Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Vaihteenvaihtoongelma

Aloittaja Alppu, marraskuu 06, 2008, 19:55:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Eli sellasta kun aamulla lähtee kylmällä autolla liikenteeseen, vaihdettaessa kakkoselle saa olla todella varovainen, muuten rusahtaa ikävästi!!  >:( Muutenkin kakkosvaihde on vähän ongelmallinen ja sen kanssa saa olla varovainen juuri tuon rusauttelun vuoksi. Muuten vaihteet toimii kelvollisesti-hyvin.  :)

Missä vika?  :-?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaVaihda vaihteistoon Redline-öljyt: http://www.roadmachine.fi/redline.html

Oletko Redline edustaja?  ::)

Laatikossa on kyllä hyvät valmistajan suosittelemat öljyt, vaikka eivät Redlineä olekaan.  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

alfadatsun

Lainaa

Oletko Redline edustaja?  ::)

Laatikossa on kyllä hyvät valmistajan suosittelemat öljyt, vaikka eivät Redlineä olekaan.  :)
Saattaa Jussi olla redlineä myyvässä talossa töissä  ;)
Kuitenkin ainakin alffoissa sekä mazdoissa on ollut kyseisistä öljyistä hyviä kokemuksia  ::)

Alppu

Lainaa
Saattaa Jussi olla redlineä myyvässä talossa töissä  ;)
Kuitenkin ainakin alffoissa sekä mazdoissa on ollut kyseisistä öljyistä hyviä kokemuksia  ::)

No just vaihdoin uudet Teboilin täyssynteettiset 75W-90 ölpät. Ei nämä voi olla niin huonot, että pitää valuttaa kys. aineet katuojaan ja vaihtaa Redlineen..  :-?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Se perkule vaan toimii. Kannattaa käyttää googlea forumeilla jollei usko. Ja se että työpaikka myy sitä on seuraus siitä että se toimii, ei syy ;)
Eikä öljyä saa valuttaa katuojaan...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

#6
LainaaSe perkule vaan toimii. Kannattaa käyttää googlea forumeilla jollei usko. Ja se että työpaikka myy sitä on seuraus siitä että se toimii, ei syy ;)
Eikä öljyä saa valuttaa katuojaan...

Oon kyllä joku aika sitten lukenut. Toiset sanoo, että auttaa, toiset että ei vaikutusta ja jotkut jopa että meni huonommaksi?

Kyllä tällaisen peruslaatikon peruskäytössä pitäisi toimia ihan normi suositusöljyillä........

No en kaada. Paljon kivempaa on poltaa se muiden tököttien kanssa isossa maaliämpärissä.  ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Jo on kumma jos ei perusloota pysy nipussa ilman sikahintaisia erikoisöljyjä. Ei, kyllä oikeesti noilla lootilla ajaa perusöljyillä maailman tappiin jos niitä huoltaa ja käyttää muuten oikein. Vaikka vaihto noihin öljyihin auttaiskin niin kuinka pitkään se "korjaus" kestää? 10tkm? 20tkm? Meinaan satavarmaa on että jokin mekaaninen vika siellä on. Kyllähän pajeron huutava lootakin hiljeni kun laittoi redlinet eli se oikeesti toimii. Muttei se sitä viallista laakeria korjannut. Hajosi kuitenkin.

Mutta asiaan. Mulla on vähän samaa vikaa sunnyssä 4. vaihteen kanssa ja epäilisin että synkroneissa jotain mäihää on. En oo saanu aikaan avata tota vielä kun sen kanssa pärjää.

Paljonko lootalla on ajettu? Tällä on 560tkm takana.

Alppu

#8
No laatikkoa on käytetty ”oikein”, ei ole revitelty ja runnottu väkisin vaihteita päälle. Öljyä oli ja on riittävästi.

Lootalla on matkamittarin mukaan ajettu vähän alle 160tkm.

Muutenkin tuntuu rimpuloilta nämä laatikot.. muistan autoilun alkuajoilta pari N10 Cherryäni, joku muukin lienee täällä ajanut vastaavilla. :D Rimpulat laatikot tai vähintään rimpulat vaihteensiirtosysteemit tuli ”tutuksi” (en niihin silloin jakasanut sen enempiä perehtyä). Ei näissä  sinällään ole vielä ollut mahotonta ongelmaa, kunhan kuljettaja oppii laatikon tavoille. Jotenkin vaan tuntuu siltä, että tällä saralla ei ole tapahtunut nipponilla kehitystä sitten 70-luvun...  ::)

Kauan Cherryjeni jälkeen ajoin ennen tätä kyseistä N15 Almeraa kaverin 2003 P12? Primeralla ja eka asia, joka tuli mieleen, oli -79/-80 Cherryn vaihdelaatikko. :D

Sitten mulla on yli 400tkm ajettu EE80 Corolla. Siinä laatikko toimii edelleen täsmällisesti ja nopeasti.  :)


Muistuttaisin vielä, että vika koskee lähinnä 2 vaihdetta ja pahiten kylmänä, joka ei kuitenkaan tarkoita välttämättä pakkaskelejä..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Isoin ongelma tuli vaijerivälitteisen siirron myötä, ja Suomessa. Meillä kun on (oli) talvipakkasia niin vaijerisiirto joutui liian koville jähmeillä mineraaliöljyillä. Asia "korjattiin vaihtamalla täällä lootaöljyksi ATF, ja se ei ole oikea manukkaöljy, vaan pilaa synkat. Etenkin kakkonen liitos kaupunkiajon runsaat vaihdot kuluu eniten, ja alkaa rusahdella. Synteettinen GL-4 olisi ollut se oikea ratkaisu mutta olisi pitänyt käyttää uudesta asti. Jo rusahtelevien synkkien kanssa siitä ei enää ole hyötyä...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaIsoin ongelma tuli vaijerivälitteisen siirron myötä, ja Suomessa. Meillä kun on (oli) talvipakkasia niin vaijerisiirto joutui liian koville jähmeillä mineraaliöljyillä. Asia "korjattiin vaihtamalla täällä lootaöljyksi ATF, ja se ei ole oikea manukkaöljy, vaan pilaa synkat. Etenkin kakkonen liitos kaupunkiajon runsaat vaihdot kuluu eniten, ja alkaa rusahdella. Synteettinen GL-4 olisi ollut se oikea ratkaisu mutta olisi pitänyt käyttää uudesta asti. Jo rusahtelevien synkkien kanssa siitä ei enää ole hyötyä...

Käsittääkseni Corollassani on vaijerivälitteinen siirto, eikä siinä ole mitään ongelmaa..  :P

Ei siellä Almeran laatikossa ollut ATF:ää, joka tietääkseni on punaista liruöljyä, enkä sinne tilallekaan moista laittanut. En tiedä millaisessa ajossa auto on ollut ensimmäiset 100tkm, mutta ei sen laatikon silti pitäisi vielä mennä............................ kaksi kertaa olen tähän vaihtanyt synteettiset GL-4 öljyt.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

LainaaEn tiedä millaisessa ajossa auto on ollut ensimmäiset 100tkm, mutta ei sen laatikon silti pitäisi vielä mennä..........
Jopa alle 60tkm ajettuja laatikoita on tuhottu väärällä ajotavalla. 5. vaihteelle vaihdetaan jo 60 nopeudessa kun kerran vääntö piisaa jne. Eli jos ei auto ole sulla ollut uudesta asti niin voi hyvin olla rikottu. Kyllä väitän myös että sen corollan lootankin onnistuu paskomaan tuohon 160tkm jos vähänkään yrittää. ;) Lienee syytä haeskella vikaa myös ed. omistajasta.

cedricfan

LainaaKäsittääkseni Corollassani on vaijerivälitteinen siirto, eikä siinä ole mitään ongelmaa..  :P
Tuosta on kyllä Toyotistit ihan eri mieltä!

Ja nyt olisi ne ekat 100tkm tärkeää tietää. Esim postinjakelussa jopa ovi sattaa tippua noilla kilsoilla...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa
Jopa alle 60tkm ajettuja laatikoita on tuhottu väärällä ajotavalla. 5. vaihteelle vaihdetaan jo 60 nopeudessa kun kerran vääntö piisaa jne. Eli jos ei auto ole sulla ollut uudesta asti niin voi hyvin olla rikottu. Kyllä väitän myös että sen corollan lootankin onnistuu paskomaan tuohon 160tkm jos vähänkään yrittää. ;) Lienee syytä haeskella vikaa myös ed. omistajasta.

En ennen japseissa olekaan kuullut olevan näin heikkoja laatikoita, taitaa olle erityisominaisuus näissä Nissaneissa.  ;)

Liittyykö tuo 5. vaihteen käyttö jotenkin 2. vaihteen toimintaan?

Ei tässä 1.4 koneessa pitäisi niin hurjasti vääntöä olla..  ;D

Olen kuullut että kohtuu uusissa Avensiksissa voisi olla laatikko-ongelmiakin, mutta muuten lähes loistavat poissaolollaan Toitsuissa..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Taitaa kyse olla pohjimmiltaan voitelun puutteesta. Tänään sai taas lähteä liikkeelle melko varovaisesti, mutta alle alle kilometri, pysähdys ja uudelleen liikkeelle lähteminen sujui jo paljon paremmin ja kakkosta uskalsi heittää paljon rohkeammin silmään. Taitaa olla "ominaisuus"?  :-?

Voiko vaihteensiirrossa olla jotain säätövaraa?

Tuskin mitään välitöntä hätää on. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa
Tuosta on kyllä Toyotistit ihan eri mieltä!

Ja nyt olisi ne ekat 100tkm tärkeää tietää. Esim postinjakelussa jopa ovi sattaa tippua noilla kilsoilla...

Jaa, taitaa siellä pari ohkasta tankoa mennä, siis toitsussa..

Ovissa en ole havainnut välystä, en sellaista ole kyllä etsinytkään.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ka00z

Siis hetkinen, missä Nissaneissa tuo vaijerivälitteinen on käytössä ja missä Toitsuissa?

Ainakin Carina II toitsuissa on tuo 2. ja 3. vaihteen synkrot lähes poikkeuksetta kuluneet. Sama koskee Celicaa, ainakin koreja T16 ja T18. Itsellä oli tuommoinen T18, kakkosen kanssa sai aina olla varovainen. Sinäänsä harmi jos ja kun turbomoottorin ripeyttä rajoittaa heikosti toimivat pykälät. Muuten olin autoon kyllä tyytyväinen.

Alppu

LainaaSiis hetkinen, missä Nissaneissa tuo vaijerivälitteinen on käytössä ja missä Toitsuissa?

Ainakin Carina II toitsuissa on tuo 2. ja 3. vaihteen synkrot lähes poikkeuksetta kuluneet. Sama koskee Celicaa, ainakin koreja T16 ja T18. Itsellä oli tuommoinen T18, kakkosen kanssa sai aina olla varovainen. Sinäänsä harmi jos ja kun turbomoottorin ripeyttä rajoittaa heikosti toimivat pykälät. Muuten olin autoon kyllä tyytyväinen.

Joo, eiköhän tuossa tullut jo vedettyä takaisin että menee siellä jotain tankoja...

Mutta kun ei ole kyse turbosta tai edes mistään gt:stä yms. niin voi melko suoraan väittää valmistusvirheeksi.

Onneksi kyseessä on taloudellisuusajoauto, niin ei edes tarvita niin ripeitä vaihtoja.  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ka00z

Lainaa

Joo, eiköhän tuossa tullut jo vedettyä takaisin että menee siellä jotain tankoja...

Mutta kun ei ole kyse turbosta tai edes mistään gt:stä yms. niin voi melko suoraan väittää valmistusvirheeksi.

Onneksi kyseessä on taloudellisuusajoauto, niin ei edes tarvita niin ripeitä vaihtoja.  :D

Juu siis nuo Carinathan eivät mitään varsinaisia ripeitä autoja ole. Mutta kyllä niissäkin nuo synkrot kuluu kun ikää tulee. Tässä tapauksessa Carina II alkaa olemaan jo museoauto. En silti keksi muuta syytä tuolle sun vaihteisto-oikuttelulle kuin ensimmäisen omistajan välinpitämätön ajotapa? Onko ollut leasing autona?

Meillä oli kultaisella kahdeksankymmentäluvulla Mitsu, mistä hajosi laatikko 80tkm ajettuna, ollut siis 60tkm leasingautona.

ILVES-Joe

Kyllä nuo vaihto ongelmat kielii kuluneista synkroista ja ne pienimmät kuluu ensin.

Vaimon Almerassa (N15) on koko ajan olleet huonot synkronoinnit, ostettaessa pari vuotta sitten siinä oli 200tkm mittarissa.

Sanoin että kylmänä pitää käyttää vaan enemmän voimaa niin se auttaa...

Urvanissa ei heti liikkeelle lähtiessä tahdo saada vaihdettua pienemmälle, varsinkin kakkoselta ykköselle lähes mahdotonta ennen muutaman kilometrin ajoa, lääkkeenä olen käyttänyt samaa kuin Almerassa eli lisää voimaa kepin päähän... molemmissa laatikko toiminut samalla tavalla jokusen vuoden eli lisävoiman käytöstä ei ole ollut ainakaan haittaa, vielä.

Molempiin autoihin olen vaihtanut hyvät öljy. (ei halvinta ja vähintään ohjekirjan suositusta vastaavaa)

Nuo suositukset "ei alle 60 km/h viitosta" ovat merkki erittäin huonosti suunnitellusta/valmistetusta vaihteistosta, insinöörit/tehdas ovat ryssineet tosi pahoin ja vastuuta autoon kestämiseksi siirretään ostajalle ja sitten kun vaihteisto hajoaa niin tuollaisella tekosyyllä päästään vastuusta... :-/
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Alppu

#20
LainaaKyllä nuo vaihto ongelmat kielii kuluneista synkroista ja ne pienimmät kuluu ensin.

Vaimon Almerassa (N15) on koko ajan olleet huonot synkronoinnit, ostettaessa pari vuotta sitten siinä oli 200tkm mittarissa.

Sanoin että kylmänä pitää käyttää vaan enemmän voimaa niin se auttaa...

Urvanissa ei heti liikkeelle lähtiessä tahdo saada vaihdettua pienemmälle, varsinkin kakkoselta ykköselle lähes mahdotonta ennen muutaman kilometrin ajoa, lääkkeenä olen käyttänyt samaa kuin Almerassa eli lisää voimaa kepin päähän... molemmissa laatikko toiminut samalla tavalla jokusen vuoden eli lisävoiman käytöstä ei ole ollut ainakaan haittaa, vielä.

Molempiin autoihin olen vaihtanut hyvät öljy. (ei halvinta ja vähintään ohjekirjan suositusta vastaavaa)

Nuo suositukset "ei alle 60 km/h viitosta" ovat merkki erittäin huonosti suunnitellusta/valmistetusta vaihteistosta, insinöörit/tehdas ovat ryssineet tosi pahoin ja vastuuta autoon kestämiseksi siirretään ostajalle ja sitten kun vaihteisto hajoaa niin tuollaisella tekosyyllä päästään vastuusta... :-/

Itse olen havainnut parhaaksi voiman lisäksi vaihtaa kylmänä hitaasti, antaa kierrosten vähän pudota ja silleen.

Kai tämä vielä pitkään toimii, mutta vähän ikävä piirre kuitenkin muuten niin vähänvikaisessa, melkeinpä viattomassa autossa.

Toitsulla olen ajanut yhtä monta kilometriä kuin Almerassa on mittarissa välillä kenkien, välillä kuuttakymppiä vitosella ja aina vaan toimii!

Nipponin ohjekirja antaa muistaakseni "luvan" vaihtaa vitoselle 70km/h nopeudessa, mutta jotain on vialla jos jotkut vaihteisto-ongelmat ovat periytyneet jo reippaasti yli 10 vuoden takaa(!)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ILVES-Joe

Lainaa
Onneksi kyseessä on taloudellisuusajoauto, niin ei edes tarvita niin ripeitä vaihtoja.  :D

Ihan OT ja uteliaisuudesta kysyn millaisiin lukemiin tuolla pääsee?
Omasta kokemuksesta ei kyseinen auto/moottori tulisi tuohon lajiin mitenkään kysymykseen, vaimon edellinen auto oli N14 Sunny samalla 1,4 koneella ja se kyllä kulutti paljon (noin 8 satasella vuoden keskikulutus) ja nykyinen N15 jatkaa samaa perinnettä 1.6 koneella.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Tee_Koo

Lainaa

Kauan Cherryjeni jälkeen ajoin ennen tätä kyseistä N15 Almeraa kaverin 2003 P12? Primeralla ja eka asia, joka tuli mieleen, oli -79/-80 Cherryn vaihdelaatikko. :D
Ei ainoastaan Nissanilla ole tätä, vaan sama tuli mieleen itsellänikin kun kävin koeajolla uudella Subarulla. Heti kun lähdin liikkeelle tällä uudella koeajoautolla, niin olin kyllä kuin kotonani :) Täysin sama tuntuma, erityisesti vaihteistossa, mitä 80-luvun Leonessa. Ohjaus sama, penkkituntuma sama, vaihteisto, polkimet... kaikki samat tutut :) Itse koin tuon vain positiivisena asiana vaikka kaikki autolehtien arvostelut moittivat "raskasta" vaihteistoa. On selvästikin esillä tuo Subarun "Fuji heavy industries" leima :P Subarukin käytti ainakin vuodesta -84 vuoteen -96 asti samoja vaihteiston sisuskaluja, ellei jopa piteempäänkin ::)

Lainaa
Ja nyt olisi ne ekat 100tkm tärkeää tietää. Esim postinjakelussa jopa ovi sattaa tippua noilla kilsoilla...
Ja suomen armeijan palveluksessa olleesta Transporterista saattaa jo 30tkm jälkeen tippua sivuovi kiskoilta. ....nimimerkillä Kontiomäen Shellillä viriteltiin liinoilla ovea kiinni samana vuonna hankitusta autosta ;D

Lainaa
Jopa alle 60tkm ajettuja laatikoita on tuhottu väärällä ajotavalla. 5. vaihteelle vaihdetaan jo 60 nopeudessa kun kerran vääntö piisaa jne. Eli jos ei auto ole sulla ollut uudesta asti niin voi hyvin olla rikottu. Kyllä väitän myös että sen corollan lootankin onnistuu paskomaan tuohon 160tkm jos vähänkään yrittää. ;) Lienee syytä haeskella vikaa myös ed. omistajasta.
Sedän N16 Almerasta alkoi vitonen hyppiä jo jossain 40-60tkm kohdalla, tunnusti kylläkin ajelleensa lähes koko ajan melkein tyhjäkäyntikierrosilla :-/ Saas nähdä kuinka pitkään tilalle hankittu Kia kestää samaa rääkkiä, ellei setä jotain ole oppinut :P
100A A12 -75, 100A A14 -75, Cherry A12 -80, Pulsar NX E16 -82, Micra E15ET -83, Sunny Coupé E15 -85, Sunny E16 -87

Ja Subaruja ja Mazdoja ja muita romuja...

Alppu

Lainaa

Ihan OT ja uteliaisuudesta kysyn millaisiin lukemiin tuolla pääsee?
Omasta kokemuksesta ei kyseinen auto/moottori tulisi tuohon lajiin mitenkään kysymykseen, vaimon edellinen auto oli N14 Sunny samalla 1,4 koneella ja se kyllä kulutti paljon (noin 8 satasella vuoden keskikulutus) ja nykyinen N15 jatkaa samaa perinnettä 1.6 koneella.

Maantie 5,5 - 6,5 litraa sataselle (riippuu kengän asennosta), mitattu moneen kertaan.
Sekalainen ~6,5 - 8,0 litraa ihan kengän raskauden ja kaupunkipainotteisuuden mukaan.
Renkaina 195/55/15
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Lainaa

Sanoin että kylmänä pitää käyttää vaan enemmän voimaa niin se auttaa...

Urvanissa ei heti liikkeelle lähtiessä tahdo saada vaihdettua pienemmälle, varsinkin kakkoselta ykköselle lähes mahdotonta ennen muutaman kilometrin ajoa, lääkkeenä olen käyttänyt samaa kuin Almerassa eli lisää voimaa kepin päähän... molemmissa laatikko toiminut samalla tavalla jokusen vuoden eli lisävoiman käytöstä ei ole ollut ainakaan haittaa, vielä.
En kyllä suosittele voiman lisäämistä. Ei se ainakaan vikaa paranna. Syö siirtäjähaarukat ennemmin tai myöhemmin. Jos ei halua/viitsi/ole varaa laittaa lootaa kuntoon niin kannattaapi opetella ajamaan ensin jollain synkronoimattomalla vaihteistolla. Tuopi  uutta näkökulmaa miten vaihteet saapi päälle jos synkat huonot. :)

Lainaa
Nuo suositukset "ei alle 60 km/h viitosta" ovat merkki erittäin huonosti suunnitellusta/valmistetusta vaihteistosta, insinöörit/tehdas ovat ryssineet tosi pahoin ja vastuuta autoon kestämiseksi siirretään ostajalle ja sitten kun vaihteisto hajoaa niin tuollaisella tekosyyllä päästään vastuusta...

Insinööri suunnittelee aina laitteen toimivan tietyssä käyttötarkoituksessa tietyllä tavalla. Ainahan se on insinöörin vika jos jätetään mahdollisuus käyttää laitetta väärin niin että se menee rikki. Sopiihan kirveskin lasien krapaamiseen niin onko se lasin valmistajan vika jos se lasi naarmuttuu huonoksi? (Vaikka auton ohjekirjassa kiellettäisiin metalliesineiden käyttö lasien krapaamiseen)

Alppu

Lainaa
En kyllä suosittele voiman lisäämistä. Ei se ainakaan vikaa paranna. Syö siirtäjähaarukat ennemmin tai myöhemmin. Jos ei halua/viitsi/ole varaa laittaa lootaa kuntoon niin kannattaapi opetella ajamaan ensin jollain synkronoimattomalla vaihteistolla. Tuopi  uutta näkökulmaa miten vaihteet saapi päälle jos synkat huonot. :)


Insinööri suunnittelee aina laitteen toimivan tietyssä käyttötarkoituksessa tietyllä tavalla. Ainahan se on insinöörin vika jos jätetään mahdollisuus käyttää laitetta väärin niin että se menee rikki. Sopiihan kirveskin lasien krapaamiseen niin onko se lasin valmistajan vika jos se lasi naarmuttuu huonoksi? (Vaikka auton ohjekirjassa kiellettäisiin metalliesineiden käyttö lasien krapaamiseen)


Toisinaan tulee itsekin ajeltua tasaisella 5. vaihteella 60-65km/h... saa nähä koska menee paskaksi.. toisin en yritä väkisin väännättää, vaan vaihdan suosiolla pienempää kun tarvii lisävoimaa. Toitsussa on tällä tavalla toiminut, nipponin testaaminen on vielä vaiheessa...  8-)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ILVES-Joe

Mielipiteitä voi olla mitä vain mutta kyllä asia on niin että koko voimalinja pitää suunnitella sellaiseksi että se kestää ilman kikkailua.

Lasin raapiminen oli erittäin huono vertaus.

En ala tuohon Almeraan laatikkoremonttia tekemään noin pienen vian vuoksi, kyllä se tuolla käytöllä kestää niin kauan kun menee vaihtoon ja siitä tulee seuraavan omistajan ongelma... ::)


Ei sentään, kyllä ne vaihteet menee kylmänä päälle ilman voimaakin, vaati vaan hieman opettelemista.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

keppi

Tarvii varmaan itekki kokeilla eri öljyjä tuohon primeran laatikkoon, 4. 3. ja 2. vaihteet ei tahdo mennä kikkailematta päälle kun vaihtaa pienemmälle. Rutina vaan käy :-/

Mahtaakohan tuo synkrojen korjauttaminen olla isokin remontti? Tietäis vähän varautua kustannuksiin, nuo öljytkään ihan ilmasia ole kun melkeen neljä litraa menee tuohon laatikkoon. Ite ei viitti alkaa noita vaihteistoremontteja tekemään kun siitä ei tulis ku sanomista ::)
B310 '79 - B310 '81 - Y60 '90

ka00z

#28
LainaaTarvii varmaan itekki kokeilla eri öljyjä tuohon primeran laatikkoon, 4. 3. ja 2. vaihteet ei tahdo mennä kikkailematta päälle kun vaihtaa pienemmälle. Rutina vaan käy :-/

Mahtaakohan tuo synkrojen korjauttaminen olla isokin remontti? Tietäis vähän varautua kustannuksiin, nuo öljytkään ihan ilmasia ole kun melkeen neljä litraa menee tuohon laatikkoon. Ite ei viitti alkaa noita vaihteistoremontteja tekemään kun siitä ei tulis ku sanomista ::)


Ei noita perusmallien laatikoita kannata remontoida, jos siis mietitään kustannustehokkaasti. Uusi tilalle purkuautosta tai kolaripelistä. Löytyy esim. P10 Primeraan nykyään jo erittäin edukkaasti.

Mistä?
Tältä forumilta tai esim. kaupallisista palveluista kuten http://www.varaosahaku.fi


Uudet öljyt sisään vaan uuteen laatikkoon ja taas kovaa ajoa  ;)

Edit: Halvin tiskihinta näytti olevan 300€, mutta tinkaamalla lähtee aivan varmasti 200€:lla. Nuo hinnat EIVÄT ole apteekin hyllyltä!

keppi

Melko paljon ajettuja nuo varaosalaatikotkin, pitäis vissin melkeen uus löytää jos toimivan haluaa kun tuolla omallakin on ajettu "vasta" 210tkm ;)

Taitaa mennä edellisten omistajien syiksi tuo reistailu, tuskin näissä primeroissa niin heikot voi laatikot olla kun ex-sunnyssakin laatikolla oli rullattu jo 300tkm eikä mitään ongelmia.
B310 '79 - B310 '81 - Y60 '90