Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Xenon muutossarja Nissan 300ZX:ään?

Aloittaja rado, lokakuu 03, 2009, 20:54:09

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rado

Millaista hyötyä tollaisella xenon polttimolla saadaan vakioumpiossa?
Kyseessä siis nippon 300zx 91..
Onko polttimona H3 vai HB4 ?

JannuLuigi

#1
"häikäisevän paljon" valotehoa,loistava näkyvyys ja kyltit näet kilometrin päästä.osa inisee hajavalon takia että kuulemma sokaisee,ihan samanlain uusien skodien alkuperäiset xenonitkin häikeisee kohdatessa.varaudu muitten nissan clubilaisten negatiivisiin kommentteihin!  ;D

Edit: kirosana fix'd'
Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

Tero-75

Joo, mutta uusien Skodien xenonit ovat sentään lailliset... Umpion pitää olla erikseen xenoneille hyväksytty, normi E-hyväksyntä ei riitä. Se koskee vain halogeeneja.
Totta on että valoteho niissä on aivan omaa luokkaansa, mutta omaa luokkaansa on myös valokuvio joka on erilainen kuin tavallisissa halogeenipolttimoissa. Tästä johtuu runsas hajavalon määrä tavallisessa umpiossa, josta seuraa vastaantulijoiden häikäistyminen. Tästä syystä ne ovat myös kiellettyjä.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Uusi Nissanisti

#3
Houkuttelee tosiaan ostaan kun halvimmillaan hinta 70€, siis alle yhden polttimon "listahinnan"!  :P
Mutta onko kellään pitempiaikaista kokemusta nuista "pirraateista"?
Onko hyväksytty vuosikatsastuksessa?  :-?

Tero-75

Lainaa
Onko hyväksytty vuosikatsastuksessa?  :-?
On, jos löydät autoosi umpiot jotka ovat E-hyväksyttyjä nimenomaan xenoneille, ja valoissa on automaattinen korkeudensäätö (Hellalta taitaa saada jälkiasennettavaa 250€) ja valoissa on pesurit.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Uusi Nissanisti

LainaaSiis säätö kalliimpi kuin "huippuvalot"?  :-[

Tero-75

Tässä lainaus Varaosa Helmisen nettisvuilta aihetta koskien:

LainaaLaillinen ksenonvalo ei häikäise: hanki täydellinen ksenonjälkivarustelusarja ja huomioi tyyppihyväksyntä

Eurooppalaisen lainsäädännön mukaan ajoneuvojen jälkivarustelussa saa käyttää vain täydellisiä ksenonvalosarjoja. Sallittu ksenonvarustelusarja koostuu tyyppihyväksytystä valonheitinsarjasta (E1-merkintä peitelevyssä), automaattisesta valojen korkeudensäädöstä ja valojenpesulaitteesta (ECE-standardin R48 mukaan). Jokainen valonheitin tyyppihyväksytään sillä valonlähteellä, jolle se on suunniteltu (halogeeni tai ksenon). Jos valonlähde vaihdetaan eri tyyppiin, hyväksyntä raukeaa.[/glow]Ksenonpolttimon vaihtaminen halogeenivalonheittimeen on paitsi laitonta, myös turvallisuuden vaarantamista. Saksalaisen ajoneuvovalojen valmistajan Hellan asiantuntijat ovat todenneet laboratoriomittauksissa, että käytettäessä halogeenivaloa laittomasti ksenonvalonlähteellä häikäisyarvot saattavat ylittää sallitut raja-arvot jopa 100-kertaisesti. Tällaisilla valonheittimillä ei ole valoisa-pimeä-rajaa eikä niitä voida enää säätää. Häikäisyarvot vastaavat kaukovalojen arvoja, mikä vaarantaa pahasti toisten tielläliikkujien turvallisuuden.

Tyyppihyväksyntään kannattaa kiinnittää huomiota myös siksi, että markkinoilla on tarjolla ksenonvalojen näköisiä jäljitelmävaloja, joista hyväksyntä puuttuu, samoin kuin ksenonvalojen ominaisuudet. AKE panostaa tulevaisuudessa yhä enemmän liikennetarvikevalvontaan
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

cedricfan

Lainaa
On, jos löydät autoosi umpiot jotka ovat E-hyväksyttyjä nimenomaan xenoneille, ja valoissa on automaattinen korkeudensäätö (Hellalta taitaa saada jälkiasennettavaa 250) ja valoissa on pesurit.
Jep, lasissa piää olla e-merkinnän vieressä myös D-merkintä, eikä pelkkä halogeenin H. Nuo korkeudensäätöautomatiikka & pesurit ei ole aukonton vaatimus, mutta pieni ongema umpion rinnalla. Hellan laillinen jälkiasennusxenon-moduli maksaa muistaakseni 700e, siis "yleisumpio"...
Ja heijastinvaloissa ei tarvitse spekuloida häikäisevästä hajavalosta, se on varmaa. Linssivaloilla hakavalo voi olla siedettävää, riippuen myös umpion kunnosta.
Enivei laittomia, vaarallisia ja reilun sakon tai kilvettömyyden arvoisia.
Jannuluigille kommenttina täällä keskustelu pyrittään pitämään asiallisena. Emme yllytä laittomuuksiin ja noita vee.sanoja vältetään.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

rado

Itse ainakin saisin uuden sarjan 55e joten 70e on liiottelua ;)
Mitä jos säätäis umpiot alemmas, niin silloinhan vastaantulijaa ei häikäse?


cedricfan

Sitten saat säätää niin että kuvio on metrin auton eteen, ongelmana on HAJAvalo!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Lousku

H7 saa ns R umpioon, eli siinä on
keskellä noin 5mm levyinen "varjostin"

Ei pitäs tulla niin paljoa hajavaloa...?

JannuLuigi

Tietenkin on aina mahdollista laittaa pelkästään pitkille xenonit (paitsi h4 kantaisissa)..sillon ei häiritse lyhyillä kenenkään silmiä tai mielenterveyttä ,ja näkee kunnolla kunhan napsauttaa pitkät päälle.Tässäkin tapauksessa paljon keskustelua herättänyttä hajavaloa kyllä tulee mutta kuka ajaa toisen auton kohdatessa pitkät päällä?

Tämäkin asennus on laiton paitsi lisäpitkiin laitettaessa (korjatkaa jos olen väärässä?) mutta tällä tavalla välttäisi ne lisävalokannut, jotka useimmiten pilaavat muuten hyvännäköisen auton keulan, eivätkä varmasti kovin hyvin sovi myöskään kys. 300zx nokalle.

Jos tavoitteena on saada vain valkoisempi valo ja lyhyiden valoteho on halogeeneillä riittävä,niin laitat vaikka "night breakerit" vakio lyhyiden tilalle. Niistä lähtee valkoisempi valo ja valoteho paranee ainakin hieman.  ::)

OFFTOPIC: Miten on, saako sumuvaloihin laittaa xenonit laillisesti? Tällaisia patentteja on näkynyt jo jonkin verran ja ABC:n kahviossa jätkät puhuu että semmoset menee katsastuksestakin läpi. Näistä voin minäkin sanoa, että kyllä häikäisee kun syksyn vesisateessa tulee joku pelkät xenonsumarit päällä vastaan..  :o
Sunny GL B11 '86
Legacy GT BL5 '04

cedricfan

Vastaus laillisuudesta on tuossa ylempänä vasta kolmeen kertaan.
EI OLE LAILLISIA MISSÄÄN HALOGEENI-UMPIOSSA.
Niissä kun ei ole siinä lasissa sitä D-kirjainta e-merkinnän vieressä.

Sumuvaloja ei yleensä edes katsota katsastuksessa, siksi jää helpommin huomaamatta. Voin vain kuvitella kuinka sokkona moisten käyttäjä ajaa, kun auton välittömässä läheisyydessä on voimakkaan kirkasta ja siellä minne valoa pitäisi saada ei ole. Hämäräsokeus...
Tai sitten valot suunnataan sumuvaloksi järjettämän ylös, sokaisukorkeudelle.

Oikeesti D-hyväksyttyjä lisäpitkiäkin saa, eikä tarvi ihmetellä minne laittaa ballastit ym. Tosin niilläkin on tuo hämäräsokeuden ongelma kun vaihdetaan takaisin halogeeneille lyhyille.
Se yleisin ongelmahan on nimenomaan lyhyiden valokiilan loppuminen kesken, valoa ei riitä niin pitkälle ja tarpeeksi paljon kuin pitäisi ja voisi. Toisaalta se voitaisiin korjata jo piirrustuspöydällä hyvillä umpioilla, kunhan muotoilija & kustannuspuoli eivät rajoittaisi. Ja toisaalta kun ne ovat valmiiksi huonoja umpioita on esim näillä xenoneilla korjailu vieläkin tuhoon tuomitumpaa...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Tero-75

LainaaNäistä voin minäkin sanoa, että kyllä häikäisee kun syksyn vesisateessa tulee joku pelkät xenonsumarit päällä vastaan..  :o
Tiedät siis miltä muista tuntuu kun sinä tulet vastaan niiden "H4-sekundaxenonien" kanssa... >:(
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Jylppy

Lainaa
ja valoissa on automaattinen korkeudensäätö (Hellalta taitaa saada jälkiasennettavaa 250€) ja valoissa on pesurit.

Tähän viitaten:

Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja – ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.

• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.

• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).

• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.

Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta.


http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83-E31E-4CAA-B4E5-1AD3DAC298C2/0/LTT200604.pdf
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

Sen verran täytyy kyllä tuossa pesuriasiassa olla xenonistien puolella, että jostain täytyisi löytää siihen olemassa oleva porsaanreikä. Se meinaan on, mutta en ole jaksanut/viitsinyt/ehtinyt etsiä. Suomessahan oli Ruotsin (ja kait Ougadalougoun) lisäksi pesurivaade 80-luvun alkuun saakka. Sitten tulimme onneksi osaksi Eurooppaa ja pakko poistui, kunnes se palasi xenoneitten yhteyteen. Mutta väliin jäi aivan varmasti jokusen vuoden aukko. Tosin sen verran aikaiseen 90-lukuun ettei montaakaan autoa saanut e-merkityillä ja D-käyttötarkoitushyväksytyillä umpioilla. Mutta olen ollut itse seuraamassa erään käytetyn auton maahantuontikatsastusta, jossa ko aika kaivettiin esiin, kun pesurit puuttui, eikä niitä myöskään vaadittu :o :-? :-/

Enivei, ei muuta yleensä itse asiaa. Eli sitä, että umpion hyväksyntä puuttuu, eikä sitä löydy ns muutospolttimostakaan, ainakaan väärentämättömänä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV