Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

- 97 2.0 Diesel almera N15 nytkytykset

Aloittaja Jansu, joulukuu 29, 2009, 20:16:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jansu

Puolitoista kuukautta oon tuolla laitoksella ajellu ja ajattelin kysellä onko jolllakulla tietoa seuraavista oireista/ominaisuuksista ja erityisesti saisko niitä jotenkin pois tuosta otsikon laitteesta:

- terävä nytkäys kun nostaa kaasun ylös (siis kun kone katkasee polttoaineen syötön), sekä alimman kierrosalueen (800....1200 rpm) puuttuminen.

- YKSI nykäys kiihdytettäessä aina, kun moottorin kierrokset on 1600 rpm kohdalla. Tuolla kierrosalueella ei ole ajossa jatkuvaa nykimistä, vaan todellakin vain yksi selvä nykäys kun kiihdyttää. Olisko tämä joku polttoainejärjestelmän ominaisuus, eli antaako polttoainesyöttö tästä eteenpäin enemmän löpöä koneelle?
 
- Ja sitte pakkasella oli kerran sellanen ominaisuus että tyhjäkäynti seilas valoissa välillä normaali - 1200 rpm. Liittynee varmaan tuohon ensimmäiseen "ominaisuuteen"?


Eikös tässä vehkottimessa oo täysin sähkönen tuo kaasupoljinsysteemi? Voisko joku tai kaikki nuo liittyä kaasupolkimen anturiin? Onko kenelläkään kokemuksia ja sitä myötä hyviä korjausvinkkejä?

Sitte koneesta kuuluu sellanen "viheltävä" ääni kun kiihdyttää yli 3000rpm. Onko näissä jonkunlainen pakokaasun kierrätyssysteemi? Kuulostaa niinku olis jostain vähän tukossa joku paikka. Tehoista en osaa sanoa onko normaalia vähemmän kun näissä taitaa uutenakin olla hevoset vähä niinku vuorotöissä.... :-/ Dieselin kulutus pyörii siinä 5,5 ja 6 litran välillä sekalaisessa ajossa (maantie 80%, kaupunki 20%).

Ruhvi

#1
Tutulla on 98- diisselirimera, muuten ok mut ku pistää kylmänä käyntiin nii sammuu itekseen hetken päästä, siis tyhjäkäynnillä ja seilaa just kierroksia sillon. sitä on ihmetelty kauemman aikaa. kuulin sitte tuossa vasta että tukkeutunut (tai jumittunut) EGR venttiili saattaa tehä tuota, eli just se kaasujen kierrätystsydeemi
Micra K10

Jansu

Mikäs tuon EGR-venttiilin toimintaperiaate on? Toimiiko se jollain tietyllä kierrosluvulla niinku tossa mun carinan laihaseosmoottorissa nuo imusarjan läpät, eli aukeis jossain tietyssä kierrosnopeudessa? Vai onko kenties moottorin lämpötilasta riippuva kapistus? Mietin vaan että voisko se olla jotenkin kytköksissä tohon nykäykseen joka tuntuu selvästi siinä 1600 rpm paikkeilla....  :o

Ruhvi

#3
Nyt täytyy sanoa et en tiiä joten katoin wikipediasta toivottavasti auttaa:

EGR-venttiili eli englanniksi Exhaust Gas Recirculation valve on pakosarjassa sijaitseva venttiili, jolla kierrätetään osa pakokaasuista takaisin moottorin palotiloihin. EGR-venttiili laskee palotilan lämpötilaa ja vähentää typen oksidien (NOx) päästöjä. EGR-venttiili voi olla alipaine- tai sähköohjattu – jälkimmäinen on tarkempi ja nopeampi.

EGR-venttiili on auki vain osakaasulla, se ei siis vaikuta tyhjäkäyntiin tai huipputehoihin. Toisaalta rikkinäinen EGR-venttiili voi esimerkiksi jäädä hiukan auki ja vuotaa, aiheuttaen ongelmia. Rikkinäinen EGR-venttiili tai karstoittuneet EGR-venttiilin kanavat voivat aiheuttaa moottorilla haitallista nakutusta.

(ite oon kyllä aika moneltaki kuullu, joilla on tämä EGR ollu tukossa et se vaikuttaa tyhjäkäyntiin, varsinki kylmänä, ohessa kuva miten tukossa se voi olla :P)

Micra K10

Jansu

"-Laita lihapulla suuhun ja sano nam!
- mnmNAmm"

Täytynee perehtyä tohon asiaan....

Rasad

nykimistä ei ole ollut mutta kaasupolkimen olen joutunut käyttämään auki ja puhdistaan. Pakkasella ei lähtenyt ollenkaan käyntiin jos ei puhaltimellä lämmittänyt polkimen elektroniikkaa. Kierrosluvun humpaaminen on mullakin oireena. Varsinkin pakkasella. Pitää itekki alkaa perehtyyn tohon pakokaasun kierrätykseen.
Nyt pitäs ekana kuiten saada jostain tietä millä kannattaisi lukita jakopää kuin alkaa vaihtaan remmiä? kun ei ole vielä sitä service manualia mistään löytynyt jotta ostaisin sen.
2.0d gx -99

Wesko

#6
Itsellä kanssa samanlaisia oireita -96 dsl almerassa(ml 300tkm), tosin vielä hieman pahempana eli nykii selvästi täyskaasulla kiihdytettäessä n.2500-3500rpm paikkeilla ja "puolilämpimänä" tyhjäkäynti häviää(käy raskaasti muutaman sekunnin ja sammuu). Lämpimänä naksuttaa kyllä vaikka päivän jos tarve on.

Tähän mennessä kokeiltua:
- suodattimen vaihto muutamaan kertaan
- tankista asti uudet polttoaine linjat
- kaasupokimen elektroniikka eli se asentotunnistin purettu ja putsattu
- Pa-linjan puhdistusaineet, jäänestot yms
- ilmansuodatin
- jako- +pumpunhihna

Eli kokeiltu on kaikennäköistä. Millään ei mitään vaikutusta. Täytynee vielä tutkiskella toi EGR. Onkohan almeran tankissa erikseen siirtopumppua vai imeeko se tarvittavan löpön tolla koneen kyljessä olevalla?

Niin ja jos EGR on ton näkönen niinku ylempänä niin milläs konstilla tuota kannattas putsailla? Jollain liuotus aineella tms?

Alppu

Lainaa

Niin ja jos EGR on ton näkönen niinku ylempänä niin milläs konstilla tuota kannattas putsailla? Jollain liuotus aineella tms?

Asetoni on hyvä puhdistukseen, mutta muovit ja kumit tms. ei välttämättä pidemmän päälle tykkää.

Voikohan dieselissä poistaa/tukkia mokoman paskankierrättäjän kokonaan?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Ruhvi

#8
Lainaa


Voikohan dieselissä poistaa/tukkia mokoman paskankierrättäjän kokonaan?

Kyllä voi jos autosi on tarpeeksi "vanha" eli jos se on alipaineohjattu, jos taas sähkönen, meet poistaan sen, nii pamahtaa vikavalo kojetauluun ja katsastusmies laittaa sulle kivan HYLÄTTY leiman paperiin, näin nykyään  ::) Suomi24:sessa oli tästä kauhiaa vääntöä, mut linkin ettiköön jokainen itte, sen verran sitä huonoaki asiaa siellä (taas) oli
Micra K10

Wesko

Lainaa

Asetoni on hyvä puhdistukseen, mutta muovit ja kumit tms. ei välttämättä pidemmän päälle tykkää.

Voikohan dieselissä poistaa/tukkia mokoman paskankierrättäjän kokonaan?

Näköjään voi. Otin koko mulikan pois, tulppasin reijät ja heitin sillä vesilintua ;D. Eipähän sotke enempää.
Ei vaikuttanut mitään mihinkään, ei edes tohon oman katiskan nykimiseen.

Alppu

Onhan noista dieseleistä mun tietääkseni irroteltu koko imusarja yms. ja puhdistettu kun on ollut lähes tukossa... dieselistit kertokoon lisää. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Jansu

Veikkaisin että tuo pakokaasun kierrätys on aika monen vaivan alku ja juuri. Kaveri otti kans muistaakseni vm. 2000 diiseli volkswagen borasta imusarjan irti ja putsaili sitä pari päivää ku kehui että oli muodostunu "vähän" kerrostumaa seinämille. En nähny itte sitä imusarjaa mutta näin kaverin kädet ku se tuli töihin ton operaation jälkeen  :P Oli pikkusen mustat :) Sanoikohan se että oli pienentyny noin puoleen imukanavien halkaisijat pahimmissa paikoissa. Tämä siis tuli ittelläki mieleen tosta viheltävästä äänestä mikä tulee tuola yläkierroksilla. Pitää kesällä koittaa aukoa imusarjaa jos sen sais putsattua kans. Talvella ei oikeen viitti ku talli on vasta rakenteella tohon pihamaalle ja auto kuitenkin käy ja kulkee.