84-3446      Kytkinlevy Nissan B12/N13/N14 1,6 [1995-2000]  37.67 €

Ja mieleen tuli että jos kerta N14 koppasen loota käy -99 almeraan niin kävisikö mahdollisesti tämä kytkilevy:

84-3243       Kytkinlevy Nissan B11/B12/N14 Sunny N14 1,4 91->96 [1991-1996] 26.00 €

Tuossakun täsmäis tuo moottorikoko...

Ja siis siksi tätä utelen kun autoa ei oikein voi seisottaa montaa päivää ja olisi hyvä saada hommattua osat jo ennenkuin aloittaa purkamaan lootaa irti...


Rc

#22
Lainaahttp://nissan4u.com/

Vertaile itse vaikka tuolta. :)


Hieno juttu, ISOT kiitokset avusta!  :)

Sieltähän se tieto tosiaan nyt löytyi ja sama kytkinlevy siis käy "alternate" kohdan mukaan sekä 1.4 almeraan että siihen N14 koppaseen sunnyyn.
(Eikös tuo alternate tarkoita
"vaihtoehtoinen"?)
Eipä ollut tuollaisista sivuista tosiaan mitään tietoa.

No nyt eiku motonetin varaosatiskille ja sunnyn kiekko sieltä kainaloon.

- Rc

sunny94

Ja samalla otat asetelman ja painelaakerin niin
ei tarvi sitten kuukauen päästä irottaa askia uudestaan ;D

Uusi Nissanisti

Tutulla hajos Aurinkoisesta laatikon laakeri jo sisäänajossa (reilut 100tkm), omassa Pimperassa ei ole hajonnut vielä vaikka sisäänajo jo lopullaan (reilut 275tkm), mutta minä olenkin vaihtanut usein vitosen jo 60-vauhdissa joten en ole rääkännyt laatikkoa liian suurilla kierroksilla, siis aina!  :D

akkuhappo

LainaaLaita ihan suosiolla synteettiset. Mineraaleilla talviajo pakkasilla on vähän jännää hommaa, kun moottori ei pysy ensialkuun ilman kytkimen painamista käynnissä ja vaihdekeppiä pitää liikutella kaksin käsin.

Ai niin pahaksi menee mineraaliöljyllä, ukot duunis meinas että synkkarenkaat ois vähän kulunu, ja sitte tuumas että jäykemmäl mineraaliöljyl vois ongelma poistua..

AkiH

Tuommoiseksi se ainakin minulla meni, kun pakkanen painui pariinkymmeneen asteeseen. Syntisillä ei ole ollut noita ongelmia, vaikka pakkanen paukkuisi kolmissakymmenissä.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

cedricfan

Jos ne synkat rasahtelee pikkusen niin sitten Redlinet lootaan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

akkuhappo

redlinet? oisko parantavaa vaikutusta, ite ajattelin josko tuota stp:n askiin laitettavaa lisäainetta  ;D

cedricfan

http://www.roadmachine.fi/gearoil.html

Kannattaa lukaista ensin tuo, ja sitten googlella lukemaan lisää siitä kuinka moni on Redlineen tyytyväinen. Jopa meidän juniori 18,5v huomasi eron kun vaihdettiin Redline askiin.

Unohda se STP, ja mineraalit.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV