Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Datsun 100a jarrulevyjen vaihto + muuta projektia.

Aloittaja Satiainen, huhtikuu 21, 2009, 13:15:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Satiainen

Päivää!

Tässä topikissa olisi tarkoitus esittää kysymyksiä, jos tulee projektissani vastaan. Tarkoitus olisi saada amppeeri kilpiin ennen kesää.

Kiinnostaisi tietää, miten saapi vaihettua 100a:n jarrulevyt. Aikasemmissa aiheissa on suositeltu että ulosvetimellä lähtee jarrulevy ja se osa missä on pyörän pultit, nehän on pultattu toisiinsa. Käytössäni on itsetehty ulosvedin, jossa on pulttijaolla olevat reijät pyöränpultteja varteen, ja keskellä mutteri jossa pultti. Mitä vasten minä "vedätän" tuota että se paketti lähtisi irti? Tuntuu vaan rajulta vetoakselia vasten työntää kun eikös se anna periksi?  :-/

En tiedä onko edes levyjen vaihto tarpeen kun on reilusti pintaa mutta pintaan on syöpynyt/palanut semmosta ruskeaa vähän ruosteen tapaista.

mikan

Muistankohan nyt oikein, mutta itse olen tehnyt niin että olen ottanut vetarin pois tieltä. Sitten takapuolelle sopivan kokoinen hylsy ja moskalla lyöntiä niin että napa irtoaa. On joskus aika tiukassa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

matti.l

Tarvii niin sanotun heittolekan .eli pari käpälää kiinnitetään pyörän pultteihin ,ja tosiaan keskimutteri irti.
Heittokekassahan on varsi ja liikkuva paino josta vedetään kovasti  varressa olevaa topparia päin ,näin aikaan saadaan ulospäin vetävä voima,jolla levy/napa paketin pitäisi lähteä.
ja tosiaan voi olla kovastikin kiinni.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

100 amppeeri

Ei siihen tarvitse välttämättä mitään ulosvetäjiä. Ensin vetoakseli pois ja jarruosat pois edestä ja koputtelee takaa päin levyä samalla kiertäen että lähtee tasaisesti. Näin ne on mulla ainakin auennu useammastakin 100A,aasta ja laakeritkaan ei oo ottanu itteesä tähän mennessä.   :)

Satiainen

LainaaTarvii niin sanotun heittolekan .eli pari käpälää kiinnitetään pyörän pultteihin ,ja tosiaan keskimutteri irti.
Heittokekassahan on varsi ja liikkuva paino josta vedetään kovasti  varressa olevaa topparia päin ,näin aikaan saadaan ulospäin vetävä voima,jolla levy/napa paketin pitäisi lähteä.
ja tosiaan voi olla kovastikin kiinni.


Heh, koko päivän olen kysellyt tuota heittovasaraa pitkin kyliä joskos sais lainaa mutta kellään ole sitä. Onneksi veli tuli tänään kotona käymään ja "meillähän on semmonen tuolla tallissa". Noh meni tämäkin päivä hukkaan :D

BA

#5
Minä joskus työkalujen puutteessa pulttasin irtonaisen levyn pyöränpulteista kiinni vanhaan 114,3 jakoiseen vanteeseen väärälle eli ulkopuolelle, seisoin renkaan päälle ja väänsin molemmin puolin sorkkaraudalla irti.
Vanteeseen jäi jälki ja vanhan levyn reunaan, mutta irtos helpolla.

valpas

Lainaa


Heh, koko päivän olen kysellyt tuota heittovasaraa pitkin kyliä joskos sais lainaa mutta kellään ole sitä. Onneksi veli tuli tänään kotona käymään ja "meillähän on semmonen tuolla tallissa". Noh meni tämäkin päivä hukkaan :D
Se kulkee myös nimellä Liukuvasara.
Kaikista satkun tolpista nuo navat on lähteneet kevyesti vanhan levyn reunaan vasaralla napauttamalla eri puolille. Ei ole vielä tarvinnut liukuvasaraansa laatikosta ottaa käyttöön.

matti.l

Lainaa
Se kulkee myös nimellä Liukuvasara.
Kaikista satkun tolpista nuo navat on lähteneet kevyesti vanhan levyn reunaan vasaralla napauttamalla eri puolille. Ei ole vielä tarvinnut liukuvasaraansa laatikosta ottaa käyttöön.

No nyky 100-a kalustoon levyt vaihdettu jo useita kertoja ,joten kaikki jo varmaan väljiksi hakattuja,joten lähtee varmaan helpommin ,kun silloin ,kun autot oli "uusia".
Muistan vaan joskus 80 luvun jälkeen ,kun aloittelin yhellä korjaamolla työ uraani auton korjauksen saloihin,niin joskus toki lähti helpolla,mutta välillä sai paukuttaa niin ,että sai jo pelätä,et repeytyy koko tolppa irti korista ;D
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Satiainen

#8
Jepjep. Napa lähti levyineen hyvin irti tällä liukuvasaralla. Nyt on uusi levy asennettu mutta kiinnostaisi tietää että miten kireälle se navankiinnitys-kruunumutteri yleensä väännetään? Irrottaessa se oli todella tiukassa mutta eikait sitä nyt kiristetä ihan loppuun?

E: Ja jarrulevy ei ole edes keskellä jarrusatulaa nähden että pitäisikö se olla? Ja levy vähän ahdistaa satulan yhestä kohdasta...

matti.l

Keskimutteri kovin kiinni vaan,ei sillä mitään laakereita säädetä-
Olihan levyn tausta puhdas ruosteesta ,kun kiinnitit uuden,keskelle pitäis osua automaattisesti,varsinkin,jos pultit osui reikiinsä millä levy kiinnitetään napaan.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Satiainen

Nyt on kaikki jarruosat vaihdettu muttakun pyöritin konetta jonkun aikaa niin että lämmöt nousi. Lämmöt nousikin n. yli 100:n asteen tietämille kun ei tuuletin lähtenyt pyörimään. Missä mahtaa olla vika?

BA

LainaaNyt on kaikki jarruosat vaihdettu muttakun pyöritin konetta jonkun aikaa niin että lämmöt nousi. Lämmöt nousikin n. yli 100:n asteen tietämille kun ei tuuletin lähtenyt pyörimään. Missä mahtaa olla vika?


Flektin anturi on omassa kotelossaan alavesiletkussa, ja sen johtoihin on viisaasti jo tehtaalla tehty liitin niin että anturin voi ohittaa ja flekti pyörii jatkuvasti.

Kytke siis anturilta toinen johto suoraan tuohon toiseen liittimeen, jos flekti pyörii nyt aina virran ollessa päällä vika on anturissa. Jos ei pyöri, niin joko flekti on rikki tai sitten johdoissa kosketushäiriötä.

cedricfan

eikös siinä ole relekin? Pitkä seisonta voi hapettaa releen kärjet
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

mikan

#13
Lainaaeikös siinä ole relekin? Pitkä seisonta voi hapettaa releen kärjet

Ei ole nyt kytkentäkaaviota käsillä, mutta muistaakseni siinä ei kyllä relettä ole. 100A:ssa kun ei muutenkaan paljon releitä ole. Äkkiseltään ei tule mieleen kuin töötön rele ja vilkkujen rele. Niin no, tietenkin latausrele myös.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

BA

Ei flektille relettä pitäs olla.
Omassa farkussa, ja muutamassa purkukuntoisessa on esiintynyt vikaa niiden tappiliittimien liitoksissa mitkä anturille on, johto hapettuu liittimen alta eikä saa kontaktia.

100 amppeeri

eikös se sulakerasian alla oleva rele ole flektin rele vai?  :o

mikko1200

On, se just on flektin rele. Joskus siitä saattaa olla katkennut se yksi ja ainoa lanka joka näkyy ulkopuolella. Tökitty jollain tavaroilla mitä hyllyllä on ollut tms.
Jos käytit lämmöt yli sadassa, kattele jo jostain uusi kansipahvi valmiiksi.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

Satiainen

Ohitin flektin anturin, flekti toimii eikä johdoissa siis ole kosketushäiriötä. Tarkkaa lukemaa lämpötilasta en tiedä missä käytin, mutta hieman ennen sitä pitkää viivaa mittarissa, jonka vasemmassa päässä on 130 C*. Sen jälkeen sammutin. Pitää katsoa kaikki liittimet ja se flektin relekkin kunhan kerkiän. Kansipahvikin todennäköisesti menee vaihtoon kun jotain märkää työntää pakoputkesta, kun esimerkiksi laittaa paperin palan pakoputken päähän. Bensaa eikä öljyä se ei ole, kenties jäähdytysnestettä... Ottaa kupoliin kyllä :(

mikko1200

Se on vesihöyryä ja ihan normaalia mitä sieltä piipun päästä tulee.
Tarkista jäähdytysneste, onko öljyä seassa, vaahtoaako moottorin käydessä. Muista varoa ettet saa kuumia nesteitä silmillesi. Pahemmin jos on kärähtänyt (tuskin tuossa yhteydessä kuitenkaan niin pahasti jo ollenkaan) saattaa öjyn seassa olla vettä.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510