Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

-95 primera öljynpaine pakkasella hukassa?

Aloittaja tapani1, helmikuu 17, 2009, 15:25:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tapani1

Primera vm.95 1.6 koneella, ajettu 220tkm. Kun pakkasta yli 10 astetta, niin öljynpaineen merkkivalo ei sammu ennen ku kone on kunnolla lämminny ja ollu jonku aikaa lämpimänä. Samaan aikaan kuuluu jakopäästä "rallatusta" ja loppuu kun merkkivalo sammuu.
Lämpimänä ja parin asteen pakkasellakaan ei ongelmaa ole :P

Onkohan kyse oljypumpun "jäätymisestä"/hajoamisesta vai mistähän kyse?

Onko jollakin kokemuksia minkalainen homma vaihtaa öljypumppu?


Kiitos jo etukäteen ammattilaisille vinkeistä!


Alppu

LainaaPrimera vm.95 1.6 koneella, ajettu 220tkm. Kun pakkasta yli 10 astetta, niin öljynpaineen merkkivalo ei sammu ennen ku kone on kunnolla lämminny ja ollu jonku aikaa lämpimänä. Samaan aikaan kuuluu jakopäästä "rallatusta" ja loppuu kun merkkivalo sammuu.
Lämpimänä ja parin asteen pakkasellakaan ei ongelmaa ole :P

Onkohan kyse oljypumpun "jäätymisestä"/hajoamisesta vai mistähän kyse?

Onko jollakin kokemuksia minkalainen homma vaihtaa öljypumppu?


Kiitos jo etukäteen ammattilaisille vinkeistä!



:o
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Lerssinen

Höhm... Jos kone käy valo palaen minuutinkaan niin taitaa olla kone meleko raakan näkönen sisältä olettaen että öljynpaine tosiaan on nollassa sen "lämmistys"ajan  :o

Ö-paineanturi irti ja mittari siihen ja tarkastelemaan lukemia, samoin voi sitten vaihtaa öljytkin oikeaan laatuun jos se ei ole varmaam mitä sieltä löytyy  :-?

Niin, onhan siellä öljyä?
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Alppu

Noh kaataa vähän motor uppia, niin ei öljyjä enää tarvitakaan..  :D

Niin, onko öljyä ollenkaan ja jos on, niin mitä?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

#4
Tuo jakopään rallatus tosiaan kertoisi että öljynpaine puuttuu. Ihan ensimmäiseksi öljyt ja suodatin vaihtoon. Eikä mitään 20W-50 vaseliinia. Jos se ei auta niin imusiivilän ja öljypohjan putsaus ja uudella tiivisteellä kiinni ja uusi öljynpaineanturi. Tosin jos 10 minuuttia kone käynyt jo ilman öljynpainetta niin voi tietty miettiä mitä sille ylipäätään enää kannattaa tehdä. Vaan aikamoista jöötiä pitää öljyn olla jos se öljystä johtuu. :o Meinaan E13 koneisessa cherryssä ei mikään muu pysynyt sisällä kuin 20W-50 kesäöljy eikä se oireillut mitenkään edes 25 asteen pakkasessa. Tosin se öljy pysyi aika tuoreena automaattisesti. ;D

Toki joskus nuo kestää aika uskomatonta käsittelyä. Mulla oli edellisessä farkku sunnyssä kone niin loppu että litra öljyä ei riittänyt Nummi-Pusulasta kotiin vaan Tarvasjoella jo syttyi öljyvalo. Päätin jatkaa niin pitkälle kuin kone jaksaa. Pukkas muuten lämmintä lämppäristä. Mutta ihmeen kaupalla se pysyi nipussa tuon 30km ja kotona oli kolina sitä mallia etten uskaltanut sammuttaa enää vaan hain tallista öljyä ja kaatelin koneen käydessä lisää öljyä ja kappas: kolina loppui. Tosin sen jälkeen kone alkoi kolista joka startin yhteydessä ja 2000km:n päästä meni kampilaakeri ja kampi katkesi kun yritin selvitä sillä kouluun asti.

Jos öljypohjan päädyt avaamaan niin se on sitten aika tiukassa kun on liimattu kiinni. Paras työkalu kotona on ollut ohut sikli joka kestää vasaralla lyödä väliin. Paksua meisseliä tms. väliin hakatessa menee öljypohja solmuun.

cedricfan

Wild guess: jakoketjun kiristin niin kaukana ja väljä että päästää paineet karkuun? Olettaen että on öljyä, se on järjellistä ja pumppu toimii edes jotenkin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

rike

Joo omasta koneesta ku meni ketju,jakopää rupes vähän rohisee ja äänteli.Konetta purkaessa huomas et kiristin,"talla",oli täysin kulunu,siinä vinyylinen sellainen.Oli jäänyt jumiin jostain syystä.
Yläkerta entinen sen jälkeen.

tapani1

Öljyt ja suodatin vaihdettu, Mobil W10-40 sisällä eikä vaikutusta vaivaan?

Oon sisätilalämmittimellä lämmitelly moottoria pakkasella. Olen laittanut lämppärin puhaltamaan auton alta öljysuodatinta kohti. Tällä tavoin kone pelaa ku junan vessa ja valo ei pala ylimääräisiä kovallakaan pakkasella.

Voisko vaiva liittyä ohjaustehostajan toimintaan jotenki?? Pakkasella ohjaus aika jäykkä alkuun ja kuuluu vähän aikaa jonkin sortin vikinä?


BA

Ohjaustehostimessa heikot nesteet, ja ovat vaseliinia. Vikinä tulee siitä ku ohjaustehostimen hihna luistaa kun pumppu ei jaksa vaseliinissa pyöriä...

cedricfan

10W40 eisynteettinen on kyllä näillä keleillä sekin vaseliinia...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

rike

juoksevampaa öljyä sais olla.Kaveri Englannissa kantoi takasta hiiliä MG:n öljypohjan alle ku ei oo lohkolämmitintä,heh.
Ei liity ohjaustehostin rohinaan.

take

No, 10W öljyn pumpattavuuden rajalämpötila on -30 astetta ettei se ainakaan suoraan siitä johdu.

Siis alkoiko ongelma vasta öljyn+suodattimen vaihdon jälkeen? Uusi suodatin tukossa? Tällaisiakin on tapahtunut. Pari kappaletta lyhyen urani aikana joutunut hylkäämään uusia öljynsuodattimia kun ei öljynpaineet nousekaan öljyn+suodattimen vaihdon jälkeen.

Toinen seikka sitten menikö öljy heti mustaksi vaihdon jälkeen? Jos öljy meni heti mustaksi niin koneessa on tervaa kertynyt niin paljon että vähintään öljypohjan ja imusiivilän mekaaninen putsaus todella olisi asiaa. Muutenkin monissa Mobil öljyillä ajetuissa (Nissanin)koneissa ollut havaittavissa normaalia enemmän kakkan kertymistä koneen sisuksiin. Siis empiirisiä havaintoja, ei essonbaarissa kuultua.

cedricfan

Laitapa pullollinen/kannullinen eisyntistä kymppiä ulos ensi yöksi (tai seuraavaksi) ja kauhistu...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

LainaaLaitapa pullollinen/kannullinen eisyntistä kymppiä ulos ensi yöksi (tai seuraavaksi) ja kauhistu...
Kymppiä ei nyt ole mutta 15W-40 mineraalia kaatelin aamulla zetkaan. Ulkovajassa varmasti saman verran pakkasta kuin ulkonakin. Olihan se hieman jähmeää vähän kuin siirappia muttei vielä jämähtänyttä.

Kyllä tuo 10 minuuttia on niin pitkä aika öljyvalon sammumiseen että vika on oltava jossain muualla tai öljyn kirjaimellisesti kiinteäksi jähmettynyttä. Kun ei 20W öljyilläkään moista ilmennyt edes 25 asteen pakkasella.

Alppu


Forte tms. pesu ja 5W-40 sisään. Kai siinä ölppäanturissakin voi olla vikaa..et jos koittaa vaihtaa sen kuitenkin? Tai sitten mittaa/mittauttaa paineet jossain?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Lerssinen

Lainaa

Ö-paineanturi irti ja mittari siihen ja tarkastelemaan lukemia
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

BA

Lainaa
Forte tms. pesu ja 5W-40 sisään. Kai siinä ölppäanturissakin voi olla vikaa..et jos koittaa vaihtaa sen kuitenkin? Tai sitten mittaa/mittauttaa paineet jossain?

Vaan jakopään rallatus kertoo kyllä että paineet on ainakin alhaiset, kun hydraulinen kiristin ei kiristä ketjua. Ja kun kerran valon sammuessa rallatuskin loppuu...

Micrassa oli ominaisuus että kylmänä jakopää rallatti, mutta valo kyllä sammui samantein. Rallatus loppui myös kymmenessä sekunnissa, ei minuuteissa!

Uusi Nissanisti

Anturi, suodatin ja öljyt vaihtoon, kyl se siitä suttaantuu ja taas iloksi muuttuu!  8-)

tapani1

Ongelma oli jo ennen öljyn ja suod. vaihtoa. Aika nopeasti kyllä uusi öljy meni likaiseksi, joten se "tervan" kertyminen voi pitää paikkansa. Mitä tämä "forte" tarkallleen ottaen on ja miten sillä kone "pestään"?

Kyllä tuntui aika jähmeetä tavaraa olevan 10W-40, 25 asteen pakkasessa kun tänään kannusta lotrailin :-? että olis varmasti paikallaan kokeilla litkumpaa.

take

Forte nyt on paras moottorinpuhdistaja mitä on tullut vastaan. Kaadetaan öljyn joukkoon ja pitiköhän käyttää uutta öljyä käsittelyn ajan? Ei siitä ainakaan haittaa olisi. Kone käymään tyhjäkäyntiä noin 20min 2000rpm ja sen jälkeen töhnät ulos ja uudet öljyt + uusi suodatin sisään. Siltikään en ole kovin vakuuttunut kuinka terveellistä noiden käyttö koneelle on. Yhden käsittelyn jälkeen rupesin heti pakoputkea vaihtamaan ja kovasti oli metallihitusia nokikarstan joukossa joten vähän jäi hirvittämään että oliko siitä kuitenkin pitkässä juoksussa enempi haittaa kuin saavutettu hyöty? Tosin sinun tapauksessa ei enää varmaan kovin paljoa ole menetettävänä että siltä pohjalta rohkeasti vaan. :)

diiseli

Joo, moi vaan. Tuoreena Nissanin omistajana aattelin piipahtaa.


Aattelin tätä lukiessa tyhmässä päässäni, notta kannattaakos pannuun jota on käytelty ilman öljynpaineita lämpöiseksi useempaan kertaan enää hirveesti laitella fortea tai täys-synteettistä öljyä?

Luulis, että täystuhoon ei oo enää niin hirveen pitkä matka et kannattais satasia öljyyn laitella, kun pannua remonttiin tai uutta nokalle :)

...tää tietty vaan jos vika ei oo öljynpaine mittauksessa

Alppu

LainaaYhden käsittelyn jälkeen rupesin heti pakoputkea vaihtamaan ja kovasti oli metallihitusia nokikarstan joukossa joten vähän jäi hirvittämään että oliko siitä kuitenkin pitkässä juoksussa enempi haittaa kuin saavutettu hyöty?

No tuskimpa fortella on tuon hileen kanssa mitään tekemistä,
johan se olisi kilissyt ja metelöinyt hulluna sen joutokäytön aikana jos siitä kiinni olisi.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Jupe

Ettei vaan olisi öljypohjassa oleva imusuodatin osittain tukossa? Josta seuraa  ettei jäykkä öljy kulje kunnolla läpi.
-N13 Sunny 1.6LX(SLX)
-N14 Pulsar GTI-R

seppo

Lainaa
Ö-paineanturi irti ja mittari siihen ja tarkastelemaan lukemia,

moi !!!
tossa on oikea ohje !!! 8-)
jos ei mittari näytä että öljyn paineet on ok !!!
niin eikun purkamaan konetta ja etsimään missä vika ... aina halvemmalla pääsee kun ei itse enään lisää riko konetta !!!  ;)
tietysti voihan sen koneen ajaa yhdeksi möykyksi. ostaa sit purkaamolta ehjän koneen !!!!
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

take

Lainaa

No tuskimpa fortella on tuon hileen kanssa mitään tekemistä,
johan se olisi kilissyt ja metelöinyt hulluna sen joutokäytön aikana jos siitä kiinni olisi.
No, työkseni muutamia satoja pakoputkia vaihdellut ja tuo oli ainoa laatuaan jossa on hilettä näkynyt. Ja toisekseen sylinterin yläpäässä joka on herkintä aluetta kiinnileikkaamiseen niin ei sieltä mitään meteliä kuulu jos männät/renkaat leikkaa hiljalleen kiinni. Naarmuja tulee sylinteriin ja mäntään muttei se mitenkään erikoista ääntä pidä. Se on kantapään kautta opittu. Ja pienimmät kiinnileikkaamiset alkaa tehdä kiusaa vasta kymmenien tuhansien kilometrien päästä.

Tosin siinä olet oikeassa että 100% varmuutta aiheuttajasta ei ole kun ei kone ollut auki juuri ennen ja jälkeen käsittelyn. Mutta asiayhteys oli kuitenkin niin olennainen ettei sitä voi täysin sivuuttaa.