Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Koneesta kuuluu rallatus

Aloittaja Nsunny, helmikuu 02, 2010, 14:08:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nsunny

Ongelmana ois semmonen, että koneesta kuuluu melkoinen rallatus kun se on lämpimänä (huom! lämmöt pitää olla melkein normaalissa) ja mielestäni sama ääni kuuluu autoa käynnistäessä hetken ajan.

Kierroksia kun antaa niin äänii vaimenee. Tyhjäkäynnillä kuuluu pahiten.


En ole ihan varma kuuluuko ääni jakopäästä vai venttiileistä, mistähän lie johtuu osaatteko arvellla? Mistä alkaa vikaa ettimään, ketjua kyllä vilasin ja äkkiseltään ei vaikuttanut kovinkaan löysältä.

Niin ja auto on siis Nissan Sunny -91, N14 1.6 kaasari

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Nsunny

Hyvät öljyt siinä on, vasta vaihdettu. Eikä mitkään halvat litkut.

Yokohama

Öljynpaine alhaalla ? Kone kulunut ? Onko ajeltu paljon ?  :-/

chery

#4
Eiköhän tuo ole jakoketju mikä pitää ääntä. Jos kerta kierroksilla ääni vaimenee. Omassa N13 sunnyssä oli täysin sama vika ja n. 13 000km kesti ajella, sitten katkes ketju. Kannattaa jotain tehdä asialle ettei katkea eli ainakin kiristimen vaihto olisi suositeltavaa mikäli jakopään osia saa jostain...
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Wildchild-

LainaaHyvät öljyt siinä on, vasta vaihdettu. Eikä mitkään halvat litkut.

Vaihdettiinko ajallaan? Mulla pari tapausta jossa laiminlyöty öljynvaihdot ja uusien öljyjen jälkee jakoketjun kiristin vetää tukkoon. Sitten löytyy ketjulaahaimet öljypohjasta murusina ja pahimassa tapauksessa tosiaan ketju menee poikki.

Ja mitä noihin öljyihin niin GA koneissa huomannu parhaaks semisynteettiset 10W-40.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Alppu

Yhtenä syksynä vaihdoin teboilin 5W-40 goldit koneeseen talvea vasten. Keväällä kun ilmat lämpeni, niin kuumalla koneella tyhjäkäynnillä kuului aivan pieni rallatus. Kilometrejä vaihdosta alle kymppitonni. Kun laskin vanhoja pois, oli kun vettä olisi laskenut.  ;D Uudet eri öljyt ja suodatin (tarvike kuten aina, asco filtteri on sitten pasha...) paikalleen ja kaikki rallatukset katosi. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Mitenkäs suodatin vaikuttaa ketjun rallatukseen?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Näin kylmänä talvena ei liene pahitteeksi käyttää öljyä, jonka viskositeeti 5W-40 tai jopa 0W-30. Onko autollasi ajettu paljonkin jo ? Itse vaihdan öljyt ja suodattimet huomattavasti aikaisemmin kuin on suositeltu vaihtoväli jo siksikin, että ajo enimmäkseen melko lyhyttä (2 x 10km/pv) ja siksi, että öljyt ovat nykyään jo sen verran edullisia, että mieluummin vaihtaa öljyä, kun korjaa/korjauttaa/vaihtaa autoa. Kannattaa aina käyttää kunnon öljyjä ! Vaikka öljyn voitelukyky säilyisikin hyvänä 10-20tkm niin kuitenkin se likaantuu jo tuossa ajassa varsin mahottomasti eikä lika voitele vaan enempi kuluttaa moottoria.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Jep. 5W40 on hyvä viskositeetti tuonne parinkympin pakkasiin asti, ja senkin alle jos käytetään moottorinlämmitintä. Osasynteettinen 10W40 alkaa olla jäykkää kymmenen pakkasasteen tienoilla ilman lämmitystä.
Siihen, syökö moottori öljyä vaikuttaa öljyn tyyppi. PAO-pohjaisia synteettisiä tuppaa vanhemmassa kalustossa kulumaan enemmän kuin muita. Lääkkeeksi voi vaihtaa öljyä eri pohjaiseksi: kalliimmassa päässä esteripohjaiset Redline ja Motul, halvemmassa tuo Gold ja Nesteen halvempi 5W40 hydrokrakattyina ja Maxlife.
Ja kylmissä olosuhteissa tuo ajomatkan vaikutus öljyn laatuun on huomattava. Tuo lyhyt pätkäajo todellakin tarkoittaa lyhyempää vaihtoväliä. Kun on tullut seurattua öljynlämpömittaria niin tajuaa, kuinka pitkään pitää ajaa että öljy lämpeää niin paljon, että siitä poistuu kosteutta ja polttoainejäämiä.

Pari mielenkiintoista linkkiä jos haluaa perehtyä öljyn sielunelämään ja siihen mistä öljy tehdään, etenkin se PAO-pohjainen Euroopassa kannusta riippumatta ;)

http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,88,10630,7849,8872

http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%2C2655%2C2710%2C2734%2C2742%2C3309%2C3312
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaMitenkäs suodatin vaikuttaa ketjun rallatukseen?


ei mitenkään?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Niin, ainakaan minä en keksi miten se voisi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Aurelius

Mulla vaikutti siten, että kun vaihdoin tarvikesuodattimen alkuperäiseen, hävisi käynnistyksen jälkeinen rallatus käytännössä kokonaan. Tämä siis kylmällä koneella, lämpimänä kuuluviin ääniin sillä tuskin on vaikutusta.
-97 Primera GT

Timppa

niin vaikuttaahan se jos se suodin on ylösalaisin kuten 910 luupäässä... valuu tyhjäksi seistessä jolloin kestää kauemmin nostaa öljynpaineet takas ::)
tarvikesuotimessa ei ole jotain venttiiliä? mitä orkkis suotimessa on :-? en osaa sem kummemmin sanoa kun en ole vielä orkkis suodinta hakenut tohon L18 mottiin..
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Datsuuna

Niin siis jos kone on kunnossa eli ei väljä laakereistaan ym. öljynpaine nousee "silmänräpäyksessä" käynnistyksen jälkeen mikäli joku paikka ei ole tukossa (suodatin esim.). Väljä öljypumppukin voi tehdä tuota, mutta yleensä kone yleisesti kulunut. Voi silti toimia vielä pitkään ja öljyähän nämä GA-koneet eivät kuluta millään. 100A:n A10-koneessa suodatin on myös ylösalaisin.  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

LainaaMulla vaikutti siten, että kun vaihdoin tarvikesuodattimen alkuperäiseen, hävisi käynnistyksen jälkeinen rallatus käytännössä kokonaan. Tämä siis kylmällä koneella, lämpimänä kuuluviin ääniin sillä tuskin on vaikutusta.


No mulla tuo asco filtteri päästi usein itsensä tyhjäksi jo kaupassa käynnin aikana, siksi usein kesti ylimääräisen hetken öljynpaineen nousu käynnistäessä. Muut filsut on ainakin tyydyttävästi pitäneet öljyt sisällään.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Ascon (Green Filter) maahantuonti on onneksi lopetettu jo yli vuosi sitten.

cedricfan

Suodattimessa on yleensä paineventtiiili, joka päästää öljyn suodatinosan läpi jos suodatin menee tukkoon. Joissain moottoreissa vena on moottorin puolella.
Tyhjenemisen estämiseksi siinä ulommalla reikäkehällä (kierteellisen keskireijän ympärillä siis) näkyy heti reikien "takana" kuminen "levy". Se ei ole mikään huippuvarma venttiili, ennemminkin hidaste. Öljy kun on pirulainen liukasta ja notkeaa tavaraa ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

No ei tämä tukossa voinut olla kun öljyt vaihtuu kympin välein. En myös odota, että se kumilevy pitäisi pidemmän päälle, sillon vaan huomasin että luvattoman nopeasti tyhjeni..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

Saako kysyä, miten huomasit?
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppu

LainaaSaako kysyä, miten huomasit?

Luitko varmasti kaikki otsikon viestit?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Yokohama

Mun mielestä oireet viittaa selvästi kuluneeseen koneeseen. Kun kone on lämmin ja käy tyhjäkäynnillä öljynpaine on normaalia matalampi ja käynnistyksen jälkeen kestää normaalia kauemmin ennekun paineet nousee. Eikös noissa koneissa öljynpaine kiristä osaltaan nokkaketjuja ? Voi tietty olla ketjutkin kuluneet. Katoitko rattaiden hampaita ja ketjujen helmiä ? Ketjut voi vaikuttaa kireiltä jousikiristyksen takia.

Uusi Nissanisti

LainaaNäin kylmänä talvena ei liene pahitteeksi käyttää öljyä, jonka viskositeeti 5W-40 tai jopa 0W-30. Onko autollasi ajettu paljonkin jo ? Itse vaihdan öljyt ja suodattimet huomattavasti aikaisemmin kuin on suositeltu vaihtoväli jo siksikin, että ajo enimmäkseen melko lyhyttä (2 x 10km/pv) ja siksi, että öljyt ovat nykyään jo sen verran edullisia, että mieluummin vaihtaa öljyä, kun korjaa/korjauttaa/vaihtaa autoa. Kannattaa aina käyttää kunnon öljyjä ! Vaikka öljyn voitelukyky säilyisikin hyvänä 10-20tkm niin kuitenkin se likaantuu jo tuossa ajassa varsin mahottomasti eikä lika voitele vaan enempi kuluttaa moottoria.
Tämä talvi ole edes "kylmää nähnytkään"!  :P
Itse käyttelen 5/40 litkuja kesät/talvet, ei tarvitse koskaan lisätä vaihtovälillä!  :)
Joskus jopa näyttää lisääntyvän, ehkä jälkeläisiä tullut?  :D

Alppu

Lainaa
Tämä talvi ole edes "kylmää nähnytkään"!  :P

Varmaankin vähän merkitystä silläkin asuuko Hangossa vai Ivalossa...  ::)

LainaaItse käyttelen 5/40 litkuja kesät/talvet, ei tarvitse koskaan lisätä vaihtovälillä!  :)

Sama täällä, paitsi kesäisin saatan käyttää myös kesälaatua.

LainaaJoskus jopa näyttää lisääntyvän, ehkä jälkeläisiä tullut?  :D

Vettä tai polttoainetta...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Uusi Nissanisti

Keskellä Suomea asun!
Vettä kait on koska ei polttoainetta paljoa kulu?
Tosin ei kylläkään jäädy!
On vasta sisäänajossa (alle 300tkm) joten eiköhän "ongelma" kohta katoa?  ;)

Datsuuna

Lainaa
Tämä talvi ole edes "kylmää nähnytkään"!  :P
Itse käyttelen 5/40 litkuja kesät/talvet, ei tarvitse koskaan lisätä vaihtovälillä!  :)
Joskus jopa näyttää lisääntyvän, ehkä jälkeläisiä tullut?  :D

Niinpä ! Kyllä tammikuun pakkaset olivat niitä "vanhojen kunnon talvien" pakkasia, joita ei taas ole koettu moneen talveen täällä etelässä. Muistuupa hyvin mieleen 70-luvun kunnon talvet, joista voi nykyään enää haaveilla. Vuonna 1987 tammikuussa mittari laski täällä Salossakin -36,5C ja tuota liki 40C pakkasta oli kuukauden ajan. Asiaan...
Itse käytän myös 5W-40:stä öljyä ympäri vuoden kaikissa autoissani ja täyssynteettistä tottakai.
                          ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Timppa

ite kyllä veikkaisin vain jakopäässä olevan vikaa.
mulla ollu nyt kahdessa vanhemmassa moottorissa jakopää ongelmia ja ne ovat olleet sitä luokkaa että aivan sama mitä öljyä olisi käyttäny niin sama meteli olisi lähteny ::)

ja jos jakopää on kunnossa niin ei se saa pitää ääntä edes vaikka käynnistäessä öljynpainevalo palaakin hetken..

molemmissa oli kiristimessä vikaa toisessa kulunu sylinterin varsi muodottomaksi eikä pitänyt öljyä ja toisessa kiristin kulunu raudoille asti... molemmissa tietenkin erittäin venyny ketjukin.
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Lousku

Koivuselta saa ainakin jakopäänosia yksitellen.
Atoylta taas sarjassa, sarja on vaan TODELLA arvokas.

Aurelius

Lainaamulla ollu nyt kahdessa vanhemmassa moottorissa jakopää ongelmia ja ne ovat olleet sitä luokkaa että aivan sama mitä öljyä olisi käyttäny niin sama meteli olisi lähteny

molemmissa oli kiristimessä vikaa toisessa kulunu sylinterin varsi muodottomaksi eikä pitänyt öljyä ja toisessa kiristin kulunu raudoille asti... molemmissa tietenkin erittäin venyny ketjukin.

Korjasiko yhtään pelkkä kiristimen vaihto, vai vaihdoitko ketjunkin samoin tein?
-97 Primera GT

Timppa

Lainaa

Korjasiko yhtään pelkkä kiristimen vaihto, vai vaihdoitko ketjunkin samoin tein?


kaikki uusiksi nokkapyörä,kampiakselipyörä,laahaimet,ketju ja kiristin.. en kokeillu pelkkää kiristintä vaihtaa koska on sen verra isohomma L ja LD koneessa pelkän kiristimenkin vaihto että samalla vaivalla vaihtuu kaikki ::)

oishan se tieten jonku verran auttanut pelkkä kiristimen vaihto+ketjunkiristys mutta kauanko se sitten ois menny sitäpä ei osaa sanoa :-X
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004