Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

N14 lambdan mittaaminen

Aloittaja EOS, joulukuu 10, 2008, 12:28:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EOS

Auto -91 sunny, 1.4 sähkökaasari.
Saako tuosta lambda-anturista yleismittarilla mitään irti? Toimiiko eikö toimi. Liittimen jos ottaa moottorin käydessä irti niin käyntiin ei tunnu korvakuulolla vaikuttavan mitenkään, ilmeisesti pitäisi vaikuttaa, eli se puoltaa vähän sitä että anturi olisi rikki.
Yks johtoinen malli kyseessä. Pitäiskö antaa jotain jännitettä, jos mittaan anturin pään ja auton rungon väliltä? Jotenkin muuten, miten?

Ja onko tietoa toimiiko Bilteman yleismallin yksijohtoinen anturi ko. autossa? Hinta olisi vain 39,90 eur, joten kiinnostaa...

Kiitos!

Jylppy

#1
Oliskos tästä apua:



Tuo liitin on sulakepesässä.

Kannattanee hakea muuten täältä tuo koko service manual:

http://www.nissanforums.com/b13-91-94-chassis/97788-b13-n14-factory-service-manual-volume-4.html#post1131599
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

Lambdaa ei pysty mittaamaan luotettavasti yleismittarilla. Ja ylipäätään mittaaminen onnistuu vain kun lambda on paikallaan & auto käynnissä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

pekko


EOS

Kiitos. Kokeillan josko noista olis apuja.

maukka63

Tuolta ecultako tulee 0-akkujännite (ylempänä ohje),
mistä sitten mittaa lambdan 0-1V?

Onko toi lambdan piuhan irrottelu turvallista käydessä, miten pitäisi koneen reagoida jos kaikki kunnossa- pikadiagnoosia...

Mulla pomppas päästöistä, happi tyhjäkäynnillä 8%.
Täytyy vielä putki varmistaa.
Mutta onko tossa ilmapumppu (lisäilmapulssi)
AKEn sivuhan ei ees vaadi kuin CO ja HC,
vasta kierroksilla myös happi ja lambda.
Menikö väärin? Tosin vuos sitten tyhjäkäynti O2 2-3%.

Onhan tossa kohteita; letkut, solenoidi...
Koskaan ei oo nätisti kiihtyny  :'(

hiisipeikko

asiaan vähemmän liittyvä kysymys.. voisiko joku kertoa mitä meinaa ecu ja mikä se on ja mikä sen tehtävä on? kiitooos

maukka63

ecu- electronic control unit.
Laatikko, boksi, joka ohjaa moottorin toimintaa, sytytys ja polttoaineen syöttö.
Yleensä ruiskutus, mutta tässä Sunnyssa (perinteinen) kaasutin, jossa kuitenkin sähkösolenoidi säätää seosta lambda-anturin ohjaamana. Tää on sit eri asia kuin 1piste-ruiskutus.
Usein sekoitetaan, ei tietenkään täällä  ;)

hiisipeikko


Uusi Nissanisti

#9
LainaaTuolta ecultako tulee 0-akkujännite (ylempänä ohje),
mistä sitten mittaa lambdan 0-1V?

Onko toi lambdan piuhan irrottelu turvallista käydessä, miten pitäisi koneen reagoida jos kaikki kunnossa- pikadiagnoosia...

Mulla pomppas päästöistä, happi tyhjäkäynnillä 8%.
Täytyy vielä putki varmistaa.
Mutta onko tossa ilmapumppu (lisäilmapulssi)
AKEn sivuhan ei ees vaadi kuin CO ja HC,
vasta kierroksilla myös happi ja lambda.
Menikö väärin? Tosin vuos sitten tyhjäkäynti O2 2-3%.

Onhan tossa kohteita; letkut, solenoidi...
Koskaan ei oo nätisti kiihtyny  :'(

Yleensä kun happi koholla tyhjäkäynnillä, niin syynä on pieni imuilmavuoto.
Ei haittaa kierroksilla koska silloin merkitys on vähäinen!  8-)

take

Se lambda mitataan siitä lambdan liittimestä johtoja irrottamatta. Liitin vain pitää kaivaa esiin sen verran että saa yleismittarin + johdon sinne kiinni ja miinus tulee akun miinusnapaan. Koneen pitää olla käyntilämmin. Sitten nostetaan kierrokset 2000rpm ja pidetään tasaisena siinä. Eli ei pumpata kaasua edestakaisin. Hyvä yleismittari pystyy seuraamaan lambdan "hyppimistä" 0-0,8V välillä. Huonompi yleismittari arpoo satunnaislukuja näyttöön tuolta väliltä. Tästä voi yleensä päätellä lambdan toimivan. Jos lambda näyttää koko ajan samaa lukemaa niin seosolenoidi jumittaa ja jos ei tule jännitettä niin vakava imuvuoto tai lambda sökö.

Haulla pitäisi löytyä artikkeli tuosta sähkökaasarista.

maukka63

Liittimen välistä, ok. Kokeilin jo sieltä sulakerasiasta,
siinä heilui 0V ja akkujännitteen välillä jollain kierroksilla
(rundikello puuttuu).
Luinkin toisaalta taken hyvät ohjeet kaasariin, kiitos niistäkin  :)
Seuraavaksi letkujen ja solenoidin kimppuun.

Vielä toi lisäilmapulssi, ei kai siellä mitään pumppua oo?
Joku putki kuitenkin menee pakosarjaan imusarjan alta.
EGR:llä oma putki ja vielä kolmantena mittausputki.

Mietin sitä että oliko oikein hylätä korkeesta hapesta tyhjäkäynnillä,
yleensäkään saati jos se saa lisäilmaa.
Viitti ekana mennä konttorille valittaan,
mieluummin täältä ensin faktaa pohjaksi.

Tero-75

Lainaa

Yleensä kun happi koholla tyhjäkäynnillä, niin syynä on pieni imuilmavuoto.
Ei haittaa kierroksilla koska silloin merkitys on vähäinen!  8-)
Myös vuotava pakoputki nostaa hapen määrää.

Lainaa
Mietin sitä että oliko oikein hylätä korkeesta hapesta tyhjäkäynnillä,
yleensäkään saati jos se saa lisäilmaa.
Viitti ekana mennä konttorille valittaan,
mieluummin täältä ensin faktaa pohjaksi.

Oli oikein. Katsastuksessa hapen sallittu maksimi on 5%. Katsureita ei kiinnosta mistä tai miksi se vuotaa enemmän, se on sinun päänsärkysi
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

maukka63

Itsekin yllätyin kun luin (päättelin!) AKE:n sivulta että
happi ja lambda mitataan vaan kierroksilla ja ei raja-arvoa- 5%, jos ilmapumppu.
Löytämäni vanha korjaamon mittauslappu näytti myös vaatimukset hapelle ja lambdalle vaan kierroksilla.
Ei oo ollu aiemmin päästöongelmaa kattiautossa, siis uutta mulle!

take

Tuossa kyllä on lisäilmapulssi. Ongelmana mittauksessa on se että valmistaja ei ole ilmoittanut AKE:en sen häiritsevän mittausta joten raja on se 5%. Ja eipä se oikeasti mittaukseen vaikutakaan jossei ole jotenkin viallinen. Toki sen voi koettaa tukkia samoin kuin EGR:n. Ideana lisäilmapulssissa on kuitenkin se että kuumaan pakosarjaan annetaan happea jolloin häkä ja hiilivedyt palavat pois ja katti kuormittuu vähemmän. Toiminnasta poisto lisää katin kuormaa ja saattaa aiheuttaa ongelmia päästöissä. Eli itse etsisin kaikki muut viat ensin ja vasta viimeisenä syyttäisin sitä lisäilmapulssia. Lisäilmapulssi + katti saattaa myös piilottaa venttiilivikaa päästöjen suhteen sikäli että kun normaalisti orastavan venttiilivian oireita on korkeat O2 ja HC arvot varsinkin tyhjäkäynnillä niin katti ja lisäilmapulssi hapettaa tehokkaasti liiat HC:t pois jolloin oireiksi voi jäädä vain korkea happi. Lievä venttiilivika ei välttämättä heti aiheuta merkittävää käynnin huonontumista.

Mutta mahdollisuuksia on niin paljon että ne pitää järjestyksessä eliminoida todennäköisyysjärjestyksessä. Eli ensin pakoputken vuodot. Sitten alipaineletkut. Sen jälkeen lambda-anturi. Sitten kaasarin huolto ja säätö. Vasta jos näillä toimenpiteillä ei ole saatu arvoja kohdalleen niin aletaan vikaa etsiä lisäilmapulssi/EGR systeemeistä. Ja jos nekin toimii oikein niin sitten aletaan etsiä mekaanista vikaa moottorista.