Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

B11:n lähivalot palavat, kun kaukovalot päällä

Aloittaja vnu84, maaliskuu 11, 2010, 14:12:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vnu84

Mitähän meni ja mistä rikki?

Ensin laturi hajosi, latasi n. 16-17 voltin jännitteellä akun navoista mitattuna. Edellisellä kerralla kun sama vika tuli, oli diodivika. Tästä jo 10 vuotta ja laturi vaihtui silloin toiseen.

Laturi vaihdettiin (merkkiliikkeessä, koska pajani on maalla ja en pysty kaupungissa tekemään remonttia) tehdaskorjattuun (jonka olin ostanut jo vuosi sitten, mutta ei vielä oltu käytetty, sattumalta jäänyt takaluukkuun vuoden ajaksi) ja sen jälkeen ilmeni valojen kanssa ongelmaa. Kun laittaa ajovalot päälle, syttyy parkit, mutta ei muuta. Kun kääntää kaukovalot päälle, syttyy lähivalot ja kaukovalojen merkkivalo, mutta mun mielestä kaukovalojen merkkivalo on tavalllista himmeämpi, eli virta saattaa kiertää jostakin/jostakin maa irti.

Laturin vaihtaneessa korjaamossa sanottiin, että vain akunkenkä ja laturin johdot on otettu irti. Muuhun ei ole koskettu. Tiedä sitten....

Onkos akun vieressä, lokasuojaan ruuvatun suojan takana jokin ajovalorele? Vaihtorele, joka ei nyt vedä? Olisiko sen käämi palanut ylijännitteen takia?

Autossa on myös huomiovalot, mutta en muista ulkoa saako huomiovalot sammuttava rele voimansa ajovalojen päävirtajohdosta, vai ohjausjännitteestä. Niitten kanssa kuitenkin ilmeni piirre, että kun lähivalot ovat "päällä" (eli siis vain parkit palavat), huomiovalot sammuvat. Tämä viittaisi siihen, että huomiovalot sammuttava rele saa virtansa lähivalojen ohjausjännitteestä. Huomiovalojen mielestä siis lähivalot ovat päällä, vaikka ovatkin sammuksissa.

Mutta kun kääntää kaukovalot päälle (eli lähivalot syttyvät), huomiovalot myös syttyvät, eli sillä hetkellä huomiovalot sammuttava rele ei saa voimaa mistään. :-?

Onko tuon akun vieressä olevan suojan takana jokin vaihtorele, joka kärähti, vai maajohto saa huonon kontaktin, kun vieressä olevaa akkua räpellettiin?

Maadoitusviathan tekevät kaikenlaista mielenkiintoista, joten se on yksi vaihtoehto, mutta outoa, että se ilmeni välittömästi laturin vaihdon jälkeen.

Siitä, kun valot varmuudella toimivat oikein, ajoin korjaamolle 3 km matkan ja heti korjaamon pihasta lähtiessäni huomasin valojen toimivan väärin.

En ihan varmuudella muista, mutta mun mielestäni lähivalot toimivat oikein vielä ajaessani korjaamon pihaan (muistelen valojen heijastuneen korjaamon seinästä). Olin nimittäin todennut, että kun laittaa ajovalot päälle, akulle tuleva jännite tippuu n. 14,5 voltin tienoille ja siksi pidin ajovaloja päällä. Korjaamolle lähtiessä ainakin mulla oli ajovalot päällä, mutta jostain syystä ilmeni käyntihäiriöitä (ylijännitteen takia puola takoi tulpille isompaa jännitettä/löi tulpanjohdoista maihin?) ja muistan välillä kääntäneeni ajovalot sammuksiin, mutta en muista käänsinkö ne vielä päälle ennen korjaamon pihaan saapumista.

Ja kulkupeli on 84-mallinen B11-korinen Sunny, ei vielä Facelift.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

vnu84

#1
Tämä taisi selvitä.

Iltahämärässä kiinnitin huomiota siihen, että tienposkessa olevat liikennemerkit saavat valoa, vaikka mulla on lähivalot päällä. Kun auton ajoi seinää vasten, valokuvio ei näyttänyt lähivalon valokuviolta. Pikainen käynti paikallisessa Motonetissä, uudet Night Breakerit kiinni ja ongelmat olivat ohi. Ilmeisesti molemmista Philipsin X-treme Power valoista oli lähivalolanka palanut poikki viimeisen 3 km matkalla. Kaikkiaan laturivikaisella ja ylijännitettä lataavalla autolla tuli ajettua n. 5 km ajovalot päällä. Aika herkkiä olivat, kun kerran jännite oli n. 14,5, jos ajoi ajovalot päällä ja kierrokset malttoi pitää melko matalina.

Huomiovalotkin alkoivat sammumaan, vaikka olisi kaukovalot päällä. Hieman ihmettyttää, että millainen kytkentä Nissanissa on, kun rele ei saa kaukovaloilta ohjausjännitettä, vaikka kaukovalot palavat, jos lähivalolangat ovat poikki.  :-? Myöskään apukaukot eivät saaneet ohjausta, joten siksikin oletin autossa palavan lähivalot.

Huomiovalot ovat mun itseni asentamat ja niissä ei ole mitään sellaista, mikä pitäisi tuollaisen oireen aiheuttaa. Mutta nyt siis kaikki taas toimii.

Mielenkiintoista silti, että ketään vastaantulijaa ei parin päivän aikana häirinnyt, että tulin kaukovaloilla vastaan. Ajelin sentään suht vilkkaassa kaupunkiliikenteessä yhteensä ehkä 50 km...  :D
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

BA

LainaaIlmeisesti molemmista Philipsin X-treme Power valoista oli lähivalolanka palanut poikki viimeisen 3 km matkalla. Kaikkiaan laturivikaisella ja ylijännitettä lataavalla autolla tuli ajettua n. 5 km ajovalot päällä. Aika herkkiä olivat, kun kerran jännite oli n. 14,5, jos ajoi ajovalot päällä ja kierrokset malttoi pitää melko matalina.

Kai nyt kun "80%" valotehon lisäys tehdään sillä että nuo on 10-11V polttimot... ::)

AkiH

LainaaPhilipsin X-treme Power, Aika herkkiä olivat, kun kerran jännite oli n. 14,5, jos ajoi ajovalot päällä ja kierrokset malttoi pitää melko matalina.
Eivät ne kestäneet kovin kauan edes tavallisella jännitteellä, releytetyssä systeemissä en viitsinyt edes kokeilla.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

OH2KV

B11 valojen kanssa voi tulla ihmettelyä, kokemusta on.
EX- kulkineissa joskus syttyi kaukovalot, kun käynnisti auton. Eikä sammuneet sitten enää muulla, kuin akun kengän irrottamalla. Uudemmissa, missä on valoautomatiikka, ongelmat siis yleisempiä vielä.

Releitä putsailemalla sain ensiapua ongelmaan, releitä valojen ohjaukseen on MONTA, sijaitsevat juurikin niiden muoviläpysköjen takana moottoritilassa molemmin puolin. Vanhemmassa, en enää muista varmasti, mutta releitä tais olla vähemmän. Eikä automatiikkaa? (omassa EX-EX vm 84 B11 oli jälkikäteen kötöstellyn näköinen viritys päivävaloreleeksi.

Myös itse valoviiksessä on joillakuilla ollut murheita, omissa exissä ei ole ollut.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

vnu84

#5
Lainaa
EX- kulkineissa joskus syttyi kaukovalot, kun käynnisti auton. Eikä sammuneet sitten enää muulla, kuin akun kengän irrottamalla.

*nips*

Myös itse valoviiksessä on joillakuilla ollut murheita, omissa exissä ei ole ollut.
Erään exäni auto, joka on mulla varaosa-autona teki samaa, että kun käynnisti, niin kylmällä ilmalla kaukovalot paloivat ensimmäiset pari kilometriä ja vaihtuivat lähivaloille, kun auto lämpeni sisältä. Syylliseksi osoittautui valoviiksessä oleva muovitappi, jossa oli liikaa valkoista vaseliinia. Tapin tehtävä oli työntää tietty kosketinliuska irti, kun valot sammutetaan, tai laitetaan kaukovalot päälle. Kun auto oli seissyt kylmässä kosketinliuskan jousivoima ei jaksanyt painaa jähmeässä vaseliinissa seisovaa tappia alas ja niin jäi kaukovalot päälle. Kun auto lämpeni ja vaseliini notkistui, meni lähivalot päälle. Vian korjaamiseksi riitti, kun pyyhki enimmän osan vaseliinista pois.

Valoviiksestä mullakin alkoi käry nousemaan jokseenkin tasan 10 vuotta sitten. Kosketinliuskan kontakti oli mennyt huonoksi ja alkoi lämpenemään. Suli sen verran, että ostin uuden viiksen. Hintaa en enää muista, mutta halpana en sitä pitänyt.  >:(
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

take

Sen verran tästä aiheesta että nuo maaohjaukset on hieman hankalia jos polttimolta ottaa suoraan ohjauksia releelle. Suositeltavampaa olisi haaroittaa tarpeelliset ohjaukset suoraan valoviikseltä. Sieltä tulee vaihtoreleelle taas normaali +ohjaus. Ja vaihtorele vaihtaa maadoituksen lähi/kaukovalojen välillä.

vnu84

LainaaJa vaihtorele vaihtaa maadoituksen lähi/kaukovalojen välillä.
Ymmärsin varmaan jotain väärin, mutta tuosta syntyy käsitys, että polttimolle tulee yhtä karvaa pitkin + ja kahta karvaa pitkin - sen mukaan, poltetaanko lähi- vai kaukovaloja. Onko se tosiaan noin? Kaikissa muissakin autoissa?  :-/ Omasta mielestäni olen joskus jostakin autosta (juuri tästä?) mitannut kahdesta eri karvasta plussan, mutta voin muistaa väärinkin.
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Mies

LainaaB11 valojen kanssa voi tulla ihmettelyä, kokemusta on.
EX- kulkineissa joskus syttyi kaukovalot, kun käynnisti auton. Eikä sammuneet sitten enää muulla, kuin akun kengän irrottamalla. Uudemmissa, missä on valoautomatiikka, ongelmat siis yleisempiä vielä.

Releitä putsailemalla sain ensiapua ongelmaan, releitä valojen ohjaukseen on MONTA, sijaitsevat juurikin niiden muoviläpysköjen takana moottoritilassa molemmin puolin. Vanhemmassa, en enää muista varmasti, mutta releitä tais olla vähemmän. Eikä automatiikkaa? (omassa EX-EX vm 84 B11 oli jälkikäteen kötöstellyn näköinen viritys päivävaloreleeksi.

Myös itse valoviiksessä on joillakuilla ollut murheita, omissa exissä ei ole ollut.


Valoautomatiikka tuli vasta faceliftin myötä B11 Sunnyyn / N12 Cherryyn.

Viiksissä tehtaan vasukat alkaa jähmettymään pakkasilla joo , eipä noissa sen suurempia murheita ole ollut mitä nyt jotain purkkapatentteja minkä johdosta valot toimineet päin honkia yms.   :P


Ja valoteho on sitä luokkaa että ei ne pitkätkään pahemmin häikäise  ;D

Asiaan aavistuksen auttaa järeämmät johdot akulle ja laturille +valonvahvistinsarja+ uudet umpiot + hyvät polttimot. Mutta ei ne silti järisyttävät ole.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

cedricfan

LainaaIlmeisesti molemmista Philipsin X-treme Power valoista oli lähivalolanka palanut poikki viimeisen 3 km matkalla.
...
Aika herkkiä olivat, kun kerran jännite oli n. 14,5, jos ajoi ajovalot päällä ja kierrokset malttoi pitää melko matalina.

Hyvälaatuisen polttimon tunnusmerkki: tasainen käyttöikä. Vaikka tapahtuessa onkin ärsyttävää kun menee kaikki valo.

Jep, nuo "plus paljon" ovat jänniteoptimoituja, ja samalla herkkiä ylijännitteelle. Toisaalta Longlife-polttimot ei ole herkkiä jännitteelle mutta valotehokin on jopa tavallista halppista heikompi...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

Lainaa
Ymmärsin varmaan jotain väärin, mutta tuosta syntyy käsitys, että polttimolle tulee yhtä karvaa pitkin + ja kahta karvaa pitkin - sen mukaan, poltetaanko lähi- vai kaukovaloja. Onko se tosiaan noin? Kaikissa muissakin autoissa?  :-/ Omasta mielestäni olen joskus jostakin autosta (juuri tästä?) mitannut kahdesta eri karvasta plussan, mutta voin muistaa väärinkin.
Just näin ainakin B11 sunnyssä. Usein myös muissa japseissa muttei välttämättä. 2 karvassa voi olla yhtaikaa plussa. Kun yhteen karvaan tulee miinus niin siinä kohtaa jännite on nolla. Kaikki jännite "häviää" palavaan lankaan. Se lanka joka ei maadoitu niin sen langan molemmissa päissä on 12V jännite koska se ei saa maata niin virta ei kulje ja jännite ei häviä.

Uusi Nissanisti

P11 Pimperassa käsittääkseni lähivalot palavat aina kaukovalojen kanssa?
Oiskohan Aurinkoinen muuttunut Pimperaksi?   :D