Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan micra K 10 1.0 Käynti häiriö

Aloittaja zubbari, tammikuu 01, 2009, 14:30:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zubbari

Itselläni on käyttö autona tonninen nissan micra jota on vaivannut koko talven käynti häiriö jota olen yrittänyt jäljittää. Oireenaa esiintyy ihmeellinen nykiminen noin 1000 kierroksen n. 2000 kierroksen välissä joka ilmestyy joko tuolla kierros alueella ajaessa tai kiihdyttäessä ja silloin kun moottori on vähän lämmennyt mutta ei kylmänä.
Ja tyhjä käynti seilaa aika lailla kun moottori on todella lämmin.

Olen yrittänyt etsiä imu ilman vuotoa startti pilotin avulla ali paine letkuista sitä löytämättä.

Joten olen kohdistanut epäillyt automaatti ryypyn suuntaan tai tyhjä käynti solenoidiin. Solenoidille olen löytänyt mittaus ohjeet mutta en ymmärrä niitä ihan täysin.
Sivu 1
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1657655.jpg
sivu 2
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1657654.jpg

Jos joku viittisi selventää tai suomentaa mittausta ohjeita kun en ymmärrä mitä tuolla rear defoggerrilla tarkoitetaa taka sumu valoa vai ?

Ja lisää sivuja tuosta korjaamo käsi kirjasta löytyy jos on tarvetta.

Tare

Nii'in, kyllä siinä on käyntinopeuden säätö, joka lisää kierroksia, kun laturista otetaan lisää amppeereita, ettei akkulle menevä lataus loppuisi.

Mielestäni tuo venttiili ei kylläkään aiheuta koneen käyntihäiriöitä, jollei se ole jumitele molemmissa päissä.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

mies51

a) Tuo säädin on kuskin penkin alla. Ota pistoke irti siitä ja katso vaikuttaako käyntiin.
b) Onko imuilman esilämmitys talviasennossa? Se on imusarjan eteenpäin sojottavassa putkessa se vipu Winter/summer.
c) Tarkasta kaasuttimeen menevien alipaineletkujen päät. T-kappaleesta lähtee 3 pientä letkua, onko päät halki? Jos ykskin pää halki, moottori sekoilee hirveesti.
Automaattiryypyn toiminnan tarkastus. Pakkasella moottori kylmänä polkaiset pari kertaa kaasua. Avaat ilmanputsarin yläkannen ja katsot, onko ryyppyläppä kiinni. Sitten kansi kiinni ja ajat moottorin lämpimäksi ja katso, avautuiko ryyppyläppä täysin auki.

zubbari

Tuo tyhjä käynnin säädin toimii sillä tuli sillä menevää liitintä irroteltua käynnin ja siinä laski tyhjä käynti kun sen irrotti.

Täytyy tuo ryyppy läppä katsoa seuraavaksi.
Onkos micrassa muuten vesikiertoa tuolla kaasarissa vai mitenkä tuo ryyppy toimii ?

Hemmotus

Lainaaen ymmärrä mitä tuolla rear defoggerrilla tarkoitetaa
Takalasin lämmitin/huurteenpoisto.

zubbari

ryypyn läppä meni kiinni parin polkasun jälkeen ja oli auki kun moottori oli lämmennyt.

Seuraavaksi tarkistan kaikki alipaine letkut uudelleen.

mies51

Virranjakaja: tarkasta, että sisäpuolella nastathyväkuntoiset, ei kuopalla eikä harmaata töhnää. puukonkärjellä puhtaaks. Pyörijä samoin. Sitten yks kerrallaan sytytysjohtimet irti ja kannen kolo puhtaaks hiomapaperilla.
Sytytysjohtimet: Pimeässä näet, jos lyö läpi tai joku johdin poikki, niin voi lyödä esim. virranjakajan pintaa pitkin. Yleismittarilla vastus alle 20 kilo-ohmia. Alle 10 hyvä.
Sytytysaika: jos ei oo ajoituslamppua, voi tarkastaa suunnilleen 12V lampulla.  Aja kone lämpimäks (ryyppy saadaan pois päältä). Irroita alipaineletkun pää virranjakajasta ja sulje letku vaikka pultilla. Yhdistä lamppu akun miinus ja puolan miinus välille. Puolan miinusjohto menee katkojan kärkiin. Kun kärjet ovat auki ja virta-avain virta-asennossa, lamppu palaa. Siis virta päälle ja käännät jakarilla kampiakselin päästä käyntisuuntaan eli myötäpäivään kunnes hihnapyörän lovi lähes ajoitusmerkkien kohdalla. merkit 5 asteen välein 20,15,10,5 ast ennen yläkuolokohtaa, YKK ja viimeinen 5 ast jälkeen yläkuolokohdan. Katso, milloin lamppu sammuu eli kärjet avautuu. Säätö ohjekirjan mukaiseksi avaamalla virranjakajan runkoa pitävää yhtä mutteria ja virranjakajaa kääntämällä. Vedä ensin puukolla merkki, missä oli ennestään. Tämä säätö näin tai ajoituslampulla pitää tehdä aina katkojankärkien vaihdon tai irroituksen jälkeen. Ei tarvi virranjakajankannen tai pyörijän vaihdossa.

mies51

"Ja tyhjä käynti seilaa aika lailla kun moottori on todella lämmin."
Vanhan katkojankärkisytytys-moottorin sytytysaika sekä tyhjäkäynti seilaa jonkunverran johtuen jakajan akselin liukulaakerin kuluneisuudesta.

cedricfan

Paitsi että jakajan sisäkontaktien rapsuttelu saattaa pahentaa tilannetta. Kipinäväli kasvaa, ja kohta sitä töhnää on lisää kun kipinä leiskauttaa ison hypyn.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

zubbari

#9
Viime kesänä vaihdettu virran jakajan kansi, pyörijä, tulpat, ilman putsari sekä bensan suodatin.
Ja on kärjettömällä sytytyksellä.
Tulpan johdot vaihdan kunhan muistan mittailla johtojen pituudet että saan uudet valittua.
Ajatus lampulla katsoin sytytyksen kohdilleen kesällä kun moottorista huku väännöt, sitä ennen viime talvena kun moottorin vaihdoin niin säädettiin kanssa kohdilleen täytys tarkistaa kun menen tallille tutkii perin pohjaisesti tuon kaasarin saloja.

zubbari

No niin tuli löydettyä vikaa virran jakajan kannesta ja pyörijästä. Olivat palaneet ihan piki mustiksi vajaassa puolessa vuodessa  :o Itse asias olivat täsmälleen saman näköiset kuin silloin kesällä kun vaihdoin edelliset jotka oli viimeksi samassa kunnossa silloin ajattelin että olivat vanhuuttaan palaneet muuta ei ne puolessa vuodessa pitäs tuohon kuntoon mennä.

Joten vian etsinnän aloitin mittaamaalla puolan mutta siittä mitatut arvot olivat ohjekirjan antamien arvojen sisällä.Tulppien kärkivälin tarkistin kanssa koska epäiltiin kipinä tehon olevan heikko, kärkivälit olivat ohje arvoissa, joten missä vika mahtaa olla.
Voiko huonot tulpan johdot aiheuttaa noitten kyseisten osien ennen aikaisen palamisen ?
Ja virran jakajassa on kärjetön sytys.

Tuossa huono kuva pyörijästä
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1708400.jpg

Ja kannesta
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1708401.jpg

Alppu

Eipä noista kuvista paljoakaan näe  :-/ mutta näkemäni made in italy ei monissa herätä suurtakaan luottamusta..  :-?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

zubbari

Virran jakajan kannesa oli keski hiili jumissa.
Nykyään ei taida saada laadukkaita varaosia jotka toimisi ilman pikku rasauksia.