Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primera 2,0-96 outo nakutus?

Aloittaja vinski, maaliskuu 23, 2009, 18:22:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vinski

Konehuoneen puolelta on alkanut kuulua outo nakutus,vaimea,ei kuulu kun työntää pään pellinalle ja kasuttelee mutta ajossa kuuluu sisälle,ei kaikilla kierroksilla mutta kaasua kun painaa niin jossaai 2-3 tonnin kieppeillä alkaa vaimea nakutus,aivain kuin venttiilikoneistosta.
Jos kyseessä on venttiilikoneistosta kuuluva ääni niin
-miksi ääni ei kuulu pellin alle?
-miksi ei kuulu kaikilla kierroksilla
ääni siis melko vaimea,pitää oikein kuunnella.(mutta selvä)
Autolla ajettu 270 000,rupeeko venttiilikoneistossa kuulumaan kulumisen äänet vai onko välykset isontunut?

Lousku

Ite vaihoin kunnon öljyt koneeseen, alkuperäissuotimen ja
ketjunkiristimen. Äänet loppuivat.

Niin joo, laitoin myös wynnsin hydr.vent.puts.ainetta

BA

Oliskos kuinka mahdotonta että ääni lähtis pakosarjan/katalysaattorin lämpösuojapelleistä?

vinski

#3
Auto oli tänään jarrurempassa,mitään irtonaista ei havaittavissa joten taitaa olla venttiilien ääniä mitä ohjaamoon kantautuu,tuntuu vaan oudolta kun ei kuulu konehuoneeseen :-?Toi öljy ja tietty ketjunkiristinkin kannattaa kokeilla,mutta mitä ja miten toimii toi venttiilien puhdistusaine?
Niin kyseessä on twin gam,ihan vaan varmistuksen ja muistin virkistämiseksi-onhan tuossa nokka ketjulla eikä remmillä?iski kyllä totaalinen unohdus :-[mielestäni ketjulla?

Uusi Nissanisti

Jos venavika niin yleensä sen kuulee kun "konepellin alla" kaasuttelee!  8-)

Datsun_Team

Naputteluun liittyen lainaan tätä aihetta kun on näin sopivan lähellä. Kyseessä Sunny N13 -90 1.6 GA16-yksipisteruiskumosa.
Aikaisemmin alkanut hieman tiputtamaan öljypisaroita alleen. Silloin kävin tutkimassa ja totesin moottorista jakopään olevan öljykerroksen alla, suunnilleen laturin kohdalta alaspäin. Sittemmin alkanut tekemään isompaa lammikkoa ja äsken kävin kuuntelemassa, kun oli kiihdyttäessä pitänyt nakutusta. Nyt nakutus kuului selvästi tyhjäkäynnillä. Öljytikkua vilkaistessa ei ollut kovin katsomista, kärki hieman kostui :-/ Lisäksi kyseinen auto on ollut aika heikolla huollolla ja ölpät on viimeksi vaihdettu joskus vuoden 2007 kesällä.

Tuohon nakutukseen, onkohan siittä nyt sitten koko moottori vaihtokunnossa? Vai voiko nuo laihat ölpät vaikuttaa naputteluun, olikos tässä millätappaa tuo venttiilien pyöritys?

Öljyvuotoon, sen vertta tutkin että jakopäässä ei ole muuta kuin kampiakselin stefa ja öljypohjan tiiviste, joista vuotaa. Nyt ei ole mahdollisuutta tutkia vuotokohtaa, mutta itse ainakin epäilen tuota stefaa, onhan kipolla sahattu reilut 400tkm. Toivon että saisin edes jonkinlaisia kannanottoja ja vaikka vihjeitä mistä lähteä liikkeelle. Jotta tämä uljas kaiken kestänyt sotaratsu vielä uljaana kulkisi etehenpäin :)

Tero-75

LainaaNaputteluun liittyen lainaan tätä aihetta kun on näin sopivan lähellä. Kyseessä Sunny N13 -90 1.6 GA16-yksipisteruiskumosa.
Aikaisemmin alkanut hieman tiputtamaan öljypisaroita alleen. Silloin kävin tutkimassa ja totesin moottorista jakopään olevan öljykerroksen alla, suunnilleen laturin kohdalta alaspäin. Sittemmin alkanut tekemään isompaa lammikkoa ja äsken kävin kuuntelemassa, kun oli kiihdyttäessä pitänyt nakutusta. Nyt nakutus kuului selvästi tyhjäkäynnillä. Öljytikkua vilkaistessa ei ollut kovin katsomista, kärki hieman kostui :-/ Lisäksi kyseinen auto on ollut aika heikolla huollolla ja ölpät on viimeksi vaihdettu joskus vuoden 2007 kesällä.

Tuohon nakutukseen, onkohan siittä nyt sitten koko moottori vaihtokunnossa? Vai voiko nuo laihat ölpät vaikuttaa naputteluun, olikos tässä millätappaa tuo venttiilien pyöritys?

Öljyvuotoon, sen vertta tutkin että jakopäässä ei ole muuta kuin kampiakselin stefa ja öljypohjan tiiviste, joista vuotaa. Nyt ei ole mahdollisuutta tutkia vuotokohtaa, mutta itse ainakin epäilen tuota stefaa, onhan kipolla sahattu reilut 400tkm. Toivon että saisin edes jonkinlaisia kannanottoja ja vaikka vihjeitä mistä lähteä liikkeelle. Jotta tämä uljas kaiken kestänyt sotaratsu vielä uljaana kulkisi etehenpäin :)
Kyllähän huonoksi menneet ja vähissä olevat öljyt voivat naputtamista aiheuttaa (vanhassa "oilon"-Skodassa lisäsin oljyä kun naputuksen kuuli sisälle ;D). Venttiilejä pyörittää perinteinen nokka-akseli ketjuvetoisena.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

take

Noissa GA16 12-valve koneissa on hydrauliset keinuvivut. Ja tosi pienet öljyreijät. Saattavat mennä tukkoon herkästikin jos ei öljyjä vaihdeta. Ja ei se jakoketjukaan ikuinen ole kun noin pitkä ketju kyseessä. Kerran olen nähnyt semmosen joka kävi ihan kuin dieseli. Ei yksistään se nakutus vaan hörskötys oli kuin dieselissä. Ja vika oli ketjussa. Näkyi hyvin kun otti venakopan irti kun ketju oli jo syönyt kanteen uraa. :o

Niin ja se öljypohja on liimattu kiinni. Ei varmasti vuoda ennen kuin ruostuu puhki. Kampiakselin stefa siellä vuotaa.

Taas kerran tullaan siihen että olisko ollut halvempaa vaihtaa kunnon öljyjä ajallaan kuin säästää öljyissä ja tehdä koneremppaa?

Datsun_Team

LainaaNoissa GA16 12-valve koneissa on hydrauliset keinuvivut. Ja tosi pienet öljyreijät. Saattavat mennä tukkoon herkästikin jos ei öljyjä vaihdeta. Ja ei se jakoketjukaan ikuinen ole kun noin pitkä ketju kyseessä. Kerran olen nähnyt semmosen joka kävi ihan kuin dieseli. Ei yksistään se nakutus vaan hörskötys oli kuin dieselissä. Ja vika oli ketjussa. Näkyi hyvin kun otti venakopan irti kun ketju oli jo syönyt kanteen uraa. :o

Niin ja se öljypohja on liimattu kiinni. Ei varmasti vuoda ennen kuin ruostuu puhki. Kampiakselin stefa siellä vuotaa.

Taas kerran tullaan siihen että olisko ollut halvempaa vaihtaa kunnon öljyjä ajallaan kuin säästää öljyissä ja tehdä koneremppaa?
Taisipa auttaa öljynlisäys kun oli kuulemma liki kokonaan hävinnyt naputtelu.

Niinpä, itte omien autojen kohdalla olen pyrkinyt tekemään huollot ajallaan, mutta empä ala toisten huoltotavoista kommentoimaan. Eiköhän niille jo jotain kerro, kun olen joutunut samaan autoon vaihtamaan tälle vuodelle syylärin, vetonivelen ja laturin :P Pikkuhiljaa alkavat minua pitämään luottokorjaajana niin tottapa sinne ne ölpätkin pistän uuden suodattimen kera, stefakaan ei arvokas ole niin pitää vaihtaa.

Kyllä muuten uskon ettei se ketjukaan ikuinen ole. Laturia vaihdellessa eteen tuli kaksi moniurahihnaa vuodelta -90. Niitä voi jo kutsua monipalahihnoiksi ::) Uutta kehiin niiden osalta.
Minä kiitän!

kurttu

Nythän on tainnut sunnyn korjauksiin mennä rahaa yli auton käyvän arvon!
Mitä järkeä, kysyn vaan?
Tuollaisella vanhuksella kannattaa ajaa tasan niin pitkään kuin se osia vaihtamatta kulkee, ei metriäkään pidemmälle. Jos auto olisi jotenkin erikoinen tai harvinainen, pystyisi tekohengityksen ymmärtämään.
Ei millään pahalla, mutta näin se vaan on.

Datsun_Team

No tuosta minulla on pienoinen vastalause. Ehjä syyläri 18e, uusi vetonivel 50e ja ehjä laturi 30e. Tekee vähän vaille satasen, minä en ainakaan tuolla summalla löydä mistään vasta katsastettua autoa. Ja auto kuin auto, samat osat niistäkin menee. Lisäksi uudempaan lienee turha löytää yhtä halvalla osia.

BA

LainaaNythän on tainnut sunnyn korjauksiin mennä rahaa yli auton käyvän arvon!
Mitä järkeä, kysyn vaan?
Tuollaisella vanhuksella kannattaa ajaa tasan niin pitkään kuin se osia vaihtamatta kulkee, ei metriäkään pidemmälle. Jos auto olisi jotenkin erikoinen tai harvinainen, pystyisi tekohengityksen ymmärtämään.
Ei millään pahalla, mutta näin se vaan on.

Täysin samaa mieltä! Viiden-kymmenen vuoden päästä kun ne jotka ovat kasariromustaan viitsineet huolta pitää, voivat sitten pyytää autostaan oikein hyvän hinnan harvinaisena Klassikkona. :)


Ei se käyttösahakaan kauaa huoltamatta kulje...

Uusi Nissanisti

Jos olis kaikki säilyttänyt niin ei pihalla olis muuta kuin "romua"?  :P