Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Latauksen merkkivalo kiiluu (Sunny N13)

Aloittaja toni1976, syyskuu 03, 2008, 00:39:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

toni1976

Pitipäs ensimmäistä kertaa rekisteröityä tällekin foorumille vaikka Nissanikin on ollut talossa jo kohta 2 vuotta ;)
Huomasin tossa illansuussa laturin merkkivalon kiiluvan himmeänä mittaristossa :o Tyhjäkäynnillä valo palaa hiukan kirkkaammin mutta ei täysin kirkkaana ja kierroksilla himmenee, muttei siltikään sammu kokonaan. Onkohan laturi sanomassa työsopimustaan irti vai olisiko vika hiilissä? Latausjännitettä en viitsinyt enää tuolla pimiässä ruveta mittailemaan, mutta sekin pitää tuossa aamulla suorittaa.
Minkälainen homma mahtaapi olla tuo hiilien vaihto näihin ku en ole koskaan tutustunut?
Vai olisiko aika jo vaihtaa laturi kun autolla on ajettu jo 290 tkm ja laturi on mallia alkuperäinen :-?
Autohan on Nissan Sunny N13 1.6 -88.
Nissan Qashqai+2 2.0 4WD CVT
Datsun 100A -75

Tare

Taitaa hiili-silta sanoa sopimustaan irti. Ei tuo mahdoton homma olisi vaihtaa vain hiiliä, vaan noihin kilometreihin vaihtaisin tehdaskorjattuun tai uuteen laturiin, kestäisi varmaan  hiiletkin pitempään, kun ei tarvitse uraisella kollektorilla viilettää. ;)
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

toni1976

Sieltähän nopeasti tuli vastausta :D Muitakin yökyöpeleitä koneen äärellä :)
Onko näissä hiilien vaihto yhtä yksinkertainen kuin moneen muuhun, eli vaihdetaan se jännitteensäädin joka on parilla ruuvilla kiinni laturin persiissä :-/ Vai pitääkö ruveta ihan kolvin ja tinan kans värkkäämään. Jos en nyt väärin muista, niin Hitachin laturi löytyy tuosta meijän Sunnysta...
Nissan Qashqai+2 2.0 4WD CVT
Datsun 100A -75

Tare

#3
Sepä se. Ei siinä montaa ruuvia ole löysättäväksi, kun saa jo hiilet käteensä. En ihan suoralta kädeltä muista miten N13:ssa oli nuo hiilien pitimet tuliko ihan säätimen kanssa ulos perästä, vai vain hiiliharjat, mutta kumminkin ihan helppo homma sen pitäisi olla. Ei tarvitse kolvia käteen ottaa.

LATURIN HIILET    NISSAN SUNNY N13/B12 86--91
Laturin hiiliä ja hiilisarjoja
Sunny 1,3-1,6 86--91 jos Hitachi. . . . . . . . . . . . . . 11-0386     2.90 ???


LATURI (VAIHTOLAITE!)    NISSAN SUNNY N13/B12 86--91
Hintaan lisätään 20/50 euron pantti joka palautetaan vanhaa KORJAUSKELPOISTA
laturia vastaan!
N13 1,3/1,6 86--88 (60A, 8-venttiiliset). . . . . . . . . . 13-2048    99.00 ??? P20


Tuollaiset löytyi Motonetin sivuilta.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

cedricfan

Bosch on se jossa hiilet ovat säätimessä, ja koko paketti kahdella ruuvilla laturin perässä.

Denson laturiin voi vaihtaa pelkän hiilisillan näppärästi, ilman kolvia. Samoin monet dieseleiden Hitachit

Mitsussa purat koko laturin atomeiksi

Hitachi paljon helpompi 8-)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Flame

Kannattaa vaihtaa muuten sitten ajoissa nuo hiilet. Sähköissä ilmenee jänniä ilmiöitä ku hiilet pääsee loppuu. Mm. valoautomatiikka ei pelaa kunnolla ja latausvalohan luonnollisesti toimii miten sattuu myös siinä vaiheessa. Itte vaihdoin pelkät hiilet omaan yksilöön ja tais maksaa pari euroa :) oli nopee homma vaihtaa ja sen jälkeen ei oo taas mitään ongelmia ollutkaan sähköjen suhteen.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

StanLaurel

Hitachin 50A sisäisellä säätimellä (B11/N12?) olevan laturin joutuu purkamaan kokonaan ja hiilet pitää tinata, tuli vaihdettua kyseiseen laturiin kuukausi sitten laakerit ja hiilet.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

toni1976

No niin, nyt on sitten latausjännite mitattu. Akun navoista mitattuna 14,7V ja laturin päästä 14,4V. Kuormitusta sen verran, että puhallin oli 1-asennossa ja ajovalot päällä :-?
Pistin kuormituksen maksimiin, eli puhallin täysille, pitkät päälle, soittimen päälle, sumuvalot ja takalasin lämmittimen päälle, ja silloin latausjännite näytti 12,5V akulta ja 12,3V laturin päästä.
Kuormituksella ehkä sais olla korkeampi tuo lataus, mutta mielestäni ei silti pitäs aivan hälyyttäviä olla nuo lukemat :(
Olisko tuohon kenelläkään mitään kommentoitavaa? Olisko joku ihmeen kontaktihäiriö... Remminkin kireys tuli samalla katottua eikä mitään ihmeellistä sielläkään. Onko vielä jotain voinut tutkia?
Nissan Qashqai+2 2.0 4WD CVT
Datsun 100A -75

Jylppy

Eikös tuo (lataus)jännite pitäisi olla vähintään 2,1V/kenno - eli kuudella akun kennolla siis vähintään 12,6V. Kyllä se näyttäis siltä, ettei lataa kunnolla.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

Latausjännite kuuluu mitata kuormitettuna kierroksilla. 14,4V on ihan OK lukema, mutta tyhjäkäynnillä jännite nyykähtää kun laturin teho loppuu kesken.

Ja jep, kurkkasin töissä N13-Sunnyn palikat. Siinä hiilet on juotettava ja jotta niihin pääsee käsiksi on laturi purettava :-[
Se on tätä "kehitystä" :'(
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Tare

Minä vaihtaisin tehdaskorjatun laturin paikoilleen, vaikka vähän enemmän maksaakin, mutta on sitten noita luotettavia kilometrejä edessäpäin reilusti. ;)
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

toni1976

LainaaMinä vaihtaisin tehdaskorjatun laturin paikoilleen, vaikka vähän enemmän maksaakin, mutta on sitten noita luotettavia kilometrejä edessäpäin reilusti. ;)
Joo, näin se on viisainta tehdä. En rupea purkamaan vanhaa atomeiksi ja tinailemaan sinne uutta palikkaa, koska sehän voi kohta porsia jostain muualta :-/ Se laturi on jo kuitenkin varmaan tehtävänsä täyttänyt ku on pyörinyt melkeen 300000 km ja 20 vuotta. Täytyy seurata tilannetta...
Nissan Qashqai+2 2.0 4WD CVT
Datsun 100A -75

toni1976

Laturi on nyt vaihdettu uuteen. Ei kiilu enää latauksen merkkivalo. Kiitokset kaikille avusta :D
Nissan Qashqai+2 2.0 4WD CVT
Datsun 100A -75

JapSan

-91:n sanin laturin kanssa sai taas illan kulumaan.
Kesällä oli temppuillut, kesken ajon hiipunut mankka ja puhallin pois pelistä, pienillä kierroksilla meinannut sammua mutta kaasua lisäämällä etiäpäin päässyt. Kohta sammunut kokonaan eikä enää mitään eloa. Pihaan hinattuna oli taas lähtenyt siittä vaan käyntiin kuin ei mitään. Vaihdettiin akkua, ei vaikutusta, myös virtalukonpohja on uusittu. Vikaa ilmeni uudestaan reissunpäällä, laturilta olivatten pikaliittimen johtoja nitkutelleet ja taas pelannut. Reissun jälkeen mittasin latausjännitteet, että lataakin ihan oikein. Sen jälestä toiminut kunnolla.

Tänään oli sitten ajossa alkanu valot hiipumaan ja yhden putkan pihalta pitänyt työntää käyntiin. Ja taas pääsin etsimään vikaa.
Ensimmäisenä kahtuin, kun vielä hieman eloa akussa oli, että sytkävirran kun käänsi niin samantien syttyy myös ajovalot eikä latauksen merkkivalo pala ollenkaan.
Laturilta vaihdoin ne kaksi liitintä uusiin. Sitten kaapeleilla apua, het sytty latuksen valo ja sammui kun käyntiin pisti. Tyhjäkäyntiä kävi yhden 10 minuuttia ja latasi reilut 14 volttia.

Käytin sammuksissa ja kun uudestaan meinasin startata, taas syttyy ajovalot ennenaikojaan eikä latuksen valo pala. Ilosesti lähti kuitenkin. Laturin kahteen paksuun tulee sama jänskä akun kanssa aina, siihen ohkaseen myös kun käy tahi on sytkävirta päällä. Raplasin hetken, vaihdoin ehjää johtoa tuon pikkusen tilalle kun näytti parista kohtaa murtuneen, mutta ei vaikutusta latausvalon toimintaan. Samalla mittasin, jotta mitä se kierroksilla antaa ja reilut 18 volttia se puski :o

Itte epäilisin, jotta säätimessä olis vikaa. Lisäksi myös ajatusmaailmaa selventäisi, mitä se pikkunen johtu tekee. Luultasti laturin heräte, mutta miten valoautomatiikka sun muut sen kautta pelailee? Sähkökaavio laturin ympäristöstä olisi tervetullut.
Datsun 150Y B310 -82
Datsun 1500 Pick-Up GNL620 -76

take

Se ohut johto on tosiaan latausvalo/laturin heräte. Ja kuulostaa ihan sille että hiilet alkais olla ainakin lopussa. Latausvalo kun maadoittuu roottorin kautta ja näin saadaan sopivan suuruinen virta kulkemaan roottorin läpi jotta laturi herää. Jos jostain puskee 18V niin säätimessäkin on vikaa varmasti.

Tuossa taitaa valoautomatiikka jo toimia laturilta? Eli kun latausvalo sammuu niin automatiikka luulee että laturi lataa ja sytyttää ajovalot. Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa laturin. Säätimen ja hiilien ja mahd. diodien vaihto on jo kohtuutyöläs homma ja vaatii jo taitoa. Onnistuu toki jos kolvi pysyy kädessä. :)

JapSan

Vasta siihen keväällä vaihdoin laturin :P Olikohan tuo kolmas vai neljäs näin kymmenen vuoden sisään. Mutta hyvä että selvisi, katsotaan tilannetta miten käy.
Datsun 150Y B310 -82
Datsun 1500 Pick-Up GNL620 -76