Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

sunny n14 hyytyi tienpäälle! Ratkaistu!

Aloittaja sunny79, tammikuu 07, 2010, 17:33:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sunny79

Kuten otsikossa seisoo, hoppa hyytyi tielle. Ajelin lopputankillisella -18 pakkasessa kun auto alkoi hyytyä (tyhjäkäynnillä pysyi jonkin aikaa, mutta kaasua painaessa meinasi sammua) ja lopulta sammui eikä lähtenyt käyntiin. No meinasin, että kondessivettä tankin pohjalla, vaikka n.5 litraa piti vielä olla soppaa. Kävin hakemassa tuoretta menovettä ja jäänestoa ei auttanut.

Kävin sitten hakemassa tuoreen polttoainesuodattimen, tulpat ja tankkasin täyteen.

Kysymys:

Mistä sammuminen mahtoi johtua ja miten polttoainelinjan ilmaus (onko "imevä" vai tankin puolella polttoainepumppu?

Ohjeita, neuvoja ja vinkkejä otetaan vastaan. Auto nyt lämpimässä tallissa odottamassa ohjeita!

Kiitos kaikille jo etukäteen!

take

Polttoainelinja ilmautuu ihan starttaamalla. Painepumppu tankissa työntää ilmat pois edeltä. Ei pitäis mennä edes kovin kauaa. Mielestäni tuossa on vaihtoehtoja aiheuttajaksi monta:
1. ihan vaan polttoaine loppui.
2. Vesihelmi jäätyi putkeen
3. Kylmän aiheuttama mystinen sähköhäiriö. Näitäkin on joskus nähty.

2. kohtaan auttaa tankin tyhjennys. Eiköhän N14 vielä ole pohjaroppu. Siitä paras tyhjentää. Ja kannusta juoksuttaa uutta bensaa vielä läpi jotta pohjalta huuhtoutuu kakat ja vedet pois. Tämän jälkeen voi ulostulleet polttoaineet laskeuttaa ja ottaa päältä parhaat uusiokäyttöön. Tosin jos siellä on vettä ja laitoit jo jäänestoa niin saattaa pakkasen kiristyessä jo sitoutunut vesi erottua uudelleen.

Äärimmäinen vaihtoehto on polttoainepumpu viottuminen. Sekin on mahdollista. Siihen auttaa vain uusi pumppu.

Datsuuna

#2
Take kuinka sen jääneston käytön kanssa taas olikaan ?  ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

eepo


Alppu

LainaaPohjaroppua ei n14 tankista löydy.

Lieköhän enää yhdessäkään 90-luvun autossa?

Bensassa taitaa olla jo valmiina 4-5% etenolia, joten jäänestoaineista ei ole hyötyä?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Lainaa
Bensassa taitaa olla jo valmiina 4-5% etenolia, joten jäänestoaineista ei ole hyötyä?
Jep, jollei ole Shellin Veepoweria.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Käyttiköhän tuo synny79 juuri sitä ? Aamen.  ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

take

LainaaTake kuinka sen jääneston käytön kanssa taas olikaan ?  ;)
Kuinka sen vedenpoiston kanssa taas olikaan? Jos ei olis vettä niin ei olis ongelmia?

sunny79

Noniin, homma etenee...
Tarkistin pumpun sulakkeen, ehjä
Kurkkasin tankin huoltoluukulta lähtevät letkut, irroitin molemmat ja starttasin, ei tullut polttoainetta!
Onko jotain releitä/muita sähköjuttuja joka estäisi polttoaineen nousemisen pumpulta letkuille kuin rikkinäinen pumppu? Näyttää sen verran hankalalta paikalta tuon pumpun vaihto, joten ei ensimmäisenä listalla!
Jos muu ei auta niin vaihtoonhan se on laitettava  >:(
Kellään toimivaa pumppua edukkaasti tarjolla?

take

Saatko kaveria avuksi? Jos saat niin kaveri voisi starttailla ja itse menet hakkaamaan pumppua. Jos näin lähtee polttoainetta tulemaan niin pumppu on varmasti sökö.

eepo

Suriseeko/pyöriikö pumppu kun starttaa? Tuleeko pumpun liittimiin jännite?

Datsuuna

Olis enempi pakkasta niin jäätyis paremmin.  ;D ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

-18° kylmyydessä on tankin mahdollinen vesi umpijäässä ja nopeasti. Silloin se ei myöskään pääse tankista eteenpäin. Ja jos auto on ollut ulkosäilytyksessä niin se on ollut jäätä jo viikkotolkulla. Eikä sitä ole tullut lisää tankatessakaan ainakaan pumpun kautta. Säiliöt kun ei ole lämmitettyjä. Ei eepon kysymykset tsekkaamaan!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

sunny79:n kirjoituksesta voisi päätellä, että autoa on säilytetty lämpimässä tallissa ?? Myös tankatessa on mahdollista saada vettä tankiin, koska se ei ole maanalaisessa säiliössä välttämättä jäässä eihän kaivossakaan vesi ylensä talvella jäädy. Silti on täysin mahdollista, että polttoainepumppukin voi olla rikki.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Harvemmin kaivossa on kannettua vettä...
Bensahan tuodaan asemille säiliöautoilla. Ne säiliöt ei ole lämmitettyjä. Ja auto käy yleensä viikon/kahden välein. Eli bensa on pakkasasteista jo ennen kuin se joutuu maan alle ;)
Nimim. on kokemusta tuostakin hyisestä hommasta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Kuinkahan usein niitä huoltamoiden maanalaisia polttoainesäiliöitä mahdetaan tyhjentää vedestä ? Ei varmaan kovinkaan usein, jos on tutun ammattiautoilijan kertomaan uskomista. Hän ajaa kuorma-autoa työkseen ja valittaa sitä, kuinka paljon tankatessa tulee vettä polttoaineen seassa. Kuorma-autoissa on tehokkaat vedenerottimet ja ei niin kauheasti niissä haittaa, mutta usein saa erottimia "tankkivedestä" tyhjentää hän sanoi.  ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

sunny94

Eikö siellä takaistuimen alla ole semmonen luukku
mistä se bensa pumppu on helppo vaihtaa,ainaki
jossaki muistelisin että sillain olisi :-/

Alppu

#17
LainaaKuinkahan usein niitä huoltamoiden maanalaisia polttoainesäiliöitä mahdetaan tyhjentää vedestä ? Ei varmaan kovinkaan usein, jos on tutun ammattiautoilijan kertomaan uskomista. Hän ajaa kuorma-autoa työkseen ja valittaa sitä, kuinka paljon tankatessa tulee vettä polttoaineen seassa. Kuorma-autoissa on tehokkaat vedenerottimet ja ei niin kauheasti niissä haittaa, mutta usein saa erottimia "tankkivedestä" tyhjentää hän sanoi.  ;)


Se ero tässä lienee, että vesi ei liukene dieseliin, toisin kuin bensiinissä olevaan etanoliin? Ja bensakoneissa voi käyttää extra määrää etanolia veden liuotukseen kun dieselin sekaan ei saa kaataa mitään lisäaineita? Ja kohta sitä saada E10 bensaa, olisiko jäätymisongelmat silloin ohi?  :D

-edit-

Niin, V-Powerissa ei muistaakseni ollut etanolia nimeksikään, miksei kun olen käsittänyt että liikennepolttoaineissa (bensa) pitäisi olla jo nykyisellään se ~5%... Talvella tavallisella bensalla pääsee varmemmin eteen päin?  ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

sunny79

Sunny taas tienpäällä!
Oli bensapumppu mennyt, vian etsintä ei loppujenlopuksi tuottanut tuskaa mutta pumpun vaihto ei sitten ollutkaan mikään "pala pumppua" homma.
Huoltoluukku tosiaan takapenkkien alla, ja tankki sovitettu niin, että joutui pellinleikkuu ja taivutushommiin ennekuin luukun sai auki.
Letkut tiukassa, pumppu pahassa paikassa hieman sivussa kiinni erillisessä jalustassaan. Kun pumppu oli irti ja uusi kiinni, homma ei lopulta ollut kovin paha, mutta aikaavievää ahtaassa tallissa...
Miten muuten tämän "jääneston" kanssa? Onko enemmän haittaa kuin hyötyä? Luulisi etanolin liuottavan vettä paremmin polttoaineen sekaan???

cedricfan

Usko jo nyt, sitä alkoholia on nykybensassa jo valmiiksi yli 4% ja esim Masinolin ohje on 5%...
Tietysti voit maksaa Masinolista mutta kun se nyt vaan on niin turhaa ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

#20
Lainaa


Se ero tässä lienee, että vesi ei liukene dieseliin, toisin kuin bensiinissä olevaan etanoliin? Ja bensakoneissa voi käyttää extra määrää etanolia veden liuotukseen kun dieselin sekaan ei saa kaataa mitään lisäaineita? Ja kohta sitä saada E10 bensaa, olisiko jäätymisongelmat silloin ohi?  :D

-edit-

Niin, V-Powerissa ei muistaakseni ollut etanolia nimeksikään, miksei kun olen käsittänyt että liikennepolttoaineissa (bensa) pitäisi olla jo nykyisellään se ~5%... Talvella tavallisella bensalla pääsee varmemmin eteen päin?  ;D

Siitä dieselistä vielä. Seuraava lukee Diesel 100 jäänestoainepullon kyljessä: "Jäänesto kaikkiin dieselmoottoreihin. Poistaa kosteuden aiheuttamat jäätymisongelmat polttoainejärjestelmästä ja vähentää korroosiota. Parantaa moottorin kylmäkäynnistystä ja vähentää savutusta. Sisältää denaturoitua etanolia. Nauttiminen vaarallista. Jännää on se, että Autokoulun kuorma-autokirja vuodelta -85 kieltää etanolin käytön dieseleissä, mutta suosittelee isopropanolin käyttöä.  :-?

http://www.yle.fi/alueet/teksti/turku/2010/01/pakkanen_hyydyttaa_ja_syo_varaosavarastoja_1354167.html
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Mies

#21
LainaaUsko jo nyt, sitä alkoholia on nykybensassa jo valmiiksi yli 4% ja esim Masinolin ohje on 5%...
Tietysti voit maksaa Masinolista mutta kun se nyt vaan on niin turhaa ;)


Täältäkin ei-ääni tuon jääneston käytölle.

Ei vielä ole ollut tarvetta sille, joten en sitä tankkiin laita.

Kokemukset pääasiassa bensa-autoista ,kilometrejä tulee vuodessa 30-50th.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

ILVES-Joe

OT asiaan mutta bensaan liittyen.
Muistakaa sitten 2T-bensan käyttäjät että bensiinin sekoittuu kunnolla vain yksi aine, joko etanoli tai öljy, kun öljybensaan sekoittaa etanolia niin öljy "irtoaa" bensasta...

Esim. karting-autojen moottorivalmistajat ei suosittele "biobensiinin" käyttöä.

Omakohtaisia kokemuksia/tutkimuksia jäänestosta 2T:ssa ei ole kun aikoinaan moottorikelkan kanssa leikkiessä yksi kelkkakorjaamo varoitti että missään tapauksessa ei saa laittaa kelkan seosbensaan jäänestoa ja uskoin häntä.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Alppu

#23
LainaaOT asiaan mutta bensaan liittyen.
Muistakaa sitten 2T-bensan käyttäjät että bensiinin sekoittuu kunnolla vain yksi aine, joko etanoli tai öljy, kun öljybensaan sekoittaa etanolia niin öljy "irtoaa" bensasta...

Esim. karting-autojen moottorivalmistajat ei suosittele "biobensiinin" käyttöä.

Omakohtaisia kokemuksia/tutkimuksia jäänestosta 2T:ssa ei ole kun aikoinaan moottorikelkan kanssa leikkiessä yksi kelkkakorjaamo varoitti että missään tapauksessa ei saa laittaa kelkan seosbensaan jäänestoa ja uskoin häntä.

Vai johtuisiko siitä että etanolilla vetää seokset laihalle jos ei erikseen säädä rikkaammalle? Näin luulis ainakin kaasutinmalleissa helposti käyvän...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Spiderbait

#24
LainaaOT asiaan mutta bensaan liittyen.
Muistakaa sitten 2T-bensan käyttäjät että bensiinin sekoittuu kunnolla vain yksi aine, joko etanoli tai öljy, kun öljybensaan sekoittaa etanolia niin öljy "irtoaa" bensasta...

Tämä ei kyllä pidä paikkaansa.

Bensiinin valmistuksessakin käytetään nykyisin MTBE:tä (Metyylitertiääributyylieetteriä) oktaaniluvun nostamiseen joka on metanolin ja metyylipropanolin yhdiste ja silti öljy liukenee siihen. Onhan bensiinissä myös pieni määrä bentseeniä ja lukuisia muita hiilivetyseoksia.

Lisäksi markkinoille on tulossa tämä E10 bensa jossa on vähintään 10% etanolia.

Almera N15 asian jo totesi minkä takia ongelmia tulee.

cedricfan

kaikilla merkittävillä huoltoasemaketjuilla myydään samasta Nesteen alkoholia sisältävästä perusbensasta lisäianeistettua bensaa. Vain V-Power tuodaan Suomeen alkoholiitomana eikä sisällä Nesteen viinabensaa. Onneksi on hyvät kontaktit tuonne öljy-yhtiöihin ;)
Ja viinabensa vaatisi sekä sytkän & seoksen rukkaamista autoissa joissa ei ole nykyaikaista mottorinohjausta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Spiderbait

Juurikin näin. Ja nyt takaisin jalostuksen pariin ->

Datsuuna

Tuo jääneston tarpeellisuus/tarpeettomuus on jo pitkään pyörinyt mielessä ja päätinkin tehdä kokeen asian tiimoilta. Laitoin 1L läpinäkyvään mehutiivistepulloon litran St1 asemalta tankattua 98E bensiiniä ja kyytipojaksi teelusikallisen (n. 5 ml ) puhdasta vettä. Vatkasin tuota seosta erittäin voimakkaasti ja laitoin pullon ulos pakkaseen (n. -15C ). Tunnin päästä tarkistin tilanteen. Tulos: tuo teelusikallinen vettä oli jäätynyt pullon pohjalle eikä siis ollut bensan joukossa nestemäisessä muodossa. Huomenna aijon jatkaa koetta lisäämällä siihen jäänestoa. Mielenkiinnolla odotan ...... ::)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

OH2KV

Onhan tämäkin hyödyllinen koe jo.

Mikäs elintarvikemuovipullo bensiiniä kestää?
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

BA

LainaaOnhan tämäkin hyödyllinen koe jo.

Mikäs elintarvikemuovipullo bensiiniä kestää?

Mulla on ollu Lidlin limsapullossa likaista bensaa kesästä asti. Korkkikaan ei ala vuotaa kun niissä ei oo siinäkään tiivistettä joka muista yleensä ensin sulaa! ;D