Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Yhteensopivuus(n14 kone-->n13)

Aloittaja Api89, marraskuu 16, 2008, 21:11:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Api89

Elikkäs sellaista olisin vain kysellyt,saako sovitettua mite easysti n13 korimallin sunnyyn n14 mallin 1.6 16valve MPi tekniikkaa? Käykö vaihdelaatikko 8/12valven tohon 16valveen? Mitenköhän katsastus,tarviikohan vaihdella jarruja jne?? Onko kenelläkään kokemusta? Tiedot olisi ihan jees. Nykyinen tekniikka 1.3 8valve.

Api89

Tietoa jollakin??? jos en väärin muista nii about 100hp ois tollases monipisteruisku 16 valves. ja kuulemma aika bensa pihikin. tietysti vois siitäkin sitten kannesta tehä kanavat jouheemmiks,laskee kantta jne,että pääsis sinne ca16de koneen teholukemiin :P

Jylppy

Jos käyttää vertailumallina GA16-moottorilla varustettua mallia, ei alustalle/jarruille pitäisi tarvita tehdä mitään - ne kun ovat samat 1.3-1.6 malleissa.

1.6 GTI:n CA16DE sinne varmaan menisi helpommin, kun ko. autoa on sellaisella saanut tehtaaltakin, mutta silloin joutuu jarrut ja alustan vaihtamaan GTI:stä.

Laatikot tuskin sopivat ristiin 8-, 12-, ja 16-venttiilisten kesken.

N13 1.3 (E13): 44kW/5600rpm
N13 1.6 (GA16): 69kW/6000rpm
N13 1.6 GTI (CA16DE): 90 kW/6600rpm
N14 1.6 (GA16DE): 75kW/6000rpm
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Api89

LainaaJos käyttää vertailumallina GA16-moottorilla varustettua mallia, ei alustalle/jarruille pitäisi tarvita tehdä mitään - ne kun ovat samat 1.3-1.6 malleissa.

1.6 GTI:n CA16DE sinne varmaan menisi helpommin, kun ko. autoa on sellaisella saanut tehtaaltakin, mutta silloin joutuu jarrut ja alustan vaihtamaan GTI:stä.

Laatikot tuskin sopivat ristiin 8-, 12-, ja 16-venttiilisten kesken.

N13 1.3 (E13): 44kW/5600rpm
N13 1.6 (GA16): 69kW/6000rpm
N13 1.6 GTI (CA16DE): 90 kW/6600rpm
N14 1.6 (GA16DE): 75kW/6000rpm

hmm. tietääkseni ainakin 8 ja 12 valven laatikot käy toisiinsa. ainakin sellaista olen kuullut,mutta voin olla väärässäkin. eli periaatteessa aika helposti sais leimaan tolla GA16DE koneel. käyköhän sitte vetarit jne. ku olis yks kyseinen kone tiedossa. Mutta ensiks ny pistän ton nykysen kuosiin. kans pahvi oli palanu. :O

Jylppy

Veikkaisin, ettei E13-koneen laatikko sovi GA16DE-koneeseen. Varmaa tietoa ei tokikaan ole aiheesta. Eikä nuo vetaritkaan todennäköisesti sovi ihan heittämällä.

Ei muutakun kokeilemaan, sittenhän tiedetään paremmin.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Api89

LainaaVeikkaisin, ettei E13-koneen laatikko sovi GA16DE-koneeseen. Varmaa tietoa ei tokikaan ole aiheesta. Eikä nuo vetaritkaan todennäköisesti sovi ihan heittämällä.

Ei muutakun kokeilemaan, sittenhän tiedetään paremmin.

Niin no. mietinki just sitä että jos 12valven vaihdelaatikko kävis.tai sitte etsii vaa ton GA16DE oma vaihdelaatikko,mutta tarviikohan sitte navat jne vaihtaa..? tolppineen,jarruineen päivineen.

take

Kyllähän tällä foorumilla joku kokeili tuota E-koneen ja GA-koneen lootia keskenään. GA-koneessa kaavelin ylemmät pultit on 10mm kun E-koneessa vain 8mm eli ne reijät joutuu kaavelista poraamaan isommaksi. Muuten lootat sopi keskenään mutta sitten oli jotain ongelmia kytkimen kanssa ollut. Mutta mulla on semmonen muistikuva että kaikkien GA-sarjalaisten lootat kyllä menisi keskenään ainakin koneen puolesta. Rohkeasti vaan kokeilemaan niin että saadaan selvyys. :)

Olettaisin että nyt ollaan kyhäämässä ylijäämäosista jotain hiukan pirteämpää pakettia? Muuten kannattaisi harkita ostaa suoraan CA16DE ja sen loota. Toki sinänsä houkutteleva vaihtoehto tuo E13 loota kun siinä taitaa olla tihein perä mitä N13 mallissa on ollut. Edellyttäen että on vielä se alkuperäinen E13 loota. Hajonneen tilalle kun on joskus voitu laittaa myös E16 loota jossa ainoa ero on perän välitys.

Jylppy

#7
LainaaHajonneen tilalle kun on joskus voitu laittaa myös E16 loota jossa ainoa ero on perän välitys.

Nissanin datasheet antaa E13 ja E16 laatikoille seuraavat välitykset:


     E13      E16

1.       3.333      3.063
2.       1.955      1.826
3.       1.286      1.207
4.       0.902      0.902
5.       0.756      0.756
R        3.417      3.417
VP       4.353      4.167
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

take

Jaahas. Moneskohan versio tämä nyt on mitä noista välityksistä löytyy? ;D No, kumminkin E13 lootassa näkyisi olevan huomattavasti tiheämpi 1. vaihteen välitys. Ja hiukan eroa 2. vaihteellakin. Onko sulla GA14 ja GA16 lootien välityksiä siinä saatavilla?

Jylppy


     GA14      GA16      GA16i

1.      3.333      3.063      3.063
2.      1.955      1.826      1.826
3.      1.286      1.207      1.207
4.      0.902      0.902      0.902
5.      0.733      0.756      0.756
R      3.417      3.417      3.417
VP      4.167      4.167      4.471
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

take

Paljon kiitoksia jylppy. :)

Mistäköhän tuommosen GA16i koneen lootan löytäis? Ilmeisesti GA16i kone on ollut tämä "supercat"? tuotiinkohan noita montaakaan tuolla 1-pisteruiskulla? Meinaan kun jopa -91 rekisteröityjä on tullut vastaan kaasarilla ilman kattia ja taas -90 mallisia näitä "supercat". Meinaan jos tuon oman GA16 turbotusprojektin joku päivä saisi valmiiksi niin tommonen loota olis poikaa siihen jatkeeksi. Ei jäisi poistuminen ainakaan välityksistä kiinni. 8-)

Api89

#11
Ajattelin juuri tuota ca16de konetta,mutta sitten jarrujen vaihto edes. tolla n14 mallin 1.6i koneen kans ei pitäs olla jarrujen kans ongelmia katsastuksessa. tai no mene ja tiedä,mutta luulisin niin. :O ja noiden sunnyjen hinnatki ei ole kovinkaa korkealla,että kannattaako pistää rahaa sairaasti palamaan noin halpaan autoon. jos siitä vielä luopuu jossai vaiheessa. ainakin perus kulutus osien hinnat ei ole ainakaa kovinkaa päätä huimaavia. :P brembon levyt eteen,palat ja tiivisteet ni oisko ollu jotai pääle 60e jos en väärin muista :D

itsellä taitaa olla iha toi e16 koneen loota,mut 5 vaihde menny sököks. onkohan sitte mitenki paljo hommaa jos vaihtais sellaisen Mpi 1.6 16valven keulile ni noiden johtosarjojen kans? :/ olishan sellasessa vähä enemmä koneja ku tossa nykysessä 1.3 8valves :D :D

Api89

kysynpähän tässä samassa,että mites toi ku 12 valves on se kierroksien rajoitin,ni saisikohan sellaista asennettua mite helposti tollasee 8 valvee? :O ;D

take

saa varmasti ainakin kun ostaa sopivan. GA-motin jakajasta niitä systeemejä saattaa olla aika hankalaa alkaa kyhäämään E-koneen jakajaan. Yrittää tietty saa. :)

Api89

niin no. kyllä mä vähän ajattelinki,että voi olla työn takana se. :/ kytkentä kaaviosta näkis osviittaa? :)

Tero-75

Täältä kunnollinen säädettävä rajoitin kohtuu hintaan. Asentamisessa eniten aikaa menee johtojen (3 kpl) pujottamisessa :)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppu

#16
LainaaTäältä kunnollinen säädettävä rajoitin kohtuu hintaan. Asentamisessa eniten aikaa menee johtojen (3 kpl) pujottamisessa :)

~100 euroa... eikö sitä osaa ajaa ilman rajoittajaa, vai eikö se olekaan sua varten?  :)

-edit-

kysymys siis kohdistettu Apille..  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Flame

Itse kun oon ajanut niin e13 kuin e16 koneellakin, niin itse ainakin laittaisin vain piristetyn e16 motin keulille, koska silloin ei tartte tehdä alustalle mitään. Pääsee helpoimmalla ja menopuoli piristyy aivan rutosti. Sit jos tuntuu ettei mee tarpeeks lujaa, niin panosta kunnon alustaan, että voit laskee kunnolla kurveihin. Seuraava budjettiratkasu on sun tapauksessa vaihtaa eri autoon, koska nähtävästikään et ole aikeissa pitää autoa hirveän pitkään.

Kierroksenrajotinta ei tartte (ellet sitten haluu jotain säädettävää et voit puksutella parkkipaikalla ja kerätä kaikkien säälipisteet), koska ne kierrokset harvemmin karkaa liian korkeiks jo koneen mekaanisenkin äänen vuoksi. E-koneet kun ei oo niitä hiljasimpia yksilöitä pauhatessaan 6000rpm :D (ja parhaat väännötkin tippuu pois jo ennen sitä vakiovireessä)
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Api89

#18
öö,vastaanpa nyt tähänkin sitte. No siis ihan uteliaisuuttani ajattelin kysyä,onko minkälainen homma. kyllähä tuola o jo tullu ajettua ilman kierrosten rajoitinta jonkun aikaa.. :) ja kuha ny kerkee ja saa ylimäärästä rahaa,niin tulee toinen motti keulille. luultavasti ihan 1.6 8valve. kannen laskuu,kanavien muotoilua,tuplat,nokka,peltisarja jne jne. armeijja edessä,nii siirtyy tonne ensivuoden puolelle aika paljon :)

Edit:

Ensivuonna tarkoituksena ostaa mk3 supra,ja sunnyn osalta en vielä tiedä mitä sille teen :) talvi autoks varmaan :D