Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Talvi on tullut

Aloittaja Datsuuna, marraskuu 21, 2008, 10:06:24

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Datsuuna

Kannattaa laittaa ajoissa polttoaineen jäänestoa tankkiin niin
välttyy turhilta harmeilta. Kat-autoille on omansa. Kannattaa
tsekata myös akun kunto tai ainakin nestepinnantaso se kun
tuppaa niin helposti unohtumaan. Joko vaihdoit talviöljyt ?
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

d_masa

#1
Pikemminkin kannattaa ostaa jäänestoa takakonttiin ja laittaa tankkiin vasta jos tarvetta ilmenee. Mulla on myöskin ollut käsitys että nykyaikaiset moniasteöljyt menee kesät talvet? Oot ihan oikeassa ton akun huollon tai sen puutteen suhteen.
120Y B210 sedan

Datsuuna

Tottahan toki moniasteöljyt käyvät ympäri vuoden. Tarkoitin, että
talveksi olisi hyvä vaihtaa uudet öljyt. Jäänestoa on parempi
käyttää ennen jäätymistä kuin sen jälkeen.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Ruiskupeleissä on aivan turha käyttää jäänestoa, niissä ei ole kaasaria...

Synteettinen 5W40 on hyvä ympärivuotinen öljy, ja vaihtoajaksi parempi on kevät, jolloin lasketaan ulos talven aikana siihen kertynyt kosteus ja bensa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

#4
Vettä voi olla periaatteessa ihan missä vaan välillä tankista
koneeseen. Kun käytät jäänestoa se sekoittuu veteen ja
polttaa sen polttoaineen mukana pois ( niin eihän se vesi
tietenkään enää pala kun on hapen ja vedyn palamistuote ).
Öljyt on nykyään niin halpoja, että kannattaa vaihtaa joka
kevät kesäksi ja syksyllä talveksi jos ajokilometrejä tulee.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

take

En kyllä rupea akkua rikkomaan veden tarkistusta varten.
Eikä ole vuosiin tarvinnut jäänestoa kun joskus edes viitsii tyhjentää tankin. Muuten, imuilman esilämmitys on kova juttu kaasaripelissä. ;) Ja syntiset 5W-40 tuli vaihdettua jo jokin aika sitten ihan kilometrien mukaan. Sitä talvilaatuista dieseliä kun ei vaan löydy mistään vielä. Saas nähdä josko pakkanen pääsee yllättämään vielä ja rousku hyytyy kun kesälaadut jämähtää suodattimeen. >:( Ei kuulemma talvilaatua oteta myyntiin kun on niin kallista. En minä ole ikinä vielä ilmaisesta hinauksestakaan kuullut. :-?

cedricfan

#6
Itselläni käyttöautoon tulee n 20tkm vuosittain, joten öv on kahdesti. Mutta ei ole mitään syytä miksi pitäisi vaihtaa kahdesti ja nimenomaan syksyllä jollei tule ajoa liki vaihtovälin verran.
Öljyt ovat nykyisin sen verran hyviä että kohtuullisessa kunnossa olevalle moottorille puoleen tihennetty vaihtoväli on pelkkää luonnonvarojen haaskausta.
Jääneston oikeasta käyttötarpeesta kertoi paremmin vanhat pullot: kaasutinsprii. Estää kaasuttimen jäätymisen, ja etenkin nollan ympärillä, jolloin viima jäädytti kosteuden. Ruiskussa suuttimet on imusarjassa, aivan toisella tapaa suojassa, eikä ilma kylmene suuttimen kohdalla.
Bensatankissa on puolestaan imuallas, ja sen alla vesitila. Eli vesi jää sinne pohjalle bensaa raskaampana. Ja pakkasella vesi muuttuu kiinteään olomuotoon jääksi, eikä tule tankista ulos.
Mahdollisuus siihen että vettä tarttuu bensan mukaan ja jäätyy linjaan on teoreettisen pieni, lisäksi samalla tulee muita ongelmia kuten tankin pohjalle jäänyt muu moska.
Mutta jos haluaa maksaa joka tankkauksella muutaman euron extraa turhasta, senttejä per bensalitra...

Ja tosiaan, iso osa akuista on jo suljettuja, eivätkä edes tarvitse nesteen tarkistusta kun sitä ei pääse karkuun. Unohdin kun vain Sunnyssa on korkkiakku ja sekin pitäisi vaihtaa iän takia uuteen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Kyllä joka vuosi erityisesti joulun meno/paluuliikenteestä kuullut
tiepalvelun raportit kertovat bensan loppumisen lisäksi autojen
polttoainejärjestemien jäätymisongelmista. Miksiköhän jäänestoa
ylensä on edes myynnissä ? Eihän sitä tarvitse joka tankilliseen
"lurauttaa" kunhan 2-3 kertaa talvessakin (siis myös ruiskukoneet).
Öljy taas on laadustaan huolmatta melkoisen palamisjätteiden
pilaamaa 15-20 tkm:n ajon jälkeen ja se on tosiaan niin edullista
että kannataa vaihtaa useammin niin kone kestää "ikuisesti".
Esilämmityksen pitää olla tottakai kunnossa !
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Miksi ruiskukoneissa ei sitten ole imuilman esilämmitystä?
Ja olikos raportissa kyse bensaruiskuista vai dieseleistä, ja moniko kesälaadulla...
Jäänestoa on myynnissä siksi että sitä ostetaan vanhasta tottumuksesta. Kauppahan ei jätä pois tuotetta vaikka se olisi turha niin kauan kuin sitä ostetaan. Ja kuinka paljon kaikkea turhaa onkaan kaupan!
Vaihtovälin suhteen luepas uudestaan postaukseni. Ja keskimääräinen autoilija ajaa vuodessa 18 tkm joten meistä useille jää määrä reilusti sen alle kun ajoja tulee useammalla autolla.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

#9
LainaaKannattaa laittaa ajoissa polttoaineen jäänestoa tankkiin niin
välttyy turhilta harmeilta. Kat-autoille on omansa. Kannattaa
tsekata myös akun kunto tai ainakin nestepinnantaso se kun
tuppaa niin helposti unohtumaan. Joko vaihdoit talviöljyt ?

Kannattaa laittaa "kesällä" pari pullollista tankkiin ja ajaa tankki  tyhjäksi. Tällöin vesi sekoittuu varmemmin polttoaineeseen ja "palaa" sen mukana pois eikä jäädy minnekään. :) Ja ehkä suodattimen vaihto siihen päälle jos on ajankohtaista. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Vedetäänpä takaisin pahoja puheita. Liedon keskustasta kävin äsken ottamassa tankin täyteen ja oli talvista plaatua jo mittarissa. :)

Tuohon jäänestoasiaan vielä niin tosiaan AlmeraN15 kirjoittaa asiaa. Meinaan alkoholin vedensitomiskyky on lämpötilasta riippuvainen. Lämpimällä ilmalla laitetaan jäänestoa ja se kulkeutuu kaasuttimeen ja kun moottori sammutetaan, lämpötila laskee mahdollisesti ulkonakin, niin vettä erottuu siitä jäänestoaineesta kaasuttimeen. Dieselautoissa on todistettavasti saatu jäänestoa käyttämällä jopa pumppuvaurioita kun koko polttoainemäärä lämpenee ajon aikana suuttimilta palaavan polttoaineen lämmittämänä. Tällöin jäänesto sitoo paljon vettä ja taas sama homma että kun kone sammutetaan ja se jäähtyy niin jäänestoaineesta erottuu vettä pumpussa ja seuraukset on selkeät. Ilman jäänestoainetta vesi olisi erottunut vain suodattimen pohjalle josta se olisi helppo poistaa. Eli jos jäänestoaineilla haluaa vettä poistaa tankista niin vielä lämpimillä ilmoilla. Muuten hyöty rajoittuu ainoastaan kaasuttimen kurkun jäätymisen estämiseen jonka tarve on todella kyseenalainen jos imuilman esilämmitys on kunnossa. 9. talvi omalla autoilu-uralla lähtee nyt käyntiin ja ainoa kerta kun jäänestoa on tarvittu niin vika oli lopulta termostaattiohjatussa imuilman esilämmityksessä. Toki jäänestoaine oli hyvä tapa päästä liikkelle, sitä ei voi kiistää. Mutta jos ei vikaa korjaa niin kallista siitäkin tulee. Köyhän pitää säästää siinä missä pystyy. :-[

Timppa

#11
yhen ainuan kerran oon jäänestoa käyttäny ja sittenkin vasta ku olin oikeesti jääny välille vaihoin jopa siinä pakkasessa bensapumpunkin ku en uskonu että bensa autokin voi jäätyä ;D niin ja munhan autot on sen 20v vähintään vanhoja :)

joskus oon miettiny tuossa cedricissä että miten usein sieltä suodattimen pohjasta tulisi lorauttaa vedet pois? joo siellähän on se hieno varoitusvalo joka syttyy virrat päällä mutta voikokan siihen luottaa.. kerran oon vaihtanu suotimen ja kerran päästäny "vedet" (n.50 000km ajanu)en kyllä havainnu mitään veteen viittaavaa
meni hiukan ot..
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

ILVES-Joe

Kovasti on vääntöä ja asiaakin.
AlmeraN15 neuvoi sen parhaan tavan käyttää jäänestoa eli parilla tankillisella sulan kelin aikaan ennen pakkasia sen jäänesto tankkiin ja sen jälkeen uusi bensansuodatin koska sieltä kumminkin tulee roskia mukana ja osa vedestä saattaa jäädä suodattimeen.
Ainoa parempi keino on tyhjentää tankki ennen talvea ja huu´hdella moskat pois pohjalta.
Jäänestoa olen varoiksi mukana ennemmin kuljettanut mutta eipä enää vuosikausiin sitä ole ollut.
DSL autoissa kannattaa välttää viimeiseen saakka jääneston käyttöä mutta sitä kannattaa pitää mukana mikäli ongelmia tulee sellaiseen aikaan ja tilanteeseen että muuta konstia ei ole käytettävissä nykimisen alkaessa, silloin ei missään tapauksessa autoa kannata sammuttaa vaan antaa käydä niin kauan kuin käynti taas palaa normaaliksi.

Kaksitahtipelejä ei enää ole mutta missään tapauksessa eikä koskaan saa laittaa jäänestoa bensaan jos käytetään seosbensiiniä eli silloin kun öljy on sekoitettu bensan joukkoon etukäteen, bensaan sekoittuu vain yksi aine, joko öljy tai jäänesto ja öljy on se joka "erkanee" bensiinistä kun siihen sekoitetaan jäänestoa.
Samasta syystä biobensiinin käyttö kielletään seosbensiiniä käyttävissä kaksitahtibensoissa.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

pikkutyttö

 :D Tästä jäänestosta olen kuullut kaksi variaaatiota: joko käyttää koko ajan tai ei koskaan...?
Luupäässä on Cedricfanin mainitsema öljy koneessa, joudun vaihtamaan 2 kertaa vuodessa...tulee sen verran ajoa ja öljy alkaa olla jo aika 'äklöä' tossa 10 000km jälkeen. Nyt BB:n tyhjäkäyntikin on kuin unelma., rikastin toimii loistavasti: Vaihdoin sen. ::)
Nissan Bluebird -90 2.0 LX T12(Lintunen)

cedricfan

Lainaajoskus oon miettiny tuossa cedricissä että miten usein sieltä suodattimen pohjasta tulisi lorauttaa vedet pois?
Normaalikilsoilla joka syksy, kun homma on helppo.

Lainaa:D Tästä jäänestosta olen kuullut kaksi variaaatiota: joko käyttää koko ajan tai ei koskaan...?
Sekin on yksi urbaani legenda että jos käyttää kerran niin joutuu jatkamaan aina. Toisaalta sulla on kaasaripeli, eli kyllähän se esilämmitys on OK kun ajoviimaa tulee kaasarille niin että vanha ryyppy kiusasi ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaItselläni käyttöautoon tulee n 20tkm vuosittain, joten öv on kahdesti. Mutta ei ole mitään syytä miksi pitäisi vaihtaa kahdesti ja nimenomaan syksyllä jollei tule ajoa liki vaihtovälin verran.
Öljyt ovat nykyisin sen verran hyviä että kohtuullisessa kunnossa olevalle moottorille puoleen tihennetty vaihtoväli on pelkkää luonnonvarojen haaskausta.

Mullakin tulee Almeraan vuosittain n. 20tkm ja vaihdan öljyt ja suodattimen kahdesti vuodessa vaikka ohjekirja antaakin luvan ajaa 15tkm vaihtoväliä. On se 10tkm jälkeen öljy sen verran tummaa ja ominaisuuksiaan menettänyttä, että vaihtoon menee kun vaihto on osunut samaan aikaan renkaiden vaihdon kanssa ja on monttu käytettävissä.  :) Öljy halpaa, koneremppa ei.  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

Almera N15 korilla mullakin "talviautona". Vara on viisautta sanoi
"vanha kansa" eli koska kyseiset toimenpiteet eivät maksa juuri
mitään kannataa ne ehdottomasti tehdä, kun ei koskaan tiedä
mitä sitä voi sattua . . . .  Muuten taisin vähän lämmetä liikaa
viimeksi ja toivon, ettei kukaan ottanut "hernettä nenään".
Valvojalle kiitokset !    :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

pikkutyttö

#17
Lainaa
Normaalikilsoilla joka syksy, kun homma on helppo.

Sekin on yksi urbaani legenda että jos käyttää kerran niin joutuu jatkamaan aina. Toisaalta sulla on kaasaripeli, eli kyllähän se esilämmitys on OK kun ajoviimaa tulee kaasarille niin että vanha ryyppy kiusasi ::)

:) Niin, kylllä se ryyppy kiusasi loppuun asti...ilmat kun kylmeni, se oli koko ajan läppä kiinni, lämpöisemmillä vain silloin tällöin. Alkoi bensaa palaa ja kone savuttaa...  >:(
Nissan Bluebird -90 2.0 LX T12(Lintunen)

Cedricisti

LainaaKovasti on vääntöä ja asiaakin.

DSL autoissa kannattaa välttää viimeiseen saakka jääneston käyttöä mutta sitä kannattaa pitää mukana mikäli ongelmia tulee sellaiseen aikaan ja tilanteeseen että muuta konstia ei ole käytettävissä nykimisen alkaessa, silloin ei missään tapauksessa autoa kannata sammuttaa vaan antaa käydä niin kauan kuin käynti taas palaa normaaliksi.

Kaksitahtipelejä ei enää ole mutta missään tapauksessa eikä koskaan saa laittaa jäänestoa bensaan jos käytetään seosbensiiniä eli silloin kun öljy on sekoitettu bensan joukkoon etukäteen, bensaan sekoittuu vain yksi aine, joko öljy tai jäänesto ja öljy on se joka "erkanee" bensiinistä kun siihen sekoitetaan jäänestoa.

Cedricillä kun ajelin sen 100tkm (4 talvea eikä tyhjennettu vesiroppua) niin ei ollut koskaan mitään jäätymisongelmaa, pakkasilla kun oli piha täynnä autoja, tatsuni oli ainut johon kaveriporukka luotti ja vieläpä ilman pettymyksiä.

Mutta tuohon quoteen viitaten, mm. traktorit kun jäätää niin perinteinen ohje on ollut se että paras jään/vedenpoistaja on se kun laittaa 2-t bensiiniä noin 5% olemassaolevaan polttoöljytäytökseen.
Toimii.

eetu

Otsikon vois jo vaihtaa  TALVI MENI JO!  :'(  Saata-an >:( vesisateet ja loskakelit, Kyl nyppii.......
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

jarkko_h5

Moi onko tietoa missä sijaitsee maximassa 2.0-vm 2000  polttoaine suodatin? onko paha vaihtaa? :-[

Timppa

#21
LainaaOtsikon vois jo vaihtaa  TALVI MENI JO!  :'(  Saata-an >:( vesisateet ja loskakelit, Kyl nyppii.......

ei koko suomesta ;)
tosin nollakeli täälläkin tällähetkellä mutta lunta on.
ei onneksi sada mitään.
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

jarkko_h5

LainaaMoi onko tietoa missä sijaitsee maximassa 2.0-vm 2000  polttoaine suodatin? onko paha vaihtaa? :-[
Ei ihme ettei polttoaine suodatinta löytynyt kun ei kuulu ollakaan :-/

M i g i

LainaaOtsikon vois jo vaihtaa  TALVI MENI JO!  :'(  Saata-an >:( vesisateet ja loskakelit, Kyl nyppii.......
jep.. täällä ja hangen tilalla törkee lätäkkö vettä..

StanLaurel

Lainaa
Ei ihme ettei polttoaine suodatinta löytynyt kun ei kuulu ollakaan :-/

Suodatin on tankin sisällä pumpun yhteydessä.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Alppu

Lainaa

Suodatin on tankin sisällä pumpun yhteydessä.

Aika mielenkiintoinen paikka sijoittaa suodatin.  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Valitettavan yleinenkin nykyisin. Vekkuli ylläri kun joku 100tkm huolto maksaakin pari tonnia kun kirvoittavat tankin irti tai purkavat ainakin puoli autoa & repivät pumpun tankista >:(
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaValitettavan yleinenkin nykyisin. Vekkuli ylläri kun joku 100tkm huolto maksaakin pari tonnia kun kirvoittavat tankin irti tai purkavat ainakin puoli autoa & repivät pumpun tankista >:(


Mitähän siinä säästää?  :-? Miksei se suodatin voi olla tankin vieressä ulkopuolella ellei sitten konehuoneessa asti? Olenko käsittänyt oikein, että vanhemmissa autoissa on jonkinlainen roskasuodatin siellä tankissa ja "hieno"suodatin ulkopuolella?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Jep. Yleisin tapa on se että tankissa on karkea suodatin ("pick up"), joka suojaa pumppua. Siellä linjassa on sitten se varsinainen ruiskusuodin, joka on yleensä pumpun jälkeen eli paineellinen.
Säästöä tulee kamalan paljon kun putkistoon ei tarvitse laittaa kahta lisäliitosta ja filtteripurkkia telineineen. Kulut tehtaalle ainakin muutama euroa per auto!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Cedricisti

LainaaValitettavan yleinenkin nykyisin. Vekkuli ylläri kun joku 100tkm huolto maksaakin pari tonnia kun kirvoittavat tankin irti tai purkavat ainakin puoli autoa & repivät pumpun tankista >:(

Huoltokorjaamolla:
"Joo tässä sinun autossasi on sellainen juttu että autonvalmistaja on kolaritesteistä johtuen muuttanut auton konstruktiota turvallisempaan ja energiaa säästävämpään suuntaan ja siihen kuuluu myöskin takapenkkien alla olevan polttoainetankin huoltoluukun poistaminen"