Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

E15 moottorin viritys

Aloittaja hjemulin cerba, marraskuu 08, 2008, 00:02:55

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hjemulin cerba

eli olis ylimääränen e15 kone, ja meinasin jos siit sais koneen ens kesäks, oma visio olis et
-kannest pois paljon
-kanavat puhtaaks
-hondan dual cap kaasarit
-ite värkätty putki/jostain aihio
-vauhtipyöräs pois 500g?????
-uus kytkin
-ehkä nokan kulman muutto(mitä maksaa)


entäs sit jos lähtee venttiilei suurentaan, niin missä olis saman tyyppiset.
mites cherryn alustan muutos, vissiin sunny 86-91 olis aika pal sama etupää. eli et kaksist osist sais tehtyy yhden. mut mistäs taka jouset sais, mese 190e olis aika kireet.

Mode edit: Otsikkoa muutettu

Tero-75

Vastaanpa tähän seuraavasti: Kerhomme jäsenmaksu on 20€ vuodessa. Tällä aukeaa forumilla jäsenten puolelta toistakymmentä uutta topicia. Joukossa esim. Viritys-topic, jossa käsitelty laajasti eri moottoreiden viritystä konetyypeittäin, myös E-moottorin. Maksamalla ensi vuoden jäsenmaksun jo nyt, saat jäsenoikeudet forumille samalla hinnalla kuluvaksi vuodeksi.
t: Nissan Sunny B11 + E16 123hp/163Nm vaparina, ja yli 60 000km takana ;)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

hjemulin cerba

joo joo..... olen myös käyttäjänä opel-club sivuil, ja siel ei ole mitään ns:pakollisia kerho maksuja,mut pannaan harkintaan, ei paha ollu, mitäs muut hyötyy siit on kun, kirjottaa ja kysellä ja odotella jos joku viittii vastat, ps:jos linttaat oman rungon niin voin lunastaa sun myllyn, kun näemmä samoilla kaduilla pyöritään.

mikan

Lainaajoo joo..... olen myös käyttäjänä opel-club sivuil, ja siel ei ole mitään ns:pakollisia kerho maksuja,mut pannaan harkintaan, ei paha ollu, mitäs muut hyötyy siit on kun, kirjottaa ja kysellä ja odotella jos joku viittii vastat, ps:jos linttaat oman rungon niin voin lunastaa sun myllyn, kun näemmä samoilla kaduilla pyöritään.

Aika monta asiaa on jo ehditty kysyä ja vastattua. Ne kaikki löytyy tuolta jäsenosiosta. Lisäksi saat hienon lehden kotiin kannettuna ja pääset lukemaan kaikki jo ilmestyneet lehdet.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

Tero-75

#4
Lainaajoo joo..... olen myös käyttäjänä opel-club sivuil, ja siel ei ole mitään ns:pakollisia kerho maksuja,mut pannaan harkintaan, ei paha ollu, mitäs muut hyötyy siit on kun, kirjottaa ja kysellä ja odotella jos joku viittii vastat, ps:jos linttaat oman rungon niin voin lunastaa sun myllyn, kun näemmä samoilla kaduilla pyöritään.
Yleensä jäsenet esim. tarjoavat myyntiin tulevia osia ensin tuolla jäsenpuolella, ja vasta sen jälkeen kun parhaat on myyty päältä sopuhintaan, tarjotaan niitä muille.
Ja jos jostain syystä satunkin linttaamaan oman runkoni jo toisen kerran, etsin todennäköisesti taas uuden:

Ja jos tekniikka jostain syystä tulisikin myyntiin, on eräällä kerhon jäsenellä jo kolmisen vuotta ollut siihen etuosto-oikeus :D
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

ka00z

#5
En halua pilata viritysiloa, mutta eikö olisi hinta-/laatusuhteelta parempi heittää paikalle jokin jo toimiva ahdettu moottori + voimansiirto- yhdistelmä?

Turbo cherryn tekniikka tai bluebirdistä / silvia s12?

Silvia tosiaankin on takaveto, mutta kaipa siitä moottorinluovuttajaksi silti on ;)

Mikäli vapaasti hengittävissä halutaan pysyä, löytyyhän tuolta GTi- sunnyistä 1.6 ja 1.8- litraisia.


Jos kuitenkin päätät tehdä itse, onnea projektille!

take

#6
E-moottoria on vaan niin perverssiä (ja helppoa) virittää kun varsinkaan E16 motista ei ihan helpolla saa alavääntöä tapettua virittämälläkään. Ja hyvä potentiaali koneesta löytyy. Hyvin pidettynä vielä kestävä koneskin.

hjemulin cerba

#7
LainaaE-moottoria on vaan niin perverssiä (ja helppoa) virittää kun varsinkaan E16 motista ei ihan helpolla saa alavääntöä tapettua virittämälläkään. Ja hyvä potentiaali koneesta löytyy. Hyvin pidettynä vielä kestävä koneskin.


jaaha, no onkos antaa mitään vinkkiä, mist lähetee liikkeel, mut taitaa olla niin et jäseneks tarvii alkaa, et voi harrastaa nissanii.

take

Tuo kuvailemasi paketti kuulostaa aikas hyvälle mutta mittaileppa ja laskeppa puristusuhde ja sen mukaan kannesta tavaraa pois. Summamutikassa otettuna puristukset onkin yhtäkkiä 12:1 eikä masiina toimi kuin V-powerilla jos silläkään. 10,5 pitäisin itse puristusuhteen ylärajana ysivitosella ajettaessa ja 11-11,5 jos 98 oktaanista jaksaa juottaa.

Hondan kaasareista ei ole kokemuksia joten en osaa kommentoida niitä.

Vauhtipyörää en juuri keventäisi. Korkeintaan kytkimen tartuntapinta-alan sorvaus suuremmaksi E16 kytkintä varten ja sitten tasapainotus.

Imu ja pakopuoli tuntuu ahdistavan erityisesti. Reilut kaasarit ja kunnon röörit jotta 1.5 voimanpesän jätökset pääsevät esteettä poistumaan ilmakehään.

Erilaisia nokkia olisi itsekin tarkoitus kokeilla kunhan joskus budjetti venyisi siihen.

Aika yleistä höpinää mutta eipä näissä mitään ihmeellistä ole muihin moottoreihin verrattuna paitsi sitkeys. Poppakonsteja tai muita oikoteitä onneen ei ole. Viritys on viritystä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

hjemulin cerba

LainaaTuo kuvailemasi paketti kuulostaa aikas hyvälle mutta mittaileppa ja laskeppa puristusuhde ja sen mukaan kannesta tavaraa pois. Summamutikassa otettuna puristukset onkin yhtäkkiä 12:1 eikä masiina toimi kuin V-powerilla jos silläkään. 10,5 pitäisin itse puristusuhteen ylärajana ysivitosella ajettaessa ja 11-11,5 jos 98 oktaanista jaksaa juottaa.

Hondan kaasareista ei ole kokemuksia joten en osaa kommentoida niitä.

Vauhtipyörää en juuri keventäisi. Korkeintaan kytkimen tartuntapinta-alan sorvaus suuremmaksi E16 kytkintä varten ja sitten tasapainotus.

Imu ja pakopuoli tuntuu ahdistavan erityisesti. Reilut kaasarit ja kunnon röörit jotta 1.5 voimanpesän jätökset pääsevät esteettä poistumaan ilmakehään.

Erilaisia nokkia olisi itsekin tarkoitus kokeilla kunhan joskus budjetti venyisi siihen.

Aika yleistä höpinää mutta eipä näissä mitään ihmeellistä ole muihin moottoreihin verrattuna paitsi sitkeys. Poppakonsteja tai muita oikoteitä onneen ei ole. Viritys on viritystä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.



joo, juur meinasin ne kanavat hoonata puhtaiks,ja kun tol nokul koneel ajellu, niin huomannu et ylä kierroksil, tehot hiipuu, ja perä pilli huutaa ku harppu, mut vissiin vähän näis kaikis vinokiikari, pikku myllysis autois on liian pieneks mitotettut putkistot+20v paskat sisäl,ja kun mun kulutus on kaupungis 5,5l, niin ei ihan sil kaasaril pääse täysiin tehoihin. mut jos saat tietoo mitä sen nokan hionta maksaa, niin paas ilmotuksii, :o

Tero-75

Lainaa
mut jos saat tietoo mitä sen nokan hionta maksaa, niin paas ilmotuksii, :o
Tätäkin asiaa on puitu tuolla jäsenten puolella ;)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

hjemulin cerba

Lainaa
Tätäkin asiaa on puitu tuolla jäsenten puolella ;)


on se sit kauppa mies  ;) .. jaaha no mihin hintoihin olette päässy, sitä vaan et jos niit veis kassillisen kerrallaa, tai pläjäyttäis ruottin puolel, tai puolaan, tai johonki amikseen.kyllä niissäkin on ilmaa niin et veden alla vois hengittää. ;D

hjemulin cerba

Tätäkin asiaa on puitu tuolla jäsenten puolella ;)[/quote]

oleks käyny tuol linnan pajalla, ku siel pitäis olla sorvit ja jyrsimet, ja kun jyrsimeen saa semmosen "istukka mitä saa pyöritettyy 360"" eli vois ns:harjotella paril nokal.

eli saako nimet naaman, jos sä lasket ja mä veivaan.
:D

Tero-75

Kiitos vaan mutta mä maksan edelleen mieluummin sen n. 100€ ammattilaiselle tuon nokan työstöstä ;)
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

ILVES-Joe

E-moottorin kanssa pätee samat perusasiat kuin muidenkin moottoreiden kanssa eli ihan normaaliin tapaan edetä.
Kaikki riippuu halutusta litratehosta, käyttötarkoituksesta, toivottavasta moottorin kestoiästä yms. eli mihin tarkoitukseen moottori tulee?

Mikäli sinulla ei ole perus tietoa moottorin virittämisestä niin kannattaa ostaa jokin asiaa käsittelevä kirja esim. Alfameriltä "virittäjän käsikirja" (tai jotenkin tuohon suntaan se nimi meni).

Kannen laskemiseen ei ole mitään ohjemittaa vaan tasosta pois otettava määrä on aina laskettava tapauskohtaisesti eli mitataan alkuperäinen puristussuhde ja kun tiedetään haluttu puristussuhde niin laskutoimituksella selviää määrä mitä on poistettava.
(tuosta asiasta on tuossa kirjasessa erittäin hyvät ohjeet)

Moottorin viritysosia saa monesta paikasta, mm. Mopo-Sport, Free Techincs ja sitten hakusanalla "moottorihiomo" löytyy paikkoja joista kyselemällä selviää suorittaako ne viritysnokka-akseleiden hiomista, mm. GT-motor ja Hiomo ja hyrrauliikka Rintakari tekee virinokkia.

Edullisempaa käytettyä osaa on aina silloin tällöin myynnissä tälläkin foorumilla, nytkin on tuolla myytävänä osastolla jotain E-koneeseen.

Ja viimeksi se ikävin asia eli kaikki maksaa ja jos ei ole valmis käyttämään vähintään 500e niin suosittelen hankkeen unohtamista.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

hjemulin cerba

joo olen muutaman golffin koneen koonnu, ja muuten vaan korjaillu kansia, et sinänsä en ihan suoraan hiekkalaatikolta ole lähdös tekeen, sitä vaan kun opel kadetin 1,6sv pystyy virittämään130hv,vaihtelemalla eri koneista osia, niin sitä hain takaa myös, ja kun e koneis on juur heikkous tää kansi, ja kun kuulemma pelkästään värkkäämäl ala-kertaa e koneest saa 100hv ulos "jokkis-äijjän kertomaa" ja joo perus-asioi pelti-satsi,venttiileihin tupla jouset,venttiileist ruusun malliset, kanavien kiillotus,jyrkkä nokka"mieto",tuplat,sähkö b-pumppu.

hjemulin cerba

selvä, kyykkyyn se on sitten mentävä, raha on tiedon väärti??????
tulen teidän kanta asiakaaksenne, ja maksan ropot, no mut maksaa se nyrkkeilykin"et silt pohjalt".

ILVES-Joe

Onhan tässä neuvoja tullut eli ei me salalseura olla mutta se on vaan salaamaton tosiasia että samoilla konsteilla tuota konetta viritetään kuin muitakin koneita, ei tuo tarvitse mitään ihmejuttuja.

Ainoa tehokkaampi (en tarkoita jotain 1-7 hp eroja vaan käytännössä huomattavia) versio E-moottorista on turbo malli eli mitään muulla merkillä olevan moottorimallin kaltaista "toisista autoista osia ruuvaamalla" toteutusta ei onnistu E-moottorin kanssa tehdä.

Sieltä jokkispuolelta taitaa eniten löytyä tietoa E-moottorin virittämisestä koska niitä on käytetty esim. Fiatin koneina, kerholaisten keskuudessa E-moottorin virittäminen on melko harvinaista kun motit ovat melko usein käyttöautossa, jollakin taitaa olla E-virikone nokalla.

Pelkän alakerran (kannentiivisteen alapuoliset osat) muutoksilla ei tehoa saa lisättyä (poisluettuna korkeampi puristeiset männät), kyllä ne hepat taiotaan sieltä kannesta.

Nokka-akseleista taitaa myös olla melko vähän käytännön kokemusta ja jokaisen virittäjän mielipiteen ovat erilaisia, toiselle mieto katunokka on liian "tiukka" eikä alavääntöä ole tarpeeksi kun taasen toinen ajelee kisanokalla kaikki arkiajot eikä pieni puutuminen alakierroksilla haittaa yhtään.
Valmistajan ilmoitus nokan mallista lienee varmin tieto.

Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/