Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera 04 virheilmoitus / ongelma

Aloittaja midge, huhtikuu 03, 2009, 00:33:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

midge

Auto on Primera farkku 1.6. vm.2004. Siinä syttyi "engine" virhevalo ja huollossa löytyi ilmoitus "liian laiha seos". Syyksi epäiltiin ilmamittaria (tms??) joka vaihdettiin ja valo onkin nyt pysynyt pois pari päivää.
Epäilen kuitenkin, että asia ei korjautunut ja valo syttyy pian uudestaan. Syy epäilyyni on siinä että vaikka yritän ajaa kuinka rauhallisesti, niin näyttää kulutusmittari 10l tai yli keskikulutusta. Jotain häikkää siis ilmeisesti on. Onko täällä vinkkejä mistä vikaa kannataisi seuraavaksi lähteä etsimään? Jotenkin tuntui summittaiselta tuo huollon osien vaihto eikä viitsisi montaa yli kolmensadan reissua tehdä.

Lousku

Noissa on ollu ongelmia pakosarjan ja putken välisen tiivisteen kanssa.
Laittovat joskus kuulemma Nissanilla lambdan ja catin uusiksi,
sitte vasta tajusivat että se tiiviste vuskas ja siintä aiheutu kaikki
kulutus ongelmat yms...

Uusi Nissanisti

LainaaNoissa on ollu ongelmia pakosarjan ja putken välisen tiivisteen kanssa.
Laittovat joskus kuulemma Nissanilla lambdan ja catin uusiksi,
sitte vasta tajusivat että se tiiviste vuskas ja siintä aiheutu kaikki
kulutus ongelmat yms...

Myöhäinen aprillipila?  ;D
Pakarin vuoto vaikuttaa kulutukseen?  :D

take

Lainaa

Myöhäinen aprillipila?  ;D
Pakarin vuoto vaikuttaa kulutukseen?  :D
Liikaa happea pakokaasuissa -> lambda luulee koneen käyvän laihalla -> syötetään lisää soppaa. Yksinkertaista rakas Watson.

Uusi Nissanisti

Mietippä rakas Sherlock?  :D
Pakosarjan ja putken liitoksessa on yleensä ylipaine ja ei siksi "imeskele" happea paljonkaan?
Tosin osmoosio voisi tuon aiheuttaa, mutta en usko tuota, tosin ei kait olekaan "uskonasia"?  ::)
Kylläkin pakoputken vuodot aiheuttaa outoja oireita, joskus, mutta pieni vuoto pakosarjassa kait ei, ison kuulee jo äänestä?  8-)

BA

Eipä sen tarvitse olla kuin hitsaamatta jäänyt kohta pakoputken laipan hitsisaumassa, niin jo näkyy päästöissä, kunhan on ennen lambdaa.

Ja mun suzukissa on kuukauden verran ollut kahden peukalonpään kokoinen reikä putkessa ennen kattia, eikä sitä vielä juuri kuule...

jankem

mulla sama vika, auto primera 03. kulutus yli 10l/100km. ja engine valo syttyy ja sammuu milloin auto huvittaa. >:(

juhis_86

Voisko olla kaasuläpän asennontunnistimessa jotain häikkää, tai itte lambda anturis. Nää kyllä näkyy diagnoosi laitteella.
finn 1200 1.5 -71 Nissan Primera GT2.0 -99

Lousku

Eilen (7.4.09) oli viiminen takuupäivä ja auto oli liikkeellä
"huollossa" pätkimisen takia. Eivät löytäneet vikaa
mutta putsasivat takalampunkannat (yksi tyyppivika)

Kertoivat vaan että ilmamäärämittareissa on ollut ongelmia sekä jakoketjussa, ketju on aiheuttanut pientä nykimistä vedätteässä.

Täytyy noi takalamput avata ja suojata jollaa vaseliinilla,
ettei vaan ainakaan siintä johdu toi nykyminen.

Toi tiivisti on kyllä ollu kans jossaan mallissa niin huono että on
alkannu fuskaamaan.

Kristian

LainaaMietippä rakas Sherlock?  :D
Pakosarjan ja putken liitoksessa on yleensä ylipaine ja ei siksi "imeskele" happea paljonkaan?
Tosin osmoosio voisi tuon aiheuttaa, mutta en usko tuota, tosin ei kait olekaan "uskonasia"?  ::)
Kylläkin pakoputken vuodot aiheuttaa outoja oireita, joskus, mutta pieni vuoto pakosarjassa kait ei, ison kuulee jo äänestä?  8-)

Pakosarjassa voi itse asiassa olla hetkellisesti jopa 0.5 barin alipaine. Eli pienenpieni reikä voi sotkea lambdan toiminnan. Jotkut virittäjät ovat rikastaneet seoksia tekemällä pakoputkeen pienen reiän ennen lambdaa.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

Alppu

#10
Lainaa

Pakosarjassa voi itse asiassa olla hetkellisesti jopa 0.5 barin alipaine. Eli pienenpieni reikä voi sotkea lambdan toiminnan. Jotkut virittäjät ovat rikastaneet seoksia tekemällä pakoputkeen pienen reiän ennen lambdaa.

Ja eikös peltipakosarjojen kollektoreissa(?) ole ajatuksena, että yhden sylinterin putken pakopulssi imasee tyhjäksi (alipaine) toisen viereisen putken, jolloin alipainetta kyllä tulee?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Uusi Nissanisti

1.6 Pimpera peltisarjalla? :D
Alipaine kierroksilla?  :o

Tero-75

Jos kerran jossain sylinterin kannen ja pakoputken pään välillä oleva vuoto on pakoputken päästä mitattavissa koreampana jäännöshappiarvona, niin jostainhan se sitä lisäilmaa sinne pakoputkistoon imee.
Imu = alipaine ;)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Tero-75

Lainaa
Alipaine kierroksilla?  :o
Jos kerran jossain sylinterin kannen ja pakoputken pään välillä oleva vuoto on pakoputken päästä mitattavissa korkeampana jäännöshappiarvona, niin jostainhan se sitä lisäilmaa sinne pakoputkistoon imee.
Imu = alipaine ;)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Uusi Nissanisti

Lainaa
Jos kerran jossain sylinterin kannen ja pakoputken pään välillä oleva vuoto on pakoputken päästä mitattavissa korkeampana jäännöshappiarvona, niin jostainhan se sitä lisäilmaa sinne pakoputkistoon imee.
Imu = alipaine ;)

Imu imusarjassa ja pako pakosarjassa!  :D
Yleisin ongelma on tuo vuoto imupuolella, tosin en ole testaillut mitä pakosarja imeskelee ulkoilmasta!  :-[
On niin kauhean vaikeaa tutkailla pakosarjaa/pakoputkea ajon aikana!  ;)
Paikallaan pakosarjasta/pakoputkesta kuitenkin näyttäs tulevan enemmän pakoa ulos kuin imua sisään!  ;)

Alppu

Lainaa1.6 Pimpera peltisarjalla? :D
Alipaine kierroksilla?  :o

Missä sanotaan että 1.6 Pimpera?  ;)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa

Imu imusarjassa ja pako pakosarjassa!  :D
Yleisin ongelma on tuo vuoto imupuolella, tosin en ole testaillut mitä pakosarja imeskelee ulkoilmasta!  :-[
On niin kauhean vaikeaa tutkailla pakosarjaa/pakoputkea ajon aikana!  ;)
Paikallaan pakosarjasta/pakoputkesta kuitenkin näyttäs tulevan enemmän pakoa ulos kuin imua sisään!  ;)


Auton käydessä painat käden pakoputken päähän ja pyydät kaveria etsimään vuotoa?

Ilmupuolelle suihkit starttipilottia tms. ?  :P
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Kristian

Lainaa1.6 Pimpera peltisarjalla? :D
Alipaine kierroksilla?  :o
Peltisarjan idea on juuri tuo hetkellisen alipaineen luominen palotilaan. Alipaine tulee siitä kun pakokaasu virtaa vauhdilla ulos, se pyrkii jatkamaan liikettä eteenpäin. Tämä liike vastaa samaa kuin mäntä joka menee alaspäin. Toinen mikä aiheuttaa myös alipainetta on positiivinen painepulssi, joka on syntynyt silloin kun pakovena on auennut. Se palaa negatiivisena esim. kollektorista ja imee lisää pakokaasuja pois sylinteristä. Jos venttiilileillä on riittävästi overlappia, oikeaan aikaan saapuva pulssi jatkaa matkaa imusarjaan ja imee sieltä lisää seosta sylinteriin. Kun tämä pulssi on päässyt imusarjan päähän, se palaa positiivisena sylinteriin samalla työntäen seosta palotilaan. Tuota pulssihommaa hyväksikäyttäen virikoneessa saadaan esim. 1 litran kokoiseen sylinteriin 1.3 litraa ilmaa ilman ahtimia.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

Uusi Nissanisti

Lainaa

Missä sanotaan että 1.6 Pimpera?  ;)

Aloituksessa luki : "Auto on Primera farkku 1.6. vm.2004."  :D

Uusi Nissanisti

#19
Lainaa
Peltisarjan idea on juuri tuo hetkellisen alipaineen luominen palotilaan. Alipaine tulee siitä kun pakokaasu virtaa vauhdilla ulos, se pyrkii jatkamaan liikettä eteenpäin. Tämä liike vastaa samaa kuin mäntä joka menee alaspäin. Toinen mikä aiheuttaa myös alipainetta on positiivinen painepulssi, joka on syntynyt silloin kun pakovena on auennut. Se palaa negatiivisena esim. kollektorista ja imee lisää pakokaasuja pois sylinteristä. Jos venttiilileillä on riittävästi overlappia, oikeaan aikaan saapuva pulssi jatkaa matkaa imusarjaan ja imee sieltä lisää seosta sylinteriin. Kun tämä pulssi on päässyt imusarjan päähän, se palaa positiivisena sylinteriin samalla työntäen seosta palotilaan. Tuota pulssihommaa hyväksikäyttäen virikoneessa saadaan esim. 1 litran kokoiseen sylinteriin 1.3 litraa ilmaa ilman ahtimia.

Tuosta paha väitellä kun luotan rautaan enemmän kuin peltiin, joka yleensä myös on rautaa jos ei ole muuta metallia.  :-[
Toisaalta, kuten mainitsin, tutkiminen ajon aikana vaikeaa!   ;)
Tuntus kuitenkin että kierroksilla "imupulssi" aika "hetkellinen/haitallinen"?  ;)
Viimeksi kun imusarja vuoti niin ainoa vika oli ääni, siis koski korvaan jos ei juonut kosken korvaa!  :D

Alppu

Lainaa

Aloituksessa luki : "Auto on Primera farkku 1.6. vm.2004."  :D


En kuitenkaan tarkoittanut just primeraa.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

midge

Kuten arvelinkin, niin vika ei ilmeisesti korjautunut huollossa. Engine valo pysyi poissa melkein kuukauden ja syttyi nyt uudestaan. Koko ajan olen seuraillut kulutuksia, jotka on olleet yläkanttiin (lähemmäs 10 l). Pitää kai seuraavaksi summassa koittaa vaihtaa tuo pakosarjan ja putken välinen tiiviste jota joku ehdotteli....

Lousku

Kyl noi kulutukset o todella korkeat mun primeraan
verrattuna. Aikamoisella vedättelyllä kulutukset just sen 8.0
Motarilla 100-120km/h maksimissaan sen 6l

jtlaak

kyllä sekoittaa lamda arvon ja happi nousee eli rikkaalla menee.
silloin nousee co.luulen pitkälti näin.
lamda vai mikä se oli rikastaa kun palamaton happi nousee.
mutta paikkaa sen niin ok, mitä näitä ihmettelee. :o

Pude

LainaaKuten arvelinkin, niin vika ei ilmeisesti korjautunut huollossa. Engine valo pysyi poissa melkein kuukauden ja syttyi nyt uudestaan. Koko ajan olen seuraillut kulutuksia, jotka on olleet yläkanttiin (lähemmäs 10 l). Pitää kai seuraavaksi summassa koittaa vaihtaa tuo pakosarjan ja putken välinen tiiviste jota joku ehdotteli....
Niin mites tämä homma etenee??
Minulla P11 tai siis W11 eli Wagon 2001. Ja antaa vikakoodia P0171 eli laiha seos. 99% tapauksista on googlen mukaan korjaantunut MAFin vaihdolla, mutta sinulla ei? Jos olet löytänyt ratkaisun, niin ilmoittele?
Minun tapauksessa suurin osa vikavalon syttymisistä tapahtuu 80-100km tuntinopeudessa. Ei mitään oireita tunnu olevan, käyntihäiriöitä tms. Talvella oli yhden kerran, että ei meinannut lähteä käyntiin.
Tuolle P0171 koodille syyt ovat yleensä:
MAF
Tiivistevuodot
Polttoainepaine heikko
Bensansuodatin
Mitä muita?

jtlaak

no kuulu asiaan tai ei muttta halkee toi pakosarja aika herkkään p 11 pakosarjasta lamdan kohdasta  alas molemmin puolin.sen verran että sekoittaa lamda arvoja..ilmaa--kannattaa kattoo lämpöpelti irti...0.5 halkeama .
olisko messinki hyvä juotaa ..vai tigillä rosterillä umpeen.

Pude

Lainaano kuulu asiaan tai ei muttta halkee toi pakosarja aika herkkään p 11 pakosarjasta lamdan kohdasta  alas molemmin puolin.sen verran että sekoittaa lamda arvoja..ilmaa--kannattaa kattoo lämpöpelti irti...0.5 halkeama .
olisko messinki hyvä juotaa ..vai tigillä rosterillä umpeen.
Miten helppo=vaikea tuollainen halkeama on havaita tuossa pakosarjassa? Etenkin jos se on ERITTÄIN pieni?

Tuosta minun keissistä vielä, että jos paljon "pörrää" pientä ajoa kaupungilla jne. niin valo EI syty. Mutta kun päästelet moottoritietä noin 100km, pidät pienen tauon noin ½-1 tunti ja lähdet taas nopealle baanalle ja ajat noin 50-100km nopeudella 70-120km/h, niin valo syttyy. Kävin viikolla Ruotsissa ja kilometrejä tuli noin 1100km ja valo syttyi 4 kertaa. Nollasin sen joka kerta omalla OBDII mittarilla ja aina sama koodi P0171. Ja samalla tavalla valo syttyy, siis kuten yllä selostin.
Onko kellään muita ideoita kuin pakosarjan halkeama?
Tuon MAFIN puolesta puhuisi jonkinlainen laiskuus ylämäissä??

Alppu

Lainaa
Miten helppo=vaikea tuollainen halkeama on havaita tuossa pakosarjassa? Etenkin jos se on ERITTÄIN pieni?

Ei kai tuollanen ole kovin vaikea irrottaa? Osta uudet tiivisteet, pakosarja irti ja pöydälle. Sit vaikka tutkii suurennuslasilla..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.