Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan vanette -98 perän öljytiivisteen vaihto

Aloittaja kim99, heinäkuu 23, 2009, 17:47:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kim99

Päätin ruveta itse hommaan kun tuntuu että ei pysy perässä öljyt millään sisällä pidempää aikaa. Huohutus on ok, mutta silti vasemmalta puolelta puskee öljyt ulos. Muutamaan kertaa on liike stefan vaihtanut, mutta eipä ole toiminut kovin pitkään.

Irroitettaessa tuota vetaria pisti silmään tuo stefan asento, eli kumminpäin se kuuluu olla tuolla putkessa. Jos ajatellaan tiivistetta ]  muotoisena, niin nyt se oli putkessa ] <--  nuoli siis murikasta ulospäin takaa katsottuna. Eli "kuppi" ulospäin.

Toinen kysymys olisi semmoinen, että tuo pyöränlaakerihan on nyt uinut tuossa peräöljyssä, niin pitäisikö se puhdistaa ja laittaa kunnon vaseliinit sinne väliin.. Eihän tuo kuitenkaan mitään voitelua saa jos öljyt tiiviste pitää oikealla puolella?

Kiitollinen olen nopeista vastauksista, josko saisi tälläkertaa tiiviin perän. ::)

Lerssinen

Liekkö sitten stefan kohta itse vetarissa niin kulunut ettei pidä edes uusi stefa? Oikeinpäin se tuosta selostuksesta saadun käsityksen mukaan pitäis olla..

Kyllä sinne vaseliinia kannattaa laittaa jos saa stefan pitämään ja jarrujakin voi joutua putsailemaan  :)
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

kim99

#2
prkl..kadotin äskön pitkän tekstin kun foorumi jotain temppuili..

Noh, koitetaan lyhyemmin.

Autossa on toinen perä menossa, alkuperäisessä (260tkm ajettu) Oli samaa vikaa ja aattelin päästä vaivasta kerralla ostamalla uuden perän, kun en vetariakaan löytänyt. Muutamaan otteeseen siitäkin noita stefoja vaihdettiin, ei tosin omasta toimestani.

Uudella perällä pitäisi olla ajettu noin 80tkm, kunto oli ainakin sen mukainen, joten voisin arvella pitävän paikkansa.

Tuo stefan asento vieläkin vähän mietityttää lähinnä sen muodon vuoksi. Miksi se sitten on noin päin asennettu, jos siinä vetariin tulevassa pinnassakin on vaseliinit valmiiksi. Eikös ne ole kuitenkin sen takia että liukuisi vetarin päällä paremmin kun asentaa sitä paikoilleen? Muutenkin se sisäpinta on kartio ja jos asentaa stefan niinkuni se nyt oli niin silloihan tuo kartio jää sinne perän ulkoputkien  sisään ja samoin rasvoille ei ole mitään käyttöä.. :D

Lerssinen

No se on vähän arvailua minun puolelta kun ei ole tuttu perä (mikä lie perän tyyppikoodi)  :(

Vaan eiköhän täältä joltain löydy ihan kirjatietoakin tuosta kun maltat hieman odottaa että foorumin "viisaat" kaivaa opuksensa ja tutkii asiaa  ;)
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

kim99

Jeps, toivotaan että joku tietäjä avuliaasti voisi auttaa..


valpas

#5
Vaihdoin muistaakseni reilu viis vuotta sitten edelliseen Vanetteeni stefat, kun tuli öljyt jarruhihnoille.
Tiiviste tulee taka-akseliputkeen niin, että se jousi tulee öljytilaan. Eli huuli Tasauspyörästöön päin, eli tasainen sivu pyörään päin.
Mahdollinen paine öljytilassa, lisää tiivistehuulen pintapainetta akseliin (tai siihen krymppyrenkaaseen).
Peräöljy ei normaalisti voitele pyöränlaakeria, vaan siinä pitää olla oma rasvansa. Jos stefa vuotaa, niin silloin peräöljy pääsee laakeriin, ja juoksuttaa rasvan jarrurumpuun. Pikkuvuotoa varten on öljylle kanavat (ettei mene rumpuun), mutta ne on usein tukossa.
Tiivistehuuleen voi aina laittaa rasvaa, mutta tässä tapauksessa on kyseessä vain yksihuulinen tiiviste, ja se saa voitelunsa ainakin öljytilan puolelta. Se rasva hoitaa sitten sen laakerin puolen voitelun. (pölyhuulella varustetun huulitiivisteen huulien väliin on vielä tärkeämpää aina laittaa rasvaa, ettei kulu).
Krymppyrenkaan pinta tiivistehuulen kohdalla pitää olla sileä (naarmuton).
Krymppyrenkaan, ja akselin välistä ei pitäisi vuotaa, koska sovite on aika tiukka (ellei akselissa, tai renkaan sisäpinnassa ole uria). Jos akseli on irti, niin voisihan siihen (varmuuden maksimoimiseksi) jotain tiivistävää lientä laittaa, joka kestää öljyä.
Tiiviste pitää asentaa ehdottomasti suoraan. Siksi ehdotetaankin Nissan työkalua asennukseen.
Nykyisessä vanettessa ei vielä ole ollut taka-akselin stefojen kanssa vuoto-ongelmia. Katsastin just.

PS. Finnissä on sama rakenne, ja samat ongelmat......

kim99

Kiitti edelliselle selventävästä vastauksesta.

Jos oikein tekstiä tulkitsin, niin tiiviste on asennettu perään väärinpäin, ja ei ole ihmekkään jos vuotaa. Ihmettelen suuresti miten tuon voi asentaa väärinpäin jos kerran on vanhan alkuperäisen irroittanut ( tai näin ainkin oletan perän kilometreistä päätellen)

"Krymppyrenkaan pinta tiivistehuulen kohdalla pitää olla sileä"

Tämä lause ei vielä aivan auennut, tarkoitatko renkaat sisäpintaa, joka tulee siihen tiivisten tasaista puolta vasten?

ILVES-Joe

Oikea päätelmä sinulla krymppyrenkaasta.
Mikäli renkaaseen on kulunut ura voi yrittää auttaa asiaa asettamalla tiiviste eri kohtaan kuin ennen, ei asenna sitä niin syvälle kuin ennen.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

kim99

Vieläkin on ymmärryksessä hieman vikaa joten laitan kuvan selventämään tilannetta.



Eli tuosta kuvasta kun katsoo tuota itse vetoakselia, ja sen ympärillä olevaa krymppiä, niin krympin pinnassahan on pientä uraa, kuuluisiko sen olla aivan tasainen vai? Nuo "urat" siinä krympissä vaikuttavat olevan ihan alkuperäiset, enkä edes keksi mistä muualta olisivat siihen tulleet.

Taas itse vetoakselissa on kyllä uraa siinä kohdin mihin tuo tiivisteen sisäpinta tulee, samaa jota siis jousi puristaa "kasaa". Mutta jos asennan uuden tiivisteen tälläkertaa oikein päin niin silloihan tuo kohta vetoakselissa muuttuu sisemmäksi, joten eihän nuo urat silloin haittane mitään? Uskaltaako sen tiivisteen painaa ihan pohjaan sinne vetoakseliputkeen?

valpas

#9
LainaaVieläkin on ymmärryksessä hieman vikaa joten laitan kuvan selventämään tilannetta.



Eli tuosta kuvasta kun katsoo tuota itse vetoakselia, ja sen ympärillä olevaa krymppiä, niin krympin pinnassahan on pientä uraa, kuuluisiko sen olla aivan tasainen vai? Nuo "urat" siinä krympissä vaikuttavat olevan ihan alkuperäiset, enkä edes keksi mistä muualta olisivat siihen tulleet.

Taas itse vetoakselissa on kyllä uraa siinä kohdin mihin tuo tiivisteen sisäpinta tulee, samaa jota siis jousi puristaa "kasaa". Mutta jos asennan uuden tiivisteen tälläkertaa oikein päin niin silloihan tuo kohta vetoakselissa muuttuu sisemmäksi, joten eihän nuo urat silloin haittane mitään? Uskaltaako sen tiivisteen painaa ihan pohjaan sinne vetoakseliputkeen?
Eli sinulla on tuo kartiorullalaakeriversio (niin taisi minullakin olla, on vaan aikaa kulunut, ettei muista tarkasti).
Siinä ei ole laakerin kiinnityksessä krymppirengasta, vaan laakerin lukitus on sellaisella akselimutterilla, ja lukkolevyllä. Tiiviste hankaa suoraan akselille!
Tiivisteen asento on kuitenkin sama.
Kannattaa mittailla, voiko sen tiivisteen kohtaa muuttaa, jos akselissa on sillä oikealla kohdalla sellaisia uria, jotka voivat vuodon aiheuttaa.
Voihan sen akselinkin kiillottaa.
Tuossakin akselissa hiottu pinta ei ole paras mahdollinen, ja oikeesti se pitäisi olla ns. pistohiottu, ettei hiontanaarmut tee kierrettä, jota pitkin öljy vuotaisi.
Tärkein asia on, että se tiiviste on kohtisuorassa akselia vasten, ja tiivistehuulen kohdalla on akselissa hyvä pinta, ilman naarmuja.
Tuossa rakenteessa saattaa tiiviste olla kaksihuulinen, eli se rasva sinne huulien väliseen uraan, niin kuluu vähemmän.
Siellä on muistaakseni o-rengaskin jossain välissä, laakerin ulkokehän puolella.
Kertakaikkiaan lapsellinen systeemi, että stefa hieroo suoraan akselia.
No, Vanettessa on muitakin "herkkiä" paikkoja.  :)

Ps, voi olla, että joudut asentamaan stefan nyt johonkin kohtaan, ja kun se on hionut akselin siltä kohtaa hyväksi, niin joudut uusimaan tiivisteen vielä kerran, ja sitten vasta alkaa pitämään.
se pienen öljyvuodon poistumisreitti kannattaa putsata vapaaksi.

seppo

moi !!!!

tarkista myös perän huohotinventtiili !!!!
Jos se on tukossa niin paine tulee jostakin "heikommasta" kohdasta ulos,
eli stefan kautta !!
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

kim99

#11
Nyt on stefa vaihdettu ja ainakin 100m piti öljyt sisällään.. :D

Aika tarkaksi meni se sovitus sen kanssa, ettei osu vanhoille urille.

Todella onnellinen olen josko nyt saisi edes yhden talven ajalle, jotta olisi käsijarrukin. Viimeiset 4 talvea menny vissiin öljyn voitelemissa jarruissa....

Autosta ei viitsi millään luopua kun siihen kuitenkin olen hitsauksia tehnyt ja on muutenkin toiminut moitteetta 180tkm ajan mitä on mulla ollut.

Vielä olisi tuon pinionin stefan vaihto, mutta se saa jäädä myöhäisempään ajankohtaan ja täytyy ensin hoitaa leima pois alta.

Ja huohotuksesta huomauttaneelle, se on kunnossa, testasin sen letkun juuri kun pistin paketin kasaan. Tämäkin vuoto johtuu huohotuksen tukkeutumisesta. Uuden perän asentaneessa liikkeessä, amatöörit olleet asialla, jarrut oli huonosti ilmattu, u-pulttien mutterit löysällä ja tuo huohotusletku vaihtamatta vaikka toin uuden mukana.
Niin ja se tärkein "takuuna" tiiviisteen vaihto väärinpäin...

Semmosta tälläkertaa ja varmaan palailen kun saan valittamisen aihetta.... ;D