Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Vetokoukun ja sähköjen asentamisesta....

Aloittaja AnttiJL, syyskuu 10, 2009, 14:38:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Eli olen asentamassa, Nissan Sunnyyn 1990 HB 3-ovinen, vetokoukkua.
Onko jotkut kiristysmomentit noille pulteille?
En ole vielä aloittanut vetokoukun kiinnittämistä, mutta haluaisin saada sen yhteen putkeen tehtyä. Tylsää olisi asennus-vaiheessa
odotella vastauksia...
Onko suositeltavaa reittiä vetää sähköt ryöstö-liittimillä?
Siis niin että ei tarvitsisi peltiin tehdä reikiä...
Millä tavalla nuo sähköt yleensä vedetään, onko siis välttämätöntä
tehdä peltiin reikää?

take

Tuosta sähköjen vedosta niin ensinnäkin heität ne rosvoliittimet niin pitkälle ettet enää ikinä löydä. Ongelmat voi välttää vaikka niin että katkaisee johdon ja siitä haaroittaa kutistejatkolla. Toinen tapa jos haluaa joskus purkaa asennuksen mahd. siististi on tehdä takavalojen liittimien väliin omat jatkojohdot joista suoraan liittimistä haaroittaa. En nyt muista miten N13 sunnyssä menee systeemit mutta vanhoissa oli ainakin tavan 6,3mm lattaliittimillä valot kytketty joten niiden väliin onnistui jatkojohdon teko helposti.

Sähköjen reitityksestä niin kannattaa etsiskellä jos jostain löytyisi kumitulppa tai läpivientikumi valmiina. Siitä on helpoin vetää. Varapyöräkotelon pohjatulppaa ei kuitenkaan kannata käyttää tähän. Kyllä joissakin autoissa joutuu poraamaan reijän kun mistään ei saa vedettyä muuten.

AnttiJL

Kiitos tiedoista, tuo Feloxin vetokoukku kiinnitetään
kuten Brinkin. Eli hinaus-silmukoiden pultteihin.
Tässä Feluxin mallissa nuo reijät joiden läpi pultit tulevat
ovat soikeita vasen/oikea -suuntaan (kuten Brink).
On vielä kolmannetkin reijät, jotka ovat kohti keulaa. Siis yhteensä
kolme reikää per puoli.

Ohjeen mukaan tuota kolmatta reikää varten tulisi porata rungon
läpi ensiksi 11mm terällä ja suurentaa reikää 17mm terällä. Asettaa
holkit reikiin ja sitten kiristää läpi pultit.  :o
Tuntuu todella pöljältä alkaa poraamaan mitään... Tulee taas muuten
otollisia ruosteen-alkupaikkoja. Brinkin vetokoukku-ohjeessakaan
ei moista reikää mainita. http://www.brink.eu/download_manual.php?id=721

Onkohan tuon reiän poraaminen nyt kuitenkaan niin tarpeellista?
Alappa nyt sitten kahden reiän takia ostamaan 17mm metalliterää,
jolla olisi vieläpä 10mm varsi (isompi ei akkukoneeseen mahdu)...
Saman ostoksen joutuisin tekemään 11mm terän kohdalla...
Tuntuu tosi omituiselta tuo ohje, siinä vieläpä mainitaan:
"Koukkua mallina käyttäen porataan koukun etummaiset reijät auton
runkopalkkiin lävitse, 11mm terällä sisäpuolelta isonnetaan 17mm: seksi väliholkkeja varten."

Eli tuosta päättelin että kaiken läpi tavaratilan puolelle ja sitten
tavaratilan puolelta 17mm:n terällä... Tuntuu todella pöljältä.

Ohjeessa mainitaan: "Huom. Muista poistaa alustamassa
kiinnityskohdista huolella" Miksi? Litistyisikö tuo massa ajankanssa
niin että pultit ei enää pitäisikään? Eihän se nyt ole kovin vaikeata
vaikka ensimmäisen vedon jälkeen kiristää uudelleen...

Momentiksi mainitaan 5Kpm, onko tuo 50Nm?
Ainakin brinkin ohjeissa momentti on 53Nm...

On muuten noiden hinaus-silmukoiden mutterit todella tiukassa...
Ja pitkän matkaa. Huomenna pitää käydä Biltemasta ostamassa
sellainen 6-sivuinen "RoundCorner" hylsy. Veti meinaan Bilteman
Multi-sarjan hylsyillä pyöreeks. Pakko kyllä muuten kehua noita
multi-sarjan hylsyjä, ei ole yhtäkään pulttia pyöristäny tätä ennen.
Liekö sitten nämä pultit tavallista pehmeämpiä, joko valmistajan
puolesta tai sitten ruosteessa  ;D

Anteeksi pitkästä viestistä...

Jylppy

Lainaa
Onkohan tuon reiän poraaminen nyt kuitenkaan niin tarpeellista?
Alappa nyt sitten kahden reiän takia ostamaan 17mm metalliterää,
jolla olisi vieläpä 10mm varsi (isompi ei akkukoneeseen mahdu)...
Saman ostoksen joutuisin tekemään 11mm terän kohdalla...

Biltemasta askelpora 6-20mm 19,99€ (tuotenro 19284)

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=19284.htm&tuote=19284&ryhmaid=147

On meinaan näppärä vekotin moneen muuhunkin poraukseen.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

take

Lainaa
Ohjeessa mainitaan: "Huom. Muista poistaa alustamassa
kiinnityskohdista huolella" Miksi? Litistyisikö tuo massa ajankanssa
niin että pultit ei enää pitäisikään? Eihän se nyt ole kovin vaikeata
vaikka ensimmäisen vedon jälkeen kiristää uudelleen...
Se massa tosiaan litistyy siellä ja pultit löystyy. Kuka viitsii ensimmäisten vetojen aikana parin kilsan välein pysähdellä kiristelemään pultteja? Kaavi massat pois vaan. Väliin vaikkapa ohutta kotelosuojaa kuten dinitrolin ML tai vastaava. Paremman puutteessa myös vaseliini menettelee kun tuollaisesta välistä ei pääse huuhtoutumaan pois. Ja jos irrotusta ajattelee niin kaikkiin kierteisiin kotelosuojaa tai vaseliinia niin saa toistekin auki jos tarvii.

Mulla on joku koukku N13 HB malliin olisko ollut Kovil ja en ole ehtinyt asennukseen perehtyä vielä. Ja nyt olis myynnissäkin nuo joten en taida enää edes jaksaa perehtyä. Mutta molemista päistä se tulee kahdella pultilla kiinni joten kummalliselta kuulostaa.

cedricfan

Jep, kyllä se masssa pitää tosiaan saada pois, muuten vedon rynkytys vatkaa kiinnitykset muusiksi ja koukun löysälle.
Se kahden reijän juju on siinä että ensin tehdään pultille läpireikä. Sitten toinen pää suurennetaan, jotta reikään saadaan tukiholkki. Ilman holkkia pultin kiristys saattaa vetää palkin mutkalle.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiJL

Eli tuo kolmas "holkillinen" reikä, joka siis pitää porata, on
välttämätön ja tarpeellinen? Vaikka Brinkin vetokoukussa
ei edes moista kohtaa ole?
Tuntui vaan hieman oudolta että toisen valmistajan koukku
pysyy 4kpl pulteilla ja suomalaiseen kokonaan hitsattuun vaaditaan
samat 4kpl + vielä 2kpl poraamalla tehtyä...

cedricfan

On ja on. Katsoitko vetomassat? Brink saattaa sallia kevyemmän massan. Toisaalta suomalaiset koukut on pruukattu mitoittaa 110% kestäviksi.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiJL

Brinkillä 1000kg ja Feloxilla 1300kg.
Jännä kun Sunnylla saa vetää muistaakseni jotain 400kg...
Hieman on ylimitoitettua...
Taidanpa vetää vain noilla hinaussilmukoiden pulteilla.
Sanoisiko katsastusviranomainen jotain?

cedricfan

400kg lienee jarruton. Ja sanoo jos huomaa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiJL

Ok. No eipä tule jarrullista vedettyä. Pitää vähän tutkailla tuota
reiän kohtaa, että minne tulisi tavaratilassa... Arvelluttaa kyllä koko
homma.
Kehotan muuten tarkastamaan kaikkia nuo pultit, tai siis niiden
koot. Oli nyt selvästi isommat pultit tullu Feloxilta, ei siis mahdu.
Pitääpi hakea huomenna k-raudasta oikean kokoiset pultit...
Ärsyttää... No olen kyllä kuullut että nuo Feloxin koukut olisivat
myös herkkiä ruostumaan, joten olisi varmaan ollut liian täydellistä
olettaa saavansa sopivat osat ;)

AnttiJL


Daset

LainaaNoihin varmaan riittää 8.8 pultit?

kyllä minä laittais 10.9 pultit, ei ne kovin paljoo kalliimpia ole.
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

AnttiJL

Juu, pitänee hommata moiset. Mutta mistäs sellaiset saisi huomenna,
siis lauantaina Helsinki-Vantaa akselilta? (Mielellään idästä)
Biltemassa on vain 8.8:a ja nettikaupasta ei ehdi huomiseksi saada.
Vantaan kiloruuvin sivuilla ei ollu aukioloaikoja...

valpas

#14
Lainaa

kyllä minä laittais 10.9 pultit, ei ne kovin paljoo kalliimpia ole.
Jos kitkavoimaa pitää saada lisää, niin sitten vois harkita 10.9 pultteja, ja muttereita (mutterit vois aina olla kovia, pysyy kierre parempana).
Jos kuormitus tulee pultin suunnassa, niin kova ruuvi ei kestä niin hyvin "renkutusta", kuin 8.8.
8.8 ruuvi on parhaiten väsyttävää kuormitusta kestävä ruuvi.

Jos ruuviliitoksen kestävyyttä haluaa parantaa, niin ainoa tie on pidentää ruuvin venymäosuuden pituutta, eli holkki ruuvin kannan, tai mutterin alle.
Näiden juttujen parissa on puuhasteltu noin 40 vuotta......
Niin, ja ruuvi pitäisi aina kiristää siihen sen ruuvin vaatimaan (koko, lujuusluokka, ja kierre) esikiristysmomenttiin.
Löysä ruuvi ei siirrä voimaa niin, kuin voisi, ja hallitsemattomasti myötörajan yli kiristäminen aiheuttaa katkeamisvaaran.
Noissa vetokoukuissa on käytännössä ruuvit ylimitoitettu jonkun verran, koska tiedetään, että asennuksiakin on monen tasoisia.....

Se on hyvä juttu, että poistaa massat liitospintojen välistä (eli kaikki mitkä ajan myötä pakenisivat liitospintojen välistä pois). Oikeen kovassa paikassa myös maali on poistettava.
Minä olen laittanut aina kotelosuojaa liitospintojen väliin, ja heti tuoreena kiinni. Silloin menee rauta rautaa vasten oikeista kohdista, eikä ruostu siittä.

AnttiJL

Kävin nyt aamulla kattomassa niitä pultteja tarkemmin, niissä
luki 8.8...
Nyt sitten on tietysti täysin mahdollista että valmistajalta on liian
isojen pulttien lisäksi tullut liian "heikot". Ne pultit olivat mustia,
onko sillä värillä jokin merkitys?
Mielestäni nuo pultit joilla hinauslenkit olivat kiinni olivat kelta-
passivoituja. Joten onko haittaa jos laittaa vaikka kuumasinkityt?

AnttiJL

Nyt on koukku kiinni, sähköjä varten on sitten siellä kuljettajan
puoleisen takavalon alla reiän peittona kumitulppa, siitä saa kätevästi
vedettyä sähköt. Mattopuukolla pienehkö ristiviilto, siitä sitte läpi.
Tuohon käsiksi pääsemiseksi tulee kyllä irroittaa se lukkohaan
ympärillä oleva muovi-verhoilu.
Ihan vaan jos joku muukin etsii reittiä vetokoukun sähköjen vetämiseen.

Pultteina käytin kyllä 8.8 vahvuisia, kun kerran 10.9 vahvuudella ei
löytyny. Peräkoukun mukana tulleet pultitkin olivat "vain" 8.8, mutta
liian suurella halkaisijalla. Kai nuo 8.8 pultit kestää hyvin tuon 53Nm?

Uusi Nissanisti

Ois helppo laskea jos muistaisi ominaislujuuden tai viitsisi "kaivella"!  :-/
Kait harvoin pultit pettää jos on oikein asennettu?  :)

valpas

Sulla taitaa olla M10 ruuvit kyseessä?
Tuossa on yhden firman ohjeistusta ruuvin kiristyksestä.
http://www.ferrometal.fi/docs/teknisetsivut/teknisetsivut_ruuviliitokset.pdf

ja tuossa, jos haluat enempi paneutua asiaan
http://www.lamek.fi/BOLT_MASTER_10_SF.pdf

Ei toi ruuvin kiristäminen niin kovinvaikeeta pitäs olla.......  :)

Uusi Nissanisti

Venäläinen konsti paras?
Kun naksahtaa niin vartti takas?  ;D
Venäläinen pumppumeisseli on vasara!  :D

AnttiJL

Kyllä appiukko haukkoi henkeään, kun ekaks kiristin lyhyellä
räikällä aika napakaksi ja sitten pitkällä momentti-avaimella tohon
53Nm:iin. Joka 1/4kierroksella haukkoi henkeään ja oli: "No no eiköhän
se jo riitä. Nn-nyt ei kyl-kyl enempää.."  ;D

FieryRust

pystykö pistää ennen ja jälkeen kuvia ?
Timantit ovat ikuisia.. samoin projekti autot

AnttiJL


FieryRust

heh  :)
mä en tiiä mistä oot kuvia räpsiny mutta kiinostais nähdä lopputulos mitä oot saanu rakkaalle autollesi aikaan vetokoukun osalta.

pst.. voit laittaa ne kuvat sun appiukosta privana mulle  ;)
Timantit ovat ikuisia.. samoin projekti autot

Ville.

Terve! -96 mallin micraan tarvisi saada sähköt koukulle, mulla on -98 micran johtosarja mutta siitä ei kyllä mun mielestä mikään liitin käynyt mihinkään.
Mikähän olisi paras tapa laittaa johot vai onko jotain jäänyt huomaamatta?

cedricfan

Minkä firman johtosarja? Mikä tuotenumero? Noilla saattaisi löytyä tietoakin, kun näyttää olevan jo päävalmistajilta poistunut  nettiluetteloista.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV