Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

x-trail 2,5 bensa, öljyä kuluu... riittävästi

Aloittaja ajkorho2, helmikuu 02, 2009, 09:03:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ajkorho2

Meitin x-trail (-03 145tkm)on ruvennut nauttimaan öljyä n.1l/1000km. Ongelmaa on ollut kesästä asti. Syksyllä käytetin huollossa, eikä siellä kuulemma mitään vuotoa ollut.

Huomasin tuossa vaan eilen, että noin 2000 kierroksilla tehot katosivat ja kuuluu voimakasta "hörinää". Alemmilla ja korkeammilla kierroksilla ongelmaa ei ole. Tuota hörinää on kuulunut joskus ennenkin, mutta tuo teho-ongelma oli ainakin minulle uusi.

Öljynpinta oli alhaalla, mutta ei nyt mitenkään hälyttävästi. Lisäsin öljyä, ja kiersin lenkin. Hörinä ja teho-ongelma katosivat. Eiköhän ne kuitenkin palaa..

Onko jollakulla kokemusta vastaavista? Onko esim kannentiiviste mennynnä huonoksi vai männänrenkaat? Vai eikai näissä ole samanlaisia soikeiksi porattuja koneita kuin saman ikäluokan 1,8-litraisissa? Tai siis sinälläänhän tuo jälkimmäinen ei haittaisi, kun saisi jonkun muun maksumieheksi.

ajkorho2

Noni, nyt käytettiin sitten tutkimuksissa huollon yhteydessä merkkiliikkeessä.

Tekivät ohivuotomittaukset. Enimmillään ohivuotoa saatiin 18%. Sen perusteella tehtiin päätelmä, että kone vaatii ns. perusremontin eli porauksen, hoonauksen ja luultavasti myös mäntien vaihdon. Sikäli, kun ymmärsin, niin lukema saatiin yhden mittauksen perusteella.

Eikös tuo nyt kuitenkin ole aika hätäinen johtopäätös? Olisiko ennemminkin venttiiliremontti tarpeen?

Alppu

#2
Niin, ei kai ne alunperin soikeita ole ollut.. Mitenkä, onko tämä joku uusi muoti-ilmiö nämä soikeat sylinterit?
- Toyotissa (VVT-i, tms.),
- Nissanin 1.8 (mikä lie moottorityyppi?), ja
- joissakin Opeleissa on kuulemma syönyt ennenaikaisesti soikeaksi... vielä muita?  :-? Tietäisi mitä vehkeitä välttää...  :-?

-edit-

- polo 1.4 ja golf 1.4

http://www.dynamiitti.com/forum/viewtopic.php?t=49194
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaNoni, nyt käytettiin sitten tutkimuksissa huollon yhteydessä merkkiliikkeessä.
Tekivät ohivuotomittaukset. Enimmillään ohivuotoa saatiin 18%.

Onko tuo paljon vai vähän kun ei nuo prosentit paljoa mulle kerro..
Mitenkä liike, tulevatko kustannuksissa vastaan?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ajkorho2

Vastaan itselleni edelleen:

Pienen salapoliisityön jälkeen löytyi seuraavaa:

http://x.nissanhelp.com/forums/x-trail/2253-x-trail-oil-consumption.html

Eli USA:ssa on vedetty vuonna 2006 QR25DE-moottorilla varustettuja Nissaneita pois myynnistä valmistusvirheen vuoksi. Oireina liiallinen öljynkulutus ylimääräinen rouhea ääni ja tehottomuus. Sitten myöhemmin tietenkin tulee mukaan myös moottoririkkoja..

Samasta kertoo myös wikipedia.

Otin yhteyttä maahantuojaan.

ajkorho2

Lainaa

Onko tuo paljon vai vähän kun ei nuo prosentit paljoa mulle kerro..
Mitenkä liike, tulevatko kustannuksissa vastaan?

Mäntsäläläisen moottorikoneistamon ja Espoonlahtelaisen autohuollon mukaan mitatut lukemat ovat kaukana siitä, että tulisi alkaa tekemään noin isoa moottoriremonttia samantien. 18% on vielä ihan OK. 30-40% olisi sitten jo eri asia.

Laittelin tosiaan maahantuojalle postia asiasta. Katsotaan mitä sieltä kuuluu.

take

#6
Lainaa

Mäntsäläläisen moottorikoneistamon ja Espoonlahtelaisen autohuollon mukaan mitatut lukemat ovat kaukana siitä, että tulisi alkaa tekemään noin isoa moottoriremonttia samantien. 18% on vielä ihan OK. 30-40% olisi sitten jo eri asia.

Laittelin tosiaan maahantuojalle postia asiasta. Katsotaan mitä sieltä kuuluu.
Tuo paljon /vähän riippuu mistä asiaa katsoo. Uudella koneella ohivuodot saattaa olla jopa 10% ja sisäänajon jälkeen 4-6%. Jos näillä koneilla on enää mitään tekemistä sen vanhan japsitekniikan kanssa niin suuri öljynkulutus ei vaadi suuria ohivuotoja. Tulpanreijästä tehty ohivuotomittaus kun mittaa lähinnä puristusrenkaiden tiiviyttä eikä öljyrenkaiden tiiviyttä. Esimerkikinä vaikkapa 450tkm ajettu E15 kone jossa ohivuodot 15-16% ja öljyä meni suurin piirtein saman verran kuin sinullakin. Venttiilikumeistakaan se ei mennyt koska oli uusittu. Väljän rajana pidetään bensiinimoottoreilla yleensä kyllä 25%. Silloin jo neljännes puristuspaineesta menee hukkaan. Dieselkoneilla ongelmat alkavat usein jo huomattavasti pienemmillä lukemilla. Mutta 540?tkm ajetussa CD17 koneessa ohivuodot oli tasaisesti siinä 8% paikkeilla. Piti mitata kun etsittiin käynnistysongelmien aiheuttajaa.

Sitten on oma lukunsa mitä toimenpiteitä tuo vaatii. Noin pienet ohivuodot pitäisi korjaantua pelkästään hoonauksella+uusilla männärenkailla ja venttiilien hionnalla. Ei luulisi olevan poraustarvetta. Mutta ei niitä kulumia pysty tarkkaan tutkimaan ulkopuolelta. Merkkiliike luultavasti antanut arvion pahimman(kalleimman) vaihtoehdon mukaan. Todellinen kunnostustarve selviää vasta avaamalla moottori ja mittaamalla sylinterien kulumat. Ulkopuolisilla tutkimuksilla on saatu selville vasta se että moottori alkaa olla avaamisen tarpeessa eli vikaa ei kannata etsiä enää muualta.