Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Vauhtipyörän kevennys

Aloittaja Julmuri, syyskuu 11, 2009, 23:08:34

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Julmuri

ajattelin ihan kokeilu mielessä keventää vauhtipyörää nissanista niin kestääkö ottaa pois 1.5-2 kg? auto on nissan sunny 1.6

Uusi Nissanisti


Alppu

Lainaaajattelin ihan kokeilu mielessä keventää vauhtipyörää nissanista niin kestääkö ottaa pois 1.5-2 kg? auto on nissan sunny 1.6

LainaaMiksi?  :o
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

matti.l

Vauhtipyörän kevennyksellähän haetaan kierrosherkkyyttä,kestää varmaan ottaa tuon verran pois ,mutta samalla kannattaa huomioida keventämisen vaikutus vääntömomenttiin  ja myöskin vauhtipyörä olisi hyvä tasapainoittaa uudestaan.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Uusi Nissanisti

#4
Siis miksi tehdä koska siitä yleensä on vain haittaa ja voi hajota kesken "revityksen"?  :P
Tarkoitin lähinnä käyttiksiä, en leluja! 8-)

Tero-75

LainaaSiis miksi tehdä koska siitä yleensä on vain haittaa ja voi hajota kesken "revityksen"?  :P
Tai sitten ei... Sunnyssani oleva kone on rakennettu 2002. 2003 kesään asti palveli ainoana käyttöautona ja kilometrejä kertyi tuolloin n. 30 000km, siitä asti vain kesäkäytössä. Nyt kilsoja koneella n. 65 000km. Lähtöjä varttimalililla toista sataa, ja onpa tuo kadullakin joskus kenkää saanut.
Tehonlisäys 84hp --> 123hp, väännönlisäys 132Nm --> 164Nm. Muiden muutosten ohella vauhtipyörää kevennetty rankalla kädellä mutta järkevästi, jonka jälkeen tasapainoitettu.
Kone kokonaisuudessaan edelleen hyvässä iskussa, eikä vauhtipyörässä tai sen kiinnityksissä, eikä yleensäkään koko alakerran kanssa ole ilmennyt vielä mitään ongelmia tai poikkeavaa (laatikko ollut kolmesti irti tänä kesänä).
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Janne80

tasapainotus on todella tärkeä kun kevennellään ja modataan pyöriviä osia.. siis kestävyyden kannalta
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

Uusi Nissanisti

Lainaa
Tai sitten ei... Sunnyssani oleva kone on rakennettu 2002. 2003 kesään asti palveli ainoana käyttöautona ja kilometrejä kertyi tuolloin n. 30 000km, siitä asti vain kesäkäytössä. Nyt kilsoja koneella n. 65 000km. Lähtöjä varttimalililla toista sataa, ja onpa tuo kadullakin joskus kenkää saanut.
Tehonlisäys 84hp --> 123hp, väännönlisäys 132Nm --> 164Nm. Muiden muutosten ohella vauhtipyörää kevennetty rankalla kädellä mutta järkevästi, jonka jälkeen tasapainoitettu.
Kone kokonaisuudessaan edelleen hyvässä iskussa, eikä vauhtipyörässä tai sen kiinnityksissä, eikä yleensäkään koko alakerran kanssa ole ilmennyt vielä mitään ongelmia tai poikkeavaa (laatikko ollut kolmesti irti tänä kesänä).

En vaan oikein usko että pelkällä vautipyörän kevennyksellä tehoja lisätään, siis muissa kuin vanhoissa Zetoreissa, väännön lisäys tuntuu vielä uskomattomammalta!  :o
Mutta kerro tarkemmin jotta ei olisi pelkkä "uskonasia"?  :D
(Tosin en ole koskaan omistanut Aurinkoista, mutta olen sentään ajanut sellaisella!  :-[)

Tero-75

Lainaa
En vaan oikein usko että pelkällä vautipyörän kevennyksellä tehoja lisätään, siis muissa kuin vanhoissa Zetoreissa, väännön lisäys tuntuu vielä uskomattomammalta!  :o
Mutta kerro tarkemmin jotta ei olisi pelkkä "uskonasia"?  :D
(Tosin en ole koskaan omistanut Aurinkoista, mutta olen sentään ajanut sellaisella!  :-[)

Lainaa
Tehonlisäys 84hp --> 123hp, väännönlisäys 132Nm --> 164Nm. Muiden muutosten ohella vauhtipyörää kevennetty rankalla kädellä mutta järkevästi, jonka jälkeen tasapainoitettu.
Lukutaidon puutetta voi paikata opinnoilla. Jos taas luetun ymmärtämisessä on puutteita, sille ei voi mitään...
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

ILVES-Joe

Kevennys ei lisää tehoja eikä vääntöä tippaakaan, suorituskyky paranee koska pyöritettävää massaa on kevennyksen jälkeen vähemmän.

Ei Zetorissa ole vääntöä juurikaan mitään verrattuna muihin traktoreihin joissa on isommat moottorit, Zetorin "vääntö" perustuu isoon pyörivään massaan.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

mikan

Niin tuota vois ajatella teoreettisesti niin, että laitetaan moottoriin vauhtipyörä joka painaa vaikka 200 kg. Pistetään moottori kiertämään 6000 rpm ja nostetaan kytkin ylös. Eipä stumppaa ja hyvin loikkaa liikkeelle tai ainakin sutii jos ei kytkin luista.  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

StanLaurel

Joo mut ei se silti koneen vääntöä lisää yhtään, lisää vaan pyöriviä massoja. Vääntö on aivan eri asia eikä siihen vauhtipyörällä ole juurikaan vaikutusta.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

mikan

#12
LainaaJoo mut ei se silti koneen vääntöä lisää yhtään, lisää vaan pyöriviä massoja. Vääntö on aivan eri asia eikä siihen vauhtipyörällä ole juurikaan vaikutusta.

En minä sitä tarkoittanutkaan vaan yritin kuvata hieman samaa asiaa kuin mitä Ilves tuossa Zetorin tapauksessa.

Vaikka joku varmaan voi laskea senkin, että paljonko tuollainen 200 kilon kiivaasti pyörivä mötti saa aikaan vääntömomenttia takapyörissä kun kytkin nappaa kiinni.  ::)


t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita