Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Micra 88 1.0l Käyntiongelma

Aloittaja Hatch, lokakuu 03, 2009, 17:52:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hatch

Ostin viimeviikolla 88 vuosimallisen Micra 1.0:n. Koeajo sujui ongelmitta ja kotiinkin sain ajettua pelin ilman tielle jättöjä. Yhdessä risteyksessä tosin auto sitten päätti sammua, mutta starttaamalla ja polkemalla kaasua sain auton pidettyä käynnissä. Kotiin asti päästyäni vika olikin jo poissa ja tyhjäkäyntikin oli lähes normalisoitunut (matalat kierrokset, mutta pysyi käynnissä). Samana iltana lähdin baanalle, ja päästyäni noin kilometrin päähän kodista, auto päätti sammua Hakametsän jäähallin kohdalle valoristeykseen. Starttaamalla auto lähti käyntiin, mutta sitten auto alkoi käydä pätkimällä, samalla kun veto lähes kokonaan katosi. Parikymmentä metriä pystyin autoa valuttamaan, kunnes sammui bussipysäkille. Starttasin, ei lähtenyt käyntiin. Odotin hetken, kunnes taas kävi oikein nätisti. Tätä samaa jatkui läpi koko illan, kunnes päätti yöllä sammua Särkänniemen kohdalle. Kovan starttailun tuloksena sain auton käymään hyvin pätkivästi, kun kaasua oikein polki otsa märkänä, mutta normaali käynti oli muisto vain. Ja ei kun hinaukseen...

Siitä hetkestä ollaan tultu tähän päivään siihen pisteeseen, että auton saa parkkipaikalla vain vaivoin käyntiin hetkellisesti, mutta käynti on hyvin pätkivää. Tässäkin pitää kaasujalkaa osata pumpata oikealla kohdalla edestakaisin, eli taitolajista alkaa jo olla kyse.

Tähän mennessä olen vaihtanut tulpat, tulpan johdot ja pyörijän. Ei mitään vaikutusta. Samoin virranjakan kansi on tarkastettu ja ehjäksi todettu. Ilmanputsartikin on vaihdettu taannoin. Katkojan kärkiä en ole vielä vaihtanut, mutta varsin uusilta näyttävät.

Niin ja miltä ne tulpat sitten perinteisen starttisession jälkeen näyttävät? Märiltähän ne. Kipinää kyllä tulee tulpille, mutta kastuvat aina lopulta kun tarpeeksi kauan yrittää. Hieman jäin pohtimaan, että kuinkakohan usein starttimoottorin pyöriessä kipinä pitäisi tulpille tulla, tällä hetkellä taajus on noin 1-2 krt/sek.

Hieman on vitsit vähissä, mistähän kannattaisi operaatiota jatkaa... Kyseisessä pelissähän on muuten automaattiryyppy. Voisikohan vaikuttaa asiaan? Pystyyköhän ko. systeemiä kytkemään jotenkin pois päältä? Hyviä vihjeitä otetaan vastaan enemmän kuin mieluiten. Nysseä kun en oikein ole omakseni koskaan kokenut  ;)

jussikauha

#1
Oma Sunny teki samantapaista. Liikkui ehkä kilometrin, yhtäkkiä alkoi pätkimään, voimat hävisi ja sammui. Saattoi vähän ajan kuluttua lähteä käyntiin, mutta pätki. Tuohon auttoi kun käytti kaasarin auki, puhdisti suuttimet ja kävi röörit paineilmalla läpi.

Uusi Nissanisti

Tarkista kuitenkin myös polttoainesuodatin!  8-)

Hatch

LainaaTarkista kuitenkin myös polttoainesuodatin!  8-)

Vaihdettu on näemmä varsin vähän aikaa sitten (tuore hintalappu päällä) ja näyttää tulevan bensaa. Tosin ihan täynnä ei näytä olevan missään vaiheessa, mutta ei varmaan tarvitsekaan.

Alppu

Lainaa

Vaihdettu on näemmä varsin vähän aikaa sitten (tuore hintalappu päällä) ja näyttää tulevan bensaa. Tosin ihan täynnä ei näytä olevan missään vaiheessa, mutta ei varmaan tarvitsekaan.


Ei ainakaan kaasari Corollassa tarvii..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Hatch

Nyt on sitten virranjakajan kansi ja puola vaihdettu, ei vaikutusta. Kipinä on jotenkin vähän kellertävä, sinistä nähnytkään mutta jaksa silti uskoa että siitä johtuu. Oikeassa tahdissa kyllä tulee.

Mutta huomattiin sellainen pikku hommeli tuossa autoa rempatessa että kaasari tiputteli pikkusen alleen. Vissiin joku tiiviste tms. pettänyt. Tiedä sitten voiko olla sillä vaikutusta. Eli kai tuo kaasarikin pitää nyt vielä repiä irti ja katsoa josko jotain mielenkiintoista löytyisi...

micramies

Mulla oli joskus katkojan kärjillä varustettu Mazda ja siinä oli kerran myös käynnistys- ja käyntiongelmia.
Sytytysosat meni kärjistä aina puolaa myöten vaihtoon, bensansuodatin ja sytytysajoitustakin muuteltiin eikä auttanut. Lopulta katkojan kondensaattorin uusimisen jälkeen rupesi toimimaan.
Kärkien säätäminen oli v-mäistä kun se vaikutti sytytysajoitukseenkin muistaakseni ja uusittavassa kunnossa suunnilleen 10.000km välein. Onneksi uudemmissa autoissa ei ole enää katkojan kärkiä.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Hatch

LainaaMulla oli joskus katkojan kärjillä varustettu Mazda ja siinä oli kerran myös käynnistys- ja käyntiongelmia.
Sytytysosat meni kärjistä aina puolaa myöten vaihtoon, bensansuodatin ja sytytysajoitustakin muuteltiin eikä auttanut. Lopulta katkojan kondensaattorin uusimisen jälkeen rupesi toimimaan.
Kärkien säätäminen oli v-mäistä kun se vaikutti sytytysajoitukseenkin muistaakseni ja uusittavassa kunnossa suunnilleen 10.000km välein. Onneksi uudemmissa autoissa ei ole enää katkojan kärkiä.

Omalla kohdalla mietin vain sitä, että kun kerta kipinä tulee niin vika ei varmaankaan ole kärjissä tai muussakaan sytytyksessä, vaan kaasarin puolella.

Hatch

Pieni välaikatiedotus

Tällä hetkellä vaihdettu Virranjakajan kansi, pyöriä, ilmanputsari, kaasari, bensasuodatin ja imusarja. Lisäksi katkojan kärkivälien mittaus suoritettu.

En tiedä menikö homma nenillee lopullisesti siinä vaiheessa kun unohdin pistää pyörijän paikalleen ja starttasin. Kun huomasin erheen pisten ko. osan takaisin ja sen jälkeen ei ole micra edes yrittänyt käynnistyä (toki startti pyörii mutta siihen jää). Omituisia poksahduksia kuuluu satunnaisesti n. 5 sek välein starttaillessa (koneesta), mutta muita elonmerkkejä ei havaittavissa.

Niin, ja tosiaan kipinää lyö, tosin ei kovin kirkasta ainakaan ja edelleenkin ihmettelen että 1-2 krt/sek (eikö se nyt ole aika vähän). Ja tulpat kastuu lopulta kun tarpeeksi on starttaillu... Ehdotuksia mitä seuraavaksi vaihtaisin?

cedricfan

Starttailitko pitkään? Meinaan puola voi kypsähtää kun korkeajännite ei pääse minnekään....
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

OH2KV

Avaa polttoainesäiliön täyttötulppa. Kuuluuko voimakasta suhinaa?
Jätä täyttötulppa löysälle. Ja aja. Putsaa tulppa ajan kanssa.
Tuossa yksi mahdollisuus.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Cedricisti

Puola saa ääneni, ihan jo ensimmäisen viestin alkuosan perrusteella, ja loput sähköosathan siihen on jo vaihdettu.

Tarvikepuola on niin halpa ettei kannata jättää kokeilematta / lainaat kaverin autosta.

OH2KV

LainaaStarttailitko pitkään? Meinaan puola voi kypsähtää kun korkeajännite ei pääse minnekään....
Tämä olisi kiva kuulla perusteltuna.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

take

Kellertävä kipinä ei ole kunnossa. Ja jos tulppien kastuminen kestää pitkään niin kipinä on heikko. Tulviva kaasari kastaa tulpat parilla pyörähdyksellä. Ne katkojan kärjet on niin halvat ettei kannata alkaa koneremppaa tekemään ennen kärkien vaihtoa. Kärkiväli ei ole ainoa vaikuttava tekijä vaan kärjet yleensä myös palaa/hapettuu jolloin virta ei kunnolla kulje läpi. Myös konkkavika on hyvin mahdollinen eikä edes harvinainen. Kärjet ja konkka on ylivoimaisesti vikaherkin osa koko autossa.
Motonetista:

Katkojan kärjet mm Nissan  10-2227  Kärjelliset ->10.88 [1983 - 1988]  2.90 [ch8364]
Kondensaattori Honda/Nissan Hi  10-3480  1,0 3.86->88 Mitsubishi (Kiinni 2 ruuvilla/Jakajan sisällä) [1986 - 1988]  4.90 [ch8364]

Usko pois niin paljon on tapeltu kärkien kanssa että nykyään jos autossa on kärjellinen sytkä niin se jää talliin jos ei siihen saa kärjetöntä sytkää vaihdettua. Pöpelikköön olen kärjet nakannu joka autosta. Påhkäillään lisää kun olet vaihtanu kärjet ja konkan. :)

Timppa

kaasari aiheutti mulla vanhassa datsunissa tuollaisia oireita ja kasteli tulppia ja vuosi bensaa kaasarista yli ::) bensanpinnan säädöllä rauhottu...
välillä toimi aivan normaalisti ja välillä tuurpertui tielle ja kasteli tulpat ja alko vuotaan...
nyt koho säädetty eikä kertaakaan ole sen jälkeen oireillu :)

eli suosittelen tutkailemaan myös kaasutinta ::)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

BA

Menihän piuhat uudessa kannessa oikeille paikoilleen? ::)

cedricfan

LainaaTämä olisi kiva kuulla perusteltuna.
Sähkötekniikan termein en maallikkona osaa perustella, mutta sekä vanhan kansan empiirisenä tietona, varoituksena korjauskirjoissa ja joidenkin puolien rakenteesta peräisin. Eli korkeajännitelähtöjen viereen on laitettu maadoituskontaktit, joiden kautta kipinä pääsee hyppäämään maihin jollei pääse tulppien kautta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

Lainaa
Sähkötekniikan termein en maallikkona osaa perustella, mutta sekä vanhan kansan empiirisenä tietona, varoituksena korjauskirjoissa ja joidenkin puolien rakenteesta peräisin. Eli korkeajännitelähtöjen viereen on laitettu maadoituskontaktit, joiden kautta kipinä pääsee hyppäämään maihin jollei pääse tulppien kautta.
Eipä puolan siitä suorastaan pitäisi kypsähtää. Ongelma saattaa muodostua siinä kohtaa kun kipinä hakee itselleen uutta reittiä niin laaduttomissa puolissa voipi eristeet pettää kun tyhjäkäyntijännite huitelee jopa 50-100kV. Tyhjäkäyntijännitteellä tarkoitetaan kuormittamatonta jännitettä tapauksessa jossa jännite ei pääse purkautumaan mihinkään vaan vaimenee sisäisenä värähtelynä. Ja jos joku kummastelee mistä tuo 100kV on tempaistu kun yleensä oppikirjoissa puhutaan luokasta 30kV max. niin E-koneesta on skoopilla mitattu 50-60kV jännitteitä niin että kone sytytti vielä kaikilla. Todelisuus yllättää joskus opettajatkin. Vetoja vaan ei oikein ollut. Ja kun kipinäväli sitten kasvatetaan niin isoksi ettei kipinä syty enää niin tyhjäkäyntijännite saattaa hyvin tuplaantua. Tuota tyhjäkäyntijännitteen mittausta ei tullut tehtyä kun ei ollut mitään ylimääräistä romua yllättävän tuhon varalta.

Jos eristeet vaikka kestää niin toisenlainen ongelma on ollut havaittavissa joidenkin autojen puolissa. Kipinä tykkää hypätä sieltä korkeajännitenavasta matalajännitenapoihin ja muodostaa itselleen reitin josta se kipinä aina vaan helpommin "vuotaa maihin". Tämä näkyy mustassa puolan pinnassa vaaleaksi muuttuvana vanana korkeajännitenavasta matalajännitenapaan. Pahimmissa tapauksissa jopa ihan valkoiset raidat ollut näkyvissä. Ja tässä kohtaa asialle ei enää oikein voi mitään muuta kuin vaihtaa puolan. Tosin tällainen vaurio ei synny muutaman minuutin starttailussa.

OH2KV

Nuoruuden innolla take jaksoi pukea oman käsitykseni asiasta sanoiksi.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Rutjake

LainaaOstin viimeviikolla 88 vuosimallisen Micra 1.0:n. Koeajo sujui ongelmitta ja kotiinkin sain ajettua pelin ilman tielle jättöjä. Yhdessä risteyksessä tosin auto sitten päätti sammua, mutta starttaamalla ja polkemalla kaasua sain auton pidettyä käynnissä. Kotiin asti päästyäni vika olikin jo poissa ja tyhjäkäyntikin oli lähes normalisoitunut (matalat kierrokset, mutta pysyi käynnissä). Samana iltana lähdin baanalle, ja päästyäni noin kilometrin päähän kodista, auto päätti sammua Hakametsän jäähallin kohdalle valoristeykseen. Starttaamalla auto lähti käyntiin, mutta sitten auto alkoi käydä pätkimällä, samalla kun veto lähes kokonaan katosi. Parikymmentä metriä pystyin autoa valuttamaan, kunnes sammui bussipysäkille. Starttasin, ei lähtenyt käyntiin. Odotin hetken, kunnes taas kävi oikein nätisti. Tätä samaa jatkui läpi koko illan, kunnes päätti yöllä sammua Särkänniemen kohdalle. Kovan starttailun tuloksena sain auton käymään hyvin pätkivästi, kun kaasua oikein polki otsa märkänä, mutta normaali käynti oli muisto vain. Ja ei kun hinaukseen...

Siitä hetkestä ollaan tultu tähän päivään siihen pisteeseen, että auton saa parkkipaikalla vain vaivoin käyntiin hetkellisesti, mutta käynti on hyvin pätkivää. Tässäkin pitää kaasujalkaa osata pumpata oikealla kohdalla edestakaisin, eli taitolajista alkaa jo olla kyse.

Tähän mennessä olen vaihtanut tulpat, tulpan johdot ja pyörijän. Ei mitään vaikutusta. Samoin virranjakan kansi on tarkastettu ja ehjäksi todettu. Ilmanputsartikin on vaihdettu taannoin. Katkojan kärkiä en ole vielä vaihtanut, mutta varsin uusilta näyttävät.

Niin ja miltä ne tulpat sitten perinteisen starttisession jälkeen näyttävät? Märiltähän ne. Kipinää kyllä tulee tulpille, mutta kastuvat aina lopulta kun tarpeeksi kauan yrittää. Hieman jäin pohtimaan, että kuinkakohan usein starttimoottorin pyöriessä kipinä pitäisi tulpille tulla, tällä hetkellä taajus on noin 1-2 krt/sek.

Hieman on vitsit vähissä, mistähän kannattaisi operaatiota jatkaa... Kyseisessä pelissähän on muuten automaattiryyppy. Voisikohan vaikuttaa asiaan? Pystyyköhän ko. systeemiä kytkemään jotenkin pois päältä? Hyviä vihjeitä otetaan vastaan enemmän kuin mieluiten. Nysseä kun en oikein ole omakseni koskaan kokenut  ;)

Selvä  polttoaineen saantiongelma!
Käy koko polttoainepuoli läpi ja myös bensakorkkiin kannattaa vaikka porata reikä sillä jos tankin korkkia avatessa kuuluu suhahdus se tietää sitä ,että bensan kuluessa tankista, sinne muodostuu alipaine joka pidätelee polttoaineen tuloa kaasarille!

take

Lainaa

Selvä  polttoaineen saantiongelma!
Käy koko polttoainepuoli läpi ja myös bensakorkkiin kannattaa vaikka porata reikä sillä jos tankin korkkia avatessa kuuluu suhahdus se tietää sitä ,että bensan kuluessa tankista, sinne muodostuu alipaine joka pidätelee polttoaineen tuloa kaasarille!
Mitä ihmettä selität? Polttoainen sanntiongelma jos tulpat kastuu? Miten ne tulpat voi kastua jos ei tule bensaa?

Toisekseen Nissaneissa on tankissa korvausilmaletkussa alipaineventtiili jonka tehtävä on pitää tankissa pieni alipaine jatkuvasti. Tämä vähentää tankista haihtuvien bensahöyryjen määrää jonkin verran. Järjestelmä toimii oikein kun tankin korkkia avatessa kuuluu suhahdus. Jos suhahdusta ei kuulu niin järjestelmä vuotaa jostain.

Rutjake


Jep..olen vasta kirjautunut tänne nissan  palstalle ja tietysti kiireessä tuli vastattua tuohon alustukseen joka tai olla jo 3.10..

Kiireessä en myyös lukenut sen alla olevia ehdotuksia ja kommentteja joten se kai selittänee köttelöintini ?

Sähkö ja sytysjärjestelmän vikojen etsinnät, voivat joskus olla pirullisen aikaa vieviä  ja etenkin hermoja vieviä!

Usein ei auta kun vaihtaa osa kerrallaan ja varsinkin hajottamoosilla se tulee edulliseksi .
Kannattaa käydä järjestelmällisesti kaikki läpi ja myös 'pieni varaus pitää purkuosienkin suhteen sillä itse etsin aikoinaan sähkövikaa kun asensin hajonneen laturin tilalle purkuosan.
Oletin purkuosan olevan tietenkin kunnossa ja etsin akun tyhjentäjää muualta päätyen lopulta takasin laturiin joka ei kierroksillakaan ladannut kuin 11,5-12v...no sehän oli noilla lukemilla paska.