Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Laturi hajosi?

Aloittaja Alppu, lokakuu 14, 2009, 19:36:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Juuri kun pääsin sanomasta, että niiin hyvin on toiminu...

Lähdin pihasta ja ehdin ajamaan vain pari sataa metriä, niin akkuvalo ja ABS valo alkoivat loistaa taulussa.  :o  No parkkiin, auto sammuksiin ja hetki pähkäilyä. Sitten käyntiin ja eka sytty akkuvalo ja sen jälkeen ABS valo. Annoin vähän ryntäyttämällä kaasua ja hihna vähän luistahti, ei ole ennen luistanut..
Takaisin pihaan ja yleismittari käteen. Akun lepojännite näyttää 12,5V, mutta kun auton laittaa käyntiin, niin jännite alkaa nousta jostain 14 voltista 18 volttiin ja kun antaa vähän kaasua, 19 volttiin.

Onko tämä nyt selvä tapaus, laturi on paskana, vai mitenkä?  :(
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

Tarkemmin sanoen taitaa olla laturin jännitteensäädin mennyt, eri asia saako sitä erikseen, eli uuden laturin joutunet hommaamaan.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppu

Nappasin kuvan laturista, lieneekö alkuperäinen..



"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

#3
LainaaNappasin kuvan laturista, lieneekö alkuperäinen..



Alkuperäisestä en tiedä, mutta ainakin autoon kuuluva ja aito marmoritiskin tuote varaosanumeron perusteella.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppu

Oli sitten yön aikana tyhjentänyt akun...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Diodivika aikalailla varmasti. Aiheuttaa aina akun purkautumisen ja yleensä tuollaisen ylijännitteen.
Toivottavasti akkukin on ehjä vielä. Ja muut sähkölaitteet ei moisesta virtapiikistä ole ottaneet itseensä. Ilmeisesti kuitenkin ajoissa huomattu eikä kovin kauaa ole akkua keitetty...

Alppu

LainaaDiodivika aikalailla varmasti. Aiheuttaa aina akun purkautumisen ja yleensä tuollaisen ylijännitteen.
Toivottavasti akkukin on ehjä vielä. Ja muut sähkölaitteet ei moisesta virtapiikistä ole ottaneet itseensä. Ilmeisesti kuitenkin ajoissa huomattu eikä kovin kauaa ole akkua keitetty...

Vähän yli 5 volttia oli kun katsoin akun jännitteen. Apuvirralla käyntiin ja auto tallille.  :D Tyhjäkäynnillä latasi ~14 volttia ja jossain 3000rpm 18 volttia. Akkuvalo sytty jossain 2000rpm jälkeen ja ABS valo 2500-3000rpm. Akku ja kaikki muukin näyttää vielä ehjältä ja akkukin on ollut tarkoitus vaihtaa tuoreempaan, onneksi en vielä ehtinyt.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Mikä tuo mokkula tuossa laturin kyljessä on?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#8
Eipä tuo ole sen kummempi kuin latausvirtajohdon kuminen eristin, jos sitä punaista osaa tarkoitit ? Se musta "mötikkä" on häiriönpoistokonkka. Se ei ko. oiretta aiheuta. Tuo konkka voi mennä rikki kahdella tapaa: oikosulkuun tai katketa. Ensinmainitussa tapauksessa akkuvirta tuhoaa sen täysin, toisessa tapauksessa saattaa aiheuttaa radiohäiriöitä. Laturi on laite, joka ylensä kannattaa vaihtaa uuteen mieluummin kun korjata sitä.  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

#9
LainaaEipä tuo ole sen kummempi kuin latausvirtajohdon kuminen eristin.
Niin siis jos sitä punaista osaa tarkoitit ? Vaida jo se laturi uuteen tahi korjaa/korjauta se vanha. Uusi on silti aina uusi.  ::)


Äh.. kun tietysti sitä toista joka on miinuksen ja plussan välissä.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#10
LainaaJos nyt oikein saivarrellaan niin nimitys vaihe on väärä, kun kyseessä on tasasähkö eli tässä tapauksessa laturin latausvirtaliitin. Vaiheet on ne 3 laturin kolmivaiheisen tähteenkytketyn käämityksen vaihtovirtaulosantoa, jotka on kytketty 3-v tasasuuntaajaan, joka taas ruokkii akkua.  ::)

Ja tämä vastasi kysymykseen mikä on se musta mokkula?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#11
Olen jo vastannut siihen aijemmin.  :-? Mistä ihmeestä olet tuollaisia kirjoituksia löytänyt ? ::)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Mies

Paljonkos Almeralla on ajettu?
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Alppu

LainaaPaljonkos Almeralla on ajettu?

170tkm.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#14
----
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#15
LainaaEipä tuo ole sen kummempi kuin latausvirtajohdon kuminen eristin, jos sitä punaista osaa tarkoitit ? Se musta "mötikkä" on häiriönpoistokonkka. Se ei ko. oiretta aiheuta. Tuo konkka voi mennä rikki kahdella tapaa: oikosulkuun tai katketa. Ensinmainitussa tapauksessa akkuvirta tuhoaa sen täysin, toisessa tapauksessa saattaa aiheuttaa radiohäiriöitä. Laturi on laite, joka ylensä kannattaa vaihtaa uuteen mieluummin kun korjata sitä.  :)

Onko tuo häiriönpoistokonkka vakiovaruste jokaisessa laturissa?

Uusi laturi on tulossa ja mietin sitä jos siinä ei tuollaista näy, niin onko siinä sellaista suodatinta, pitäisikö olla?

Voiko konetilan pesu aiheuttaa laturin kuoleman? Pesin nääs konehuoneen reunoja, mutta auto toimi sen jälkeen useampia kymmeniä kilometrejä ennen ongelmaa.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Mies

Lainaa

Onko tuo häiriönpoistokonkka vakiovaruste jokaisessa laturissa?

Uusi laturi on tulossa ja mietin sitä jos siinä ei tuollaista näy, niin onko siinä sellaista suodatinta, pitäisikö olla?

Voiko konetilan pesu aiheuttaa laturin kuoleman? Pesin nääs konehuoneen reunoja, mutta auto toimi sen jälkeen useampia kymmeniä kilometrejä ennen ongelmaa.


Hiton paskaa mäihää,jos konehuonetta pesemällä rikkoo laturin.
Ei vaikuta toimintaan konkan puute...Almeran latureista en tiedä mutta Cherryissä ei ainakaan uusissa tule konkkaa mukana.
Noilla kilometreillä alkaa olemaan laturilla tunnit aika täynnä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Tare

Lainaa

Onko tuo häiriönpoistokonkka vakiovaruste jokaisessa laturissa?
Uusi laturi on tulossa ja mietin sitä jos siinä ei tuollaista näy, niin onko siinä sellaista suodatinta, pitäisikö olla?
Yleensä nyky autoissa on, johtuen elektroniikan kasvusta uusissa autoissa, ettei mene häiriösignaalit tietokoneisiin.

Lainaa
Voiko konetilan pesu aiheuttaa laturin kuoleman? Pesin nääs konehuoneen reunoja, mutta auto toimi sen jälkeen useampia kymmeniä kilometrejä ennen ongelmaa.
Toisinaan aiheuttaa häiriöitä sähkölaitteisiin toisinaan ei. Se nyt riippuu miten ja millaisella tavalla olet auton moottoritilaa pessyt. Jos painat painepesurilla alta puolen metrin laturin liitospintoihin ja liittimiin niin n. 90% varmuudella saat laitteen savuamaan ja rikkoutumaan jostakin kohtaa, jos vältät suora suuntausta sähkölaitteisiin niin ei tapahdu oikeastaan mitään, muutakuin kastuvat päältä ;).
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

Alppu

#18
Lainaa


Hiton paskaa mäihää,jos konehuonetta pesemällä rikkoo laturin.
Ei vaikuta toimintaan konkan puute...Almeran latureista en tiedä mutta Cherryissä ei ainakaan uusissa tule konkkaa mukana.
Noilla kilometreillä alkaa olemaan laturilla tunnit aika täynnä.

No olen ollut pesemättä konetilaa juuri sähköongelmien välttämisen takia ja ei mulle muutenkaan puhtonen konehuone ole tärkeä kunhan se toimii.  :-/ Nyt pesin vaan niitä konehuoneen reunuksia, en osoittanu lainkaan itse koneeseen, apulaitteisiin tms.
Laturi on nyt irti ja välyksiä ei tunnu ja pyörittäessä ei kuulu mitään ylimääräistä rahinaa (toisin kuin Corollassa, jossa vaihdoin laturin juuri rahinan, vinkunan ja välyksen takia...)

Onko mitään yleispätevää km lukemaa tms., koska laturin tunnit tulee täyteen? Meinaan vaan että olenko itse aiheuttanut kyseisen ongelman....    :(
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa
Yleensä nyky autoissa on, johtuen elektroniikan kasvusta uusissa autoissa, ettei mene häiriösignaalit tietokoneisiin.

Toisinaan aiheuttaa häiriöitä sähkölaitteisiin toisinaan ei. Se nyt riippuu miten ja millaisella tavalla olet auton moottoritilaa pessyt. Jos painat painepesurilla alta puolen metrin laturin liitospintoihin ja liittimiin niin n. 90% varmuudella saat laitteen savuamaan ja rikkoutumaan jostakin kohtaa, jos vältät suora suuntausta sähkölaitteisiin niin ei tapahdu oikeastaan mitään, muutakuin kastuvat päältä ;).

No ajotietokoneesta en tiedä, mutta tämä on vielä jakaja mallinen GA14DE säästömalli. :)

En siis ole osoittanut painepesurilla suoraan lainkaan koneeseen tai laturiin, savua tai muuta havainnut.  :( Liekö vain huonoa tuuria?
Saa taas olla konehuone pesemättä... prkele.. :(
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

-Se häiriönpoistokonkka, on ajateltu otettavaksi vanhasta laturista. Vikaantuu hyvin harvoin niin että ei voisi.

-Tänäkin kesänä pessyt neljän auton konehuoneet. Hämäläiseen tapaan. Eli kylmä kone. Varonut laturia ym herkkiä kohtia, ei tosiaan suoraan vettä paineella moisiin. Ei tarvinnut tällä kertaa käyttää elmukelmua suojaksi, mutta sen saa hyvin kiedottua esim laturin ympärille. Ja lopuksi huolellinen kuivatus yön yli, tsekaten esim tulppien poterot (paineilmaa tarpeen vaatiessa). Kun kaikki on taas kuivaa ei tule tuhoakaan, se on se märkä joka tappaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Uusi Nissanisti

#21
Lainaa


Hiton paskaa mäihää,jos konehuonetta pesemällä rikkoo laturin.
Ei vaikuta toimintaan konkan puute...Almeran latureista en tiedä mutta Cherryissä ei ainakaan uusissa tule konkkaa mukana.
Noilla kilometreillä alkaa olemaan laturilla tunnit aika täynnä.

Almerasta ei tietoa, mutta Pimperaan vaihdoin uuden laturin (150€) kaiken varalta (vanha toimi OK) kun oli kilsoja vajaa 270tkm, en vaihtanut vanhasta mitään osia, vanhasta johdot irti, laturin vaihto, johdot kiinni, hyvin on pelittänyt ainakin tuon n. 5tkm mitä on kerinnyt ajeleen sen jälkeen!  8-)
Kummastuttaa jos Almeran laturilla "on tunnit täynnä" jo kilsoilla 170tkm?  :o

Datsuuna

Kaikki laitteet on lopulta yksilöitä. Vaikka joku tietty laite kestää keskinmäärin jonkun tietyn ajan tai km määrän voi se kuitenkin toisessa autossa kestää huomattavasti lyhyemmän tai pitemmänkin ajan. Sitten jossain tapauksissa riippuu vielä käyttäjästäkin. Joku saa kaikki vehkeet aina "paskaksi", kun toisella ne kestää ja kestää....
Tuo äskeinen lause ei välttämättä liity nyt tähän tapaukseen.
PS. Kuinka yhdestä laturista voikin riittää näin paljon jutun aihetta ?
                             :-?
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Mies

Lainaa

Almerasta ei tietoa, mutta Pimperaan vaihdoin uuden laturin (150€) kaiken varalta (vanha toimi OK) kun oli kilsoja vajaa 270tkm, en vaihtanut vanhasta mitään osia, vanhasta johdot irti, laturin vaihto, johdot kiinni, hyvin on pelittänyt ainakin tuon n. 5tkm mitä on kerinnyt ajeleen sen jälkeen!  8-)
Kummastuttaa jos Almeran laturilla "on tunnit täynnä" jo kilsoilla 170tkm?  :o


No sulla nyt tuntuu olevan mielipide muutenkin joka asiaan? :-?

170tuhatta km on pitkä matka,laturi menee rikki helposti pienemmilläkin kilsoilla.

Ja olikos sulla varmat dokumentit siitä että Primerassa oli alkuperäinen laturi, se edellinen?  ::)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

cedricfan

LainaaKaikki laitteet on lopulta yksilöitä. Vaikka joku tietty laite kestää keskinmäärin jonkun tietyn ajan tai km määrän voi se kuitenkin toisessa autossa kestää huomattavasti lyhyemmän tai pitemmänkin ajan. Sitten jossain tapauksissa riippuu vielä käyttäjästäkin. Joku saa kaikki vehkeet aina "paskaksi", kun toisella ne kestää ja kestää....
Viisauden sanoja.
Esimerkiksi lyhyt pätkäajo töihin ja takaisin rassaa niin laturia, starttia kuin akkua ihan toiseen tapaan kuin vaikkapa Lapin ajo, jossa pysähdytään eka kertaa parinsadan kilsan jälkeen. Ja matkamittarissa näkyy sama kun pitkistä mutta "hyvistä" matkoista kertyy silti iso lukema ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

OH2KV

#25
LainaaKaikki laitteet on lopulta yksilöitä.
Sitten jossain tapauksissa riippuu vielä käyttäjästäkin. Joku saa kaikki vehkeet aina "paskaksi", kun toisella ne kestää ja kestää....

                             :-?
Vaikkei liity tapaukseen, tuo mieleen yhden EX- kaverin, joka hajotti 3 autoa viikonlopun aikana. Eikä yksikään niistä ollut sen oma.

Kaveruuskin loppui. 2 Datsuniakin uhreina. 120Y ja 100A,
kolmas oli minun Klonkswagen 1300. Yksi Ford tuhnuskin sai kipeetä, epäillään samaa tekijää.
100A jäi ajokuntoiseksi, vetari peruutellen paskaympyrää rupes kolisemaan, 120Y katon kautta ympäri, kuplasta ylikierrokset hajottivat kiertokangen alapäänpultin, ja öljynpaineettomalla autolla ajo hoiti loput >:( Tuhnukseen jokin oli osunut, vailla silminnäkijöitä.

Vaihtolaturi(tehdaskorjattu) on joskus hajonnut minullakin jopa alle 30 tkm, seuraava taas voi toimittaa vaikka 200 tkm.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppu

Onhan tässä laturin hajoamisessa se "hyvä" puoli että tulee vihdoin vaihdettua nuo moniurahihnat. :)
Lieköhän haasteellinen työ, näyttäisivät olevan melko ahtaassa paikassa?  :-?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#27
Eipä siinä muuta ongelmaa juuri ole ilmennyt, kun tilan ahtaus.Ohjaustehostimen pumpun runkokiinnityksen löytyminen löysyttämistä varten tuotti hiukan ongelmia, mutta kiinnityspultin kyllä löytää, kun ensin hiukan etsii. Laturin runkokiinnitys on myös tietenkin löysättävä. Nämä varmaan itsestään selvyyksiä sanomattakin.
Muistaakseni 1,4L ja 1,6L koneissa on sama ohjaustehostinta pyörittävä hihna, mutta 1,6L:n laturinhihna oli pitempi. GTi:ssä kans eripituiset.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

Lainaa
Muistaakseni 1,4L ja 1,6L koneissa oli sama ohjaustehostinta pyörittävä hihna, mutta laturinhihna oli eripituinen. GTi:ssä kans eripituiset.

Mulla on samanpituiset hihnat.. saapa nähdä.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Nyt on hihnat ja laturi vaihdettu. Se ohjaustehostimen pumppu on hieman v*ttumainen.. mut onnistuin silti.  :D
Kaikki vaikuttaisi toimivan ok, tosin hihna/hihnat tai uusi laturi hieman ujeltaa..  :-? Hihnat kiristin silleen "sopivasti" ettei luista, muttei älyttömän tiukallekaan.. tuohon kireyden mittaamiseen lienee jossain ohje?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.