Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

1.4 almeran puristukset

Aloittaja NIAL, heinäkuu 31, 2009, 14:38:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

NIAL

Elikkäs potilas ois -96 almera 1.4. Mitä johtoja tulisi irrotella ja pitääkö tehdä jotain hyppyjohto viritelmiä jos mittaa puristukset kys. koneesta. Minkä verran 1.4:set koneet ovat yleensä kestäneet. Tämä on ruvennut öljyä imeksimään ja ajettu 290tkm.

sunny94

kylläpä noissa on 400tkm ajettuja niin ei ole tarvinu öljyjä lisätä.
autostasi on ruuvattu mittaria tai sitten tosi huonosti pidetty :'(

Alppu

Lainaakylläpä noissa on 400tkm ajettuja niin ei ole tarvinu öljyjä lisätä.
autostasi on ruuvattu mittaria tai sitten tosi huonosti pidetty :'(

Joo, ei ne hirveitä kestä jos on pidetty tyyliin "öljyä oon vaan joskus lisänny" ,mut ei tässä tapauksessa voi tietää.

Miksi pitäisi tehdä mitään hyppyjohtoviritelmiä?

Menisiköhän ihan vaan irrottamalla kaikki tulpat ja sitten vaan mittaamaan kaasu pohjassa vai koskeeko tää vaan kaasaripelejä?

Ai niin, polttoainetta saattaa vähän mennä kattiin, mut tokko sillä on hirveästi merkitystä ... ottaa suuttimien piuhat irti? :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

NIAL

Kyl tää on iha hyvin huollettu peli, huoltokirja täydellinen ja 50tkm oon ite ajanu ja toiminu tosi hyvin. Bensa meno voi estää ku ottaa sulakkeen bensapumpulta pois. Kaasari autoissaki piti ottaa puolan ja virranjakajan välinen ohut johto irti. Saabis oli neuvottu puristusten mittaus, ni siinä ois pitäny jotai maadotus juttuja ja johtoja vejellä ni homma jäi...  Enempi hirvittää sähkölaitteitte puolesta, että savut pääsee karkuun..

Alppu

LainaaKyl tää on iha hyvin huollettu peli, huoltokirja täydellinen ja 50tkm oon ite ajanu ja toiminu tosi hyvin. Bensa meno voi estää ku ottaa sulakkeen bensapumpulta pois. Kaasari autoissaki piti ottaa puolan ja virranjakajan välinen ohut johto irti. Enempi hirvittää sähkölaitteitte puolesta, että savut pääsee karkuun..

Ai piti vai..  :P

Bensapumpun sulake ihan unohtu... no sitten kai vaan testaamaan vai onko merkitystä onko siellä tuplan johdon päässä vastusta (tulppa kiinni ja maadoitettu)?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ILVES-Joe

Sytytyksen elektroniikan "suojaamiseen" auttaa kun ottaa kaikki tulpat irti ja laittaa ne takaisin johtoihin kiinni, tulpat vaikka venttiilikopan päälle siten että maadoittaa siitä ja tulpat iskee kipinää kun starttaa.
Startatessa (eli paineita mitatessa) kuuluu olla kaasuläppä täysin avoinna.

Tuoretta seosta tuslin paljoakaan silloin menee pakoputkeen saakka kun tulpat ovat irti niin niiden rei'istä tulee osa pois ja moottoria ei tarvitse pyörittää kuin 2-3 puristuksen verran mitattavaa pyttyä kohden.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Alppu

Laitahan NIAL ja muutkin tuloksia, itse ehkä jos jaksan ja muistan, mittaan viikonlopun aikana hyvin palvelleella bilteman mittarilla.  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Uusi Nissanisti

#7
Irroittaa pensapumpun sulakkeen ja polttaa jäänöspensat pois niin ei kattikkaan kastu?  8-)
Irroittamalla puolat/johdot (jos ovat tulppien päässä?) ei nekään kärsi, vanhassa systeemissä riittää "jakajan" johtojen irroitus?  ::)
Paineet voi sitten huoletta mitata "vitosen mittarilla"!  8-)

NIAL

Kävin ostamassa motonetilta mittarin, makso 20e. Tänään mittaan puristukset. Rupeaako muuten öljynmittatikunreiästä huohottamaan jos väljä? Camry ei huohottanu, vaikka oli ihan väljä luppana. Pistän illasta tuoksia.

NIAL

Tasaset 11.75-12.00bar puristukset. Ilmeisesti jakopään stefa vuotaa.

Tero-75

LainaaTasaset 11.75-12.00bar puristukset.
Sen verran korjausta että nuo mittaamasi arvot ovat puristuspaineet. Yleensä kun puhutaan vain puristuksista, tarkoitetaan puristusuhdetta, joka Almerassa lienee 9-9.5 paikkeilla
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Uusi Nissanisti

Lainaa
Sen verran korjausta että nuo mittaamasi arvot ovat puristuspaineet. Yleensä kun puhutaan vain puristuksista, tarkoitetaan puristusuhdetta, joka Almerassa lienee 9-9.5 paikkeilla
Puristussuhde on laskennallinen termi ja puristukset mitataan, siis "kansankielessä"?  :P

Alppu

Lainaa
Puristussuhde on laskennallinen termi ja puristukset mitataan, siis "kansankielessä"?  :P



;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Uusi Nissanisti

Lainaa



;D

Hä? Meni yli hilseen!  :-[

NIAL

Eikös se nyrkkisääntö ollu puristussuhde + 1=puristuspaineen hylkyraja. Eli jos puristussuhde 10:1 on alaraja 11bar.

take

#15
LainaaEikös se nyrkkisääntö ollu puristussuhde + 1=puristuspaineen hylkyraja. Eli jos puristussuhde 10:1 on alaraja 11bar.
No, ehkä sinnepäin teoriassa, mutta ei noin voi yleistää koska käytännössä puristuspaine on niin riippuvainen ympäristömuuttujista. Moottorin lämpötila, pyörintänopeus mittauksen aikana, moottorin saama täytös, karstan määrä palotilassa, öljyn määrä männänrenkaiden välissä jne.. vaikuttavat. Näistä tekijöistä johtuen ei puristuspaineen mittaus sovellu kuin karkeaan arviointiin moottorin kunnosta. Käytännöllisempi tarkoitus puristuspaineen mittaukselle on viallisen sylinterin paikantaminen keskinäisiä eroja vertaamalla, jos epäillään jonkin sylinterin toimintahäiriötä.

Laitetaan vielä käytännön esimerkkinä itse mitattuja tuloksia E15 moottorista joka vei öljyä litran satasella:

Kylmä kone, vanha mutta toimiva akku:  10,5-11bar
Kylmä kone, uusi akku:                          ~11,5bar kaikki
Kylmä kone, öljyllä terästettynä:              ~13bar
Lämmin kone:                                        14bar
Lämmin kone, seissyt puoli tuntia:           13bar

Vertailuksi tehtaan ilmoittamat arvot:
standard: 12,5bar/350rpm
Minimum: 9,8bar/350rpm
Puristussuhde: 9.8:1

Tiedä sitten oliko vikaa mittaajassa, mittarissa vaiko jossain muualla. Tosin hämmästyttäisi jos parin kympin mittari olisi tarkkuudeltaaan yhtä hyvä kuin muutaman satasen mittarit. Saattoi tietysti öljykarstaakin olla melkoisesti. ::) No, se kone koki loppunsa muulla tavoin ja sen pituinen se. Tarkoituksena vain todistaa ettei niitä pelkkiä lukuarvoja ole tuijottaminen vaan muutenkin tutkia asiaa.

Tosin tarkkasilmäinen huomaa noistakin tuloksista selviä väljyyden merkkejä. ::)

Paremman kuvan moottorin mekaanisesta kunnosta saa ohivuotomittauksella. Ohivuotomittaus kertoo suoraan paljonko sylinteri falskaa ja pihinää kuunnellen voi paikantaa myös minne se vuotaa. Ja asentajan mahdollisuus tyriä mittaus on paljon pienempi. Toki jos ei osaa mittaria kalibroida...

NIAL

1.3 escosta mittailin joskus puristuksia ja tulokset oli tasaset 9bar. 9000km:in ajon jälkeen ykkös pytyn puristukset pudonnu 6.5bariin. Ol pytty niin väljä et kovemmi ajaessa työnti öljyt kaasarin ja ilmanputsarin kautta pakosarjan päälle ja ai kauhia sitä savun määrää!