Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Jarrulevytkö kierot??

Aloittaja intikka, maaliskuu 26, 2009, 17:04:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

intikka

Alkanu -94 fantsu taajama nopeuksilla jarruttaessa ikäänkuin nypyttämään ja maantiellä jarruttaessa ratti täristää. Ajettu joku 270tkm. Ei pahan hintasia näköjää ainakaan motonetti versiot!?
On vaan aika kylmä tuolla tiasen tallissa alkaa vaihtamaan ;) :o
-80 Cherry  -85 Sunny  -94 Primera -98 Corolla

ILVES-Joe

Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Flame

Kyllähän siellä voi olla laikat jo pikkuhiljaa tiensä päässä. Älä muuten koske niihin motonettiläisiin laikkoihin, vaan osta kertalaakista kunnon levyt. Suurin osa motonetissä myytävistä levyistä on niin huokosia levyjä, että menee hyvin äkkiä melko rumannäkösiks koko levyt. En kyllä tiedä vaikuttaako se ulkonäkö sihen toimivuuteen, mutta kyllähän se jotain laadustakin kertoo. Toki joukkoon eksyy välillä hieman laadukkaampiakin levyjä. Motonet myy nykyisin ilmeisesti Trw:n jarrulevyjä, jotka ovat hieman laadukkaampia kuin nuo aivan tarvikkeet. Hintakin kyllä sitten heti pomppaa.

Tossa vuoden vanhat motonetlevyt ja aivan rääväkunnossa..
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Flame

fantsu on varmaan p10 primera fantasy :)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

intikka

#4
Joo -94 primera fantasy kyseessä, arvelin että tällä foorumilla kaikki sen tietää ;) ;D Näköjään nuo Trw levyt olis n.40e kpl. Tietty palat varmaan kannattaa samalla vaihtaa. Paljonkohan orkkis levyt maksaa?? Varmaan auton hinnan ;D
-80 Cherry  -85 Sunny  -94 Primera -98 Corolla

Flame

Enpä suosittele hakemaan noin vanhaan autoon nissanin tiskiltä enää. Jarrupaloiksi kannattaa valita jotkin muut kuin halvimmat jos meinaa pitää autoa pidemmän aikaa itsellään. Sama pätee luonnollisesti myös noihin jarrulevyihinkin.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

ILVES-Joe

Varmaankin Primeran harrastajat/fanit sen nimen tietää mutta kaikkien muiden ja uusien omistajien lukemisen helpottamiseksi käyttäkää ihmeessä sitä oikeaa nimeä autoistanne.

Kun etsit jotain asiaa omasta autostasi "HAE" toiminnolla niin se ei löydä Primerasta olevaa tietoa jos on kirjoitettu "fantsu", sama asia muiden automallien kanssa:serpa, satku, synny, riimeri, riisikippo, näksä, zagato, luupää, luupperi yms.

Anteeksi OT mutta asia tulee liian usein vastaan...
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

BA

#7
LainaaKyllähän siellä voi olla laikat jo pikkuhiljaa tiensä päässä. Älä muuten koske niihin motonettiläisiin laikkoihin, vaan osta kertalaakista kunnon levyt. Suurin osa motonetissä myytävistä levyistä on niin huokosia levyjä, että menee hyvin äkkiä melko rumannäkösiks koko levyt. En kyllä tiedä vaikuttaako se ulkonäkö sihen toimivuuteen, mutta kyllähän se jotain laadustakin kertoo. Toki joukkoon eksyy välillä hieman laadukkaampiakin levyjä. Motonet myy nykyisin ilmeisesti Trw:n jarrulevyjä, jotka ovat hieman laadukkaampia kuin nuo aivan tarvikkeet. Hintakin kyllä sitten heti pomppaa.

Tossa vuoden vanhat motonetlevyt ja aivan rääväkunnossa..


Laskin jarrulevyhyllystä viime syksynä 26 eri jarrulevymerkkiä. Nyt on tullut sen jälkeen ainakin yksi lisää.
Noista voi sanoa että eri valmistajien levyjä on ehkä noin puolessa laatikoista.

Ja lopuksi ylläri:

-tadaa-
Brembolla on neljää erilaista perus tarvikelevyä. Jotka valmistetaan joko kiinassa tai puolassa. Näistä ainakin yksi kieroutuu jo lähes ilmankosteudesta. >:( Ja samalta linjalta tullutta tavaraa on muutamassa halvemmassakin laatikossa.

Siitä vaan hieno brändilevy kauniissa hologrammilla varustetussa pahvilaatikossa...
En nyt siis puhu uritetuista ja rei'itetyistä vaan perus sileästä levystä jota on ensiasennuksena vaikka Ducatossa.

Jotta OT loppuu, Motonetistä voit saada primeraan oikeastaan mitä tahansa.

intikka

Tarkotus on laittaa mahdollisimman edullisesti jarrut kuntoon, lähinnä talviautona tuo primppu. Kesällä mopolla :) :) Kaipa ne nuo halvimmatkin aikansa kestää, varmaan happanee kori ennemmin ;D
-80 Cherry  -85 Sunny  -94 Primera -98 Corolla

cedricfan

Ensinnäkin jos sulla täristä RATTI niin vika on pyöräntuennassa eikä levyissä. Väljää, ilmesimmin levyissä.
Kakkoseksi BA tosiaan puhuu asiaa, täyttä potaskaa haukkua sanomatta levyjen merkkiä. Etenkin kun samoja levyjä voit saada liki mistä tahansa muustakin liikkeestä, liki missä tahansa muussa paketissa.
Sama koskee paloja, hinta ei kerro yhtään mitään laadusta. Ei myöskään merkki. Samoja paloja on vaikka kuinka monessa eri paketissa, ja lisäksi tehtaat vaihtelee paloja keskenään kun kaikkien ei kannata tehdä kaikkea.
Kumma juttu kun mulla ei ole ollut koskaan ongelmia palojen tai levyjen kanssa ja autoja on ollut vasta vajaa sata liki 30v aikana ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

intikka

Pitänee kattoa tarkemmin vielä, ei muuten mitään oireita/tärinää kuin jarruttaessa... Tuli vaan ekana mieleen tuo levyjen kierous.
-80 Cherry  -85 Sunny  -94 Primera -98 Corolla

Flame

Eipä noita ongelmia ole itselläkään ollut levyjen tai palojen kanssa.. lähinnä ongelmat on ollu noita levyjen huokosuuksia, mikä ei oikeastaan muuta kuin näy (kieroks eivät siitä mene). Tarvike on tarvike aina. Käyttöautoon tarviketta, harrasteeseen ehkä jotain parempaa. Tällä reseptillä on menty melko mallikkaasti. Kieroista levyistä voi kyllä tulla nypytystä rattiin. Itsellä kävi takalevyt sorvissa ja toinen pinta jäi hieman epätasaiseksi, jolloin yli 80km/h tehdyissä jarrutuksissa koko auton perä oli todella levoton ja tärinä melko hyvä myös. Onneks nuokin levyt silottuivat sitten ja nyttemmin menivät jo vaihtoonkin.

Kun nyt kyse on käyttöautosta ja vika paikallistetaan sinne jarrulevyihin, niin motonetistä vaan tarvikesatsi alle ja kovaa ajoa.

PS. eikait niitä vikoja kerkee jarruihin tulemaankaan cedricfanin autonvaihtotahdilla jos on keskinmäärin 3 autoa vuodessa ;)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

cedricfan

Tälläkin hetkellä omistan muuten sitten neljä autoa eli tuo keskimääräinen laskutapa ei ihan pidä ;)

Tosiaan jos levy on kiero niin jarrutettaessa tärinä tuntuu polkimessa. Ratissa tuntuva tärinä tulee liki aina etupään tuennan välyksestä, ja yleensä pitkittäistuennasta kuten alatukivarren takahela.
Korin tärinä saattaa tulla myös takatuennan väljyydestä.
Se levyistä johtuva ratin tärinä voi sitten olla levyn epäkeskeisyyttä, mutta se ei ole tosiaan yleistä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

Tarkastapa renkaat. On nimittäin kokemusta. Renkaan kulutuspintaan oli ilmestynyt nyrkinkokoinen patti ja kumma kyllä ainut oire oli juuri tuo mitä kuvailit. Samoin sanoin olisin itse kuvaillut oireita. Olin jo itsekin jarrulevyjä syyttämässä ja meinasin sorvata ne ja pyörää irrottaessa meni teräskudosta kämmeneen. tuli pieni ahaa-oivallus että laitetaanpa varapyörä ja testataan. AVOT. Tärinä oli poissa. Sitä on ihmetelty useamman henkilön voimin miksei se jumputtanut ajossa kuten loogisesti voisi ajatella? Pehmeä jousitus ja rengas muuten hyvin tasapainossa? Joka tapauksessa rengas oli jo räjähtämispisteessä.

ILVES-Joe

#14
Vaimon Almerassa oli samaa ilmiötä eli selvästi tuntui nypyttäminen jarruttaessa pienessä nopeudessa, isommassa tuntui hieman ratissakin.
Katsastuksessa ei mittarissa huomannut mitään heittoa.

Melko pian alkoi kuulumaan rahinaa etupäästä ja siellä oli yksi pala kulunut raudalle, muut olivat noin puoliväliin kuluneet.
Syy tuohon yhden palan kulumiseen oli se että jarrupalat olivat jumittaneet.
Vaihdoin uudet palat ja samalla putsasin ruosteet, lian. yms. pois ja tarkistin kaikkien osien herkän liikkuvuuden.

Jarruista tuli melkein liian tehokkaat ja  kaikenlainen nypytys hävisi eli kannattaa tarkastaa jarrupalojen kunto ja osien liikkuvuus.

Kyllä jarrulevyjen kierous voi tuntua ratissakin vaikka nivelet olisivat virheettömät, yleensä etuvetoisten vanteissa on iso ET (Almerassakin yli 40mm) ja kun jarru ottaa epätasaisesti se aiheuttaa sillä hetkellä kyseiseen pyörään erilaisen voiman kuin toiseen pyörään ja voima alkaa vetämään pyörää jonnekin suuntaan ja kun voima pienenee myös vetovoima pienenee ja se voimien muutos tuntuu ratissa tärinänä.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

ひゃ く あ hyakuA sataA

Tuo tärinä ja nypytus on ollut ihan selvää 2:ssa saksa autossani. Saksasta ekan kerran autolla ajoon lähdettyä jarrut nypytti ihan kamalasti ja levyt ruosteessa. Hetken ajon jälkeen ei mitään nypytystä. Eli pitempi seisonta ja vähempi käyttö tekee tuota ainakin. Kunnon jarruttelulla rupesi jarrut  pelittämään. Tuo on saksa autoissa ilmeisesti sääntö, kuin poikkeus. Ainakin kauan autoliikkeissä olleet.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

cedricfan

#16
LainaaKyllä jarrulevyjen kierous voi tuntua ratissakin vaikka nivelet olisivat virheettömät, yleensä etuvetoisten vanteissa on iso ET (Almerassakin yli 40mm) ja kun jarru ottaa epätasaisesti se aiheuttaa sillä hetkellä kyseiseen pyörään erilaisen voiman kuin toiseen pyörään ja voima alkaa vetämään pyörää jonnekin suuntaan ja kun voima pienenee myös vetovoima pienenee ja se voimien muutos tuntuu ratissa tärinänä.

Ei, paitsi ikivanhat autot joissa kaksipuoleisella männällä oleva satula. Jos levy on kiero (ei siis epäkesko) niin palan seuratessa kiharaa levyä myös mäntä tekee luonnollisesti liikettä eestaas. Ja nesteen kautta sama vibra kulkeutuu polkimeen. Kiero levy siis täristää polkimessa, jos poljin ei täristä ei kyse ole kierosta levystä. Epäkesko se voi olla, mutta paljon harvinaisempaa, eikä tule "kesken ajon" vaan on jo alusta alkaen.

Ja toi nyt vaan on simppeliä fysiikkaa ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ILVES-Joe

Kyllä vaan se levyjen kierous voi tuntua ratissa tärinänä yms. jarruttaessa, toki se tuntuu polkimessakin ja tutina voi alkaa tuntumaan pikkuhiljaa ajan kuluessa.
Levy voi kuluessaan muuttaa pitoaan eri puolella levyä, vanhaa levyä tutkiessa huomaa pintojen erilaisuuden ja se voi vaikuttaa asiaan, varsinkin kun levy kuumenee nypytys alkaa.

Sierroissa oli joskus muinoin ongelmaa tuon nypytyksen muodossa, mitatessa levyt eivät olleet kierot/eripaksuiset ja sama tutina jatkui vaikka levyt sorvasi suoraksi, siinä oli kyse materiaalin erilaisuudesta eri osissa levyä, joku kertoi että se johtui muotin pystyasennosta valaessa ja ylä- ja alapuolelle tuli erilainen materiaalin koostumus.

Katsastuksessa mittarissa ei nypytystä huomaa koska levy pyörii hiljaa eikä lämpene samaan tahtiin kuin normaalisti jarruttaessa.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

valpas

Autojen rakenteissa on eroja, ja eri jutut tuntuvat silloin vähän eri tavalla rakenteesta riippuen.
Kun otin finnini (HOT) käyttöön, niin meni hyvin läpi katsastuksesta, vaikka vähän mittarit jarrupenkissä vipottivatkin, ja polkimessa ilmeisesti tuntui "potkimista". Penkissä pyörimisnopeus on niin pieni, ettei häirinnyt liikaa.
Kun sillä lähdin sitten ajelemaan, niin ekassa jarrutuksessa meinas irrota kojelauta, ja polvilumpio. Tuntuihan se ratissakin, mutta ei kovin paljoa.
Auto oli seissyt pitkään, enkä vaihtanut levyjä, koska niissä oli paksuutta riittävästi.
En uskonut, että seisonnassa tullut syöpymä jyskyttäisi noin kovin.
Ajelin aikani, eikä jyskytys loppunut ajaessa jarruttelemalla.
Tein santapaperilla "köyhän miehen sorvauksen" kolmeen kertaan, ja sen jälkeen ei ole täristänyt juurikaan.
Ennen viimeistä sorvausta tuntemus oli voimakkain polkimessa, mutta kyllä se ratissakin tuntui.
Tärinä vähän vaihteli, kun jarrutti kaarteessa. Vikaa oli molemmilla puolilla, ja huono kohta vaihtoi silloin paikkaa  etupyörien kesken. Kieroutta en levyssä todennut.

cedricfan

LainaaSierroissa oli joskus muinoin ongelmaa tuon nypytyksen muodossa, mitatessa levyt eivät olleet kierot/eripaksuiset ja sama tutina jatkui vaikka levyt sorvasi suoraksi, siinä oli kyse materiaalin erilaisuudesta eri osissa levyä, joku kertoi että se johtui muotin pystyasennosta valaessa ja ylä- ja alapuolelle tuli erilainen materiaalin koostumus.
Hienoa kun otit puheeksi Sierran niin saat vihdoin kuulla totuuden miksi se oli ykköstäristäjä!
Ensinnäkin Hopalla meni pyöräntuennan suunnittelu silleen pikkusen metsään. Se skotti Päärssoni oli jo 20v sitten keksinyt miten renkaan saa kiinni loksun reunaan rautalangalla. Nyt piti saada loputkin minimalisoitua. Siispä yhdistetään reaktiotanko ja vakaajatanko. Vielä kun säästetään helan kumissa niin vot, syntyi Hoppa. Eli se ratin tärinä on nimenomaan tuentavika, ja tuolle helalle tehtiin siksi oikein korjausmallikin. Ykkönen on kaksi lautasta, korjausversio osin sisäkkäin menevät helan puolikkaat.
Mystinen polkimen darra joka ei poistu sorvaamalla oli taasen asennusvika. Sorvissa levy oli suora, koska levy oli tasaisesti kiinni. Autossa tuo kelluva levy saatiin vedettyä kieroksi kun pyöränpultteja ei osattu kiristää ristiin & momenttiin puhdasta napaa vasten.
Ja Sierran tapauksessa ei tosiaan auttanut levymerkin vaihtaminenikaan, muistan että noita tuli järkky määrä takuuseeen eikä levyissä ollut mitään vikaa, ja kaikki Ate'sta alkaen, Brembon kautta Lucasiin kokeiltiin. Muta ei levyissä voinutkaan olla ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ILVES-Joe

Juu, saattaa totuus olla mikä tahansa niin ei sen kummemmin kiinnosta olenko ollut väärässä tiedossa, nukun yöni yhtä hyvin vaikka väärällä totuudella olenkin ollut... ;)
Kyseisten vehkeiden tuennan viallisuudesta olen ollut kauan tietoinen.

Tuosta Sierran sain tuollaisen selvityksen yhdeltä Sierran omistajalta/Fordin korjaamolla olleelta ja muistaakseni parikin muuta Sierran omistajaa silloin kertoi että tärinä hävisi kun alkuperäiset levyt vaihdettiin tarvikelevyihin, se olikin sitten heiltä mutua vain.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/