Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Pelkääjän puoleinen etu-jarru laahaa Sunny -90 n13

Aloittaja AnttiJL, heinäkuu 09, 2009, 19:27:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Tuo otsikon mukainen juttu huomattiin katsastuksessa.
Kuinka iso homma on tuon korjaaminen, ehtiikö viikonlopussa?
Sain auton kyllä katsastuksesta läpi. Sanoivat vain että
palat irti ja puhdistus.  :)
Kannattaako vaihtaa  palat (molemmilta puolilta) ja jarrulevyt?

Flame

Käy hakemassa sitten jarrupalat nissanilta vaikka vähän maksaiskin. Tarvikemalleissa ei niin hyviä löydy nimittäin kuin nissanilta. Levyt löytyy motonetista tai jostain varaosapuljusta ja edullisesti, joskin itse ostaisin laadukkaat ettei käy kuten itsellä, että levyt kuluvat hetkessä loppuun ja ovat mielettömän huokoset.

Itse satulan irroitus on korkeintaan tunnin remppa (kasaus ja muut toimenpiteet sitten erikseen, tähän on siis laskettu jumittavat pultit ja muut eteen tulevat ongelmat). Liu'ut voivat jumittaa ja ne kaipaavat yleensä voitelua joskaan tuo ei ole se yleisin ongelma sunnyn etusatuloissa. Palojen liukupinnat nimittäin tuppaavat ruostumaan umpeen, jolloin palat eivät liiku kunnolla. Puhdista siis satularungosta ruosteesta täysin ne osat joissa palat tavallaan liukuvat ja laita niihin jotain tököttiä ruosteenestoon joka ei joko irtoa ollenkaan tai ei haittaa jarrujen toimintaa irrotessaan. Itse käytin aikoinaan hammasvaihderasvaa, joka pysyy paikallaan esim. rälläkän kulmavaihteessa.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

cedricfan

juu ja ei. N14sessa on tosaan tyyppivika että pala ei liiku satulassa, päät nalkkaa. Se köhnä ei lähde satulasta helpolla, pitää esim taltalla rapsuttaa pois!  Tosin tossa iässä myös liu'ut & männän kumi saattaa ahdistaa. Voiteluun (palan päät & liu'ut) keraamista tahnaa.
Ne palat: Koivunen maahantu japanilaista Kashiyaman (tjsp) palaa, on sitten laatua tarvikehinnalla!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Flame

loistavaa tietää kashiyamasta, koska aiheesta ei missään lue tai kukaan ei ole ylistyspuhetta pitänyt, joten oletus on että hyvää perustarvikepalaa ei helposti löydy. Nythän tässä sitten puhuttiin n13 eikä n14- mallista. Lieneekö sitten sama ongelma n14?
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

AnttiJL

Huomasin tuolta motonetin sivuilta että on
ainaski seuraavia rasvoja:
-CRC jarrurasva 100ml
-Jarrukumirasva 75ml
-CRC korkean lämpötilan rasva 100ml
-CRC metallivapaa-keraaminen tahna

Onkos noi kolme CRC:n tököttiä samaan tarkoitukseen, kuitenkin niin että
tuo keraaminen on paras? Mihin sitten tuota jarrukumirasvaa laitetaan?
Liukutappeihin???

Motonetistä löytyi myös sanomansa mukaan japanilaisia jarrupaloja, mahtaako olla
noita suositeltuja? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=22-1624

Jarrulevyistä ei sitten löytynytkään japsi-mallia, mutta ehkäpä Motonetin vakiot
välttää... Vai saisko Hessumobiilista paremmat, pyytämällä tai muutenki.

cedricfan

Metallivapaa eli keraaminen tahna korvaa wanhat kupari- ja alutahnat. Palan päihin, taakse ja liukuihin.

Jarrukumirasva taasen on männän tiivisteeseen ja suojakumin alle.

CRC jarrurasva ja korkean lämpötilan rasva ei kerro kumpikaan tarpeeksi jotta tietäisi mihin tarkoitettu, pitäisi luntata purkista tai CRCeen nettisivuilta.

Tuo 22-1624 pala on tosiaan se japanilainen "kassijama".
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Ekomies


Jos vanhat männät näyttää tältä, linee nekin syytä vaihtaa  ;)
Nissan Maxima QX 3.0 2004

AnttiJL

Olettekos kuulleet Hessumobiilin Sumimoto ja Akebono jarrupaloista?
Onko vastaavanlaatuisia kuin nuo aiemmin mainitut kassijamat  ::)
Tässä hieman mietiskelen ensiviikon työmatkaa ja sitä että mistäs ne osat
hankkisin...

cedricfan

Ennemmin viittaus orkkisvalmistajaan. Kummallekaan merkille ei ole Euroopassa toimittajaa, eikä Hessun resurssit riitä ostamaan suoraan Japaniasta ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiJL

Alkoi sitten laahaamaan tuo kuljettajan puoleinenkin etu-jarru.
Päätinpä sitten vaihtaa nuo levyt ja palat, mutta unohdin tuon rasvan
noista jarrupaloista. Jarrut taitavat laahata edelleen...
Levyt ovat ainakin niin kuumat että ei niissä sormeaan pysty pitämään...
Vaikka olin pysähtymistä ennen ajanut jarruttamatta noin 500m.
Pysähdyksen hoidin käsijarrulla. Tuntuu myös siltä että eihän tuo
enää niin hyvin kiihdy...
Olisiko vika siis siinä että en laittanut palojen päihin tuota rasvaa?
Kiitos avusta jo etukäteen!

PS. Kun nuo jarrut laahasi niin pääsin 43litralla vain 580km, edellisellä N13 Ga14 pääsin kesällä noin 700km 40litralla.

matti.l

Kannattaa melkeen tarkistaa ettei männät ole tosiaan tuossa kunnossa,kun vähän ylempänä on kuvaa,jos kerran levyjä ja paloja on jo vaihdeltu.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

AnttiJL

Ok, siis rasvauksen puute ei yksin voi laahaamista selittää?
Mitenkä nuo sylinterit saisi poies? (vetämällä, kun työntyvät sisään painamalla?)
Entä miten, sitten laitetaan uusi sylinteri paikoilleen? Onko jotain
työvaiheita joita tulee muistaa tehdä, jotta ei aiheuta enemmän tuhoja?
Mistä tiedän onko syliterini tullut "tiensä päähän", siis minkä näköinen
sylinteri vielä kelpaisi?

AnttiJL

Kannattaako samalla vaihtaa nuo liukutapit ja niiden suojakumit?
Tuo männäntiivistehän tietysti menee vaihtoon samalla männän
kanssa.
Kannattanee siis ottaa koko systeemi autosta irti, asettaa pöydälle ja
aloittaa puhdistaminen. Kannattaako se tehdä vaikka
jarrunesteessä, jotta ei jarrupöly pöllyä? Eikös tuo jarruneste ole
ihoystävällistä?  :-?

Onko jollain jotain to-do -listaa, että mitä välttää ja mihin
kiinnittää erityistä huomiota? Paineilmalla kuulema saisin tuon
männän ulos, mutta jos kompuralta tarjoan letkuliitäntään 8bar ja
niin paljon ku kompura antaa, niin eikö tuosta männästä tule
aikamoinen ammus???

Keräsin tällaisen ostoslistan Motonetin sivuilta:
Motonet ostoskori
22-8004 Jarrusatulamäntä ø48 mm Sunny 17.90 € x2 =35.80€
23-6055 Jarrusat tiivs CherrySunny 82- 9.90 € x2 =19.80€
23-6380 Jarrusat liukusuojak Sunny 82- 4.50 € x2 =9.00€
23-6379 Jarrusat liukutappi Sunny 82- 6.90 € x4 =27.60€
Tuotteet yhteensä: 92.20€

Olisiko vielä jotain jota tarvitsisin, saadakseni tehtyä kaikki työvaiheet samaan syssyyn???

Kiitos vastauksista taas kerran, niitä tosiaan kaivataan!

BA

Autossa paikallaan ollessa, ota palat irti ja paina jarrua. ;)

Paineilmalla voi lähteä ihan yllättäen, ja lujaa. Vaatii vielä yleensä satulan kylkeen naputtelua vasaralla. Rasvaprässillä lähtee ihan rauhassa vaikka olis kovastikin jumissa.

cedricfan

Jarruneste EI ole iholle hyvää. Jarrupöly puolestaan ei sisällä asbestia enää nykyisin eli sitä on turha pelätä.
Tiivistekumi ja mäntä voidellaan asennuksessa sillä jarrukumirasvalla, jollei ole niin jarrunesteellä. Suojakumin alla oleva tila täyteen jarrukumirasvaa, estää uutta syöpymistä.
Se palojen päihin vastaava pinta satulaa putsataan hemmetin hyvin satulan puolelta, niin että oikeesti näet puhtaan metallin, koko matkalta. Se töhnä (suolaa ja palapölyä) on piukassa!
Palojen taakse, päihin ja liukuihin sitä keraamista tahnaa..
Äläkä unohda niitä palojen ympärillä olevia metallikliisuja, nekin kuuluu olla paikallaan ja jänteviä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiJL

LainaaJarruneste EI ole iholle hyvää. Jarrupöly puolestaan ei sisällä asbestia enää nykyisin eli sitä on turha pelätä.
Tiivistekumi ja mäntä voidellaan asennuksessa sillä jarrukumirasvalla, jollei ole niin jarrunesteellä. Suojakumin alla oleva tila täyteen jarrukumirasvaa, estää uutta syöpymistä.
Se palojen päihin vastaava pinta satulaa putsataan hemmetin hyvin satulan puolelta, niin että oikeesti näet puhtaan metallin, koko matkalta. Se töhnä (suolaa ja palapölyä) on piukassa!
Palojen taakse, päihin ja liukuihin sitä keraamista tahnaa..
Äläkä unohda niitä palojen ympärillä olevia metallikliisuja, nekin kuuluu olla paikallaan ja jänteviä.

Tarkoitatko tuolla "Palojen taakse, päihin ja liukuihin" -kohdan
liu'uilla niitä 'kiskoja' joita pitkin uudet palat työnnetään jarrulevyä
vasten? Tarkoitatko samoja 'kiskoja' tuolla viimeisen lauseen metallikliisuilla?

Appiukko sanoi että näissä levyjarruissa ei ole mitään mikä työntäisi
jarrupalat irti jarrulevystä, mutta eikös nuo liukutappien "jouset"
juuri sen tee? Palahan kai sitten ensimmäisestä levyn kontaktista "pakittaisi" hieman, jolloin ei jäisi laahaamaan?
Kannattaisiko siis vielä yrittää putsata ja rasvata, vai samaan syssyyn
vaihtaa nuo männät?

Itselläni ei ollut noita kitinänvaimennuspeltejä kuin tuon sylinterin
puolella, myivät Hessulla sellaiset kumi-tarrat. Laitoin sitten ne kaikkiin paloihin. Teinkö oikein? Sitten laitoin sylinterin ja vanhan kitinäpellin väliin sitä valkosta rasvaa...

cedricfan

Liu'ut = liukutapit

Metasllikliisut = ne palojen ympärillä olevat osat jotka ovat ns asennussarjassa

Levyjarrussa palautusjousena toimii männän tiivistekumi, siksi sen kuuluukin olla joustava eikä wanha korppu.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiJL

Ok. Kiitos vastauksesta :)
Huomenna taidan mennä ja ostaa nuo osat motonetistä.
Siellä tosin olisi valmis jarrusatula 83€ hintaan.
2kpl olisi siis 166€, itse nämä nykyiset kunnostamalla menee rahaa noin
120€... Säästäähän tuossa 46€, mutta kanattaakohan? Onko siis tuo
tiivisteiden paikoilleen laitto v-mäinen homma?

matti.l

jos vaihtosatulat ovat noin edulliset,suosittelen ilman muuta tuota vaihtoehtoa.Koska myös satulan runko on kunnostettu.
lähinnä satulan itse kunnostus kannattaa jos pääsee pelkillä kumien vaihdolla.tai sitten vaihtosatulaa ei ole saatavilla
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Flame

Joo mä kans ostaisin suoraan kunnostettuja tohon hintaan. Toista se on kun itsellä on näitä erikoisempia kuten n13 gti sunnyn takajarrusatulat, jotka kustantaa vaivaset 177e/kpl :D
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

cedricfan

Tiivisteiden asennus ei ole paha homma. Pahin homma on kaiken putsaus sekä ilmaus. 46e on 28 prosenttia 166 eurosta...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

AnttiJL

Olin jo lähdössä hakemaan niitä satuloita, kun piheys iski:
Putsasin sitten paremmin ja laitoin nuo rasvat paikoilleen.
Nyt se sitten toimii! Ei ainakaan enää vanteet lämpene!
Aiemmin oli vanteet ihan lämpimät, siis kauttaaltaan. Ajaminenkin
oli oikea ilo!
Ei uskoisi mikä ero tulee, kun rasvaa noi kiskot, joita pitkin palat liikkuu...