Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

**Akkuko vain...??

Aloittaja Marge, tammikuu 06, 2010, 22:23:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Marge

Mulla on ollut jo pikkasen aikaa käynnistys ongelmia autoni kanssa. Apuvirtaa olen useasti joutunut pyytämään pienen ajan sisällä, ja sitä olen saanut ja asia on aina korjaantunut. Jätän autoni aina parkkipaikalle n 9 tunniksi, opiskelen toisella paikkakunnalla ja kuljen tuon matkan yleisillä.
Eilen tullessani opiskelemasta ei autoni startannut yhtään >:(. Eräs kaverini heitti mut kotiin ja jätin autoni seisomaan parkkipaikalle, josta tänään sen sitten hain.  Apuvirralla se TAAS käynnistettiin, ja hyvin lähti käyntiin. No, kaverini lähti kotiinsa ja minulla oli myös tarkoitus lähteä. Sain auton sammumaan, ja startatessani uudelleen ei lähtenyt taaskaan käyntiin. Soitin tuttavalleni uudelleen. Hän toi mukanaan laitteen jolla testataan akun kunto(?) ja laite näytti akun olevan kunnossa (Lukemia en muista), hän pyysi minua starttaamaan, jolloin lukemat tippuivat kolmoseen ja vitoseen (!!!). Vaihdettiin siinä sitten akku, ja auto lähti erittäin hyvin käyntiin. "Rikkinäinen" akku vietiin sisälle, mutta ei lähtenyt latautumaan. Mielestäni akku on vain sökönä, mutta mitäs on muut mieltä, pitäisikö auton kanssa tehdä jotain?? :-/
Ajan päivittäin erittäin lyhyitä matkoja (n.6km*2,+joinakin päivinä määrittelemättömästi), ehkäpä enemmän ajoa?? Pidän auton yöllä tallissa lämmityksessä(lähtee hyvin), mutta päivisin ei ole mahdollisuutta. 
-Äiti, mitä tapahtuu autoille, kun ne tulevat vanhoiksi ja menevät rikki?
-Silloin autokaupan setä myy ne meidän isille, huokaisi äiti.

BA

#1
Kun akun jännite laskee alle 12V, hapon ominaispaino akun sisällä laskee radikaalisti ja jäätymispiste sitä myötä myös. 11.8V jännitteellä akku jäätyy jo -23C pakkasessa, kun täydessä 12.8V jännitteessä jäätymispiste on lähes -90C.

Kun autolla ajetaan noin lyhyttä matkaa, on akku käytännössä aina vajaassa latauksessa, ja siten näillä pakkasilla herkästi jäätymisaltis. Jäätynyt akku voi sulamisensa jälkeen herätä vielä pienellä latausvirralla pitkään lataamalla henkiin, mutta parhaan tehonsa se on menettänyt. Kannattaa ottaa huomioon että sulamiseen menee äkkiä monta tuntia, jäätyvää massaa akussa on valtavasti, ja se pitää itsensä kylmänä todella kauan. Ennen kuin akku on sulanut, se ei ota virtaa vastaan lainkaan.

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

-killeri-

#3
aina oppii jotaki uutta ku käy täällä, mua on aina kiinnostanu et kuinka tuo akun jännite  vaikuttaa tuohon akun jäätymiseen, tai siis oon kyl tieny et huono akku jäätyy, mut siis et kuinka vähän on sillo jännitettä jos akku jäätyy -22 asteen pakkases.. :)
datsun 100a -74

Marge

Juu, no tais toi mun akku olla jäätynyt, tai sitte oli päässyt liikkumaan paikassaan, oli nimittäin "puhki"  :o .
Pelottavalta tuntuu pelkästään ajatella et se on ollut "puhki" ilmeisesti siitä asti kun käynnistys vaikeudet on alkanut, ja silti lähtenyt käyntiin apuvirralla :o. Ja oon sillä ajanut kuitenkin lomamatkankin jouluna, et onneks ei ol menny misää kauhee kaukana "rikki", sinne paikkaan sit jumiin olisin jääny ::)
-Äiti, mitä tapahtuu autoille, kun ne tulevat vanhoiksi ja menevät rikki?
-Silloin autokaupan setä myy ne meidän isille, huokaisi äiti.

Cedricisti

Lataus lataus lataus.

Lataussäädin uusien hiilien kera ei montaa kymppiä maksa, kannattaa vaihtaa vaikka varalta jos ei kuntoa tiedä. Menee se uusikin akku jos ei lataus pelaa kuten pitäisi, tosin nyt ei ole -30 kelejä tiedossakaan, mutta ensi talvena ne tulevat 100% varmuudella.