Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

a moottoriin pitempi iskuinen kampiakseli

Aloittaja 00 td primera, elokuu 23, 2009, 09:11:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

00 td primera

Onko missään moottorissa semmoista kampiakselia joka kävis a14 lohkoon ja olis iskultaan luokkaa noin 86mm?Tarkoitus olisi saada joku 1.7l motti tehtyä.(Eli iskun pituus 86mm ja männän halkaisia 79mm)Tossa just olen muuttamassa a14 mottia 1.5 litraseks ja katselin että vielä mahtuis joku 4-5mm pitempi iskuinen kampura pyörimään pienellä lohkon modauksella.Moottori tulee turbo käyttöön eli viisaimmat vois kertoa onko tuo kannattavaa muuttaa kampi kulmaa nuin paljon eli tuleeko kestämään?(jos löytyy tommoinen kampura)
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

mikan

#1
A15 kampuran isku on 82 mm ja jos se hioo offsettiin 40 mm laakerilla oleville E-moottorin kiertokangille, niin saa iskua lisää lähes 5 mm. Tai sitten ottaa E16-moottorin kampiakselin, jossa on iskua 88 mm ja tekee vauhtipyörän ja hihnapyörän päihin tarvittavat sovitukset.
Mutta mikä on tavoitteena? Koska kyseessä ahdettu, niin kannattaako iskutilavuutta kasvattaa paljoa kestävyyden kustannuksella? Tehoa saa kuitenkin riittävästi(?) kun on virtaukset kunnossa ja oikein mitoitettu ahdin.

t. Mika

ps. Tiedän kyllä että tuollaisella ahdetulla E16-kampuraisella A15-moottorilla on ajettu varttimailia aikamoista haipakkaa.  :)

pps. Jos en väärin muista, niin näistäkin stroukkauksista on juttua tuolla jäsen-puolella...
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

00 td primera

Tarkoitus ois tossa jossakin vaiheessa rueta rakentaa jotain eksoottisempaa konetta ihan vaan kokeilu mielessä...vaikka kyllähän se totta on että tollanen finni mikä mulla on liikkuu jo aika ripeästi tollasella a14/1.5 ruisku turbo koneella vaikka siitä ei nyt ihan viimeisiä hepoja revitä irti,mut nälkä kasvaa syödessä ja aina pitää jotain uutta kehitellä.Tossa alku kesän minkä kerkesi ajella eka moottori versiolla niin jätti pikkusen vielä toivomisen varaa ja nyt on rakenteilla 2versio koneesta isommalla ahtimella ja suuttimilla mutta tuntuu vaan että vielä pitäs tilavuutta koneessa kasvatta että sais isomman koneen tuntua tähän touhuun.

ps.hakemus on vetämässä tonne member puolelle.
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

mikan

Voihan sitä kaikkea tietenkin rakentaa kokeilumielessä. Mullakin oli ajatuksena stroukata A15 kampura 87-iskulle tai sitten sovittaa tuo E16 kampura. Mutta tulin toisiin ajatuksiin lähinnä kiertokankien ja alalenkin koon takia.
Sama juttu on ahdetussa männän halkaisijan suhteen. 79 alkaa olla aika iso lohkon kestävyyttä ajatellen. Varttimailikilpurissa vois toki valaa lohkon täyteen, mutta ei katuvehkeessä.
Pitäytyisin pienemmässä moottorissa mielummin. Ellei sitten CA18DET keulalle... tai sitten Mazdan 13B-REW.  :)

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

00 td primera

Toi CA18DET ois hyvä laittaa keulille koska noita rupeaa saamaan nykyään jo ihan puoli ilmaiseksi MUTTA...eteen tulee vain toi laillisuus juttu ku auto on tieliikenne käytössä niin epäilen että katsastus inssi ei pidä ajatuksesta että keulassa lepää CA18DET kone ja tuskin kannattaa edes poikkeus lupaa rueta hakemaan kyseiseen rojektiin.Siis oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää a moottorin stroukkaus että olisi "laillinen" tieliikenteeseen vielä.Se on totta että kaikki tommoiset modaukset tehdään kestävyyden menettämisen kustannuksella.
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

120ZZZ

ahdetussa a-koneessa ei kannata mennä männän koossa yli 78mm.menee noi sylintereiden väliset tiivistyspinnat turhan kapeaksi.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

mikan

Lainaaahdetussa a-koneessa ei kannata mennä männän koossa yli 78mm.menee noi sylintereiden väliset tiivistyspinnat turhan kapeaksi.

Pytyt pitää tietenkin porata offsettiin, eli 1 ja 4 ulommaksi sekä 2 ja 3 sisemmäksi. Näin ei ongelma ole niin suuri vaikka olis 79 mäntä. Tietysti jos on tarkoitus käyttää liekkirenkaita, niin ahdasta on joka tapauksessa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

120ZZZ

juuri näin.vaparina 79mm tai ääritapauksessa 80mm.
Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/