Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Öljynpaineen merkkivalo

Aloittaja cedric 87, marraskuu 04, 2009, 21:19:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cedric 87

Onkohan syytä huolestua kun öljynpaineen merkkivalo palaa aika pitkään käynnistyksen jälkeen, varmaan lähemmäs 10 sekuntia. Aina jos vaan on ollut sammuksissa muutaman minuutin. Sitten kuitenkin kun koneen sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin valo sammuu heti. Alkaako pumppu vedellä viimeisiään vai voisiko vika olla anturissa? Niin ja moottori on ld28

Aurelius

Miten valo käyttäytyy tarkemmin ottaen, sammuu hiipumalla (himmenee) vai terävästi? Entä syttyykö koskaan ajon aikana? Paljonko on ajettu, ja onko öljyn ja suodattimen vaihdosta kauan aikaa? Öljynpaineanturista vikaa on joka tapauksessa helpoin ja halvin lähteä hakemaan.
-97 Primera GT

cedric 87

#2
Kyllä se sitten sammuu ihan kerralla, eikä ajon aikana ole vilkkunut. Öljyt ja suodatin vaihdettu viime viikolla. Ja ajettu 450000tkm jos mittari pitää kutinsa

Uusi Nissanisti

Jotkut kelvottomat suodattimet myös aiheuttaa/lisää tuota valon viivettä!  8-)
Toisaalta nuilla kilsoilla voi myös paikat olla horot?  ::)

cedricfan

Anti-drain venttiilin rakenne on kyllä sellainen että jos se vaan on, niin siinä miten hyvin pitää ei enää ole eroja. Näkyy "esteenä" reikäkehässä, pari milliä metallipinnan alapuolella.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

LainaaJotkut kelvottomat suodattimet myös aiheuttaa/lisää tuota valon viivettä!  8-)
Toisaalta nuilla kilsoilla voi myös paikat olla horot?  ::)

Yleensä ei LD28:ssa vielä tuplasti noilla kilometreilläkään.

Kuinkahan paksua öljyä siellä on?
15W40 ei meinaa tulla enää kylmässä tallissa olleesta purkista kovin notkeasti ulos...

cedric 87

Vika taisi löytyä. Öljypohja on osunut johonkin ja on painunu sisäänpäin. pittää ruveta sitä pajottamaan, josko sillä korjaantuu. ei tuo kone kyllä horo oo kun ei vielä yhtään edes huohota

Cedricisti

LainaaVika taisi löytyä. Öljypohja on osunut johonkin ja on painunu sisäänpäin. pittää ruveta sitä pajottamaan, josko sillä korjaantuu. ei tuo kone kyllä horo oo kun ei vielä yhtään edes huohota

Kuinka pahasti se on mennyt sisään? Mullakin oli öljypohjassa joku noin 10mm sisään mennyt lommo ilman ongelmia.

Mulla kanssa oli öljynpaineongelmia sen 600tkm jälkeen, 20 asteen pakkasela kun kylmästä käynnisti niin valo paloi joskus 5 sekuntiakin ja sitten sammui kerrasta.
50tkm aiemmin se syttyi vain silloin kun oli öljyt vähissä, 3 kertaa ajoin tikun kuivaksi ja öljynpainevalo ilmoitti asiasta...
Mulla oli 10/30 Teboil Monitraa koneessa, oli vähän turhan jäykkää tavaraa talvikäyttöön, ois kannattanu ostaa oikeaa tavaraa eikä pumpata 200l tynnyristä traktoriin kuuluvia öljyjä.

Uusi Nissanisti

Lainaa

Yleensä ei LD28:ssa vielä tuplasti noilla kilometreilläkään.

Kuinkahan paksua öljyä siellä on?
15W40 ei meinaa tulla enää kylmässä tallissa olleesta purkista kovin notkeasti ulos...

Mutta pätkäajo motti aina kylmänä huonolla öljyllä/suodattimella voi tehdä piikasestakin horon?  :D

Alppu

Lainaa

Yleensä ei LD28:ssa vielä tuplasti noilla kilometreilläkään.

Kuinkahan paksua öljyä siellä on?
15W40 ei meinaa tulla enää kylmässä tallissa olleesta purkista kovin notkeasti ulos...

15W-40 kesällä ja
5W-40 talvella. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Pätkäajo rasittaa aina moottoria enemmän, oli siellä mitä tahansa sisällä. Mutta vaikutus näkyy vasta useamman sadan tuhnannen jälkeen jos nyt vähänkään on pidetty huolta. Ja ihan hyvät viskositeetit nuo on. Melkeinpä voisi sanoa esimerkilliset.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

grunertee

oli vastaava ilmiö (öljynpainevalo palaa kauan jos auto ollut pidempään sammuksissa) mittarin mukaan puolisenmiljoonaa ajetussa cedricissä. mm. putsasin öljypumpun ja siinä olevan öljypaineventtiilin, vaihtelin öljyä, ja edelleen öljypumpun ja öljysuodattimen orkkisuusiin -> ei mainittavaa vaikutusta. sitten tuli vaihdettua laturin öljykiertoon menevä vuotava banjoliittimellinen letku uuteen ja öljynpainevalon toiminta "normalisoitui." (palaa vain lyhyen aikaa pidemmänkin sammuksissaolon jälkeen)  :o  ;)
B11 Datsun-Nissan Sunny Van 1.5T (E15ET) DX -90
N13 Sunny Sedan 1.6 GTI (CA16DE) -88 S/C (toyota sc12) IC+WMI RIP
N13 Sunny HB 1.5T (E15ET) -87 A/C RIP
AR 156 V6 -99 RIP
Volvo V40 D2 -14

cedric 87

Lainaa

Kuinka pahasti se on mennyt sisään? Mullakin oli öljypohjassa joku noin 10mm sisään mennyt lommo ilman ongelmia.

Mulla kanssa oli öljynpaineongelmia sen 600tkm jälkeen, 20 asteen pakkasela kun kylmästä käynnisti niin valo paloi joskus 5 sekuntiakin ja sitten sammui kerrasta.
50tkm aiemmin se syttyi vain silloin kun oli öljyt vähissä, 3 kertaa ajoin tikun kuivaksi ja öljynpainevalo ilmoitti asiasta...
Mulla oli 10/30 Teboil Monitraa koneessa, oli vähän turhan jäykkää tavaraa talvikäyttöön, ois kannattanu ostaa oikeaa tavaraa eikä pumpata 200l tynnyristä traktoriin kuuluvia öljyjä.
Oli se varmaan pari kolme senttiä painunu. Oiottu se nyt on mutta ei mainittavaa parannusta asiaan. Auto on nyt yhen tutun pajalla. Aiko mittailla mekaanisella mittarilla paineet. ei välttämättä ole kuin anturi vika

cedric 87

Loppujen lopuksi vikana oli väärä öljynsuodatin. Tätä eivät ymmärtäneet paikassa jossa oli viimeksi öljyt vaihdettu. >:( Oli ollu jonkun pensa fordin suodatin. Onneksi vieremäläisen korjaamon omistaja paikallisti vian ja palautti mielenrauhani :)

Ruhvi

Omassa Cedricissä ja Micrassa tuo öp valo palaa muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen, riippumatta kelistä tai siitä onko tuoreet öljyt ja suodatin. Kummankaan auton suodattimessa ei ole tätä ohivirtausventtiliä, eli joutuu puskemaan paperin läpi kaiken kiertoon menevän öljyn. Tästäkö se valon viive johtuu?
Micra K10

Shamsa

Öljynsuodattimessa olevan ohivirtausventtiili aukeaa silloin kun suodatin on ns. täynnä.

Se valon palaminen johtuu joko liian paksuista öljyistä, kuluneesta öljypumpusta tai kuluneista runkolaakereista.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

JohnWayne

Lisätään listaan kulunut nokkaketjun kiristin (jos lopullinen kiristys tapahtuu öljynpaineella) ja vuotava öljynpaineanturi.

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - tammikuu 16, 2017, 13:48:43
Öljynsuodattimessa olevan ohivirtausventtiili aukeaa silloin kun suodatin on ns. täynnä.

Se valon palaminen johtuu joko liian paksuista öljyistä, kuluneesta öljypumpusta tai kuluneista runkolaakereista.

Ruhvi

Lainaus käyttäjältä: Shamsa - tammikuu 16, 2017, 13:48:43
Öljynsuodattimessa olevan ohivirtausventtiili aukeaa silloin kun suodatin on ns. täynnä.

Se valon palaminen johtuu joko liian paksuista öljyistä, kuluneesta öljypumpusta tai kuluneista runkolaakereista.

Tietääkseni se aukeaa myös käynnistyksessä ja silloinkin kun kiihdytetään rajummin, tätä ominaisuutta tietysti kaikissa ei ole. Sen vuoksi on tärkeää että sen venttiilin avautumispaine on oikea, ettei aukea liian helposti ja sitä kautta pääse likaista öljyä kiertoon. Myös ei saa olla liian jäykkä ettei kiihdytyksissä tipu paineet. Näin ainaki tuossa ruottalaisessa.

Joskus muistelisin että oli aikasemminki LD28: sta keskustelua, että öp valo palaa jonku sekunnin pari ja että se ois enemmän ominaisuus kuin vika. Kukaan ei silloin syytä osannut sanoa. Samantapaista tullu huomattua kahdessa aiemmassa cedussa. K10 micrassa tosiaan sama piirre, ja näillä autoilla ei kummassakaan sitä ohitusventtiliiä.
Micra K10

Shamsa

Se ohivirtausventtiili aukeaa käynnistyksessä vain jos sulla on liian jäykät öljyt sisällä, tai on tosi alhainen lämpötila.
Kiihdytyksessä se aukeaa vain jos sulla on taas kerran, liian jäykät öljyt.

Joissakin suodattimissa on pohjaventtiili joka estää öljyn valumisen suodattimesta pois kun moottori ei käy.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

cedricfan

Se Anti-Drain venttiili on yleenä silloin kun suodatin on ns pystysssä alaspäin. Mikään täydellinen tyhjenemisen estäjä se ei ole, öljy kun on liukasta valumaan. Ehjä öljypumppu täyttää kanaviston kuitenkin nopeaan startissa, ml. suodattimen.
Ohivirtausventtiili voidaan rakentaa myös sinne moottorin puolelle, kuten yleensä on tehtykin, jollei se ole suodattimessa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Shamsa

En näe mitään syytä miksi insinööri suunnittelisi kamppeen niin että käynnistyksessä se ohivirtausventtiili aukeaa aina  ;D tai kiihdytyksessä.

Käynnistyksen jälkeiset 30s kuluttaa moottoria eniten, niin ainakin ite haluaisin suodattaa silloin öljyt, jo senkin takia että kylmänä se sylinterien tiiveys ei ole parhaimmillaan, jolloin sinne öljyn sekaan menee palamistuotteita.
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

Ruhvi

Kylmät öljyt ja äkilliset kiihdytykset kyllä aiheuttaa sen aukeamisen

https://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=309756

Ja eikös se sisäänrakennettu bypass moottorissa päästä ne öljyt takaisin öljypohjaan, kun suodattimen bypass päästää kiertoon.

Micra K10

mies51

Jos öljypohjaan on tullut 3cm syvä lommo, niin onko öljyn imuputki ja siiviläkin saanut osuman? Jos sulla on se öljypohja vielä irti, niin tarkista, ettei putken alapää ole noussut eikä putkessa ole halkeamaa, taitosta tai putken yläpään liittymä moottoriin vuoda. Putken pitää nääs aina imeä pelkkää öljyä, ei ilmaa. Pienikin ilmamäärä käyttäytyy kuten sinulla olis öljyt poissa koneesta, öljynpaine romahtaa.
Ilman lommoa ääneni menee lähinnä kuluneille runkolaalereille, kiertokangen laakereille sekä öljypumpulle. Nyt, kun sulla on jo öljypohja auki, voit vaihdattaa runkolaakerit. Ne ovat varmasti kuluneet jo noilla kilometreillä sekä öljyongelmillasi. Varmaan näet väristäkin, jos laakeriliuskat ovat saaneet lämpöä huonon voitelun takia tai naarmuuntuneet.
Tässä on keskusteltu öljynsuodattimesta ja sen ylipaineventtiilistä. Öljynsuodattimen ylipaineventtiilin tarkoitus ei ole säätää öljynpainetta moottorissa. Öljynsuodattimen ylipaineventtiilin tarkoituksena on vain päästää öljy kiertämään siinä tapauksessa, että suodatin jostain syystä tukkeutuu. Parempi likaisen öljyn kiertokin kuin ei öljynkiertoa. Suodatin voi tukkeentua, kun on vanhuuttaan likainen. Ylipaineventtiili päästää myös, jos on kova pakkanen ja jäykkää öljyä ei virtaa riittävästi suodattimen läpi. Kun öljy lämpiää, se alkaa taas mennä öljynsuodattimen suodatinosan läpi ja jousi sulkee suodattimen ylipaineventtiilin.
Tietenkin suodattimen pitää olla oikeanlainen, kyseiselle autolle tarkoitettu. Liian pieni suodatin estää riittävän öljynvirtauksen.

cedricfan

Bypass on suodaattimen "katolla" keskellä, Anti-Drain ulomman reikäkehän takana.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mies51

Kylmänä moottori on väljimmillään, koska siinä on alumiinimäntä teräksisessä sylinterissä. Lämpimänä välykset pitää olla oikeat, jottei leikkaa kiinni. Silloin alumiinin suuremman lämpölaajenemiskertoimen takia mäntä on kylmänä kutistunut enemmän kuin sylinteri. Öljyä tarvitaan paitsi voitelemaan, myös tiivistämään männänrenkaiden, männän ja sylinterin välit, jotta saadaan riittävä puristuspaine sylinteriin. Dieselissä (puristussytytys) vielä tärkeämpi kuin bensakoneessa (kipinäsytytys).

Shamsa

Männät ei ole vain alumiinia, ne on yleensä alumiini silikonin ja muiden metallien seoksia.
Silikonilla kontrolloidaan lämpölaajenemista ;)
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

En tarkoittanutkaan puhdasta alumiinia. Sehän on pehmeää, kuten monet muutkin puhtaat metallit. Teollisuudessa yleisimmin käytetyt alumiiniseokset ovat AlSi tai AlMgSi- seoksia. Siis magnesiumilla ja piillä seostettuja. Näkyy netissä monessa artikkelissa kummittelevan AlSi käännettynä virheellisesti alumiinin ja silikonin seokseksi. Mäntä on siis suurimmaksi osaksi alumiinia, joten se kestää sulamatta, kun sitä alapuolelta jäähdytetään, vaikka yläpuolella sylinterissä on tuli. Alempana eli männän helmassa voidaan käyttää pinnoitteena jo muoviakin eli teflonia, jonka sulamispiste on 327C (puhtaan alumiinin 660C), koska sekä sylinteri että männän öljyjäähdytys vievät lämpöä pois. Teflon pienentää kitkaa ja ehkäisee kiinnileikkaantumisia, joita on esiintynyt suht. uusissakin moottoreissa. Tekniikan Maailman kestotestien lopussa puretaan moottori ja sieltä näkyy, jos on ollut hetkellistä lievää kiinnileikkaantumista. Uusista pienistä moottoreista otetaan entistä enemmän irti, joten ongelmat eivät ole ajanmittaan suinkaan vähentyneet.

Shamsa

AlSi ja AlMgSi ei ole alumiiniseoksia.

Tarkoititko esim 6066 seosta jossa on kohtuullinen määrä molempia, piitä(silikonia, sama asia ;D) ja magnesiumia?
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08

mies51

En tunne niin tarkoin mäntä-raaka-aineita. Halusin vain tehdä eron alkuaineen pii (kemiallinen merkki Si)  https://fi.wikipedia.org/wiki/Pii_(alkuaine) ja polymeerin silikoni välillä https://fi.wikipedia.org/wiki/Silikoni . Jälkimmäinen on siis kemiallinen yhdiste, jossa on kyllä piitä, mutta muutakin.
Mainitsemassasi alumiiniseoksessa 6066:kin on mm. piitä ja magnesiumia, mutta ei silikonia (organista yhdistettä, kun puhutaan suomenkielen sanasta silikoni).
Esimerkiksi puolijohde piisiru on kova, kun taas silikonitiiviste pehmeää.

Shamsa

Lontoon kielellä tulee kaikki yleensä luettua, niin tulee sekoitettua ;D
Exät:
Nissan Sunny B11 1.5 GL -85
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 SLX -89
Nissan Sunny B12 Coupe 1.6 GTi -88
Ford Focus MK3 1.6 TI-VCT -2011
BMW 320D Touring -04
Nykyinen: Ford Focus ST225 -08