Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

-94 n14 sedan LX;ään SLX;n sähkölasit

Aloittaja ja_ke, elokuu 03, 2009, 16:22:12

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ja_ke

Eli tälläistä projektia olisi tiedossa jos/kun kerkeän. Onko kukaan toteuttanut? Sähköthän noille nostinmoottoreille tulee valmiiksi oviin, mutta tämä kiinnityspuoli epäilyttää, sekä onko ovirungoissa valmiiksi kolot näille katkaisijoille jne. Jos joku on toteuttanut kyseistä projektia ja kuvia/neuvoja sattuisi löytymään niin saa opastaa  :)
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Mies

Ovipahvit vaihtoon Slx-mallista niin kolotkin löytyy.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

cedricfan

Taitaa suurin ongelma olla löytää toimivat ja kohtuuhintaiset ikkunahissit... Noissa kun nostimien vaijerit ovat tyyppivika.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ja_ke

LainaaTaitaa suurin ongelma olla löytää toimivat ja kohtuuhintaiset ikkunahissit... Noissa kun nostimien vaijerit ovat tyyppivika.

Ahaa.. no itsellä on purku slx sunnysta otetut sähkönostimet, toimivuudenhan näkee vasta kun käyttää paikalla.

En viitsi ruveta noita ovipahveja vaihtelee (menee kalliiksi), vaan yritän laajentaa sitä reikää sen katkaisijan verran. Kun se katkaisijahan on siinä pikkuisen kotelon jatkeena, joka sijaitsee oven käsinojassa. Ovirungon reiät vaan ovat vielä mysteeri, jonka taitaa saada selville vasta kun purkaa nuo pahvit, kun ei ilmeisesti kukaan ole tälläistä projektia vielä tehnyt - ainakaa niin että olisi todisteita ottanut (kuvia). Mites tuo tyyppivika, onko sille jotain tehtävissä? Siis se vaijeriko hyppää pois paikaltaan vai mitä se tekee?
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

Vaijerit venyy ja menee poikki. Paukkuu, vetää vinoon ja lopulta jää alas.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ja_ke

Aahhhah. On ne hienoja autoja nämä nissanit, en kadu päivääkään  ;D.

Onko tietoa käsiveivikoneiston kiinnityksestä? Popniittejä kuten bmw;ssä vai ruuveilla? Ainakin nuo sähkönostimet ovat ruuveilla.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

Taitaa kolopalloissa olla vieläkin menevämpää nuo hissit. Ranskiksissa palaa moottorit. Ja Bemuissa keskuslukot rapsaa auki-kiinni vielä satunnaisen useammin.
Mekaaninen hissi on irrotettavissa, ei ole niitattu. Ja pystyy korjaamaan metritavaravaijerilla, jos talvella voi käyttää normaaleja hanskoja.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Lousku

Itse olen tehnyt vastaavan homman P10:piin,
eGT:n nostimet -> LX:ään

Vanha käsiveivi irti, ovipahvi irti, mekanismi irti, sähkönen tilalle
(suoraa reijät valmiina), johdot keskikonsoliin, ovipahvi kiinni ja
vanhojen reikien kohdille vaan sokiat lätkät.

Startaxilta 6-napnanen kaksi piirinen palauttava katkasin, rele ja
vähä säätöä... helppo homma... en lähtis tekee kyllä toiste... :D


ja_ke

#8
Niin eli joutunee releen hankkimaan. Mikäs toi kaksi piirinen palauttava katkaisin on?
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

BA

"ylös"-nolla-"alas"
Siis perus keinukytkin, jota toiseen suuntaan painamalla nousee ja toiseen laskee.
Startaxilla pitäs kyllä olla valikoimassa ihan ikkunakytkintäkin, saa sen ikkunan kuvan siihen katkasijaan. ::)  ;D

ja_ke

Lainaa"ylös"-nolla-"alas"
Siis perus keinukytkin, jota toiseen suuntaan painamalla nousee ja toiseen laskee.
Startaxilla pitäs kyllä olla valikoimassa ihan ikkunakytkintäkin, saa sen ikkunan kuvan siihen katkasijaan. ::)  ;D

Toki olisin voinut tuon päätelläkkin  :-?.. Mutta joo, itseltäni löytyy jo kaapista pyörimästä kaikki katkaisijat. Rele puuttuu (mikäli tarvitsee, täytyy tutkia sähkötysopusta ja katsoa ettei vain olisi valmiina paikallaan)
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Lousku

#11
Siis startaxilta 1000-0031 on ainakin laadukas.
Eikä tarvi porata kun yks reikä / puoli.

Releeksihän käy ihan perus 4 napanen kytkentärele.

Katkasin kun kaksi piirinen niin ei tarvi leikkiä noilla releillä mittää...

kytkentä vaan:
vastakkaisiin nurkkiin +
vastakkaisiin nurkkiin -
keskelle johdot moottorilta

huom: jos moottorista lähtee vain kaksi johtoa ja suuntaa vaihdetaan
normaalisti napasuutta vaihtamalla.

Itse asensin P10:iin toisen din-paikan kohdalle 8mm paksua plexiä
ja siihen nuo kytkimet ja koko keskipaneeli hopeeksi.

ja_ke

#12
Noniin, tänä aamuna viisastuin sen verran purettuani apukuskin oviverhoilun, että muuten käy kiinnitysruuvit ym. mekaniikka suoraan, mutta sähköissä on eriäväisyyksiä.
Eli ovessa on valmiina kolmipinninen liitin (onko se nyt sitten se ylös, alas, nolla?), jota ei saa ainakaan tuohon kytkimeen mitenkään liitettyä - ellei tee jotain virityksiä. Nimittäin se oven kolmipinninenliitin on melko pieni, ja kumminkin tuohon kytkimeen pitäisi olla ihan kunnon DIN(?)-liitin. Tai sitten puuttuu joku välijohto jota myyjä ei ole laittanut mukaan.

Tässä se oven liitin, kolmepinninen;


Ja tässä keinukytkimen liitinhässäkkä, mihin ihmeeseen tuossa muuten noin paljon tarvitaan noita liittimiä? Kyseessä siis vain ylös-alas painike.


Ja muuten ei käy tuo piuha tuosta moottoristakaan tuohon kytkinhässäkkään, eli sekin viittaisi että puuttuu jokin piuha välistä. Voi tulla romiskeikka viikolle..


edit; Niin ja ovipahveihin ei tarvitse kajota, muuta kuin että peittää jollain lätkällä se käsiveivin reikä. Muuten käy kaikki valmiiksi.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

DIN = Deutsche Industrie Norme, ei kuulu Nissaniin ;)
Tuossa ovikytkimen paneelissahan on myös keskuslukituksen, valaistuksen ja muiden kolmen ikkunan moottorin nastat.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ja_ke

#14
LainaaDIN = Deutsche Industrie Norme, ei kuulu Nissaniin ;)
Tuossa ovikytkimen paneelissahan on myös keskuslukituksen, valaistuksen ja muiden kolmen ikkunan moottorin nastat.

Oke. Miksi keskuslukituksen ja valaistuksen pitää mennä sen nostimen kautta? Kyseessä on siis alkuperäinen apukuskinpuolen paneeli, ja siinähän on vain nostimen kytkin = ylös, seis, alas.  Ei siitä mitään keskuslukitusta säädetä. Keskuslukitusmoottorille menee omat piuhat erikseen joka tottelee vain ja ainoastaan kuljettajan puolen lukkoa.  :o

ja edit; Uskaltaisiko tuohon vaan kokeilemalla testata, että mitkä pinnit antavat elonmerkkejä nostinmoottorille, jos vähän muokkaan tuota pinnien kiinnitystapaa  ;)
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

Siksi koska johtosarjassa on ollut mahdollisuus noille lisätoiminnoille siihen paneeliin, ihan kuten esim sähköikkunoitten piuhat löytyy johtosarjasta veivimallissakin ;)
Skema on mm Alfamerin korjausoppaassa, ja siinä on kytkimen nastat numeroitu, eli jos kytkimessä on numerot niin sillä ratkeaisi helposti.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ja_ke

#16
LainaaSiksi koska johtosarjassa on ollut mahdollisuus noille lisätoiminnoille siihen paneeliin, ihan kuten esim sähköikkunoitten piuhat löytyy johtosarjasta veivimallissakin ;)
Skema on mm Alfamerin korjausoppaassa, ja siinä on kytkimen nastat numeroitu, eli jos kytkimessä on numerot niin sillä ratkeaisi helposti.

Hmm, melko mielenkiintoista. Japsit ajattelee astetta pitemmälle. Suomessa ei varmaan ole edes ollut myynnissä sellaista Sunnyä, missä olisi apukuskinpaneelissakin keskuslukituksen katkaisijaa  ::)? Ei ole ainakaan vastaan tullut koskaan. Täytyy vilasta huomenissa sitä kytkimen nastoitusta, jos siitä numeroita irtoaisi ja sitten kirjastosta lainata korjausopas ja lähteä sen avulla kaivelee oikeita piuhoja  8-)

Itseasiassa minulta löytyy tästä koneelta tuo korjausopas.

OIKEA ETUIKKUNA

• Hakasulkuihin merkityistä navoista ensimmäinen koskee ikkunan ylösnostamista ja jälkimmäinen alaslaskemista.
Ikkunaa nostettaessa tai laskettaessa virta kulkee seuraavasti:
• kuljettajan kytkinasetelman navasta [(6), (10)] matkustajan kytkimen napaan [(3), (1)], jos ikkunaa käytetään kuljettajan
kytkimillä
• matkustajan kytkimen navasta [(2), (4)]
• ikkunan moottorin napaan [(1), (2)]
• ikkunan moottorin navasta [(2), (1)]
• matkustajan kytkimen napaan [(4), (2)]
• matkustajan kytkimen navasta [(1), (3)]
• kuljettajan kytkinasetelman napaan [(10), (6)].
Maadoitus tapahtuu kuljettajan kytkinasetelman navasta (2) maadoituspisteisiin (B18) ja (B27).

Kytkentäkaaviotkin on, mutta mukavan hepreaa näin kirvesmiehen tutkinnolla.

edit; Luulisi ettei noista maadoituspisteistä tarvitse huolehtia, kun eikös niiden pitäisi olla jo valmiina siellä jossain mistä nuo johdot tulevatkaan  :-?. Ja muuten tuo maadoitus on kuljettajan puolelta. Eli nuo apparin piuhojen täytyy tulla kuljettajan pistokkeen kautta - tietenkin, kun eihän se masterkatkaisija voisi muuten toimia jolla voi ohjata muita ikkunoita.

Siinä sähköasennuskuvaa ihmisten ilmoille;
http://s38.photobucket.com/albums/e127/TeleHell/?action=view&current=shkikkunat.jpg
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

AkiH

Lainaa

Hmm, melko mielenkiintoista. Japsit ajattelee astetta pitemmälle. Suomessa ei varmaan ole edes ollut myynnissä sellaista Sunnyä, missä olisi apukuskinpaneelissakin keskuslukituksen katkaisijaa  ::)?
Kotimaassaan nämä ovat oikeanpuolisella ohjauksella, tuo liittynee siihen.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Lousku

Siis tuo kuva on katkaisinpaneelista joka on repsikanpuolelta?
Eli siis siinähän on juuri ne joita tarvitsee
2kpl +
2kpl -
1+1 nostemelle
1+ Merkkivalolle
1- Merkkivalolle

Yleismittarillahan noi nopeesti selveentyis.

ja_ke

#19
LainaaSiis tuo kuva on katkaisinpaneelista joka on repsikanpuolelta?
Eli siis siinähän on juuri ne joita tarvitsee
2kpl +
2kpl -
1+1 nostemelle
1+ Merkkivalolle
1- Merkkivalolle

Yleismittarillahan noi nopeesti selveentyis.


Niin on repsikan puolelta. Mietin vaan, että missähän se merkkivalon piuha on, kun tuohon oveen tulee autonsähköiltä vaan 3 johtoa, jotka ilmeisemmin menee nostimelle kaikki? Keskuslukkomoottorille menee 2 johtoa. Ja tarvitseeko sitä edes, jos ei tarvitse niin kytken pelkästään nostinmoottorin plussan ja miinuksen.

edit; Eikös tuo merkkivalo ole siis se, joka ilmoittaa jos ovi on auki?
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Lousku

#20
Siis meinasin että noi kaks erikseen olevaa olis sen
katkaisimen sisällä olevan merkkilampun + ja -

Ja ne 3 johtoa jotka tulevat ovat varmastikkin (?)
2x ohjaus moottorille, eli + / -, eli katkaisin niitä kääntämällä
määrää nouseeko vai laskeeko lasi.

ja se yks sitte virta akulta...

Mittaa ensin, älä usko suoraa... en korvaa mitää jos palaa
auto, talli, torppa ja tai pinna!