Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Miten alustan suoja-käsittely kannattaisi tehdä?

Aloittaja AnttiJL, syyskuu 21, 2009, 22:10:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Niin että nyt kun lomautus-lappu läjähti ajattelin aloittaa
auton (Sunny N13) pohjan läpikäymisen.
Pohjasta löytyy ne vakiopaikat eli ruostetta löytyy ainakin
noista jalkatiloista.

Kannattaako kaikki alusta-massa rapsutella irti?
Onko kannattavaa ostaa hiekkapuhallus-settiä tuohon?

Onko järkeä puhdistaa koko pohja niin hyvin että voisi
maalata koko pohjan 2k epoksilla?
Toimiiko nuo ruiskut vaakatasossa/ylösalaisin?

Kannattaako ennen tuota massaa,ruiskuttaa kotelosuoja-ainetta?
Jostain luin että nuo alusta-mömmöt tulisi lämmittää ennen ruiskutusta. Pitääkö paikkansa? Eikai pohjaa tule millään lämmittää ennen ruiskutusta?

Onko väliä sillä käykö auton näkyvät pellit ruosteesta läpi (hionta, kittaus, maalaus ja lakkaus) ennen vai jälkeen alustan käsittelyn?

take

Homma pitää aloittaa perusteellisella pesulla ja kuivauksella.

Kuivauksen jälkeen korjataan kaikki ruosteet mitä massan alle olisi jäämässä. Ehkä helpoin kääntää auto kyljelleen ja alkaa rapsutella. Ihan rälläkkä ja siihen teräsharja toimii tosi hyvin. Murulaikka "neekerintukka" sitten jos haluaa hifistellä. Ehkä pintapeltien kanssa sitten parempi. Kaikki irtonainen massa myös rapsutellaan pois. Jämäkästi kiinni oleva massa on vielä ok joten sitä ei ole suurta tarvetta poistaa. Pellille hiotut kohdat maalataan vaikkapa sinkkimaalilla/happovärillä ja sitten kulutusta kestävällä maalikerroksella. Sitten koko pohja ruiskutetaan kotelosuoja-aineella esim. dinitrolin ML ja kotelot käydään läpi samalla. Mitä hienompana sumuna sen saa koteloihin sitä parempi on levittyvyys. Se tunkeutuu joka paikkaan ja pehmittää vanhaa massaa ja toimii tartuntapohjana.

Lopuksi alustamassa ruiskutetaan yhteen tai muutamaan kertaan riippuen paljonko sitä joutuu ohentamaan. Itse suosin tinnerillä ohentamista mieluummin kuin kuumentamista. Ohennettuna saa ohuen kalvon kerrallaan monta kertaa. En tiedä onko monta ohutta kerrosta parempi kuin yksi paksu, mutta siltä vaan tuntuu. JA lopuksi sitä massaa saa olla kohtuullisen paksulti pohjassa. Ohuen massan alta löytyy aina ruostetta ja paksun massan alta puhdasta peltiä. Itsekin kaipaisin kokemuksia onko jotain eroa tehdäänkö se paksu kerros yhdellä ruiskutuksella vai useammalla ohuella kerroksella.

AnttiJL

Ok. Muistaakseni auton kyljelleen saattamiseksi tarvittiin sellaisia
J:n mallisia rautoja. Ei kellään helsinki-vantaa-espoo alueella olisi sellaisia lainata?
Tai muuten antaa ideoita auton kyljelleen saattamiseksi.
Jos joku oikeen avulias aatu haluaa auttaa auton kyljelleen saamiseksi niin on tervelullut! Korson läheltä auto löytyy (yv:llä tavoittaa). Itse saan kyllä pohjan rapsuteltua...


Suojaako auton kylkiä finnfoam levy (5cm paksu) vai pitäiskö
ostaa pehmeämpää styroxia?

Kaikki nesteethän pitääpi poies valuttaa?
Siis jäähdytinnesteet ja jarrunesteet. Entä moottoriöljy ja vaihteistoöljy?
Mitenkäs bensan laita?
Eihän moottori/vaihteisto voi tuosta epänormaalista asennosta ottaa
nokkiinsa?

Cedricisti

Maksaako se nyt oikeeasti vaivaa alkaa N13 Sunnyä laittamaan noin tiptop kuntoon.

Sitä fyrkkaa menee myös sen auton muuhun kunnossapitämiseen, esim nivelet emissiosysteemit, latauslaittet, starti, akku jne + öljyt ja bensat.
Toki ymmärrän jos on tosiharrastaja joka aikoo autoa pitää liikenteessä vielä seuraavat 20 vuotta ut itse moisen homman tehneenä muine peltitöineen, en tekisi toista kertaa, valitettavasti.

alfadatsun

LainaaMaksaako se nyt oikeeasti vaivaa alkaa N13 Sunnyä laittamaan noin tiptop kuntoon.

Sitä fyrkkaa menee myös sen auton muuhun kunnossapitämiseen, esim nivelet emissiosysteemit, latauslaittet, starti, akku jne + öljyt ja bensat.
Toki ymmärrän jos on tosiharrastaja joka aikoo autoa pitää liikenteessä vielä seuraavat 20 vuotta ut itse moisen homman tehneenä muine peltitöineen, en tekisi toista kertaa, valitettavasti.
Ei kaiken toiminnan tule perustua pelkkään järkeen, onneksi  ;)
Lapsiakin tehdään mailmaan aivan vahingossa  ::)

Cedricisti

Lainaa
Ei kaiken toiminnan tule perustua pelkkään järkeen, onneksi  ;)
Lapsiakin tehdään mailmaan aivan vahingossa  ::)

Hyvä iltaa AD!

Mut onneks kortsut on halpoja  ;) :)

Datsuuna

Voisin tuohon minäkin jotain kommentoida, mutta en JAKSA ENÄÄ !!
                 ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

take

LainaaOk. Muistaakseni auton kyljelleen saattamiseksi tarvittiin sellaisia
J:n mallisia rautoja. Ei kellään helsinki-vantaa-espoo alueella olisi sellaisia lainata?
Tai muuten antaa ideoita auton kyljelleen saattamiseksi.
Jos joku oikeen avulias aatu haluaa auttaa auton kyljelleen saamiseksi niin on tervelullut! Korson läheltä auto löytyy (yv:llä tavoittaa). Itse saan kyllä pohjan rapsuteltua...


Suojaako auton kylkiä finnfoam levy (5cm paksu) vai pitäiskö
ostaa pehmeämpää styroxia?

Kaikki nesteethän pitääpi poies valuttaa?
Siis jäähdytinnesteet ja jarrunesteet. Entä moottoriöljy ja vaihteistoöljy?
Mitenkäs bensan laita?
Eihän moottori/vaihteisto voi tuosta epänormaalista asennosta ottaa
nokkiinsa?
Sen alemman puolen ovet ja lokasuoja pois. Kolme rengasta alle A, B ja C-pilarien kohdalle. Siis ilman vannetta olevia renkaita. Sitten vaan pitkä kakkosnelonen pohjan alle ja trukkipiikeillä nostaa ja työntää ja siitä se kellahtaa.

Akku pois ja moottoriöljyt pois. Tai bensakoneessa ole niin välttämätöntä ottaa moottoriöljyjäkään pois. Toki jos vaihteistoöljyn vaihto on ajankohtainen niin senkin voi laskea pois. Muut nesteet pysyy kyllä sisällä. Jos tankin korkki suhahtaa aina kun tankkaa niin ei bensojakaan tarvitse poistaa sillä järjestelmä on suljettu ja tiivis. Jos suhausta ei kuulu niin jossain pieni vuoto vaikkei näykään päällepäin ja silloin kannattaa bensat ottaa pois. Tietysti perusteellinen suojaus ylettyy myös tankin päälle jolloin tankin irrotus on asiallinen toimenpide.

Eikä moottori/vaihteistokaan ota nokkiinsa kunhan muistaa sammuttaa koneen ennen kaatoa. Voipi laakerit jäädä ilman voitelua kun öljyt valuu toiselle kyljelle ja öljypumppu imee ilmaa. ;)

valpas

LainaaVoisin tuohon minäkin jotain kommentoida, mutta en JAKSA ENÄÄ !!
                 ;D
Vähän sama täällä.  :D
Tuosta asiasta on kirjoiteltu paljon, ja ilmeisesti jäsenten puolella.
Pitäs varmaan koota kaikki jutut yhteen, ja tehdä siittä joku järkevä asiapaketti, ettei aina tarvis kirjoitella uusiksi.

AnttiJL

Kannatan, jos nyt saan auton kumoon ja alan tota laittelee ni voin laittaa tänne kuvia. Voitte sitte fiksumpina antaa vinkkejä tjms.
Siis jos saan auton kyljelleen...
Tota taken mainitsemaa trukkia kun ei ole  ;) , ja aika suuritöinen
hommahan on... On tosin toinenkin auto käytettävissä, ni eihän
tota sunnya vähään aikaan tarttiskaan...

Ite kuvittelin aluks että auton alla makaamalla saisin k.o homman tehtyä...

Tosin jos hitsattavaa tulee ni sit on peukalo keskellä kämmentä
eikä varaa mig-koneeseenkan ole...

Mies

LainaaKannatan, jos nyt saan auton kumoon ja alan tota laittelee ni voin laittaa tänne kuvia. Voitte sitte fiksumpina antaa vinkkejä tjms.
Siis jos saan auton kyljelleen...
Tota taken mainitsemaa trukkia kun ei ole  ;) , ja aika suuritöinen
hommahan on... On tosin toinenkin auto käytettävissä, ni eihän
tota sunnya vähään aikaan tarttiskaan...

Ite kuvittelin aluks että auton alla makaamalla saisin k.o homman tehtyä...

Tosin jos hitsattavaa tulee ni sit on peukalo keskellä kämmentä
eikä varaa mig-koneeseenkan ole...


Voin melkein lyödä pääni pantiksi,että ruostereikiä tulee löytymään  ;)

Mulla on tarvittaessa ja sovittaessa Mig,mikä liikkuu suuntaan jos toiseenkin.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

chevy2.8d

#11
Lainaa
Vähän sama täällä.  :D
Tuosta asiasta on kirjoiteltu paljon, ja ilmeisesti jäsenten puolella.
Pitäs varmaan koota kaikki jutut yhteen, ja tehdä siittä joku järkevä asiapaketti, ettei aina tarvis kirjoitella uusiksi.

jos asiaakyselevän allekirjotusta lainaan "http://www.puuverstas.net
http://www.woodworkersshop.net" niin miksei lankusta tukevat pitkät ja korkeat ajorampit joille saisi ajaa ainakin talvikumeilla autonniin että on istumakorkeus toisessa päässä vuorollaan. riittävät topparit ja kaatumistuet. mulla on huonoja kokemuksia auton kaatamisista (mielenkiinto loppuu sillä hetkellä) ja ovien irrottelu muuten vaan on sama juttu ::)

ei siis näin

Mies

Lainaa

jos asiaakyselevän allekirjotusta lainaan "http://www.puuverstas.net
http://www.woodworkersshop.net" niin miksei lankusta tukevat pitkät ja korkeat ajorampit joille saisi ajaa ainakin talvikumeilla autonniin että on istumakorkeus toisessa päässä vuorollaan. riittävät topparit ja kaatumistuet. mulla on huonoja kokemuksia auton kaatamisista (mielenkiinto loppuu sillä hetkellä) ja ovien irrottelu muuten vaan on sama juttu ::)

ei siis näin


Joo kyllä sitä helpolla rakentelee luiskan millä saa auton ajettua suht kyljelleen.

Mulla oli vasta kyseinen konsti B11 wagonin kanssa käytössä tänä kesänä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

AnttiJL

#13
Juu, no toi liuskan käyttö tuntuu kyllä aika hyvältä idealta. Ei tullut mulle mieleenkään aluksi. Säästää kyllä aikaa jos ei tarvii ovia irrotella...

Hieman outo olisi siis seuraava kysymys:
Millaiseen kulmaan (asteissa) N13 uskaltaa ajaa/kallistaa?
Tuosta tiedostahan saisi sitten kätevästi laskettua tuon rampin maksimi korkeuden. Ei sitten sitä ainakaan yli vahingossa kallista.

Rasittuuko jokin paikka liiallisesti tuossa kallistuksessa? Kyljelleen kaadossahan rasitus on vain hyvin lyhytaikainen, kun taas tuossa ramppi/liuska mallissahan rasitus on jatkuvaa.

Ulospääsyhän voipi sitten olla oma juttunsa  ;D
Kannattanee siis ekaks yrittää työntää autoa siihen rampille, vai? Sitten tosiaan kannattaa varmaan laittaa niitä stoppareita siihen suuntaan johon auto on kallellaan, ettei rapsutuksen lomassa auto kaadu...

Nyt onkin tullut hyviä vinkkejä ja saa niitä toki lisääkin kertoa.

Pitäisikö mun sitten aloittaa uusi aihe, kunhan auton tuohon rampille tai kyljelleen saan? Siihe sitte kuvien kera kommenttia ja neuvoja. Saataisko siitä sitte sellainen yleisohje tuohon pohjan käsittelyyn?

Kiitos vastauksistanne!

PS. Hei, Cherrymies, jos tosiaan olisit tarpeen vaatiessa valmis lainaamaan mig:iäsi, niin olisin toki valmis jotain siitä maksamaan.

PPS. Tai jos jollain on edullisesti kaasu-mig myytävänä niin voisin ostaa. (Kaasuttomillahan ei tee peltitöissä mitään. Vai?)

OH2KV

#14
LainaaJuu....clip....

PPS. Tai jos jollain on edullisesti kaasu-mig myytävänä niin voisin ostaa. (Kaasuttomillahan ei tee peltitöissä mitään. Vai?)

Mä olen räkinyt hitsit kaasumighitsillä, mutta ilman kaasua ydintäytelangalla. Onkos tallipaikka käytettävissä? Siellä kaasuhitsi puoltaa paikkansa, ulkosalla kaasu menee taivaan tuuliin. Ja kun itsellä ei tallia ole, muutin suuttimet ydintäytelangalle.

Jos joku jaksaa N13 Nissanin säilyttää, se on kannustettava ajatus, alkaa olla harvinainen tuokin 10 vuoden päästä.

Totta kai näitä pitää säilyttää uudempiakin. Hitto, kun olisi talli, voisi säilytellä tuota omaa N13 paremmissa olosuhteissa.

Kaasun kanssa oikeissa olosuhteissa saa tietysti parempaa jälkeä aikaan. Olosuhteiden vankina vain vaikea valittaa.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

AnttiJL

Ei mullakaan tallia ole. Sellainen pressukatos, jossa ajattelin nämä massat irti rapsutella. Hitsaamista en taida uskaltaa, vaikka onkin hyvin raskasta pressukatetta tämän putkirungon päällä.
Kaksin se piti appiukon kanssa kantaa, vaikka kokonsa puolesta yksinkin olisi mennyt. Saattaa se silti roihahtaa, jos sopiva knööli kuumana lentää...

Muutit suuttimet? Olikos se niin että tolla pitää olla napaisuus päinvastoin kuin kaasua käyttäessä? Missä tapauksessa tulisi tuota koritinaa käytellä? Elektroniikka-asentajan lyhyellä oppimäärällä juotokset on 110% hanskassa  ;)

matti.l

Lainaa

Hieman outo olisi siis seuraava kysymys:
Millaiseen kulmaan (asteissa) N13 uskaltaa ajaa/kallistaa

Laitat tyttöystävän "jos ei ole niin lainaa jonkun kaverisi muijaa" autoon istumaan kallistamisen ajaksi,sit kun kuuluu kirkunaa,että kaatuu,niin siitä voi nostaa vielä puoli metriä. ;)
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

AnttiJL

Joissain paikoissa on käytetty koritinaa (sitä ennen tinapohjustetta)
pellinpalasten kiinnittämiseen. Miten on, eikös tuosta jatkuvasta tinasaumasta tule yhtä kestävä kuin "piste sinne toinen tänne" -menetelmällä hitsattuna?
Ei sitten tartu ruoste pintaan millään (tai siis tinaan).

Näitä tinankäyttäjiä löytyypi seuraavien linkkien takaa...
http://lipas.uwasa.fi/~pvs/ruostepaikkaus/
http://www.motonet.fi/phpBB/viewtopic.php?f=39&t=2846&sid=481dae249ede1398e1394f033b701160

chevy2.8d

#18
koritinaa käytetään pakkelin sijasta. ei ole kyse juottamisesta...

tuo kallistuskulma selviää hyvin tuosta minun linkistä. ei sitä vahinkossa liian vinoon aja... :D

ydintäytelanka kone gern 165 on ollu käytösssä 6vuotta ja appiukon pienempi kaasuton oli lainassa ennen sitä ja en muista kuinka monta autoa sitä onkaan sillä tullut leimalle harsittua kasaan. :D

AnttiJL

Jos meinasit tolla linkilläs sitä kuvaa jossa jamppa hitsaa
ugandalaista vw:tä, niin mulla oli kyllä ajatus jyrkemmästä kulmasta  :D

Jaa että halpa ydintäyte-hitsikonekin voisi olla hyvä?
Puuilossa olis Einhelin ydintäyte-kone 139€, eli aika edullinen.
Pitääpä harkita...

Tinauksesta hulluna ideana oli se että tuossa ekassa linkissä
on jamppa laittanu paikkapeltiä kiinni tinaamalla.
Oishan se helpompaa ja halvempaakin, mutta ei liene luvallista.

chevy2.8d

LainaaJos meinasit tolla linkilläs sitä kuvaa jossa jamppa hitsaa
ugandalaista vw:tä, niin mulla oli kyllä ajatus jyrkemmästä kulmasta  :D

Jaa että halpa ydintäyte-hitsikonekin voisi olla hyvä?
Puuilossa olis Einhelin ydintäyte-kone 139€, eli aika edullinen.
Pitääpä harkita...

Tinauksesta hulluna ideana oli se että tuossa ekassa linkissä
on jamppa laittanu paikkapeltiä kiinni tinaamalla.
Oishan se helpompaa ja halvempaakin, mutta ei liene luvallista.
suosittelisin auton kallistamista poikittaisakselinsa suhteen eikä pituusakselinsa eli kyljelleen. pienemmät riskit, stabiili. kynnyksien /pyöräkoteloiden paikkaus ainoastaan kallistamalla

pohjan reiät ydintäytelangalla auton sisäpuolelta, sillä hitsaus pitää nimittäin opetella uusiks jos on kaasullisella aiemmin tehnyt. pintapeltien hitsaus on hidasta ja lankaa menee, bilteman lanka on parempaa.
sulapisara ei meinaa mennä sinne minne toivoisi, pitää seurata koko ajan lasin läpi. lakihitsi altapäin on ongelmallista. takaiskaritornit suosittelen hattuhyllyn nurkan avaamista ja sitä kautta, jollei tykkää sularoiskeista niskassa. melko joutusaa puuhaa nimim. 22asteen pakkasessa tuollaisen hitsanneena ;D

AnttiJL

Ok. Kovin helppoa asentoa tuolla ei saada pohjan käsittelyyn... Vai olisinko väärässä?
Pitääpä harkita tuota auton kallistusta. Tunkki ja pukit löytyy, mutta eihän sillätavalla saa autoa kovinkaan kallelleen. Menee vissiin kuitenkin maassa makaamiseksi...

Minkä paksuisella langalla olet hitsaillut noita peltejä?
Tuohon Einhelliin menee vain 0,9mm paksu. Tuntuu aika paksulta langalta peltihommiin... Luulis että virran tulee olla noin paksulle langalle aika suuri ja se sitten polttais reiän peltiin...

chevy2.8d

LainaaOk. Kovin helppoa asentoa tuolla ei saada pohjan käsittelyyn... Vai olisinko väärässä?
Pitääpä harkita tuota auton kallistusta. Tunkki ja pukit löytyy, mutta eihän sillätavalla saa autoa kovinkaan kallelleen. Menee vissiin kuitenkin maassa makaamiseksi...

Minkä paksuisella langalla olet hitsaillut noita peltejä?
Tuohon Einhelliin menee vain 0,9mm paksu. Tuntuu aika paksulta langalta peltihommiin... Luulis että virran tulee olla noin paksulle langalle aika suuri ja se sitten polttais reiän peltiin...

0,9 lanka on onttoa ja siellä sisällä on se tavara jota hitsauspuikossa on pinnassa. sillai herkällä liipasinsormella pulssittamalla vuoron perään paikka aineeseen ja hitsattavaan kohtaan sulaa kuljettaen ja muistaen että lankaan tulee jatkuva virta halpiskoneissa.

siinä sitä oppii kun katsuri aluks kaivaa hitsaukset auki.

AnttiJL

Kellään kokemuksia Zinga-sinkkipinnoitteesta?
Taitaa tossa pohjan käsittelyssä olla niin kova homma
että jos ostas hiekkapuhallus-laitteen biltemasta ja vetäis
samalla tota Zingaa pohjaan. Saattaahan tuo olla jotain aivat
shittiäkin...

Mitähän tarkoittaa käytännössä tuo seuraava vaatimus hiekkapuhalletun pinnan laadusta: "Ra 12.5 karkeusaste"?

Jos nyt hiekkapuhaltamaan alan niin pitäiskö sitte suojata jotain
muutaki ku jarrut ja ilmansuodatin? Koteloiden reikiin vissiin tulpat?


Kuinkas pahasti tuo pöllyää? Painepesuriin sais kyllä vesihiekkapuhaltimen noin 60€:n hintaan, sehän ei pöllyä mutta saattaapi edesauttaa ruostumisen alkamista.

JaniS

Eikös tommosen auton nyt esim:4 täys kasvusta äijää kampea kylelleen hartia voimin?

AnttiJL

Juu, eiköhän. Sitten jos vielä tarpeeksi pitkiä koolinkeja käyttää apuna niin eiköhän se mene kahden jampan voimillakin.
Tuo oven irroitus vähän vaan mietityttää...

Mitens sitten tuon saa takas neljälle pyörälle? Katostahan ei visiin paljoo voi tuuppia, menee vielä lommoille....

AnttiJL

Katsokaapas mitä joku on näppäränä keksiny:
http://www.accessiblesystems.com/et/et.php

Tollanen mulle kans! Ei vaan oo noin paljoo rahaa laittaa  >:(

mikan

LainaaJuu, eiköhän. Sitten jos vielä tarpeeksi pitkiä koolinkeja käyttää apuna niin eiköhän se mene kahden jampan voimillakin.
Tuo oven irroitus vähän vaan mietityttää...

Mitens sitten tuon saa takas neljälle pyörälle? Katostahan ei visiin paljoo voi tuuppia, menee vielä lommoille....

Yksin olen tyhjää koria pyöritellyt ympäri pihaa. Takaisin pyörilleen on kevyempi kääntää kuin katolleen, nimimerkillä ajettiin liian kovaa mutkaan. Heh, tosin se kyllä kääntyi katolleen ilman lihasvoimia.  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

JaniS

LainaaJuu, eiköhän. Sitten jos vielä tarpeeksi pitkiä koolinkeja käyttää apuna niin eiköhän se mene kahden jampan voimillakin.
Tuo oven irroitus vähän vaan mietityttää...

Mitens sitten tuon saa takas neljälle pyörälle? Katostahan ei visiin paljoo voi tuuppia, menee vielä lommoille....

Mikäs ovessa mietityttää? Eihan se ole kuin 4 pultilla kiinni...
Pyörilleen kai saa helpolla koska kaikki mikä menee ylös tulee myös alas.. :D
Voihan sitä muualtakin tuupata ku keskeltä kattoo! Esin:reunoilta.

alfadatsun

Lainaa

Hyvä iltaa AD!

Mut onneks kortsut on halpoja  ;) :)
Asiaan pätee pari tarkennusta, niitä kortsuja ei vain aina ole tarvittaessa mukana, ja kun se seisoo tuppaa veri pakenemaan alapäähän, kolmas paljaalla se vaan on parempaa  :-X